Squeezebox Duet & DAC - dekoding

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 112
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezebox Duet & DAC - dekoding

Ser det er en del tråder om DAC og Squeezebox. Har et par tekniske spørsmål knyttet til dette.

Hvordan foregår egentlig dekodingen om man bruker ekstern DAC?

Sånn jeg forstår det så vil det være 2 dekodinger først vil SB dekode fra FLAC/MP3 og sende dette digitalt som PCM til DAC'en, hvor DAC'en deretter demodulerer PCM signalet til analogt signal?

Vil dette signalet sendes som ukomprimert PCM eller vil en ha kvalitetstap i PCM moduleringen?

Hvordan er kvaliteten på DAC'en i SB kontra DAC'en i en standard surroundreciever (i.e. Onkyo 606)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på det samme!

Hvordan vil lydkvaliteten være med en SqueezBox + DAC (f.eks den fra Electrokompaniet) vs. en bra CD-spiller?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ekstern dac kjør ikke noe annet enn en intern dac, men man får som regel mye mere for pengene. En eller annen gang i prosessen så må signalet converteres fra et digitalt signal til et analogt signal, enten det skjer i cd-spilleren eller i receiveren. Putter du feks mp3 inn via coax i en dac, så er det også mp3 som kommer ut analogt.
    Hvordan en ekstern dac låter i forhold til en intern dac, er det nok bare øret til lytteren som kan avgjøre.
    Er jo mange rimelige eksterne dac'er der ute som har fått meget god omtale, feks Beresford og Cambridge DacMagic, til noe dyrere Benchmark dac1, Lavry, EC, AudioNote m.fl

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runes
    Sånn jeg forstår det så vil det være 2 dekodinger først vil SB dekode fra FLAC/MP3 og sende dette digitalt som PCM til DAC'en, hvor DAC'en deretter demodulerer PCM signalet til analogt signal?
    Riktig.

Vil dette signalet sendes som ukomprimert PCM eller vil en ha kvalitetstap i PCM moduleringen?
    PCM ut av SB vil ha samme kvalitet som kilden. Dvs. dersom du har musikken din lagret i flac - rippet fra cd - så vil du ha denne kvaliteten digitalt ut av SB.

Hvordan vil lydkvaliteten være med en SqueezBox + DAC (f.eks den fra Electrokompaniet) vs. en bra CD-spiller?
    Her er det lettere å sammenligne SB som drivverk kontra cdspiller som drivverk. John A. i stereophile gjorde dette med følgende resultat:

Comparing the original CD on the Ayre C-5xe disc player, its digital output driving the Levinson DAC via a 1m DH Labs AES/EBU link, with SlimServer feeding an Apple Lossless–encoded file to the Squeezebox with its digital output feeding the Levinson via the AudioQuest OptiLink-5, I was hard-pressed to hear much of a difference.
    Stereophile: Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor

PS! prisen på Ayre spilleren er/var $5950

Stereophile: Ayre Acoustics C-5xe universal disc player

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøber du en Duet eller SB3, og har tenkt på en kapabel dac, da må du tenke deg godt om. Selvom kvaliteten kan blive meget meget god, da vil Transporter alene alltid, og som transport alene, være bedre. Man kan selvfølgelig diskutere smak og behag, men.....
    Transporter alene er sagt å banke cd spillere til kr.50.000,-
    Så spørsmålet er, når du ha Duet og en god dac, vil du da lure på hvor god Transporter egentlig er, eller vil du ikke tenke på det?
    Men okay, selv med en SB3 og en ekstrem god dac, da vil du irritere deg grenseløst over den dårlige lyd på "de fleste" cd´er faktisk.
    Sjekk ut linn.uk sine nedlastinger bl.a., det er virkelig god lyd.
    Når det er sagt, jeg savner intet fra fra min SB3 og Bryston dac, kun filene setter grensen føler jeg.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kjøber du en Duet eller SB3, og har tenkt på en kapabel dac, da må du tenke deg godt om. Selvom kvaliteten kan blive meget meget god, da vil Transporter alene alltid, og som transport alene, være bedre.
    Hvorfor?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor?
    Les Stereophile testen av SB3 og Transporter.

Med Transporter får du 24/96kHz mulighet, med SB3 og Duet 24/44.1.
    Med Transporter får du noe bedre jitter verdier, noe der sannsynligvis er medvirkende til endda bedre lyd, og den har én av verdens beste dac´s innebygget. Den har også digitale innganger slik at du bruke dac´en til en annen kilde. I tillegg har den rca og xlr utganger, i et minimalistisk setup brukes den da som preamp. Highend til kr. 17.000,-, ferdig pakket.
    Transporter® Wireless Network Music Player: The wireless digital music player audiophiles have been waiting for.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen av squeezeboxene streame fra en NAS? Står ingenting om dette..

Håvard

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haavardk
    Kan noen av squeezeboxene streame fra en NAS? Står ingenting om dette..

Håvard
    Alle kan det, men Nasen må kunne kjøre squeezecenter.
    Det står mye om dette på forumet, her er ett eksempel http://avforum.no/forum/av-gadgets/7...nbefaling.html

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er kvaliteten på DAC'en i SB kontra DAC'en i en standard surroundreciever (i.e. Onkyo 606)?
    Både mteinum og Niels Nielsen har gitt gode svar og forklaringer på Squeezebox og ekstern DAC vs. Transporter.

Til ditt siste spørsmål om kvaliteten på DAC'en i SB kontra DAC'en i en standard surroundreciever kan jeg legge til følgende erfaring:

Jeg har en Squeezebox og en Rotel RSP-1066 Surround-prosessor samt at jeg har fått låne en Apogee DAC. Jeg satte opp følgende tre signalveier for "blindtest":
    (a) Squeezebox -> analog -> Rotel RSP-1066
    (b) Squeezebox -> digital -> Rotel RSP-1066
    (c) Squeezebox -> digital -> Apogee DAC -> analog -> Rotel RSP-1066

Både jeg og kona (som hevder å være 100% uinteressert) hørte umiddelbart klar forskjell på (a) og (b) i favør av den siste. Det samme mellom (a) og (c). Men når det kom til sammenligning mellom (b) og (c) var ingen av oss i stand til å si med sikkerhet hvem var hvem, om det var forskjell og i tilfelle hvilken var best.

Min konklusjon er
    1) at sansynligvis vil du være tjent med å benytte surroundprosessorens DAC framfor Squeezeboxens egen (selvfølgelig avhengig av prosessoren og bør testes i hvert enkelt tilfelle)

2) forbedringen ved en dyr separat DAC (Apogee DAC koster omkring 8.000,-) er ikke nødvendigvis stor. Men til det siste må det sies at dette kan skyldes at resten av anlegget mitt (forforsterker, effektforsterker og høyttalere) muligens ikke er av god nok kvalitet til å kunne gjenspeile forskjellen mellom Rotel RSP-1066 og Apogee som DAC...?

8) Skyt i vei!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Både mteinum og Niels Nielsen har gitt gode svar og forklaringer på Squeezebox og ekstern DAC vs. Transporter.

Til ditt siste spørsmål om kvaliteten på DAC'en i SB kontra DAC'en i en standard surroundreciever kan jeg legge til følgende erfaring:

Jeg har en Squeezebox og en Rotel RSP-1066 Surround-prosessor samt at jeg har fått låne en Apogee DAC. Jeg satte opp følgende tre signalveier for "blindtest":
    (a) Squeezebox -> analog -> Rotel RSP-1066
    (b) Squeezebox -> digital -> Rotel RSP-1066
    (c) Squeezebox -> digital -> Apogee DAC -> analog -> Rotel RSP-1066

Både jeg og kona (som hevder å være 100% uinteressert) hørte umiddelbart klar forskjell på (a) og (b) i favør av den siste. Det samme mellom (a) og (c). Men når det kom til sammenligning mellom (b) og (c) var ingen av oss i stand til å si med sikkerhet hvem var hvem, om det var forskjell og i tilfelle hvilken var best.

Min konklusjon er
    1) at sansynligvis vil du være tjent med å benytte surroundprosessorens DAC framfor Squeezeboxens egen (selvfølgelig avhengig av prosessoren og bør testes i hvert enkelt tilfelle)

2) forbedringen ved en dyr separat DAC (Apogee DAC koster omkring 8.000,-) er ikke nødvendigvis stor. Men til det siste må det sies at dette kan skyldes at resten av anlegget mitt (forforsterker, effektforsterker og høyttalere) muligens ikke er av god nok kvalitet til å kunne gjenspeile forskjellen mellom Rotel RSP-1066 og Apogee som DAC...?

8) Skyt i vei!
    Ikke mye å skyte for her.

Squeezeboxens DAC blir slått av alle DACer jeg har sammenlignet den med her hjemme. Benchmark DAC-1, Cambridge DacMagic og Primare SP31's innebygde DAC. På et godt anlegg er forskjellen lett hørbar - på mitt anlegg nr. 3 på et lite PCrom, kunne jeg i og for seg har levd med Squeezeboxens DAC - men selv med en forsterker som ikke er den aller mest detaljerte, var det mulig å ane en viss forskjell i Squeezeboxens disfavør.

Men det er som du sier: dette må prøves i hvert enkelt tilfelle. Min Primare SPA20 klarte f.eks. ikke å få frem forskjeller mellom analoge signaler fra en middels DVDspiller og signaler fra Benchmark DACen - lett hørbart i mitt andre anlegg på den tiden. Det er ikke allltid at forskjellene kommer frem til øret.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Ikke mye å skyte for her.

Squeezeboxens DAC blir slått av alle DACer jeg har sammenlignet den med her hjemme. Benchmark DAC-1, Cambridge DacMagic og Primare SP31's innebygde DAC. På et godt anlegg er forskjellen lett hørbar - på mitt anlegg nr. 3 på et lite PCrom, kunne jeg i og for seg har levd med Squeezeboxens DAC - men selv med en forsterker som ikke er den aller mest detaljerte, var det mulig å ane en viss forskjell i Squeezeboxens disfavør.

Men det er som du sier: dette må prøves i hvert enkelt tilfelle. Min Primare SPA20 klarte f.eks. ikke å få frem forskjeller mellom analoge signaler fra en middels DVDspiller og signaler fra Benchmark DACen - lett hørbart i mitt andre anlegg på den tiden. Det er ikke allltid at forskjellene kommer frem til øret.
    Jeg har testet omtrendt tilsvarende:

a) SB receiver analogt til Hegel H100(og Dynaudio Focus 220)
    b) SB receiver digitalt til en Billig suround receiver(nad t744), så H100 brukt som effektforsterker til denne.

Planen er å skaffe en skikkelig DAC, slik at jeg kan kjøre musikken rett til H100 isteden for gjennom nad'en!

Selv forskjellen mellom a) og b) var som natt og dag!! Jeg kan nesten ikke fatte hvor dårlig lyd det var av den interne DAC'en i SB'en!

Jeg regner med at det er bedre på de andre SB'ene. (Transporteren såklart best )

Noen av dere som har prøvd PS Audio’s Digital Link III?
    Denne skal ligge på ca 9k i Norge.. Og hvordan vil dette bli sammenlignet med Transporter?

Håvard

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verken Squeezebox Classic eller Duet på analog utgang er noe særlig å rope hurra for. Duet er noe bedre - uten at dette er testet VELDIG nøye. Datteren min har Duet - mens jeg har Classic - så vi har litt sammenligningsgrunnlag. En ekstern DAC - det være seg en separat DAC eller en som sitter i en receiver/prosessor - gir bedre lyd. Så sant anlegget forøvrig henger med i svingene.

Derimot er Transporter noe HELT annet rent lydmessig. Verdt prisen sin både som DAC og som forforsterker. Gitt at Transporterens nøytrale klang faller i smak og passer med resten av utstyret, er dette et knallkjøp. Her får man Squeezebox, DAC og forforsterker i én rimelig og veldig konkurransedyktig boks. Et helt annet produkt.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Riktig.

PCM ut av SB vil ha samme kvalitet som kilden. Dvs. dersom du har musikken din lagret i flac - rippet fra cd - så vil du ha denne kvaliteten digitalt ut av SB.

Her er det lettere å sammenligne SB som drivverk kontra cdspiller som drivverk. John A. i stereophile gjorde dette med følgende resultat:

Stereophile: Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor

PS! prisen på Ayre spilleren er/var $5950

Stereophile: Ayre Acoustics C-5xe universal disc player
    Dette gir jo så absolutt grunn til ettertanke.
    At en CD-spiller i den prisklassen ikke banker livskiten ut av komboen SB / ekstern DAC, kan vel får noen og enhver til å revurdere berettigelsen til en CD-spiller. Selv om den nok fortsatt vil bli stående hos de fleste av oss.......?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Dette gir jo så absolutt grunn til ettertanke.
    At en CD-spiller i den prisklassen ikke banker livskiten ut av komboen SB / ekstern DAC, kan vel får noen og enhver til å revurdere berettigelsen til en CD-spiller. Selv om den nok fortsatt vil bli stående hos de fleste av oss.......?
    Jeg har tatt ettertanken til etterretning allerede. Solgt alt som heter CDspillere - og tunere - og satset på tre Squeezeboxer og tre DACer. Har bare beholdt en 12 år gammel CDspiller stående i reserve i et skap - i tilfelle..... Har også pakket bort alle CDene i store pappesker og stuet dem bort.

Når det er sagt, skal det også sies at enkelte hevder å ha belegg for at visse DACer er følsomme for drivverkets kvalitet, og at slike DACer ikke trives fullt så godt med Squeezebox som med et godt drivverk. Jeg har Benchmark og DacMagic sammen med mine Squeezeboxer - og begge de to er tydeligvis såkalt drivverksimmune. Jeg testet lenge med Benchmark før jeg omsider bestemte meg for å selge CDspillerne mine - og verken mine audiofile venner eller jeg kunne si noe annet enn at drivverket var totalt uten betydning. Ikke mulig å høre forskjell. Nå nærmer jeg meg de 60, så det kan hende at ørene mine begynner å spille meg et puss - men den yngre garde i familien har også vært her og lyttet, og kommet til det samme - så jeg føler meg veldig komfortabel med valget mitt.

Mitt råd til alle som vurderer å kjøpe en dyr CDspiller, er helt klart: Kjøp heller et billig drivverk - en Squeezebox, en BluRay-spiller, en 10 år gammel billigspiller med digital utgang, hva som helst - og bruk heller pengene på en god DAC. Det finnes dyre CDspillere som er bra - og noen ganger har de akkurat den klangen som man drømmer om og som matcher - og da får man gjerne kjøpe den. Men ellers er det ikke noe stort poeng, synes jeg.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IMO:
    Duet har bedre DAC enn Classic, og nok til at det er hørbart. Ved en test mellom Duet og Denon AVR-3806 ble det dødt løp, etter at 5 personer nå har testet dette HOS MEG. Etter at nivået var justert eksakt likt, og 4 forskjellige RCA kabler og både optisk og coax ble forsøkt.
    Ingen klarte altså å høre forskjell i mitt oppsett.

Den innebyggede dacen i Duet er bedre enn sitt rykte spør du meg. Det kan være forsøket verdt å prøve noen forskjellige kabler istedet.

En ekstern DAC er dog i de fleste tilfeller en oppgradering antar jeg.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har glemt det, hva bruker man en cd spiller til egentlig?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Huff ikke si det en gang.

Etter jeg fikk SB'n i hus har jeg bare tørket støv av min cd-spiller til 24k. Eller vent, jeg har brukt den en gang (tror jeg).
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha-ha, du har fundet samme svar som jeg, dyr brevpresse.....

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, sabla bra kommentar Niels! :-D

Jeg hadde Cambridge 640, oppgraderte til 840, og dagen etter begynte jeg å lure på hva jeg egentlig drev med. Går ikke an å kjøpe ny cd-spiller i 2008 vel :-D
    Så det ble Duet, Cambridge solgt, og huset tømt for både cd spillere og cder.

Jeg gjorde det samme med Vinyl i 1989, så 20 år etterpå er det vel på tide med ny teknologi er det ikke?

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •