Hva bør jeg velge? Sonos vs Airport Express vs Squeezebox Duet !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva bør jeg velge? Sonos vs Airport Express vs Squeezebox Duet !

Heisann !

Ønsker å kunne streame/spille av musikken min trådløst, men sliter med å finne best/enklest/billigst mulig løsning på dette.

Derfor håpet jeg på litt eksperthjelp og innspill fra andre som har litt erfaring med dette.

Ønsker at dette skal være enklest mulig og sette opp, dernest pris og lydkvalitet!

Som sagt har jeg sett på både Sonos, Airport Express og Squeezebox Duet.

Kan nevne at jeg har: MacBook, iPhone, Netgear trådløsrouter og kommer til å kjøpe meg en nettverksharddisk til å ha musikken på, da jeg ønsker å lagre musikken min enten i Apple Lossless/Flac format, og ikke ønsker å være avhengig av at maskinen står på ved avspilling/streaming.

Så hva er enklest å sette opp?

Takker for innspill, hjelp og svar !

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Sonos og er MEGET fornøyd :-)
    Bruker NAS harddisk til å lagre musikken, og skal i tilleg bestille meg en ripserver for å gjøre det enklere å lagre musikken min i Flac.
    Meget enkelt å sette opp, og fungerer veldig bra på både internettradio og "vanlig" musikk.
    Får min Iphone i dag, og da kan jeg også bruke denne til å kontrollere Sonos systemet. Itouch kan også brukes som kontroll.
    Bare pass på at du setter Sonos systemet på en annen trådløs kanal enn det "vanlige" datanettverket.

Har Sonos i 3rom nå, men skal utvide med 2rom til.
    Tenker da å bestille fra:
    Sonos Online

Disse har meget gunstige priser og kan sende til norge.

Det eneste minuset er at de akkuratt har satt opp prisene sine... Kostet 6800,- for ZP120, ZP90 og CR100 for et par dager siden. Men fortsatt gunstig.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rune.hana

Bruker NAS harddisk til å lagre musikken, og skal i tilleg bestille meg en ripserver for å gjøre det enklere å lagre musikken min i Flac.

Bare pass på at du setter Sonos systemet på en annen trådløs kanal enn det "vanlige" datanettverket.

Sonos Online

Det eneste minuset er at de akkuratt har satt opp prisene sine... Kostet 6800,- for ZP120, ZP90 og CR100 for et par dager siden. Men fortsatt gunstig.
    Heisann !

Hva er en ripserver?, og hva mener du med å koble det opp på en annen trådløs kanal enn det "vanlige" datanettverket?

Hvis eg skulle bestemme meg for Sonos har hele tiden tanken vært å bruke iPhonen som fjærnkontroll for å spare penger og kun kjøpe ZP90 og ZoneBridge.

Trenger ikke mer enn det til oppstarten?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Heisann !

Hva er en ripserver?, og hva mener du med å koble det opp på en annen trådløs kanal enn det "vanlige" datanettverket?

Hvis eg skulle bestemme meg for Sonos har hele tiden tanken vært å bruke iPhonen som fjærnkontroll for å spare penger og kun kjøpe ZP90 og ZoneBridge.

Nope, du trenger ikke mer enn det til oppstarten. Nå har jeg ikke fått prøvd og styre med Iphone enda. Men skal prøve i løpet av de kommende dagene.
    Det eneste jeg vet er at med Iphone så får du ikke brukt alarm funksjonene som du kan bruke med CR100.

Ripfactory Ripserver, er en NAS hardisk som automatisk ripper cd'ene dine til FLAC eller MP3 :-) Den laster også ned Album info o.s.v selv. Slik at det blir super enkelt og få CD samling over på disk rydding.

Når det gjelder trådløs kanal, så er det noe du kan velge på wifi routeren din og Sonos systemet. Jeg bruker 6 på trådløst nettverk, og 11 på Sonos.
    Dette ser du når du kommer i gang. Viss du da velger Sonos....

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vurdert å bruke PS3 og en PSP til å streame musikk med da? Blir i hvertfall langt billigere enn et Sonos system!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sonos Online

Heisann !

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, du trenger ikke mer enn det til oppstarten. Nå har jeg ikke fått prøvd og styre med Iphone enda. Men skal prøve i løpet av de kommende dagene.
    Det eneste jeg vet er at med Iphone så får du ikke brukt alarm funksjonene som du kan bruke med CR100.

Ripfactory Ripserver, er en NAS hardisk som automatisk ripper cd'ene dine til FLAC eller MP3 :-) Den laster også ned Album info o.s.v selv. Slik at det blir super enkelt og få CD samling over på disk rydding.

Når det gjelder trådløs kanal, så er det noe du kan velge på wifi routeren din og Sonos systemet. Jeg bruker 6 på trådløst nettverk, og 11 på Sonos.
    Dette ser du når du kommer i gang. Viss du da velger Sonos....
    Heisann !

Frister egentlig mest med Sonos, Sonos kontrollen kan man jo alltids kjøpe med tiden, har du bestillt fra nettstedet du linket til tidligere?, noen erfaring med dem?, var jo litt å spare ifht. prisene til HiFi-Klubben

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Du har ikke vurdert å bruke PS3 og en PSP til å streame musikk med da? Blir i hvertfall langt billigere enn et Sonos system!
    Hei Antiloop!

Det har jeg ikke tenkt på nei, har du erfaring med dette?, og fungerer det bra?
    Blir i såfall nødt til å gå til innkjøp av en PSP da......
    Er det noe hokkus-pokkus å få lagt inn musikken på PS3?, eneste negative slik jeg ser det er at HD på PS3'en min bare er 60GB og det blir ikke plass til mye musikk da, men den kan jo skiftes ut, men det koster jo litt det også.....

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synology NAS, Squeezecenter og Squeezebox er enkelt, greit, billig og kan også styres av iPhone. :-)

Newcomer YingYong sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sonos

Hei!

Jeg bruker selv Sonos. Har hatt det i to år og er kjempefornøyd. Meget stabilt og brukervennlig. Iphone el Ipod tuoch går som en drøm.

Dog vurderer jeg å kjøpe en dac

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei Antiloop!

Det har jeg ikke tenkt på nei, har du erfaring med dette?, og fungerer det bra?
    Blir i såfall nødt til å gå til innkjøp av en PSP da......
    Er det noe hokkus-pokkus å få lagt inn musikken på PS3?, eneste negative slik jeg ser det er at HD på PS3'en min bare er 60GB og det blir ikke plass til mye musikk da, men den kan jo skiftes ut, men det koster jo litt det også.....
    Ps3 og psp fungerer au, men min erfaring er at dette er mer ustabilt enn Sonos.

Har prøvd en tidligere version av Squeezebox og det var ingen høydare for meg

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Airport express fungerer greit som "førstegangs" oppsett, men også dette synes jeg var for ustabilt + at jeg ikke er noe fan av Itunes

Men man får ganske mye for pengene. optisk ut, print server og nett tilkobling

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk1 black limited
    Synology NAS, Squeezecenter og Squeezebox er enkelt, greit, billig og kan også styres av iPhone. :-)
    Støtter dette forslaget.
    Kjøp deg en Squeezbox receiver (1000 kr) og en Ipod Touch (1500 kr).
    Billig, bra og lekkert!

Ang. Sonos: Sonos har vel en begrensning på antall sanger i biblioteket?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Har du Link/kilde ?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Støtter dette forslaget.
    Kjøp deg en Squeezbox receiver (1000 kr) og en Ipod Touch (1500 kr).
    Billig, bra og lekkert!

Er det ikke litt "vansklig" å sette opp Squeezebox?
    Eg er ikke så flink med nettverk å sånn.......
    Virker som Sonos er litt lettere å få opp å gå, men det er jo klart det dyreste alternativet også......

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du allerede et trådløst nettverk, er det "a pice of cake" å sette opp Squeezeboxen - den finner selv frem til nettverket. Det eneste du må gjøre, er å taste inn nettverkets passord første gangen du kobler til Squeezeboxen.

Man kan også konfigurere SqueezeCenter slik at det kjører mot - i mitt tilfelle Windows - selv om du ikke har logget deg på PCen. Veldig kjekt, hvis du har flere brukere som driver og logger seg av og på hele tiden.

Squeezeboxen kan også kobles til PC via vanlig nettverkskabel - for dem som foretrekker det. Fungerer helt utmerket, men det var dette med kabelen, da.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som ble nevnt over her, det skal brukes til FLAC/Lossless. PS3 + PSP støtter vel ikke FLAC/Lossless uten å inkludere en pc med feks PS3 media server og da er du jo like langt igjen er du ikke??
    -t

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Har du Link/kilde ?
    Søk på f.eks. "sonos track limit".

Ser ut til at en maks kan ha 40 000 sanger/titler, og playlister på maks 3000.

I reached the 40K limit!!! Now what??? - Page 5 - Sonos Forums

Høres kanskje ut som en teoretisk grense, men jeg har selv over 40 000 sanger i biblioteket mitt.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter siste firmwareoppdatering tar den nå 65.000 tracks og inntil 40.000 spillelister....

Referanse.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en ser bort i fra ønsket ditt om ikke å måtte ha på maskin for å høre på musikk så har du jo allerede en iPhone og Mac.

En aiport express med airtunes koster ca 800kr. For å unngå DAC-en i Expressen trenger du en optisk kabel (si 100kr?). For 800-900 kr kan du da teste dette, og blir du misfornøyd kan du jo alltids bruke aiporten som wireless adapter til et eller annet (BD-spiller, printer etc).

Edit: Apple TV koster ca 2600. Denne kan du styre via iPhone, TV/Fjernkontroll osv. I tillegg får du jo over bilder fra iPhoto, filmer fra iTunes etc.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •