Sonos og NAS spørsmål, oppsett-egenskaper

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonos og NAS spørsmål, oppsett-egenskaper

Sonos - Må man ha trådløst internett for at Sonos skal funke, eller lager den et eget nett selv? Har ikke helt klart å finne ut det ved å lese haugevis med tråder her. Har idag bare mobilt bredbånd og trenger ikke bedre pr. idag..Er det evt. noe annet negativt i forhold til å ikke ha trådløst internett med Sonos, med unntak av at internettradio ikke funker da selvsagt.

Om man kjøper Sonos fra England, er det noe problemer med tanke på strømtilførsel? De har vel 220 V men kontakt med tre "pinner"? Og da skal det ikke være noe problem å fikse det til for norske forhold, Clas Ohlson? Er jo en del å spare på å kjøpe fra England og få det sendt til Sverige, da betaler man jo moms bare for beløpet over 6000 kr om man overnatter i Sverige (for å følge norske lover her)

NAS - Lønner deg seg å kjøpe én stor, gjerne med 4 disker med en gang, enn å kjøpe en med 2 nå og heller kjøpe ny når behovet kommer? Tenker på stabilitet, sikkerhet osv? Burde vel ikke bli mindre stabilt om man har flere NAS-er? Og i forhold til sikkerhet, om man kjører RAID 1 på flere NAS-er kontra 1, vil kanskje sikkerheten bli bedre ved at ikke alle filene blir berørt om noe skulle skje med den ene NAS-en? Ulemper ved at NAS-ene er av forskjellige merker evt.?

Det står endel skrevet om RAID og sikkerhet om en av diskene skulle ryke, men kan ikke hele NAS-en ryke, eller er den så simpel at så ikke kan skje? Og hva da evt.? Diskene blir vel ikke formatert, men kan jo bli ubrukelige til man kjøper en ny NAS?

Kan ingenting om dette selv om teksten kanskje antyder en viss praktisk kunnskap, har bare lest meg til litt..

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann !

Tenkte eg skulle prøve å hjelpe det litt påvei.

Du finner mye hjelp på siden her:

Sonos - Home

Set Up Guide, Sonos - Setup

Tror du må ha trådløst nettverk, da du oppkobler Sonos mot dette.

Jeg har bestemt meg for å gå for Sonos selv, da man ikke er avhengig av en spesiell programvare for å bruke det, slik som med Squeezebox/Squeezecenter og Airport Express/iTunes eller at PC/Mac står på.

Det er visst nok bare å lagre musikken din på en ekstern harddisk (NAS) å koble den opp mot det trådløse nettverket.

Jeg selv har bestillt meg en slik for å lagre musikken min på :

Komplett.no - WD My Book® World Edition™ II 1TB

Alt du trenger utenom et trådløst nettverk er en :

Sonos ZoneBridge, Trådløs lyd: SONOS BR100 ZoneBridge

og Sonos ZP90 ZonePlayer,
    Trådløs lyd: SONOS ZP90 ZonePlayer

Har du iPhone eller iPod Touch kan den brukes som fjernkontroll, slik at du ikke trenger å kjøpe Sonos sin.

Håper dette hjelper deg litt påvei !

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke å ha trådløst internet siden Sonos setter opp sitt eget nett internt mellom de forskjellige enhetene. Det er selvfølgelig en fordel om Sonos boksene kan nå internet, trådløst eller kabla, slik at du kan streame internet radio og musikktjenester. I tilegg er det jo praktisk at Sonos boksene selv henter ned oppdateringer fra Sonos.com. Ny software ble sluppet for et par dager siden (v2.8 med støtte for ITunes ++). Et Sonos system fungerer helt fint uten internet hvis man nøyer seg med å spille fra lokale musikkfiler.

Selve oppsettet av systemet første gang er raskt unnagjort. Er det mange andre trådløse nett i området kan det lønne seg å endre på hvilken kanal det trådløse Sonosnettet skal bruke men som regel er dette kun noe man trenger å gjøre hvis man får problemer med å se alle enhetene.

Når det gjelder lagring på ekstern NAS kan jeg på det varmeste anbefale at du tar i bruk en form for RAID som gir deg større sikkerhet hvis en av diskene skulle gå adundas. Om du vil fylle opp alle tilgjengelige skuffer med disker med en gang eller ikke blir et rent økonomisk spørsmål. Prisene på lagringsplass faller jo etterhvert som tiden går og det er vel unødvendig å ha masse ledig kapasistet.

Hvis selve NAS boksen ryker burde det ikke være noe problem å få innholdet online igjen så lenge man holder seg til samme leverandør.

Sonos boksene man kjøper i England er helt sikkert de samme man får her på berget bortsett fra nettstikket vil jeg tro. Om det er verdt å spare disse kronene må du nok veie opp mot ekstraarbeidet det blir med å fikse alle småtingene som dukker opp.

Lykke til. Jeg er sikker på at du blir fornøyd hvis du skaffer deg et Sonos system

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Du trenger ikke å ha trådløst internet siden Sonos setter opp sitt eget nett internt mellom de forskjellige enhetene. Det er selvfølgelig en fordel om Sonos boksene kan nå internet, trådløst eller kabla, slik at du kan streame internet radio og musikktjenester. I tilegg er det jo praktisk at Sonos boksene selv henter ned oppdateringer fra Sonos.com. Ny software ble sluppet for et par dager siden (v2.8 med støtte for ITunes ++). Et Sonos system fungerer helt fint uten internet hvis man nøyer seg med å spille fra lokale musikkfiler.

Når det gjelder lagring på ekstern NAS kan jeg på det varmeste anbefale at du tar i bruk en form for RAID som gir deg større sikkerhet hvis en av diskene skulle gå adundas. Om du vil fylle opp alle tilgjengelige skuffer med disker med en gang eller ikke blir et rent økonomisk spørsmål. Prisene på lagringsplass faller jo etterhvert som tiden går og det er vel unødvendig å ha masse ledig kapasistet.

Hvis selve NAS boksen ryker burde det ikke være noe problem å få innholdet online igjen så lenge man holder seg til samme leverandør.

Sonos boksene man kjøper i England er helt sikkert de samme man får her på berget bortsett fra nettstikket vil jeg tro. Om det er verdt å spare disse kronene må du nok veie opp mot ekstraarbeidet det blir med å fikse alle småtingene som dukker opp.

Du er 100% sikker på at det funker uten trådløst internett? Vil bare være helt sikker, ikke så lett å heve kjøpet sikkert om jeg kjøper fra England..Vet du forresten om England har 220V også, slik at det bare er å bytte kabelen?

Ang oppdateringer, går det vel å laste ned en fil på pc-en min eller en ekstern harddisk og så oppdatere på den måten, uten at Sonos selv oppdaterer seg? Om dette var forståelig..

Har ikke satt meg inn i musikktjenester enda, men kan vel hende de er så bra at det lønner seg å bytte ut det mobile bredbåndet..

Ang NAS-ene, du tror altså ikke det er noe problem å kjøpe en med plass for 2 disker, f.eks. Synology 207 og så kjøpe enda en NAS senere når behovet kommer? Tenker da på om systemet funker best med 1 NAS, kontra flere..Dette er jo litt viktig om man vil tenke litt fremover, og kanskje fleske til med en som tar 4 disker med en gang. For det går an å bruke en som har plass til 4 disker, og bare bruke 2 disker til å begynne med?

Jeg spør så grundig med disse spørsmålene da jeg som sagt ikke har greie på dette, så beklager jeg spør noen av de samme spørsmålene jeg ikke helt klarte å tyde svarene på..

Takk til dere begge ihvertfall!

Newcomer YingYong sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til NAS vil jeg anbefale at man ikke kjører RAID, men heller sørger for å ha to separate kopier på to forskjellige systemer. (F.eks. to NAS.)

Her er en artikkel fra SmallNetBuilder.com: Smart SOHOs Don't Do RAID (SOHO står for "Small Office [or] Home Office").
    Poenget er, som du sier, at noe annet enn harddiskene kan gå i stykker. F.eks. kortet som kontrollerer RAIDen, da vil det ikke lenger være mulig å lese diskene. Problemet er at dette skjer gjerne ikke før om 10 år, og da er det lite sannsynlig at du vil kunne få tak i samme type NAS eller kontrollerkort. Andre problemer kan f.eks. være at man sletter noe ved et uhell, det kan ikke RAID hjelpe med.

Søker du på Google med "RAID is not backup" får du noen hundre treff, ta en kikk på noen av dem hvis du vil.

Så jeg ville anbefalt to separate NAS, og ikke kjøre RAID på noen av dem.
    Hvis to NAS blir for dyrt, er RAID på en enkelt boks tross alt bedre enn ingen ting.

Det er ikke noe problem å kjøpe en NAS som kan ta f.eks. 4 disker, bruke bare 1 disk nå, og fylle på med flere senere. Om du kjøper 1, 2 eller 4-disk variant nå avhenger mest av budsjett og hvor fort du tror du vil trenge mer plass. (Du trenger da minst 2 disker for RAID, men jeg mener du i såfall vil være bedre stilt med 2 separate 1-disk NAS.)

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Når du skriver "trådløst internett" så leser jeg det som at du ikke har Internett til huset? Du benytter kun 3G til å dekke ditt behov for internett hjemme?

Sonos greier seg helt fint uten noen form for nett-tilgang. Når du plugger i den første ZonePlayer, vil denne etablere sin egen trådløs forbindelse til Controlleren, og du er i gang. Så vil Sonos starte å lete etter internett-tilgang, om det da er slik at du ikke kan bidra med dette i form av nettverkskabel eller trådløst i huset, vil den ikke kunne oppdatere seg, samt vil den, naturlig nok, ikke finne internett-radio.

Så ønsker du å spille av musikk, da er det bare å finne seg en eller annen nettverksdisk, plugge denne direkte inn i den sonen du har satt opp, og du er i gang. Neste sone du velger å sette opp vil få trådløst nett fra den første sonen, så er det bare å fortsette å bygge ut :-)

Hva gjelder diskløsning, så kjører jeg selv en 2-server løsning med Homeserver som kilde og en ReadyNAS (4 disker i XRaid) som backup.

Lykke til videre i vurderingen av Sonos :-)

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man har en router ligger vel forutsetningene tilstede for at det skal gå ganske greit å sette opp. Selv hadde jeg kun et kablet nettverk før jeg kobla opp sonos. Det gikk som en drøm.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste NAS bokser har muligheten for sikkerhetskopiering over USB. Kjøp en billig ekstern disk heller enn en NAS til.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mephisto
    I forhold til NAS vil jeg anbefale at man ikke kjører RAID, men heller sørger for å ha to separate kopier på to forskjellige systemer. (F.eks. to NAS.)

Her er en artikkel fra SmallNetBuilder.com: Smart SOHOs Don't Do RAID (SOHO står for "Small Office [or] Home Office").
    Poenget er, som du sier, at noe annet enn harddiskene kan gå i stykker. F.eks. kortet som kontrollerer RAIDen, da vil det ikke lenger være mulig å lese diskene. Problemet er at dette skjer gjerne ikke før om 10 år, og da er det lite sannsynlig at du vil kunne få tak i samme type NAS eller kontrollerkort. Andre problemer kan f.eks. være at man sletter noe ved et uhell, det kan ikke RAID hjelpe med.

Søker du på Google med "RAID is not backup" får du noen hundre treff, ta en kikk på noen av dem hvis du vil.

Det er ikke noe problem å kjøpe en NAS som kan ta f.eks. 4 disker, bruke bare 1 disk nå, og fylle på med flere senere. Om du kjøper 1, 2 eller 4-disk variant nå avhenger mest av budsjett og hvor fort du tror du vil trenge mer plass. (Du trenger da minst 2 disker for RAID, men jeg mener du i såfall vil være bedre stilt med 2 separate 1-disk NAS.)
    Dette ble spurt på et Synology-forum (kjent produsent av NAS-produkter). Ref. produsent er det enkelt og greit å flytte et raid-sett med disker over på en ny enhet om den skulle bli defekt. Det var ingenting de anbefalte å gjøre uten grunn, men det skal fungere.

En skulle tro dette gjelder for andre slike produkter også, men jeg vet ikke hvordan det er med PC`er som er satt opp som NAS med egne RAID-kontrollerkort.

Og at RAID alene selv ikke er en backup er vel ganske innlysende. Selv har jeg all musikk på PC`en, med en 1:1 kopi på min NAS som i tillegg er satt opp med RAID-5. Det er også greit å sette opp slik at mapper på PC og NAS synkroniserers automatisk.

Selv har jeg brukt Sonos i mange år, og nå i det siste sammen med IPOD Touch. Et helt genialt system! Skal en ha noe enda bedre ift. multiroms musikkavspilling koster det LANGT mer.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Heisann !
    Det er visst nok bare å lagre musikken din på en ekstern harddisk (NAS) å koble den opp mot det trådløse nettverket.

Jeg selv har bestillt meg en slik for å lagre musikken min på :

Komplett.no - WD My Book® World Edition™ II 1TB

!
    Hei, hvordan fører du over ny musikk lett til NAS'en? Si jeg har lagt over alle mine album og har kjøpt en ny cd og rippet denne inn på datamaskinen. Hvordan fører man da over musikken enkelt til NAS'en?

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Hei, hvordan fører du over ny musikk lett til NAS'en? Si jeg har lagt over alle mine album og har kjøpt en ny cd og rippet denne inn på datamaskinen. Hvordan fører man da over musikken enkelt til NAS'en?
    En NAS er bare en ekstern harddisk på nettverket - kopier eller flytt filene over som du ville gjort til en USB-disk.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da må jeg koble dataen til NASen, vil det funke å koble NASen til router og at sonos finner denne, slik at jeg da lett kan ha full tilgang til NASen via nettverket og kopiere sangene over slik?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville det ikke være bedre å se i denne tråden?
    http://avforum.no/forum/av-prosessor...queezebox.html
    En NAS er ikke det samme som en ekstern harddisk. På en ekstern harddisk kan du ikke alltid innstallere software så den fungerer som en selvstendig enhet, hvilket er hele vitsen med en NAS. Samtidig ønsker du en NAS med litt "power".
    Netgear ReadyNAS, de litt større modeller er å anbefale.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Så da må jeg koble dataen til NASen, vil det funke å koble NASen til router og at sonos finner denne, slik at jeg da lett kan ha full tilgang til NASen via nettverket og kopiere sangene over slik?
    Du kobler NASen direkte til router, ikke til pc. Musikk du har på pc kan du kopiere via nettverket til NASen. Sonos finner NASen når du kjører "setup" første gang

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •