NAS/musikkservere for dummies

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAS/musikkservere for dummies

Jeg har tenkt å kjøpe meg en Logitech Transporter, og rippe alle cd-ene mine til harddisk. Så lang, alt vel. Men så begynner jeg å lese her på forumet om hvordan jeg lager et enkelt sted å ha all denne musikken på, og plutselig blir alt veldig vanskelig. Folk nevner ting som NAS, RAID, seriekoblete disker og jeg skjønner ikke bæret.

Kan noen med enkle ord fortelle meg hva jeg trenger og hvor dyrt det vil bli å sette opp en server (for det er vel det jeg må gjøre?) hvor jeg kan ha mine 300 cd-er rippet i lossless trygt forvart og lett tilgjengelig, dvs. uten at jeg trenger skru på en datamaskin hver gang?

Det hadde vært fint om denne tråden kunne være til hjelp for oss som er nye i denne musikkserver-greia, og som kanskje trenger en enkel innføring i dette. Jeg håper hvertfall det ikke bare er meg som føler seg litt lost på dette området.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette oppsettet er en SONOS startpakke med NAS-disk på 500GB som vi koblet opp på AVForumtreffet sist helg.

Enklere kan det vel neppe bli - når computerbaserte komponenter skal blandes inn i vår analoge verden

Les mer her: Trådløs lyd: SONOS Multi-Room Music System

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på om du har mulighet til å gjemme bort serveren/NAS-et. Min enkle løsning var som følger: Ta en gammel utrangert PC, kjøp ny harddisk på 4-500 GB (da har du nok plass), last ned og installer FreeNAS. Følg deretter denne guiden http://www.herger.net/slim/detail.php?nr=1026, og du har en oppegående filserver + fullt fungerende Squeezecenter. Du kan også installere en harddisk til og konfigurere RAID, selv om FreeNAS-løsningen for RAID visstnok ikke er tipp-topp i henhold til ekspertene.

Dessuten skal det visst finnes NAS-er med ferdig installert Squeezecenter, men jeg har ikke dette i hodet akkurat nuh.

Men Sonos-løsningen til Flageborg er jo lekker, da.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Sonos-løsningen så enkel ut, så hvis det går an å gjøre noe lignende med Transporteren, lover det godt for mitt vedkommende. Jeg har absolutt mulighet til å hjemme vekk serveren, men den løsningen du skisserer, tols1, fordrer vel at man har en pc stående på kontinuerlig..? Vil ikke det være uheldig med tanke på krasj og sånn?

Og for ordens skyld: Hva er NAS? Og hva er RAID?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Flageborg at Sonos systemet er absolutt enkleste måte å komme i drift med NAS + streaming av rippede CD'er.

Men du nevner at Transporter står på kjøpelista og da blir jo løsningen at du ha en PC eller NAS med programvaren "Logitech SqueezeCenter".

Litt begrepsforklaring siden du nevner at du ikke helt følger med i terminologien:
    1) NAS
    Siden du ikke vil ha en PC kjørende så er det en NAS som muligens er løsingen (NAS: Network Attached Storage). En NAS er veldig forenklet beskrevet et harddisk kabinett med plass til en eller flere harddisker, samtidig som den har innebygget elektronikk og software til å fungere som en selvstendig server (men ofte med noe svakere ytelse enn dedikerte servere). Da er faktisk en NAS en PC den også, men de NAS variantene som er beregnet på hjemmemarkedet ser ut som litt store eksterne harddisker og har da veldig lavt strømforbruk og gir lavere varme.

2)RAID og kobling av disker
    Noen NAS (og PC'er) tillater at en setter opp flere harddisker for å øke ytelse eller øke sikkerhet mot datakrash eller begge deler. Dette kalles oftes RAID og har flere "nivåer". RAID "nivå" 0 øker ytelse men ikke sikkerhet, RAID "nivå" 1 øker sikkerhet men ikke ytelse. Høyere nivå vil kunne ha både ytelsesøkning og sikkerhetsøkning, men krever mer enn 2 harddisker. En annen variant er JBOD ("Just a Bunch Of Disc's") hvor en kobler sammen mange fysiske harddisker, men du ser dem i din PC som en med størrelse tilnærmet lik summen av alle.

Så i ditt tilfelle tolker jeg det slik at du ønsker en "boks" hvor musikksamlingen er tilgjengelig for Transporten og det er noe høyere sikkerhet enn bare det å ha en enkle disk (hvor alt forsvinner ved harddisk crash". Da ville jeg vurdert en NAS med plass til 2 harddisker og satt denne opp med RAID 1. RAID 1 vil fungere slik at alle data skrives i parallell til begge diskene og dersom en crasher - da ligger allt tilgjengelig på den andre disken. I tillegg må denne NAS'en ha støtte for å legge inn SqueezeCenter og da faller mange av de store produsentene ut (WD, LaCie, Maxtor...).

Denne er en av de som støtter 2 disker i RAID 1 og fungerer med Squeezecenter:

QNAP TS-209 II 2-bay NAS - MPX.no - Elektromarked

I tillegg til denne så må du ha to harddisker, helst identisk størrelse. Med plass til 300 CD'er i Lossless, så ville jeg ha sett på 500Gb disker og oppover. Feks. 2 av denne: Samsung SpinPoint F1 SATA2 750GB - MPX.no - Elektromarked

Største ulempen slik jeg ser det er at disse løsningene krever litt data fikling og hvis du ikke kan selv eller har noen å alliere deg med, da kan terkselen bli litt bratt på installasjon av SqueezeCenter. Så godt som alle NAS jeg kjenner til har en variant av Linux i bunn og WEB interface for å betjene det. Noe er veldig enkelt, men da jeg la inn SqueeceCenter på min QNAP (endisks), da ble det fikling utenfor WEB-interfacet. Forhåpentligvis er det blitt bedre....

Derfor anbefaler jeg like godt en gammel PC med Windows HomeServer. Dette er pga folk flest kjenner seg igjen i Windowsmiljøet og da er det lettere å kjenne seg igjen. Det finnes ferdige HomeServer pakker, men ikke alle støtter flere disker i RAID 1 (mangler fysisk plass til 2). Tols1 viser til ReadyNAS, det er en Linux distro, men jeg kjenner ikke terskelen for å installere og kjøre igang med Squeezecenter der.

Håper du ble klokere og ikke mer forvirret ;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Kokken, det var græla raskt svar! Nå ble jeg faktisk ganske mye klokere. Så hvis jeg har skjønt det rett, så ser fordelene og ulempene med en såkalt NAS-løsning omtrent slik ut:

Dedikert NAS
    + Stille
    + Krever lite strøm
    + Tar mindre plass/ser bedre ut enn en pc
    - Krever litt fikling/datakunnskap
    - Dyrere(?) enn gammel-pc-løsningen

Det frister mest med en slik boks du viser til, selv om det var noe dyrere enn hva jeg hadde trodd på forhånd. Tror jeg kjenner noen som kan hjelpe meg å sette opp en slik boks dersom jeg skulle slite. Og når den først er satt opp er det vel ikke så mye mer fikling som trenger å gjøres?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokken har nok dekket det meste.

Jeg refererte til FreeNAS (ikke ReadyNAS), dette er ikke Linux-basert men FreeBSD. Men det som er så befriende er at du ikke trenger noe kunnskap om operativsystemet FreeBSD. Når du har installert det på maskinen, så administrerer du hele greia fra et GUI i internettleseren ved å taste inn IP-adressen til serveren (som du da naturligvis må oppgi ved installering) i adressefeltet.

Den guiden jeg linket til er grei, jeg hadde nada kunnskap på forhånd og klarte det ganske greit ved å følge guiden.

Edit: Ser jeg var litt treg... Jeg tror nok en dedikert NAS-boks er å foretrekke pga. de momentene du nevner, plass, strøm etc. Fordelen med en gammel pc-løsning er at det er b-b-billig men den støyer antagelig mer og vil antagelig bruke mer strøm.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skikkelige NAS er altfor dyre desverre..
    Men om man skal ha den stående i 50 år sparer man det vel inn på strømforbruk :P

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skrevet en 100% objektiv og ufarget vurdering av NAS vs server her

Oppsett av en ytelsesfokusert Linux filserver med Squeezecenter til hjemmebruk - Introduksjon

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry tols1, jeg skum-leste nok innlegget ditt og famlet med navnene. :-?

Angående installasjon på QNAP så beskrev jeg min fremgangsmåte her (og endel innlegg videre): http://avforum.no/forum/generelt-aud...tml#post903989. Jeg kan ikke stå god for at den er gyldig med tanke på utvikling i software hos de enkelte aktører.

Det første du må bestemme deg for er om du skal ha RAID 1 eller ikke. Har du fordelt musikksamlingen på flere PC'er så er det litt råflott med RAID 1. Det krever derimot at du er flink til å vedlikeholde filene over flere PC'er eller at du klarer å sette opp en software som synkroniserer den jobben. Min fremgangsmåte er at jeg (frem til nylig) rippet alle CD'er til lokal disk og brukte fil synkronisering til min endisk NAS. Pga plassproblemer lokalt, så har jeg ikke lenger kapasitet til å ha filene lokalt, men kjører dem ut på en USB disk i tillegg til en katalog på NAS'en. Da blir det billigere med både NAS og at en slipper unna med en disk der.

Største ulempen slik jeg ser det er at NAS'en er treig. En gammel PC vil i de fleste tilfeller være raskere enn en NAS, så jeg vurderer sterkt å flytte min SqueezeCenter over til en gammel PC. De nyeste QNAPene (versjon II) har dobbelt opp av minne i forhold til min, så jeg regner med de er raskere. Om de er raske nok er en annen sak.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er tilgitt Kokken

Guiden til Marsboer er også veldig grei, den beskriver steg for steg hva du skal gjøre. Da får du en helt ren Linux-server som gjør samme jobben som FreeNAS + en hel masse annet. Jeg har i praksis erstattet min FreeNAS-server til Squeezebox med oppsettet til marsboer. Anbefales.

FreeNAS-en brukes nå til backup av bilder og dokumenter med en automagisk synksronisering av en del mapper på den stasjonære PC-en.

For øvrig vil jeg absolutt anbefale å ha kablet nettverk mellom den PC-en du skal bruke til å rippe med og NAS-boksen (uansett type). Jeg merket hvertfall stor forskjell i rippehastigheten da jeg la opp kabel fremfor trådløst. Det er mulig jeg hadde litt dårlig trådløst signal...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1

Men Sonos-løsningen til Flageborg er jo lekker, da.
    Det var flere som fikk hakeslipp av SONOS pakka i helgen :-D

Et par B&W 805s koblet direkte på SONOS innebygde forsterker
    Et par QED XT300 m/QED APNX bananer - høyttalerkabel
    Et par SVS PCUltra 13 på SONOS subutgang

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig i at RAID1 må være et absolutt krav i en slik løsning. Det gjør mye for nattesøvnen å vite at en disk kan ryke uten at man mister data. Hvis man vil være ekstra sikker på at man aldri kan miste data, bør man egentlig skaffe seg en tredje disk også, som man kopierer hele samlingen over til i ny og ne, og oppbevarer et helt annet sted (f.eks. kontoret).

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    I tillegg til denne så må du ha to harddisker, helst identisk størrelse. Med plass til 300 CD'er i Lossless, så ville jeg ha sett på 500Gb disker og oppover. Feks. 2 av denne: Samsung SpinPoint F1 SATA2 750GB - MPX.no - Elektromarked
    Faktisk er dette godt i overkant av hva han egentlig trenger. 1 cd har plass til opptil 800MB med data. 300 CDer, fullstendig ukomprimert, vil da kreve 240GB plass. I praksis er nok snittstørrelsen på en CD rundt 5-600MB, så da vil han klare seg med 180GB uten komprimering. Hvis han bruker flac, så vil han i hvert fall komprimere bort 1/3 av størrelsen, hvilket betyr at han i praksis ikke trenger mer enn ca. 120GB plass.

Men - med dagens diskpriser er det egentlig ingen grunn til å velge disker som er mindre enn 500GB, så jeg er i grunn enig i diskvalget ditt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig trondmm. Jeg vet at en 500GB disk er i overkant for en 300 stk CD samling, men den samlingen kan raskt bli større, samtidig som det plutselig blir lagret noen filmer og komplett samling av digitale bilder på NAS'en og så videre...

Mitt utgangspunkt var nok value-for-money pr GB og da falt anbefalingen slik den gjorde, skjønt det fremgår nok ikke helt i teksten.

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Qnap Nas

Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Takk, Kokken, det var græla raskt svar! Nå ble jeg faktisk ganske mye klokere. Så hvis jeg har skjønt det rett, så ser fordelene og ulempene med en såkalt NAS-løsning omtrent slik ut:

Dedikert NAS
    + Stille
    + Krever lite strøm
    + Tar mindre plass/ser bedre ut enn en pc
    - Krever litt fikling/datakunnskap
    - Dyrere(?) enn gammel-pc-løsningen
    Stille.... det er helt klart åpent for subjektive meninger her, men min QNAP TS 209 Pro (versjon 1 - som er et par hundre kroner billigere) kunne hatt godt av et bøttekott å bli gjemt i. Vifta skrur seg aldri av fordi "prosessoren avgir alltid varme." I tillegg bør man sjekke hvilke harddisker som er fullt ut kompatible med softwaren, før man begynner å kjøpe nas eller harddisker.

De andre punktene stemmer ganske godt overens med mine erfaringer.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket format har du rippet musikken i?
    Bruker du medfølgende program eller laster du ned noe eget?

Tormod

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe, mystisk likt mitt oppsett. Har 805S og dual SVS PC13 Ultra selv, om enn på betraktelig bedre elektronikk
    Kan gå god for denne løsningen ja, selv om PC13 Ultra ikke helt klarer å henge med 805S i mitt rom så de spiller alene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall

Hvilket format har du rippet musikken i?
    Bruker du medfølgende program eller laster du ned noe eget?
    Ripper kun til wav - for lydens skyld.

Ifm. med treffet rippet jeg et par låter til 192kb og wav, slik at folket kunne sammenligne lyden. Fikk ikke tid til å sjekke selv, men det kan være noen andre her som fikk litt erfaring med forskjellene?

Til ripping av wav bruker jeg QuintEssentials - les mer her:
    Quintessential Player

Den forrige versjonen - som jeg bruker - finner du her:
    Quintessential Player 4.51 Free Download - Play audio files with a lot of formats

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk,
    noen som vet om tilsvarende programmer for MAC som fungerer bra?

Ripper kun til wav - for lydens skyld.

Ifm. med treffet rippet jeg et par låter til 192kb og wav, slik at folket kunne sammenligne lyden. Fikk ikke tid til å sjekke selv, men det kan være noen andre her som fikk litt erfaring med forskjellene?

Til ripping av wav bruker jeg QuintEssentials - les mer her:
    Quintessential Player

Den forrige versjonen - som jeg bruker - finner du her:
    Quintessential Player 4.51 Free Download - Play audio files with a lot of formats
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    500 gb er nok i meste laget, men som det poengteres her inne, er det greit å ha litt å gå på Kan se ut til at jeg heller mot å gå for en gammel pc som server, men:

1. Hvor gammel pc kan det være? Er eneste kravet at den har masse plass og nettverksmuligheter?

2. Det er blitt nevnt at NAS kan være tregere enn gammel-pc-løsningen. Hvor vil denne tregheten merkes -- når sanger importeres, når de spilles av eller på andre områder?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •