Rotel DAC kvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel DAC kvalitet

Hei.

Hvordan har Rotel sine Surround prossesorer generelt vert i lydkvalitet sett i forhold til eksterne HIFI/HighEnd DAC'er?
    Jeg har en Eldre Rotel RSP976 som jeg vurderer å bytte ut, men er usikker på hva jeg egentlig tjener på det??

Har den i kombo med RB985 MK1, og bruker hovedsaklig bare to kanaler.

Har vurdert å gå over til brukte stereokomponenter, gjerne integrert med bra kvalitet (electrocomp, Densen naim e.l.)

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si om du vil tjene noe i det hele tatt. Alt henger sammen med alt - er det ikke så? Da jeg kjøpte min første Benchmark DAC-1, gjorde den vei i vellinga i anlegget i stuen. Men koblet opp i TVstuen - bare for å teste - ble det skuffelse. Ingen forskjeller å høre der.

Et par år senere gjorde jeg samme test på PCrommet mitt - med en Primare stereoforsterker. Samme resultat der - ingen hørbar forskjell fra Squeezeboxens innebygde DAC til Benchmark. Etterhvert har byttet ut Primaren, og med den Densen forforsterkeren som jeg bruker nå, er det derimot lett å høre forskjell.

Tilbake til spørsmålet ditt: Om du tjener noe på en oppgradering, avhenger av hele signalkjeden din. Fra DAC til høyttaler. Ikke gitt å si helt sikkert på forhånd hvordan dette vil slå ut.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sammenheng

Ja, det er vel slik at alt hanger sammen.. Og jeg er vel i utgangspunktet noe reservert med tanke på effektene av div. kabling og forskjellige DAC'er o.l.

Men i mitt tilfelle har jo Rotel prosessoren min Standard digitale innganger (S/Pdif) i tillegg til vanlige analoge.

En ting er om en Dac eller USB lydkort sak kan gi bedre lyd enn min nåværende prosessor.
    Men det må sees litt i sammenheng med et lite ønske om mindre antall dingser i racket. For nå er det HTPC, prosessor og effektforsterker. Og kommende Blu-ray spiller.

Målet er egentlig kun en integrert forsterker synlig.. evt. blu-ray spiller i tillegg for brukervennlighetens del.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å unngå "kjøp-DAC-så-ordner-alt-seg"-fellen - derfor et litt forbeholdent innlegg fra min side sånn i starten. Men går du for en integrert forsterker i den klassen du har antydet - EC, Densen, Naim ++ - og har høyttalere som henger med i svingene, ville jeg bli veldig overrasket om ikke en separat DAC av noenlunde kvalitet - Abrahamsen, RME, Benchmark - ville gi deg bedre lydd enn det du kan få via surroundprosessoren din. Men det er vanskelig å garantere - og om det nå skulle bli bedre lyd, er det ikke sikkert at du synes at forbedringen står i forhold til prisen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •