Squeezebox Duet & DAC - dekoding - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 112 av 112
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, jeg vet ikke hvilken musikk du spiller, men husk, at det er 24/96 betyr ikke automatisk at det er bedre lyd. Det er her der er store misforståelser.
    Det handler om masteringen, lydteknikeren, innspillingen, ikke så mye om det er 24/96 eller 16/44.1. Det er også derfor jeg siger at selv nettradio på 128 kbps kan lyde fantastisk igjennom den rette dac.
    Der er en side her : Design w Sound , du må logge inn som administartor, det står forklart på siden, da kan du laste ned f.eks. "Lush Life", det er en lett jazz låt.
    Ellers tror jeg 2L lar deg laste ned Divertimenti ( norsk klassisk musikk) som prøve, men jeg finder ikke linken igjen.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hei, folkens, kan vi ikke roe oss ned litt?
    Nei, vet du hva...! Nå har jeg fått nedpå litt mat med tilhørende drikke, tenkte å fyre opp noe popcorn og øl

Poenget var at det ikke en hellig løsning for å få god lyd. Jeg forstår godt tankegangen ved minst mulig dill-dall i signalkjeden og elementer som gjør noe med signalet fra kilde til høyttaler. Og dette har tradisjonelt vært måten å få god lyd i hus på.

Men, i de senere år så har det vært en enorm utvikling mtp transistor og mikroelektronikk og det nyter vi godt av ved raskere datamaskiner og muligheter denne gir oss. Selvsagt er det tusen ganger flere komponenter uten drc enn med, men dette er en meget spennende teknologi som kan hjelpe til å sette prikken over i'en i et allerede bra anlegg.

I kjølvannet av dette ser vi også nye selskaper som vinner markedsandeler fra de etablerte "hifi" selskapene som ble opprettet på 60-70 tallet.

Nå er det på tide med mer godt drikke

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant, så sant, mteinum!
    Jeg tillater meg i all beskjedenhet med å skåle for dine velvalgte ord, og for fremtiden mtp lyd, i en stille natt!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AsbjornM
    Når det gjelder equalizer.. Equalizer er egentlig ikke så dumt hvis du kan bypasse den når du ønsker, men kjekt å kunne justere noe, for endel gamle plateinspillinger suger noe, men tror equalizer har fått mye dårlige kommentarer pga bruk hos enkelte, mange som skal dra opp bassen mer med slike for å korrigere for andre problemer som svake forsterkere, mp3 etc.. Tror equalizere kan være et bedre valg en rene diskant/bass/loudness controllere, men da brukt med måte..
    Nå til dags brukes equalizere i hovedsak for å rette opp feil i rommet, ikke dårlige innspillinger. Og blir det korrigert riktig i forhold til dette vil du i utgangspunktet aldri ønske å bypasse det. (selvom det selvsagt er mulig)
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Nå til dags brukes equalizere i hovedsak for å rette opp feil i rommet, ikke dårlige innspillinger. Og blir det korrigert riktig i forhold til dette vil du i utgangspunktet aldri ønske å bypasse det. (selvom det selvsagt er mulig)
    Interresant, jeg har ikke fulgt med på equalizere siden 5 og 7bands greiene eksisterte, har det kommet noe annet der altså?
    (blir kanksje litt mye off-topic nå...)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interresant, jeg har ikke fulgt med på equalizere siden 5 og 7bands greiene eksisterte, har det kommet noe annet der altså?
    (blir kanksje litt mye off-topic nå...)
    Jepp. Nå har du digital EQ som teoretisk gir deg tapsfri equalizing(kjører EQ i det digitale domenet FØR DACen) og med så mange bånd du vil, hvor du fritt kan justere hvordan båndene fungerer, hvor brede de er, alt mellom himmel og jord.

Nå føler jeg at jeg poster disse grafene mine i mange tråder, men her er respons i bassområdet i min stue før og etter digital EQ. Resultatet burde vel tale for seg selv - og jeg kan forsikre deg om at forbedringen i lyd er mye større enn ved bytte av komponenter som forsterker og DAC. Rommet påvirker lyden din MYE. Utjevning av kurven samt hvor mye dypere bassen går i etterkant er rimelig imponerende, jeg hadde aldri trodd min XTZ 10" sub kunne klart en kurve som dette.

Før jeg begynte(lyseblå kurve) (referansenivå 80dB):

Etter fem-seks runder og et par kvelder med måling og justering:
    (gul kurve er måling, hvit kurve var målbildet mitt - rosa strek er referansenivå(75dB ved denne målingen) for hele frekvensspekteret. Det er bevisst lagt en økning i bunn da dette gir en opplevd flat respons)
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Nå har du digital EQ som teoretisk gir deg tapsfri equalizing og med så mange bånd du vil, hvor du fritt kan justere hvordan båndene fungerer, hvor brede der, alt mellom himmel og jord.

Nå føler jeg at jeg poster disse grafene mine i mange tråder, men her er respons i bassområdet i min stue før og etter digital EQ. Resultatet burde vel tale for seg selv - og jeg kan forsikre deg om at forbedringen i lyd er mye større enn ved bytte av komponenter som forsterker og DAC. Rommet påvirker lyden din MYE. Utjevning av kurven samt hvor mye dypere bassen går i etterkant er rimelig imponerende, jeg hadde aldri trodd min XTZ 10" sub kunne klart en kurve som dette.
    Stilig, diskuteres dette noe sted her på avforum?
    Stua mi er firkantet, glatte vegger og gulv, etter noe møblering, og matter så ble lyden bedre, føler den er ok nå.
    Men merker at hvis jeg går utenfor lytteposisjon så har jeg en helt annen bass enn om jeg er i lytteposisjon, merkelig fenomen, hadde aldri slike effekter med det gamle NAD anlegget
    Når jeg nå sitter midt mellom høytalerne, så er det også stor forskjell om jeg sitter på gulvet, på stol eller står, helt annen gjengivelse av diskant etc..
    Hadde vært stilig om man kunne måle seg fram for å finne ut hva som er mest mulig riktig gjengivelse for å kunne korrigere mot artifakter pga rommet man benytter...
    I blokkleilighet så har man bare så mange muligheter

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig, diskuteres dette noe sted her på avforum?
    Stua mi er firkantet, glatte vegger og gulv, etter noe møblering, og matter så ble lyden bedre, føler den er ok nå.
    Men merker at hvis jeg går utenfor lytteposisjon så har jeg en helt annen bass enn om jeg er i lytteposisjon, merkelig fenomen, hadde aldri slike effekter med det gamle NAD anlegget
    Når jeg nå sitter midt mellom høytalerne, så er det også stor forskjell om jeg sitter på gulvet, på stol eller står, helt annen gjengivelse av diskant etc..
    Hadde vært stilig om man kunne måle seg fram for å finne ut hva som er mest mulig riktig gjengivelse for å kunne korrigere mot artifakter pga rommet man benytter...
    I blokkleilighet så har man bare så mange muligheter
    Søk på romkorreksjon så får du nok mange tråder. Det største problemet med equalizer er nettopp det du beskriver her, frekvensrespons, og bassrespons spesielt er veldig varierende forskjellige steder i rommet, så den kurven jeg postet ovenfor, gjelder jo for sweetspot. Bare en halv meter til siden er kurven helt annerledes. Så i tillegg til dette bør man egentlig starte med å dempe rommet - men det er ikke alltid like lett å få til og samtidig unngå en stue som ser ut som et lydstudio

Dette er forøvrig ikke så veldig off topic, da digital EQ kan du få gratis i et oppsett med pc+squeezebox - og det er en mulighet man ikke bør gå glipp av

Søk litt på romkorreksjon på forumet så finner du nok endel tråder. Her er tråden fra mine målinger:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...eposisjon.html
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk på romkorreksjon så får du nok mange tråder. Det største problemet med equalizer er nettopp det du beskriver her, frekvensrespons, og bassrespons spesielt er veldig varierende forskjellige steder i rommet, så den kurven jeg postet ovenfor, gjelder jo for sweetspot. Bare en halv meter til siden er kurven helt annerledes. Så i tillegg til dette bør man egentlig starte med å dempe rommet - men det er ikke alltid like lett å få til og samtidig unngå en stue som ser ut som et lydstudio
    Sweetspot'n min, midt mellom høytalerne, med hørene på ca samme høyde som diskantene (Har de derre pakke-høytalerne, Energy C500 enda, virker å gjengi kurrant lyd, men har lyst til å teste noe annet engang), der virker lyden å være veldig bra.
    Har plassert de slik at bakveggen på høytalerne er 60cm unna vegg, åpne bassporter, og 180cm mellom høytalerne.
    Jeg har aldri hørt slik separasjon mellom kanalene før, nå kan jeg nesten høre akkurat hvor vokalen er i forhold til andre instrumenter, på skiver jeg har lyttet mye til før også, er iallefall morsomt

Når jeg hadde de værste problemene med bassene, før jeg dro høytalerne fra veggene, så vurderte jeg sterkt å tapetesere veggene med eggkartonger.. Kan jo kalle det, hm, moderne kunst?

Dette er forøvrig ikke så veldig off topic, da digital EQ kan du få gratis i et oppsett med pc+squeezebox - og det er en mulighet man ikke bør gå glipp av
    Ja, så at EQ'en du bruker er en plugin til squeezebox, så da er det temmelig on-topic

Søk litt på romkorreksjon på forumet så finner du nok endel tråder. Her er tråden fra mine målinger:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...eposisjon.html
    Stilig, må lese

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan lese om plugin´en til Squeezeboksen på inguz audio.
    Denne er jo også digital, før dac, selvfølgelig. Det er en simpel eq, men jeg har justert litt under 800 hz. Har ikke målt noe over det.
    Høyttalerne er spesifisert til 35 hz eller noe sånt, men i rommet går de til 25 hz, uten eq, så der ser du hva rommet betyr.
    Jeg har justert litt ellers, og har +-1 db opp til 800 hz.
    Hvor mange tror du ikke lever med +-10 db, også uten å vite det? De synes lyden er fin og bekymrer seg mer om jitter og kablers signatur, men dem om det.....
    Angående plasering av høyttalere, du kan prøve Cardas Audio og http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf. Prøver man den oppstilling bare én gang får man en helt annen opfattelse av lyd. Man hører plutselig ikke så mye av rommet, og det er noe uvant....
    Høyttalerne skal ikke kunne høres, alle instrumenter er plasert hvor de hører hjemme, høyre og venstre, høyt og lavt, foran og bak, bassen er helt separert fra høyttalerne og oppstår i rommet osv osv. Når plaseringen av høyttalerne er så god som den kan blive, da kan man begynne å tenke romkorreksjon kanskje.
    Du snakker om separasjon imellom kanalene. Det skal du egentlig ikke ha, om jeg skjønner deg rett. Stereo er en illusjon, 2 høyttalere skaber et bilde av det mikrofonen har fanget opp, får man noe der ligner 2 kanaler tyder det på at høyttalerne kanskje må tettere sammen.....
    Å ha mye bass i hjørnene osv er jo helt normalt, derfor plaseres gjerne en subwoofer i hjørnet hvor "room gain" er størst. Det vanskelige er å få bassen til der du gjerne vil sitte.
    Problemet med en plugin til Squeezeboksen, kontra en audio pc løsning hvor alt går igjennom pc´en, og Juice softwaren er at man jo ikke får noen romkorreksjon når man har tv lyden på, eller lytter til radio via Get dekoderen f.eks. Kun lyden der går igjennom SqueezeCenter røres.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Angående plasering av høyttalere, du kan prøve Cardas Audio og http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf. Prøver man den oppstilling bare én gang får man en helt annen opfattelse av lyd. Man hører plutselig ikke så mye av rommet, og det er noe uvant....
    Stilig, blir merkelig plassering av høytalerne i forhold til rommets størrelse gitt , må teste dette litt i påska.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mister hele stua med dette oppsettet, men duverden for en lydplassering..
    Spennende..

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •