Hva bør jeg velge? Sonos vs Airport Express vs Squeezebox Duet ! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Hvis en ser bort i fra ønsket ditt om ikke å måtte ha på maskin for å høre på musikk så har du jo allerede en iPhone og Mac.

En aiport express med airtunes koster ca 800kr. For å unngå DAC-en i Expressen trenger du en optisk kabel (si 100kr?). For 800-900 kr kan du da teste dette, og blir du misfornøyd kan du jo alltids bruke aiporten som wireless adapter til et eller annet (BD-spiller, printer etc).

Edit: Apple TV koster ca 2600. Denne kan du styre via iPhone, TV/Fjernkontroll osv. I tillegg får du jo over bilder fra iPhoto, filmer fra iTunes etc.
    Heisann !

Har du Mac? Hvis du har og du har peiling, kan man streame fra Time Capsule til Airport Express? Og hvilken DAC er det i Airport Express?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Støtter dette forslaget.
    Kjøp deg en Squeezbox receiver (1000 kr) og en Ipod Touch (1500 kr).
    Billig, bra og lekkert!

Ang. Sonos: Sonos har vel en begrensning på antall sanger i biblioteket?
    Hei

Med en sånn Squeezebox, da trenger eg kun å ha musikken ---> Mappene med musikk lagret på en HD (NAS), og Squeezeboxen vil streame/hente musikken derfra og eg vil ikkje være avhengig av at noen maskin står på?

Så da trenger eg kun èn Squeezebox Receiver og kan bruke iPhone som kontroll?

Er dette rett tenkt?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. men ikke hvilken som helst NAS, den må kunne kjøre squeezecenter.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg har ikke testet dette, men etter litt googling:

AppleTV trenger iTunes kjørende på en maskin (eller NAS med iTunes-streaming, f.eks. LaCie - Ethernet Disk mini - Home Edition - Gigabit Ethernet )

Jeg har tenkt å få testet dette selv, da det hadde vært OK å slippe en tur opp på hjemmekontoret for å få startet iTunes en gang i blandt.

Filene kan dog ligge på ekstern disk. Men det du også kan gjøre er å synke fra iTunes på Macbooken til Apple TV. Da vil Apple TV'n ha det du synker liggende når Macen ikke er på.

Denne tråden tror jeg summerer opp det meste:

Apple TV and Time Capsule - Mac Forums

Vedr DAC i Airport Express så har jeg aldri sjekket hva som sitter i den, jeg bare antok at det var noe crap og kjøpte en optisk kabel. Godt mulig den er fin, men jeg var i butikken, kortet satt løst og jeg tenkte jeg i alle fall slapp å kjøpe en minijack til phono-kabel. :-)

(Kjører selv macbook pro, iphone, apple tv, airport express og time capsule, men har ikke hatt behov for å teste NAS på itunes-filene ennå, men det hadde vært digg å slippe ha Macen på nett.)

Forsåvidt kan du også hacke Apple TV'n og installere et mediacenter på den (XBMC mm.), men mitt inntrykk av dem er at de er bra på film, men playlists osv på musikk er noe middelaldersk.)

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer info om AppleTV, XBMC og BOXEE finner du bla. i denne tråden.

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Med en sånn Squeezebox, da trenger eg kun å ha musikken ---> Mappene med musikk lagret på en HD (NAS), og Squeezeboxen vil streame/hente musikken derfra og eg vil ikkje være avhengig av at noen maskin står på?

Så da trenger eg kun èn Squeezebox Receiver og kan bruke iPhone som kontroll?

Er dette rett tenkt?
    Som nevnt, du må ha en NAS som kan kjøre Squeezecenter, eksempelvis en Synology av et eller annet slag. DS207 f.eks.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye musikk har du pr nå, forresten? Apple TV standard har jo 40gb, men kan kjøpes i en 160gb variant. Da kan du synke musikk osv til apple tv.

(Bilder synket fra iPhoto er lekkert!)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye musikk har du pr nå, forresten? Apple TV standard har jo 40gb, men kan kjøpes i en 160gb variant. Da kan du synke musikk osv til apple tv.

(Bilder synket fra iPhoto er lekkert!)
    Hei !

På Mac'en min idag har eg ca.25GB med musikk, men tanken er jo å få rippet alle cd'ene mine over i Apple Lossless format, ca. 300 cd'er.

Vurderer sterkt å kjøpe inn en Apple Time Capsule på 1T og bruke 500GB til Time Machine og 500GB til nettverksharddisk (NAS) og lagre cd'ene mine der.
    Og enten gå for Airport Express eller Sonos, fordelen med Sonos slik jeg har forstått det er at jeg da ikke er avhengig av iTunes på harddisken.
    Apple TV er egentlig utelukket da dette er primært for bruk til musikk og skal streames til stereo anlegget!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apples opplegg har muligens sine begrensninger (bl.a. kan det ikke idag spille musikk med mer enn CD-kvalitet, og AppleTV støtter ikke full HD). Men det har en fleksibilitet ingen konkurrenter kan matche, til en pris som er latterlig lav.

En AirPort Express koster 800 kroner. I tillegg til å kunne streame musikk, er den en fullt funksjonell WiFi-router med USB-utgang til printer - og, ikke minst, med 802.11n-standard. Alle andre systemer jeg har sett nærmere på, kjører på 802.11g - det vil si at du må redusere hastigheten på nettverket ditt, eller kjøre musikksystemet separat.

AirPort/AppleTV bruker i utgangspunktet iTunes (som i mine øyne er det klart beste programmet i denne genren), men det finnes programvare som i prinsippet lar deg bruke et hvilket som helst program mot AirPort, om du setter eksklusive funksjoner høyere enn generell brukervennlighet. Både iTunes og annen relevant programvare er tilgjengelig både for Mac og Windows.

iTunes kan bruke musikkbiblioteker fra nettverk, enten musikken ligger på en NAS-disk, den innebygde disken i AppleTV eller TimeCapsule, eller på en disk koblet med USB til en av disse enhetene eller AirPort Extreme. Men det beste med systemet, er faktisk at du ikke er bundet til å ha musikken lagret på den måten, men kan ha hele musikksamlingen din med deg om du reiser med en bærbar Mac eller PC. AirPort Express er så billig at du kan koble en til hvert musikkanlegg om du har flere, og så liten at du kan ha en ekstra i bærevesken til laptopen og koble deg trådløst til en lokal lydkilde der du måtte oppholde deg. Og ha trådløs Internett-tilgang samtidig, om du finner en passende kontakt.

Expressen har kombinert analog og optisk/digital minijack. Den analoge lyden er naturligvis ikke allverden, men holder fint på reise og er grei nok til en hjemmestereo i budsjettklassen. Skal du ha kremlyd på stereoanlegget, bruker du digitalkabel til en separat DAC. AppleTV har analog phono/RCA og optisk digital lydutgang.

AirPort-opplegget forutsetter at man har en datamaskin igang. Hvorfor dette skulle være mer plundrete enn å fyre opp et dedikert anlegg og kontrollere det med en mini-PC som ikke kan brukes til noe annet, skjønner jeg ikke helt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

AppleTV trenger iTunes kjørende på en maskin)
    Nei, AppleTV har egen harddisk og må ikke ha en maskin kjørende - i motsetning til Squeezebox. Fungerer ypperlig koblet til receiveren med HDMI, f.eks.

Kjapp oppsummering:
    • AppleTV - du synkroniserer den med iTunes som en iPod. Akkurat som for iPod, behøver du ikke iTunes for selve bruken
    • Sonos - må ha NAS
    • Squeezebox - enten må PCen stå på, eller så må du ha et spesielt NAS som kan kjøre Squeezecenter.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og NAS til Sonos kan dekkes av en enkel eksterndisk koblet til nettverket eller rett i en av Sonene..ingen ekstra software...som, som regel et NAS-oppsett har....

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann !

Først vil jeg takke alle som har postet svar her i tråden og vært behjelpelig!

Har de siste dagene fått prøvd både Squeezebox Duet og en Airport Express!

Har kun fått testet disse opp mot Mac'en min og på mitt trådløse nettverk.

Squeezebox'en synes jeg var litt vansklig å få opp og gå, men fikk det til tilslutt, selv om jeg ikke helt føler jeg vet hva jeg gjorde!
    Lydkvaliteten synes jeg var grei nok, men har ikke fått testet med "lossless" matriale enda.

Airport Express løsningen synes jeg var mye enklere å sette opp, og hva angår lydkvalitet, kan jeg ikke si at den sto tilbake for Squeezebox'en på noen måte.

Akkurat nå synes jeg kansje at det er like greit å gå for en Airport Express da den er mye billigere enn en Squeezebox Duet og kontrollen som følger med Squeezebox'en egentlig blir overflødig da jeg kan bruke iPhone.

Lastet også ned software til iPhonen slik denne kunne brukes som kontroll for Squeezebox, men syntes ikke den var like stabil som for eksempel "remote" for iTunes/AirTunes. Synes den hang/lagget litt.

Har fremdeles ikke kjøpt meg en NAS, og så lenge jeg kommer til å hente musikken/streame fra Mac'en tror jeg nok at Airport Express er den greieste/billigste/enkleste løsningen.

Senere tror nok jeg at jeg kommer til å gå for Sonos da jeg ikke er avhengig av verken iTunes/Squeezecenter på harddisk for å spille musikk, noe jeg ser på som en fordel.
    Muligens Apple-Tv, det beste var jo om det kunne kommet en Time Capsule med iTunes innebygget, det hadde vært noe!

Kom gjerne med innspill!

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderator
    Innlegg slettet: Hold denne tråden teknisk!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann !

Som tidligere nevnt i tråden, bestemte jeg meg for å gå for Sonos.
    Kjøpte meg en ZoneBridge og en ZonePlayer ZP-90, og må si at jeg er superfornøyd! Veldig enkelt å sette opp og ble guidet gjennom softwaren jeg lastet ned på min iPhone og bruker den som kontroll, alt virker topp!
    Synes også det var en fordel og kunne spille av musikk uten og måtte ha iTunes/Squeezecenter eller noen maskin stående på.
    Har også begynnt å rippe cd'ene mine i Lossless format.
    Ettersom jeg hadde både harddisk og iPhone fra før, ble heller ikke Sonos løsningen noe særlig dyrere enn om jeg skulle kjøpt inn en Squeezebox Duet, NAS hardisk med iTunes klient/server.
    Andre som vurderer trådløs lyd og har en iPhone/iPod Touch for hånden bør virklig vurdere Sonos, da man sparer mye penger på å ikkje kjøpe Sonos kontrollen. Er også greit at Sonos setter opp sitt eget trådløse nett, noe som gjør at hjemmenettverket ditt ikke blir belastet med ekstra trafikk.
    Nå er planen og utvide ytterligere med ett par soner etterhvert.
    Vil bare ta med til slutt at eg ikkje synes Squeezebox er noe dårlig produkt/løsning, men for meg synes jeg Sonos passet meg bedre.

Hilsen Meget Fornøyd Sonos Bruker!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos er nok den beste, men også den dyreste!! (jaja.. finnes jo dyrere løsninger og da.. Linn etc).

Squezbox er dog et VELDIG bra alternativ til under 2000kr!! (komplett.no p.d.d.).

Har selv Squezbox, funker som F. Har alle sangene på servern min. Eneste er at fjernkontrollen ikke akkurat oser kvalitet . Men du kan fint styre ifra en PC e.l. lignende .

Synd de EEE PC'ene til Asus ikke har digital lydutgang . Da hadde nok det blitt en løsning for min del iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Squeezebox + nas

Hei!

Kanskje dette hører hjemme i en annen tråd, men det var så mye relevant her

Jeg bruker i dag Squeezebox duet + Qnap 209 nas.

Jeg ville også ha et system uten en laptop stående å kjøre døgnet rundt!

Prosessen for å få Squeezecenter til å kjøre på NAS'en, var ikke enkel, men det gikk til slutt! Systemet funka, men ytelsen var treig som sirup!! Får følelsen av at Squeezecenter krever litt resurser av maskina for å levere en smidig opplevelse, noe en nas til 2-3000,- IKKE har!

Etter mye irritasjoner, installerte jeg squeezecenter litt motvillig på min(brukbare) laptop, og la denne hente musikken fra NAS'en.

Dette er slik jeg kjører systemet i dag, og det funker ganske bra, selvom jeg er skuffet over at ikke squeezebox systemet kunne klare seg uten en PC!

Over til et annet spørsmål/problem med denne løsningen:
    Hvordan skal man administrere musikken?

Bruker selvfølgelig Duet kontrollen når jeg går rundt i huset, eller ligger i sofaen, men når jeg vil lage lister, skaffe ny musikk, osv:

Jeg synes interfacet på SC(squeezecenter) er treigt og lite responsivt, selv på en relativt kjapp maskin!
    Derfor bruker jeg Winamp, fordi jeg liker det Jeg har satt opp winamp til å hente musikk fra samme mappe (NAS'en såklart) som SC, og legge playlist i playlist mappen her.

Når jeg får tak i ny musikk, må jeg legge dette inn i mappa, for så la SC søke gjennom mappene, bygge opp databasen sin, osv. Det samme må Winamp gjøre!
    OMFG tungvint?

Hvordan blir dette med Sonos, eller Mac/timecapsule/airPort etc.
    Trenger Sonos en maskin/NAS som står å kjører? Vil ytelsen da avhenge av maskina/nas på samme måte som Squeezeboxen?

Jeg kjører RAID på NAS'en for å slippe å miste 500gb med bilder og dokumenter når harddisken ryker, så timecapsule er utelukket uansett..

Finnes det en bedre løsning på systemet mitt som jeg ikke ser?

Håvard

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de fleste NASer fungerer. Fant dette fra Sonos sin FAQ
    How do I make sure that my NAS is compatible with Sonos?
    In order to be compatible with Sonos, a NAS drive must support CIFS / SMB file sharing protocol. Almost all off-the-shelf NAS drives fully support this protocol but there are some drives that are incompatible. For more information, view the complete list of incompatible hardware.

Har ikke fått testet Sonos selv enda, men skal det neste uke.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haavardk

Håvard

Sonos vil garantert gå mye kjappere på ditt system. Selv kjørte jeg Logitech Transporter og SB3 opp i mot en HP HomeServer...tregt som sirup.....det å bla i spillelister, album og artister var en tålmodighetsprøve...

Sonos ble satt opp, på samme kilde.....rask, presis og uten noe herk!

Prøv Sonos!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haavardk

Hvordan blir dette med Sonos, eller Mac/timecapsule/airPort etc.
    Trenger Sonos en maskin/NAS som står å kjører? Vil ytelsen da avhenge av maskina/nas på samme måte som Squeezeboxen?

Jeg kjører RAID på NAS'en for å slippe å miste 500gb med bilder og dokumenter når harddisken ryker, så timecapsule er utelukket uansett..

Håvard
    Sonos trenger et NAS, men i motsetning til Squeezebox trenger den ikke programvare som kjører der - den trenger bare filene. Derfor bør det går raskere... Når det er sagt, er de nyeste qnap-ene endel raskere.

Time Capsule burde gå utmerket... det er ikke RAID du trenger, men backup. I en Time Capsule kan du kople til en USB harddisk og ta backup til denne. RAID beskytter kun mot et eneste problem - at en harddisk ryker. Den beskytter ikke mot menneskelig feil.

RAID kan brukes for å få mer plass (slå sammen harddisker) uten å drastisk minske påliteligheten, det kan gjøre det mulig å få bedre ytelse (lese/skrive til flere disker samtidig) og det kan gjøre det mulig å håndtere feil uten å ta systemet ned - bare bytt en harddisk mens SAN/NAS/serveren fortsatt går. Men RAID gjør i det store og det hele det ikke mindre sannsynlig at du mister filer - du bør ha backup.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •