Hva vil gjøre susen for DVD samlingen min?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva vil gjøre susen for DVD samlingen min?

Hei,

jeg har 3-400 DVD filmer som jeg ønsker å få over på hardisk slik at de fysiske DVDene kan settes på loftet ettersom jeg er lei av å stadig utvide med nye hyller i hjemmekinoen.

Ønsker helst å rippe de med fulle menyer, bonus materiale, ulike språk, slik de fremstår i fysisk form.

I menyen/oversikten ønsker jeg bilde av coveret på filmen og en kort omtale eller evt. oversikt over skuespillere, genre, spilletid, osv.

Må være en oversiktlig og "fristende" meny/oversikt ellers blir det til at ingen her hjemme gidder å browse og finne frem filmer.

Så en slik spiller som lignet på en ekstern hardisk men som hadde bilde av filmen, omtale, oversikt over skuespillere (den var ikke koblet på nett), men den rommet ikke mer enn 20-30 filmer og man kunne ikke velge tekst eller språk på den, slik man kan ved vanlig dvd avspilling. Husker ikke hva den het og lurer derfor på om noen her kan komme med anbefalinger.

Jeg kan godt koble til en ekstern hardisk til avspilleren, men det må kapasitet til å romme hele samlingen. Orker ikke å 3-4 hardisker stående for så å måtte koble om.

Håper på tips!

Mvh

Terje

Newcomer chriztr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygg en HTPC og lag mapper med .vob filmene dine i.
    Her er en fin tot. på hvordan du kan modifisere Vista Media Center for å gjøre det fristene. Hack Vista and Media Center to make the best digital DVD library EVER!

HTPC trenger ikke så være kembo-kraftisk for en slik løsning, det eneste du virkelig trenger å konsentrere deg på er nok plass på HDD-ene.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Mediastream er et lekkert skin for XBMC

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det et uttall løsninger:

- Tvix
    - Popcorn Hour
    - osv (bygget NMT)

Jeg foreslår heller følgende:

1 stk MacMini
    1 stk. MiniMax ekstern disk
    Så utvider du med flere MiniMax etter som samlingen øker. Da blir det hele ryddig.

Så kjører du rett og slett FrontRow som er innebygget på MacMinien.

Dette krever INGEN hacking eller knoting. Vil du ha et annet navigasjonsskall enn FrontRow så er Plex gratis alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, takk for svar.

Popcorn hour og tvix, får man opp bilde og detaljer om film på disse? Hvordan ripper man evt. film til å inneholde tekst og bonus for å spille av på popcorn eller evt. tvix?

Skal ha en gamer pc knyttet opp mot hjemmekino så jeg hadde håpet å slippe en ekstra HTPC der. Blir så j**la mange komponenter overalt. Ønsker å ha det minimalistisk i kjelleren

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tchortsky
    jeg har 3-400 DVD filmer som jeg ønsker å få over på hardisk slik at de fysiske DVDene kan settes på loftet ettersom jeg er lei av å stadig utvide med nye hyller i hjemmekinoen.

Ønsker helst å rippe de med fulle menyer, bonus materiale, ulike språk, slik de fremstår i fysisk form.
    Jeg har akkurat gjort meg ferdig med akkurat denne jobben selv. Det tar lang tid å rippe, og det tar veldig mye plass, men jeg synes det er verdt det.

Akkurat nå har jeg lagret 1163 plater på serveren, og disse tar opp ca. 7TB.

I menyen/oversikten ønsker jeg bilde av coveret på filmen og en kort omtale eller evt. oversikt over skuespillere, genre, spilletid, osv.

Må være en oversiktlig og "fristende" meny/oversikt ellers blir det til at ingen her hjemme gidder å browse og finne frem filmer.
    Dette er foreløpig litt kinkig. Jeg bruker Popcorn Hour som avspiller, og den funker for så vidt greit nok, men den har et brukergrensesnitt som i beste fall kan sies å være "funksjonelt".

Jeg bruker også XBMC på en gammel Xbox, og den fungerer mye bedre. Den har bl.a. mulighet for å indeksere filmene i en database, hente info fra imdb, og gruppere basert på sjanger, år, regissør, skuespillere, m.m. Men, denne funksjonaliteten er beregnet på videofiler, der hver fil kun inneholder én film. Dette er mest problematisk ifm. TV-serier

Jeg kan godt koble til en ekstern hardisk til avspilleren, men det må kapasitet til å romme hele samlingen. Orker ikke å 3-4 hardisker stående for så å måtte koble om.
    Jeg vil anbefale å holde lagring og avspiller adskilt. Sett opp en server et sted, og sett en vifteløs avspiller i stua, som er koblet på nett. Det fungerer glimrende.

Personlig vurderer jeg å kjøpe en Asus EeeBox, og installere XBMC på denne. Jeg er bare litt usikker på XBMC er i stand til å utnytte skjermkortet i de nyeste modellene, slik at jeg også kan spille av HD-filmer. Jeg ønsker meg også noe som kan spille av Blu-ray og HD DVD-imager, men det kan se ut som jeg må vente litt for å få til dette.

Newcomer Yahaman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker også på å rippe musikk DVD' ene til disk.
    Lurer på hvilket program dere anbefaler for å få dette
    til på best mulig måte.

Og ikke minst hvilket format som anbefales.

Venter selv spent på de nye mini maskinene basert på
    Nvidia Ion standarden med Atom 330 prosessor. Denne skal
    kunne kjøre full HD uten problemer.
    Burde fungere supert som avspiller.

Legger filmene på en Qnap server.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 3-400 DVD filmer som jeg ønsker å få over på hardisk slik at de fysiske DVDene kan settes på loftet ettersom jeg er lei av å stadig utvide med nye hyller i hjemmekinoen.
    Jeg holder også på med dette, er ca. 80% ferdig. Som trondmm sier, det er tidkrevende og tar mye plass, men det er verdt det.

Jeg har gjort det samme. Ikke noe problem, bare ripp hele DVDen. Du trenger i snitt 7 GB diskplass per film. Av rippeprogrammer liker jeg AnyDVD for Windows og RipIt for Mac, begge er betalingsprogrammer.
    Hvis du bruker Mac mini som frontend er Plex Media Center for OS X glimrende (se skjermbilde fra Tiger), den laster ned info fra IMDB og noen andre steder. Plex håndterer også serier. Hva som finnes til Windows vet jeg ikke.

Jeg kan godt koble til en ekstern hardisk til avspilleren, men det må kapasitet til å romme hele samlingen.
    Med 400 DVDer á 7 GB (hvis du ripper hele DVDen uten konvertering til annet format) trenger du minst 3 TB diskplass, og de største eksterne diskene du får tak i til hjemmebruk er 2 TB, så én ekstern disk vil ikke være nok.
    Hvis du vil ha backup også (fordi du ikke gidder bruke 3 måneder på å rippe samlingen en gang til når disken kræsjer) trenger du 6 TB totalt.
    Enig med forrige taler i at det er greiest å skille lagring og avspilling: En liten frontend som driver avspilling og en større PC/server eller NAS (ekstern harddisk koblet via nettverket i stedet for USB eller FireWire) et annet sted i huset som står for hovedlagring og evt. backup.

Jeg bruker en Mac mini og en PS3 som frontend. Minien er koblet til TV og kjører Plex, det gir en fin meny med covere og omtale av alle filmene.
    PS3en serveres fra en Playstation 3 Media Server installert på Macen. Dette fungerer glimrende, men jeg vet dessverre ikke om noen måte å få coverbilder osv. til å vises på PS3. Ellers ville det vært mitt foretrukne oppsett, det er det enkleste jeg har vært borti.
    Jeg også PS3 til å spille Blu-ray (fysiske plater), noe Macen ikke kan.

Yahaman: AnyDVD (Win) og RipIt (Mac) er mine anbefalinger. Du får best kvalitet hvis du ripper DVDen 1:1 til harddisk, uten å konvertere eller komprimere.
    Hvis du trenger mindre filer eller andre formater må du nesten prøve deg frem. Men MPEG-4 AVC (også kalt H.264) regnes vel som det beste videoformatet per i dag, og støttes av de fleste spillere.

Newcomer chriztr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yahaman
    Tenker også på å rippe musikk DVD' ene til disk.
    Lurer på hvilket program dere anbefaler for å få dette
    til på best mulig måte.

Og ikke minst hvilket format som anbefales.

Venter selv spent på de nye mini maskinene basert på
    Nvidia Ion standarden med Atom 330 prosessor. Denne skal
    kunne kjøre full HD uten problemer.
    Burde fungere supert som avspiller.

Legger filmene på en Qnap server.
    Jeg bruker og vil anbefale DVDFab (lenke til skaperene), og med en kjapp titt på afterdawn-forumet så får du mange gode alternativer for mest mulig kvalitet og minst mulig plass.

Personlig kjører jeg dvd-ene mine ut i .avi-fil med ren kopi av lyden (tar med endten DD5.1 eller DTS) og stiller filmene inn til å ta ca 2gb hver. Da har den relativt veldig god kvalitet på min 32" hd-tv

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •