Rippe cd'er med iTunes. Variabel Bit Rate [VBA] på eller av?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rippe cd'er med iTunes. Variabel Bit Rate [VBA] på eller av?

Heisann!

Som overskriften sier, bør man rippe cd'ene med variabel bit rate på eller av?
    Ser at man har det som valgmulighet ved både ripping til mp3 og aac, hva er best?

Noen som har noen annbefalninger hva man bør rippe cd'ene sine i hvis man ser bort ifra å rippe dem til et lossless format.

Takker for svar!

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier å rippe til MP3, fordi det er det mest universelle formatet idag.

Når det gjelder bitrate så prøver jeg meg litt frem, men jeg føler vel at 256kbps VBR og quality-setting very high gir upåklagelig resultat.

Jeg bruker VBR fordi da brukes høy bitrate der det trengs, mens den er lavere på partier som ikke har like mye lydinformasjon. Merk at bitrate'en som du velger blir da brukt som minimums-bitrate. På grunn av dette kunne jeg nok egentlig valgt 192kbps vbr uten å høre forskjell fra 256.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Jeg pleier å rippe til MP3, fordi det er det mest universelle formatet idag.

Når det gjelder bitrate så prøver jeg meg litt frem, men jeg føler vel at 256kbps VBR og quality-setting very high gir upåklagelig resultat.

Jeg bruker VBR fordi da brukes høy bitrate der det trengs, mens den er lavere på partier som ikke har like mye lydinformasjon. Merk at bitrate'en som du velger blir da brukt som minimums-bitrate. På grunn av dette kunne jeg nok egentlig valgt 192kbps vbr uten å høre forskjell fra 256.
    Så kort fortalt, det er egentlig greit og ha den på da!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grei forklaring funnet på annet forum:

CBR: constant bitrate: means you might not always have enough bits if there's a rough part in your music.

VBR: variable bitrate: It's based on a model of "how much loss can we put in there without you noticing it" (psychoacoustic model (sp?)). What this means is you're less likely to have rough parts with not enough bits. It also helps use just as many bits as you need. On the downside, the model is not perfect and will sometimes allocate less bits than it should have.

What's best? IMO, VBR with a floor bitrate. It gives you the best of both worlds. It's kinda like CBR with the ability to use more bits. Of course, for some applications (portable players for example), CBR might be better, or even required.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Så kort fortalt, det er egentlig greit og ha den på da!
    Kort fortalt, ja.

Men filene blir jo større da, spesielt når man velger high-quality, men fremdeles mindre enn 320kbps.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    What's best? IMO, VBR with a floor bitrate. It gives you the best of both worlds. It's kinda like CBR with the ability to use more bits. Of course, for some applications (portable players for example), CBR might be better, or even required.
    Det siste her er jo faktisk et poeng, for det finnes spillere som ikke klarer å spille av VBR. Jeg velger allikevel å tro at alle nye avspillere klarer dette.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra det jeg leste om VBR på Wiki så er det ikke lenger et problem. Portable spillere i dag takler VBR.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Heisann!

Noen som har noen annbefalninger hva man bør rippe cd'ene sine i hvis man ser bort ifra å rippe dem til et lossless format.
    Bare må kommentere det:

1. Disk er billig.
    2. CD-ripping er grisekjedelig (jeg har tatt samlingen 3.5 ganger, først i 128, så 320/vbr, så FLAC og nå Apple lossless.)

Dra alt over i lossless, kjør så heller en batchkonvertering til noe som tar mindre plass. Behold lossless tilgjengelig for avspilling hjemme og andre steder med godt med diskplass, og legg en backup et annet sted.

Selvsagt, har du under 100 cd-er så tar det ikke lange tiden å rippe alt på nytt, men har du mer så ville jeg seriøst heller sett på batchkonvertering til andre formater fra lossless.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i utgangspunktet enig med deg Brummund, men det blir for mye mas å drive med konvertering hele tiden. Det burde vært en funksjon i iTunes som gjorde dette on-the-fly når man synkroniserer mot iPod/iPhone.

Hvilket program bruker du forresten for batchkonvertering?

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg skrev et lite AppleScript som spolte over filene og gjorde konverteringen, men litt googling avslører at det er mange ferdige løsninger for dette.

Jeg skjønner helt klart problemstillingen din med begrenset plass på iPhone, og jeg gikk over til en Apple Classic på 120gb i bilen. Da får jeg over litt i alle fall :-)

Men, jeg fikk inntrykk av at du ikke ville bruke filene aktivt i det hele tatt, så da er det bare å rippe, kjøre batch, lagre unna filene og bruke de små. Når du så blir lei de små filene (evt lurer på om det er noe mer lyd å hente), så har du fremdeles losslessen liggende. Som sagt, det hele kommer an på hvor mange CD-er du har å konvertere.

Se på det som en backup av CD-samlingen hvis det skulle brenne eller noe. :

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VBR gir bedre kvalitet enn CBR, og AAC gir høyere kvalitet enn mp3 hvis man bruker iTunes. Den nye 'iTunes Plus' instillingen er grei å bruke hvis man vil ha topp kvalitet uten at mangel på plass er noe problem.

Apple har også en helt ny VBR-modus i AAC-koderen som desverre kun kan brukes gjennom QuickTime Pro og XLD (gratis, men kun til OSX). Her velger man ett gitt kvalitetsnivå og lar enkoderen gjøre jobben selv, dvs at noen filer blir store mens andre blir små helt avhengig av hvor vanskelig musikken er å komprimere. Denne modusen anbefales av Apples sjefs-AAC utvikler for CD-ripping her, men er altså ikke tilgjengelig i iTunes ennå. VBR-modusen i iTunes er "begrenset", slik at bitrate-målet blir fulgt uavhengig av om musikken er lett eller vanskelig å kode.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •