NAS/musikkservere for dummies - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 43 av 43
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Merker jeg svinger fra dag til dag i hvordan jeg tenker å sette opp denne serveren. Først var det NAS, så egen pc, så NAS, så egen pc...

Noen med oversikt som kan anslå hva det minimum vil koste å skaffe en NAS med nok plass (500gb) som funker med Transporter og ikke er altfor treig (har ikke lyst på den Youtube-følelsen når jeg spiller av musikk på anlegget)? Gjerne brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gammel bærbar...

Mye snakk om Linux distroer, fjernstyring og diverse funksjoner. Jeg har brukt kjent miljø for mange: en gammel sliten bærbar med XP, en 500Gb ekstern harddisk og Slimserver. Hardisken brukes også som nettverksdisk til dokumenter/bilder til de x antall maskinene som etterhvert finnes i heimen.

Slike bærbare får du mer eller mindre kastet etter deg (kjøpte akkurat en til fra en skole som solgte for 400kr! Den manglet ett par taster - ellers 100%. Lovlig XP og greier...)

Med gratisprogrammet "Logmein", har jeg full tilgang til maskinen (for torrents etc) også utenfor hjemmenettverket.

Bruker MS sin "synctools" for å ta backup/sammenligne mappene til en(da) ekstern backup hd.

Maskinen er nettverkskablet og plassert direkte ved routeren min (bøttekott).

Har også vurdert NAS pga strømforbruk, men jobber heller med å få "WOL" (wake on lan) til å fungere - slik at maskinen går i dvale når jeg ikke bruker Squeezen..

mvh
    Rme

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Takk,
    noen som vet om tilsvarende programmer for MAC som fungerer bra?
    Tilsvarende på Mac: Jeg bruker ganske enkelt iTunes og ripper til Apple Lossless. Fungerer glimrende, og da får du automatisk nedlasting av CD-covere også.

PS: Formatene WAV, Apple Lossless og FLAC (et annet tapsfritt format) er ekvivalente, og gir CD-lyd. Apple Lossless og FLAC tar omlag halvparten så mye plass som WAV.
    'Lossy' formater som MP3 og AAC gir merkbart dårligere lyd på et OK anlegg, selv med bitraten på maks. (AAC på 256 er det høyeste jeg har prøvd.)
    Jeg ville sterkt anbefale å bruke et tapsfritt format, hvilket av dem spiller mindre rolle.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •