Logitech® Squeezebox™ Touch - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 344
    Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Newcomer skrue sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekte er de helt sikkert. Problemet er at serverprogramvaren ikke støtter denne enheten enda. Sa da er man like langt foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja , får håpe den blir å finne i butikk hyllene snart .

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet noen innlegg som går på produkt og prisjakt til ny tråd for denne lovende saken:
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...box-touch.html

Kokken
    Moderator

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På siden Minhembio er det en som har beta testet Touch. Tenkte det var flere som kunne tenkt seg å lese det, så jeg paster hva han skrev her i tråden.

Eftersom jag har haft förmånen att få beta testa Squeezebox Touch, så jag tänkte ta tillfället att posta lite kommentarer och mer information för alla intresserade.

Initialt var jag lite tveksam till skärmen som är något smalare än vad Squeezebox Classic (SB3) skärmen är men det känns som att den kommer att blir riktigt bra, det visade sig till stor del handla om att få rätt fontstorlek och färger. Displayen hade gärna fått vara något bredare eftersom det blir lite trångt att via både album covers och titel/artist på "Now Playing" skärmen. Färgskärmen är perfekt att ha som klocka eller fotoram när man inte använder den för att spela musik. Betraktningsvinkeln på skärmen är riktigt bra när man ser den från sidan eller uppifrån, däremot är den betydligt sämre när man ser Touch'en underifrån. Så man bör helst ha den placerad under ögon höjd.

Ljudkvaliteten är som jag bedömmer ungefär motsvarande Classic, i alla fall inte sämre. Personligen kan jag inte höra någon skillnad mellan dem. Min Classic har senaste månaderna degraderas till en klocka och jag spelar numera uteslutande musiken genom Touch'en.

Internt så drivs den av Linux och användargränssnittet är baserat på Squeezeplay som även används på Squeezebox Controller. Utseendet på användargränssnittet är i vissa avseenden ganska annorlunda än på Controller, exempelvis "Now Playing" skärmen, däremot är andra delar som alla menyer väldigt likt Controller gränssnittet. Det faktum att den kör Linux i botten och Squeezeplay för användargränssnittet där i princip all källkod är tillgänglig kommer att göra den perfekt för även andra användningsområden än som musikspelare, personligen använder jag den just nu både som MythTV status display, klocka, mail notifierare, bildvisare förutom dess ordinare användningsområde som musikspelare.

För mig som för det mesta använder IR fjärren så är touch skärmen faktiskt ett trevligt komplement då jag kan använda den för att göra saker som är jobbigt att göra via IR fjärren, exempelvis skrolla genom långa listor eller browsa runt i biblioteket för att hitta något lämpligt att lyssna på. Jag tror den passar huvudsakligen i två olika placeringar, antingen på ett skrivbord/soffbord där man huvudsakligen styr den med touch skärmen, eller också vid TV bänken och då styr man den huvudsakligen med IR fjärren. Touch skärmen är av liknande typ som iPhone med en hård yta vilket gör att du måste använda fingrarna för att styra den, det fungerar inte med naglar eller en pekpinne.

USB porten fungerar med lite olika USB enheter som exempelvis tangentbord och mus, men dess största användningsområde kommer troligen att vara att folk vill koppla in en USB pinne eller USB disk med musik. Squeezebox Touch innehåller en begränsad version av Squeezebox Server programvaran (f.d. SqueezeCenter) som körs direkt på Touch'en. Man kan välja att göra TinySC (som versionen som körs på Touch just nu benämns) eller också kan man välja att köra Touch'en mot en riktig Squeezebox Server installerad på en PC. Eftersom jag själv har en PC så har jag huvudsakligen kört den på det sättet och bara testkört TinySC lite kort. Fördelen med att köra TinySC direkt på Touch'en är givetvis att du inte behöver ha någon dator igång.
    TinySC är än så länge inte helt färdig, största anledningen att releasen inte är plannerad till förrän december är nog att de vill få TinySC mer stabil och felfri. Framförallt så är tanken att man enkelt skall kunna switcha mellan TinySC och en SqueezeCenter som kör på PC vilket i nuvarande mjukvara är lite omständigt.

Just nu så blir en USB disk som sätts in även tillgänglig för andra datorer på nätverket via samba (windows filedelningsprotokoll) vilket gör att Squeezebox Touch även fungerar som en enkel NAS. Däremot så går det i nuvarande version av programvaran inte på något enkelt sätt att koppla upp touch'en direkt mot en NAS med musik, utan vill man använda TinySC så är det en USB disk direkt inkopplad till Touch'en som gäller. Detta är dock något som jag förväntar mig kommer att ändras genom att det är en Linux baserad enhet som man kan installera vilken programvara man själv vill på, så en samba klient bör vara möjligt.
    Just nu stödjs inte NTFS USB-diskar men det har pågått en del diskussioner kring det så det är nog inte helt uteslutet att det kommer att stödas på releasedatumet eller i en framtida version. FAT32 diskar fungerar dock utmärkt.

Det finns en intern högtalare i Touch'en som endast används för ljudeffekter från användargränssnittet medan musiken spelas via vanliga ljudutgångarna. Det skall även finnas en mikrofon i den som jag förstått det men den har de inte aktiverat ännu, jag vet ej om tanken är att aktivera den till officiella releasen eller om det kommer i en senare version.

Är det någon som har några funderingar så är det bara att fråga så skall jag försöka svara så gott jag kan.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående veggmontering som er forespurt tidligere i tråden, så fant jeg en tråd på forumene til Squeezebox som har bilder av brakett, oppsett og montering:
    Squeezebox Touch Wall Mount Pics... - Squeezebox : Community : Forums

Her er et par:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om man kan bruke duet kontrollen til å styre denne?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Noen som vet om man kan bruke duet kontrollen til å styre denne?
    Det skal ikke være noe i veien for det, ettersom Duet-kontrolleren styrer serversoftwaren direkte.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig - men med forbehold om at en setter Touch'en opp mot en SqueezeCenter-server og ikke bruker den embeddede "TinySC". Eller vil den virke mot begge konfigurasjonene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan styre touch med duet kontrolleren (ref. Can the touch be controlled by the Duet controller?). Var på nippet til å slå til på et duet tilbud denne helgen, men ettersom jeg ikke har noen annen PC som står på 24/7, venter jeg heller på denne geniale enheten. Internt kjører den TinySC (ikke offisielt navn), som i realiteten er en versjon av SqueezeCenter der ting som web-server og antagelig noe transcoding er slått av. De jobber vistnok en del med å få prosessen med å svitsje mellom TinySC og en ekstern SC mest mulig smooth.

Boksen har en ARM11 kjerne på 533Mhz +128MB DDR2 ram og kjører Linux (HardwareComparison - SqueezeboxWiki. På de modellene som er ute nå, kan man ssh'e inn og herje fritt. Eksempelvis kan man montere disker over nett, og få TinySC til å bruke de som om de var lokale. Den kan også fungere som en enkel NAS for USB disken som er koblet til.

Egentlig litt synd at de ikke i stedet valgte å putte en ARM-kjerne m/TinySC i den vanlige receiveren, og bundlet denne med duet controlleren. Det er en liten ulempe at display enheten må stå i nærheten av forsterkeren dersom man skal bruke Touch som mer enn en ren kontroller.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stund siden jeg har vært innom logitech sine sider, men nå er iallefall Touch på produktsidene

Logitech Squeezebox Touch

Kan vel være ett tegn på at noe er på vei...

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er på tide. Har ventet lenge på denne nå.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grensesnitt.

Vil man kunne få tilgang til musikkmapper på en nettverksdisk og spille filene direkte derifra? Eller er man nødt til å sette opp en server som mediasenter?

Er det noen overlegene fordeler med denne fremfor Philips NP1100?

Setter pris på svar

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oc80
    Vil man kunne få tilgang til musikkmapper på en nettverksdisk og spille filene direkte derifra? Eller er man nødt til å sette opp en server som mediasenter?

Er det noen overlegene fordeler med denne fremfor Philips NP1100?

Setter pris på svar
    Etter hva jeg vet så må du installere Server software på en PC eller NAS. Når det er gjort så kan du fremdeles navigere på mappenivå skulle du ønske det!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er dette egentli en erstatning av den kontrollen som følgte med Squeezebox duet?

Er den trådløs å kan gjøre helt di samme tingene som den vanlige kontrollen? Bare mye råere?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er nok ikke utgangspunktet ment å erstatte noe annet enn Squeezebox Classic (Logitech Squeezebox Classic, free your music ) Det følger med fjernkontroll, men man kan trykke på skjermen i tillegg.

Den skal kunne avspille filer på en lokalt tilkoblet USB-pinne eller disk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

åja, så en kan ikke styre musikk og radio med den trådløst?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er trådløs (wifi) men ikke en fjernkontroll man har i fanget. Den går ikke på batterier.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takk for svar
    Men fyngerer ganske likt den kontrollen jeg har ellers?

alså jeg kan henge den på veggen ved sofaen å styre alt slik jeg gjør nå med min kontroll?

Skjønner ikke helt vitsen med den :P

Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •