Ripping av LP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Ripping av LP

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ripping av LP

Har planer om å rippe hele musikksamlingen min til harddisk. Er ferdig med CDene, nå står LPene for tur.

Etter litt eksperimentering har jeg fått riktig bra lyd med denne kombinasjonen:

Innspilling:
    * Pro-Ject RPM1 platespiller, standard pickup
    * Pioneer VSX-AX5i receiver (innebygd RIAA/phono-trinn)
    * Mac mini, 96 kHz/24 bit sampling via standard lydkort
    * Pure Vinyl software. Tar opp som AIFF, gjør diverse vinyl-spesifikke lydkorreksjoner (reduserer hakk osv.), lar deg splitte platen i enkeltsanger/spor, og konverterer til Apple Lossless (evt. et par andre formater) i DVD-A kvalitet (96/24).

Prøvde også Golden Records som innspillingsprogram (44.1/16), men lyden ble elendig i forhold - skikkelig blikkboks.

Avspilling:
    * iTunes på Mac mini, 96 kHz/24 bit digital ut
    * D/A-converter i Pioneer'en

Resultatet blir utrolig bra, men jeg er selvsagt alltid på utkikk etter måter å få det ennå bedre på

Mulige forbedringer inkluderer
    * ny/bedre stift til platespilleren
    * eksternt RIAA-trinn (i stedet for den i forsterkeren)
    * ekstern A/D-konverter (i stedet for den innebygde i Mac'en)

Har noen andre her gjort noe liknende? Noen som har lyst å synse noe om hvor jeg kan få best kvalitetsforbedring for en tusenlapp eller to?

PS: Ikke sikker på om denne posten hører hjemme i vinyl-forumet i stedet, men fant ingen diskusjoner om ripping der, så jeg prøver meg her i stedet.

EDIT: Korrigerte 96/20 til 96/24.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare si takk for tipsene! Alltid hyggelig med info som også gjelder go'boksen min, nemlig Macen. :-)

Sitter selv med en relativt omfattende vinylsamling, med mye rariteter jeg ikke får tak i på annet vis, så jeg lurer virkelig på å rippe disse. Jeg har også en PJ-platespiller, men har et eksternt RIAA-trinn. Skal se hva jeg kan få til av tester her og rapportere.

(Jeg kjøpte forsåvidt en 185g utgave Depeche Mode - Violator, remastered. Denne har jeg også på SACD/CD/DTS, så det kunne jo vært interessant med en sammenligning her. Skal se hva jeg får til i helgen.)

Edit:

Hva slags kabel bruker du mellom Macen og receiveren når du tar opp? Optisk eller analog?

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Hva slags kabel bruker du mellom Macen og receiveren når du tar opp? Optisk eller analog?
    Analog fra receiver til Mac'ens mikrofoninngang. Prøvde meg på optisk også, men det ser ikke ut som receiveren leverer noe på den digitale utgangen med ikke-digitale lydkilder.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •