Squeezebox og dacmagic 1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer zobeon sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezebox og dacmagic 1

Jeg skal snart gå over fra cd til squeezebox og er på utkikk etter en grei dac. Har fått tilbud på en cambridge dacmagic 1. Dette er jo en gammel sak (1994?). Jeg lurer på om denne fortsatt er brukbar nå i dag..? Er det en god dac? Hvor mye er den verdt? Har lest litt om 1 vs 2 vs 2i vs mkII, og det viser seg at det er et ganske bra løft lydmessig fra feks 2 til 2i..

Mvh
    Lasse

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sammenlignet de to, men tviler på at en 15 år gammel dac er så veldig mye bedre enn den innebyggede i Squeezeboxen egentlig.
    Det har tross alt vært noe utvikling på dette området også, ikke minst kostnadsmessig.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en gammel dagmagic som jeg kjøpte brukt da jeg kjøpte min squeezebox for 2 år siden. Mener jeg betalte ca. 1500 kroner for den da (men da var også cd-spiller inkludert).
    Er helt uenig med forrige skribent; DACen ga et betydelig løft i forhold til den innebygde i Squeezeboxen.
    Jeg prøvde først med bare Squeezeboxen og fikk da betydelig dårligere lyd enn med cd-spilleren jeg da hadde. Kjøpte så dac`en og da ble lyden betraktelig bedre enn cd-spilleren. Utførte til og med blindtester på dette sammen med kona, og resultatet var ikke til å ta feil av...

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har en Marantz surroundreceiver. Er det den du skal koble Squeezeboxen opp mot? I så fall ville jeg først testet DAC-en i den. Den er sannsynligvis en del bedre enn Squeezeboxen og kanskje god nok til at du ikke trenger en ekstern DAC (?).

Selv har jeg koblet min Squeezebox opp mot en Rotel RSP-1066 surroundprosessor som DAC. Det fungerer utmerket i mitt oppsett. Har testet ekstern DAC uten at det ga noe forbedring i mine ører: Test av Squeezebox med intern DAC, ekstern DAC og surroundprosessor.

Så mitt råd er; gå over til Squeezebox først (som sist) og vurder om du trenger en DAC etterpå.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med rapp her, du skal da ha en særdeles oppegående receiver i 8002, så kjør digitalt til denne først!
    Har selv prøvd endel eksterne dac'er med tiden, sist en Abrahamsen V6.0 og den var bra, ingen tvil om det, men forskjellen mot min Onkyo 875 var ikke verdt 3,5k denne gangen(trengte forøvrig pengene til et effekttrinn også ops: )
    V6.0 var endel mykere og rundere i spillestilen, noe som nok vil favorisere mere skarpe ht enn jeg har nå.
    btw, meget pent rom du har, Zobeon

Newcomer zobeon sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar - og takk til deg for hyggelig kommentar, gonigogo

Jeg skal ikke bruke squeezeboxen mot marantzen, men mot en primare a20 mkIII i et stereo oppsett.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg særlig mye erfaring på området (DAC). Men jeg har gjort meg én erfaring den siste tiden, så dere får ta det, for det det er verdt.
    Jeg kjøpte en billig (ca. 1200,- totalt, hentet hos Posten) og nokså omtalt liten sak som heter Beresford TC-7510 mk6/4. Den har gitt et godt løft i lydbildet på mitt oppsett ihvertfall, istedenfor å bruke den interne DACen i Onkyo receiveren ved musikkavspilling (fra AppleTV).
    Meg og min samboer har blindtestet dette på hverandre, og det er uten tvil en positiv forskjell med overgang til den ekterne DACen. Jeg opplevde at det ble mer detaljert og man får mer dybde i lydbildet. Min samboer slet med å sette ord på det, men hun syns lyden ble klarere og mer troverdig som at lyden "befant seg" mer i stuen på en bedre måte.

Minuset med denne (for noen) er at den ikke har balanserte utganger, slik som f.eks DacMagic har.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •