Popcorn Hour A-100 finner ikke pcen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Popcorn Hour A-100 finner ikke pcen

hei og hopp!

problemet er: popcorn hour finner ikke pcen på nettverket, selvom alt er koblet rett.
    installerte myihome men ikke noen respons, internetten på popcorn hour funker helt fint, men den finner ikke pcen som sakt.

Har prøvd å reinstalere myihome, men funket ikke
    har prøvd å reinstalere windows, det funka heller ikke...

Mulig det kan ha noen med at jeg har byttet router? ( fra nextgentel til canal digital ) for det er det siste jeg kan tro feilen kan være...

popcorn hour fant pcen når jeg hadde nextgentel !

takker for svar

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan være. Klarer PC'n å pinge popcornhouren (PCH)? ... klarer du (dersom du kobler en laptop på kabelen som PCH bruker) å ping PC'n du skal ha kontakt med?

Dersom du bruker PC-navnet, kan det være et DNS problem; prøv med IP adressa til pc'n. Står de på samme subnett?

... har PC'n en brannmur? (Windows Firewall?) ... i såfall, må du nok åpne et par porter for å la PCH koble seg på...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svaret

men hva mener du med " pinge " ?
    PCH finner heller ikke laptop'en som også er koblet på nettverket. laptopen er synlig under mine nettverk på dataen.

en ting til, hvor mener du jeg evt. bruker PC-navnet?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ping er noe en bruker for å finne "avstanden" til en annen maskin. Hvis du åpner et konsoll-vindu (start -> run -> skriv cmd og trykk enter). Skriv så;
    Kode:
    ping www.vg.no
    da kommer det opp en statestikk over ping reply som du får med tid det tok for å få det. Ping brukes ofte for å skjekke at en kan koble seg mot en maskin. Dersom en maskin ikke svarer på ping, er det enten pga "ping-pakkene" dine ikke kommer frem til riktig maskin, eller at maskinen er nede.

PC-navn vs. IP-adresse;
    PC'er som heter f.eks "lasses-superpc" eller "www.avforum.no" heter ikke det for en PC.... det er bare gjort for at vi mennesker skal forstå det bedre. PC'er bruker en DNS server for å finne ut hva den "egentlige" adressen til PC'n er. Når du angir adressen "www.avforum.no" til din maskin, vil den skjekke den opp mot en DNS server (din leverandør sin DNS; hos f.eks telenor, get, nextgentel etc), som forteller maskinen din at www.avforum.no har adresse 193.71.199.169. Så sender PC'n din forespørsel til den adressen.

Ofte i små lokale nettverk (slik som du har hjemme), vil det ikke være noen dns-server som holder styr på slikt, men det er en annen mekanisme som tar seg av dette på et litt "lavere" nivå innenfor ditt nett. Dersom PCH ikke heelt forstår seg på det systemet, bør du bruke ipadressen til maskinen den skal connecte til for å få koblet til. Dette gjelder først og fremst på shares som du vil ha som "source" på PCH (Merk at dersom PC'n har dynamisk IP, kan den endre seg).

... Nå kom jeg jo på at MyIhome ikke trenger å settes opp, men skal oppdages automagisk...
    Antakeligvis skyldes dette en Firewall. Enten Windows Firewall, eller noe tull som f.eks "Norton super duper mega security".
    Det som må gjøres er å tillate "ting" å connecte til følgende porter;
    TCP 8000 (brukes for datatrafikken?)
    TCP 2869 og UDP 1900 (UPNP framework/discovery)

Det er ulike måter å sette denslags ting opp på i de ulike sikkerhetsapplikasjonene, men først; prøv å disable windows firewall og se om det hjelper (eventuellt med en omstart/reboot av PCH).

prøv også å pinge popcornhouren. Inne på network settings, tror jeg du får oppgitt IP-adressen til PCH, slik at du kan skrive "ping 192.168.1.2" (adressen var et eksempel).

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svaret =)

pringet Popcorn hour i cmd.exe, packets sendt = 4. recived = 4. loss = 0.
    tok 10 ms.

så pcen klarer jo å sende til PCH ?
    slo av firewall, men funket ikke...
    men inne på networks på PCH, hos meg så står den på manuell ip. skla den heller stå på dynamisk ?

ringte akkurat Canal Digital, der var det kun et stort spørsmålstegn på andre siden av røret... uff, det skal jo ikke være vanskelig å få popcorn hour til å se en harddisk på nettverket!

Leste at min router hadde innebygget firewall, men hvor jeg kommer inn på den er jo et annet spørsmål. for den synes jo ikke på mine nettverk. alle portene er åpne!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så lenge firewallen kun er i routeren, skal PC'n og PCH'en snakke fint sammen...; noe "ping" bekreftet. Når jeg gjorde det, funket det greit med en gang tror jeg (jeg har ikke brannmur i den maskina..., har 2 brannmurer før den )

vært inne på Welcome To Popcorn Hour De har et forum der hvor det står masse forskjellige saker og ting. Kanskje du kan legge inn en post der? ... eller søke? Tror det er flere som har hatt denne problemstillingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Ja, så lenge firewallen kun er i routeren, skal PC'n og PCH'en snakke fint sammen...; noe "ping" bekreftet. Når jeg gjorde det, funket det greit med en gang tror jeg (jeg har ikke brannmur i den maskina..., har 2 brannmurer før den )

vært inne på Welcome To Popcorn Hour De har et forum der hvor det står masse forskjellige saker og ting. Kanskje du kan legge inn en post der? ... eller søke? Tror det er flere som har hatt denne problemstillingen.

har leita en del timer rundt på nettet, men har ikke funnet noe særlig nyttig info, men nå har det egentlig bare blitt enda mere rart. satt opp squeeze box duet i går, den har ikke noen problem å streame fra pcen min, hmm...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •