NAS/musikkservere for dummies - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Punkt 1: Tja, en kamerat av meg kjører på en 4-5 år gammel stasjonær sak med Linux - den er vesentlig raskere i respons på SqueezeCenter enn min QNAP. Mye tilskriver jeg at QNAP'en min har for lite minne. Dersom du kjører inn et non-windows operativsystem (Linux variant eller tilsvarende), da kan drivere til hardware av og til bli litt problematisk. Stort sett går de nødvendige driverene rett inn.

Punkt 2: En kan oppleve treig respons når en blar i musikkbibliotet i forhold til en "gammel" PC. Scanning av biblioteket tar også veeeesentlig lenger tid (det gjør min SqueezeCenter en gang i døgnet, trigges kl 0200. Dette er også avhengig av størrelsen på biblioteket: Jeg har over 1100 album inne pr nå og siste scan tok over 9 timer. På en gammel PC med tilsvarende bibliotek tar det mindre enn 10 minutt!

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dævven, såpass ja?? Så med andre ord, om jeg har et sted med forholdsvis god ventilasjon, hvor denne gamle pc-en kan stå ute av syne og koblet opp mot trådløst nett, så vil jeg få en medieserver som er både billigere, raskere og mer fleksibel enn hva tilfelle er ved en NAS-løsning?

Og er det sånn å forstå at jeg slipper å gå inn på selve server-maskina i det hele tatt -- at alt kan kontrolleres fra nettet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med administrasjon kommer jo litt an på hvordan du setter opp denne serveren. Med FreeNAS skjer all administrasjon i et web-GUI fra en av PC-ene i nettet. Dvs at du kan sparke ut skjerm og tastatur når installasjonen av selve operativsystemet er utført. Installasjon av Squeezecenter osv skjer også fra web-GUI.

Med en ren Linux-løsning så må du ha skjerm og tastatur tilkoblet og du bør ha grei tilgang til maskinen. Men du kan selvsagt installere VNC-viewer og ha tilgang til Linux-desktoppen fra en annen maskin.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette med administrasjon kommer jo litt an på hvordan du setter opp denne serveren. Med FreeNAS skjer all administrasjon i et web-GUI fra en av PC-ene i nettet. Dvs at du kan sparke ut skjerm og tastatur når installasjonen av selve operativsystemet er utført. Installasjon av Squeezecenter osv skjer også fra web-GUI.

Med en ren Linux-løsning så må du ha skjerm og tastatur tilkoblet og du bør ha grei tilgang til maskinen. Men du kan selvsagt installere VNC-viewer og ha tilgang til Linux-desktoppen fra en annen maskin.
    Hvor har du dette fra?
    Du trenger ikke tastaturet noe mer på en Linux basert maskin enn FreeNAS.
    Tastatur, mus og skjerm brukes kun i forbindelse med første installasjon, akkurat som på FreeNAS.
    Jeg vet ikke om noen som administrerer en Linux-server fysisk på PCen.

Etter dette bruker du utelukkende SSH for aksess, alternativt f.eks VNC om du av en eller annen merkelig grunn ønsker desktop-GUI på serveren.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er mulig jeg ikke har utnyttet oppsettet fullt ut, eller har konfigurert feil Men hvis jeg får strømbrudd (noe som skjer stadig vekk her om vinteren) så må jeg hvertfall logge meg på serveren med kontonavn og passord for å få startet opp systemet. Nå skal det også sies at jeg har installert GUI på mitt system for å slippe å styre med kommandolinjer og bruker derfor ikke SSH, kun VNC-viewer.

SSH er sikkert greit for en som kan Linux godt, men siden trådstarter tydeligvis er noob på Linux, så utgjør det en aldri så liten terskel og måtte styre med kommandolinjer så snart man skal utrette noe.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner det, men GUIet gir deg nesten ingenting gratis på serversiden i Linux. Man ender bare opp med å kjøre kommandoer i kommandolinjevinduer i GUIet i stedet for med SSH.

Serveren din er feil satt opp ja.
    Man setter opp serveren til å automatisk starte igjen etter strømbrudd i BIOS.
    Linux behøver man ikke å logge inn i når den har startet heller, kun dersom man kjører GUI, men det er det svært få som gjør om man skal bruke den som en ren server.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg har lagt inn GUI er nettopp for å slippe kommandolinjer. Hvis man f.eks. skal laste ned torrents, så er det greit å kunne bruke et GUI i stedet for disse evinnelige kommandolinjene. Dermed så bruker jeg den til mer enn ren server, ja.

Men joda, du har jo rett, jeg banner en del over kommandolinjer allikevel, selv med GUI :?

Men dette er sikkert litt OT i forhold til trådstarters spørsmål...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå ble det litt for mye GUI og BIOS her til at jeg klarte å henge med gitt Men samma det, jeg har jo fått svar på det meste.

En ting til: Jeg har en skuff i tv-benken, som er nesten helt tett bortsett fra en liten glippe foran. Tenkte å ha en evt pc her, men lurer på om det blir for dårlig ventilasjon. Noen erfaringer med dette?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... hvorfor velge Sonos kontra Logitech Duo egentlig? syns Sonos er litt dyrt .

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hmm... hvorfor velge Sonos kontra Logitech Duo egentlig? syns Sonos er litt dyrt .
    Sonos er på flere måter et kvalitetsmessig et steg over Logitech, og det reflekteres på prisen.

Den orginale Sonos-fjernkontrollen tåler "alt" og har en batteritid andre kan se langt etter. Som alternativ finne en gratis (orginal) Sonos software til iPod Touch og iPhone som fungerer flawless. Da har du den kuleste fjernkontrollen i gata.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder NAS, så er det overhodet ikke slik at en må sette opp en fullvoksen PC for å gjøre jobben. Selv har jeg en Synology DS-408 som jeg kjører med RAID-5 og den er nok noe raskere enn de aller billigste, men jeg brukte en simpel LaCie 1-disks NAS på Sonos tidligere. Kostet 1000kr og gjorde jobben utmerket i 2-3år og er fortsatt i daglig bruk hos kjøperen av min gamle leilighet (som forøvrig alltid la inn sine bud på leiligheten forutsatt at Sonos-systemet fulgte med).

Noen av mulighetene på en Synology NAS:

-Torrent/Usenet nedlastningsenter med eget fjernstyringsprogram. Jeg sitter på andre siden av jorda og trekker torrent-filer direkte i en dropbox i windows. Da starter NAS nedlasting direkte uten noe mer hassel.

-Online MP3 spiller, der en kan streame av sin egen musikksamling i hvem som helst nettleser.

-ITV-server som støtter en lang liste WLAN kamera. Motion detection og mulighet til å se på live/opptak via nettleser.

-Blog og hjemmesidefunksjon.

-Online bildegalleri. Bare legg nye bilder i en mappe, så oppdateres alt automatisk.

-Full støtte for PS3, XBOX360, Itunes og streaming til andre mediaklienter.

-Backup program som syncer PC`en direkte opp mot NAS. Bare velg enkelt hvilke mapper som skal synces.

-Online support med egne HOW-TO videoer som enkelt viser hvordan man gjør de allerede enkle operasjonene.

-Støtte for norsk språk. Brukermanualer på norsk.

-Schedule både for nedlasting og av/på-slag av NAS.

-Printerserver.

-Egen brukervennlig windows-software for å gjøre mapping, oppkobling mot NAS, nedlasting,kobling til printere etc enda enklere.

-Kanskje markedets beste brukergrensesnitt?

Alt dette er "out of the box". I tillegg er den satt opp på 1-2-3, er plasseringsvennlig (liten) er realtivt stillegående og bruker kun 20w idle (lite varmeutvikling). Jeg kjøpte den ikke for å bruke den til alle funksjonene ovenfor, men nå er jeg helt avhengig av de.

Og den er mer enn rask nok til mitt bruk. Overføring av MKV-filer på 15-20gb tar i allefall ikke mer enn noen minutter, og Sonos bruker ikke så uhorvelig lang tid på å indeksere min 1500 album store musikksamling (kan være Logitech jobber på en annen måte). Streaming av HD starter umiddelbart, og likeså gjør all musikk. Aldri noe lag eller problemer av noen slag.

Ja, du kan sette opp en PC som gjør alt dette (plus mer) og er raskere ved overføring av filer til/fra, men ikke uten å sette seg inn i Linux, en rekke programmer som krever individuel konfigurering og ikke minst oppfølging ift. oppdateringer. På en ferdig NAS kommer 1 oppdatering fra produsent som tar for seg alt - inkludert nye funksjoner. Genialt for oss som stadig er i tidsklemma. Jeg har flere eldre PC`er som jeg kan sette opp til det bruket, ja de er sikkert også overkill ift. specs - men saken er at jeg rett og slett ikke gidder. Kanskje en gang i fremtiden?

For oss som har leilighet så er det heller ikke alltid så interesant med (enda) en stor (og ofte støyende) PC som utvikler mye varme, og (om den er kraftig) er merkbar på strømregningene. Da er slike små funksjonsrike NAS geniale. :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig ting vedrørende NAS i sammenheng med Sonos vs Squeezecenter:
    Sonos trenger ikke noen ekstra software på NAS'en og en står mye friere til å velge utstyr. Logitech ha SqueezeCenter installert og da er det viktig å få verifisert at denne kan kjøre på NAS, noe jeg mener bestemt at overnevnte Synology gjør.

Men siden trådstarter har skrevet at han skal ha HiEnd-flaggskipet til Logitech (Transporter), da er nok ikke Sonos ikke tema for ham.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    En viktig ting vedrørende NAS i sammenheng med Sonos vs Squeezecenter:
    Sonos trenger ikke noen ekstra software på NAS'en og en står mye friere til å velge utstyr. Logitech ha SqueezeCenter installert og da er det viktig å få verifisert at denne kan kjøre på NAS, noe jeg mener bestemt at overnevnte Synology gjør.
    Jepp. Den finnes som en tilleggspakke til Synology

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den løsningen din frista veldig, HåkaonN. Men den var også litt i dyreste laget synes jeg, i hvert fall i forhold til hvor billig en gammel pc med masse plass er (og i forhold til at jeg er student).

Men fant en brukt en på nettet til en hyggeligere penge. Er denne mye dårligere enn DS-408?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Den løsningen din frista veldig, HåkaonN. Men den var også litt i dyreste laget synes jeg, i hvert fall i forhold til hvor billig en gammel pc med masse plass er (og i forhold til at jeg er student).

Men fant en brukt en på nettet til en hyggeligere penge. Er denne mye dårligere enn DS-408?
    CS-407 har litt dårligere spec på hardware, noe som gjør at man ikke oppnår like store hastigheter på overføring/flytting av filer. Ellers bruker den akkurat samme programvare.

En billig gammel PC er selvfølgelig mer enn brukbart som NAS. Synology, ReadyNAS, QNAP & Co kommer verken ut som raskest eller billigst om en sammenligner med en grei PC, men har et stort marked for de som er ute etter en sikker lagringsenhet som har masse muligheter/funksjoner, er lett å bruke og gjør jobben uten problemer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har bare 128MB minne ifølge det jeg finner ved googling. Det kan være litt snaut til å kjøre SqueezeCenter. Jeg har samme mengde i min QNAP og den klager hele tiden på at den bruker alt minnet.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kuppe tråden, men hva finner man av nyere mini-pc'er som kan benyttes? Har jo blandt annet små nusslige hovedkort med atom prossesor. Sitter og tenker på en slik løsning i stede for nas som i grunn var første valget mitt.

Noe som skal stå på 24/7 må jo ha lavt støynivå, lavt strømforbruk og driftsikkert. Har ingen gammel pc og har heller ikke lyst på en stående i klesskapet hjemme

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette synes forsåvidt jeg også det kunne vært interessant å få vite. Greit å få kartlagt alle muligheter før jeg bestemmer meg for hvilken løsning jeg skal gå for.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Ikke for å kuppe tråden, men hva finner man av nyere mini-pc'er som kan benyttes? Har jo blandt annet små nusslige hovedkort med atom prossesor. Sitter og tenker på en slik løsning i stede for nas som i grunn var første valget mitt.

Noe som skal stå på 24/7 må jo ha lavt støynivå, lavt strømforbruk og driftsikkert. Har ingen gammel pc og har heller ikke lyst på en stående i klesskapet hjemme
    Det blir vel ikke egentlig "i steden for NAS". Du vil bygge din egen NAS.

Med riktig prosessor (atom?) og litt omtanke når det gjelder vifter og strømforsyning er det fullt mulig å oppnå lavt støynivå og strømforbruk.

Det jeg ser som en utfordring til en slik løsning er plass til harddisker. Selv ville jeg aldri ha kjøpt/bygget/satt opp en PC for kun 1-2 disker. Minst 4 stk. i RAID-5.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det jeg ser som en utfordring til en slik løsning er plass til harddisker. Selv ville jeg aldri ha kjøpt/bygget/satt opp en PC for kun 1-2 disker. Minst 4 stk. i RAID-5.
    For man ikke eksterne "passive" kabinetter til harddisker? Ja, 1-2 harddisker er ikke hva jeg tenker på - det blir for få. Som du sier må man ha mulighet til minst fire stk.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •