Squeezebox Duet & DAC - dekoding - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 112
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nja, men noen ganger må man ta hensyn til andre ting, og man kan kanskje ikke bare kjøpe det man har lyst på.
    Jeg f.eks. ville ha Transporter. Nu er det jo over 2 år siden, og jeg leste alt jeg kunne om muligheterne, leste tests og tenkte som en gal.
    Problemet jeg hadde var at jeg hadde Bryston B100 SST forsterker, i denne kan man få dac modul, men det koster flesk.
    Transporter hadde en veldig god dac, og digitale innganger, og synes jeg da, har utseendet med seg.
    Etter mye frem og tilbake, pluss at jeg måtte ta hensyn til at jeg ikke hadde plass til veldig mange (tunge) komponenter i mitt skab (nu er ikke Transporter tung jo, men dette var grunden til jeg kjøpte Bryston, den var kompakt, og relativ lett), ja da kom jeg frem til at dac i Bryston måtte være saken. Denne dac var et relativt ubeskrevet blad, men har siden bare høstet superlativer alle steder.
    Jeg angrer absolutt ikke og jeg anbefaler alle SB3 eller Duet med dac, men de der vil ha det ultimative, da MÅ man sammenlikne Transporter med andre løsninger, om det er muligt da....
    Om man hører forskjell på en 24/96 fil, og samme fil konvertert til 24/44.1 er en annen sak, jeg melder meg ikke til den test.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Jo, dessverre så er det fortsatt begrenset hva Squeezeboxen kan håndtere. 24/96 blir "nedkonvertert" til 24/48 ut på S/PDIF, dvs, den dropper halvparten av pakkene :-( Regner med, uten at jeg har prøvd, at den gjør en tilsvarende nedkonvertering av 24/88.2.
    Hvordan vet du at Squeezeboksen nedkonverterer?, når du bruker spdifen så er vel hele poenget at den ikke skal rote med digitalstrømmen, siden den ikek er borti DAC'en?, jeg har slått av alt som har med volumkontroll å gjøre, så jeg vil ikke at Squeezeboksen skal tukle..

Har noen testet dette, eller har annet hold for dette?

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har testet det. Den nedkonverterer 24/96 til 24/48 og sender dette til prosessoren min over S/PDIF. Den må jo uansett dekode FLAC eller WAV-filene til LPCM, så det er vel i den prosessen den gjør nedkonverteringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Det som er det råeste er at man nå kan legge inn en plugin til Spotify/Duet som gjør slik at man kan høre musikk fra Spotify rett på anlegget!
    Tenker du på denne da?
    WaveInput plugin - SqueezeboxWiki

For noen ren Spotify kobling har vel ikke kommet enda, synes dette er noe hikkemikk jeg ikke har lystt il å rote med enda, håper det kommer en dedikert plugin etterhvert, det blir iallefall rått
    (Vel, må se på at kvaliteten over spotify er bare 192kbs Ogg format også da)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har testet det. Den nedkonverterer 24/96 til 24/48 og sender dette til prosessoren min over S/PDIF. Den må jo uansett dekode FLAC eller WAV-filene til LPCM, så det er vel i den prosessen den gjør nedkonverteringen.
    ARG!!
    Fan.. hele poenget med å tukle med dette var jo for å få strømmen rett over, DAC'en i Abrahamsen V6 takler jo langt høyere samplerates.. sukk..

Hva om man døtter en dekoder på pc'en slik at SqueezeCenter utfører utpakkingen av FLAC?
    Tenker på det som er i oppsettet under player -> audio-> mp3 streamin method etc, om det går ann på få jukset der etterhvert.

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at Squeezeboxen har hardware-begrensninger som gjør at den uansett ikke vil kunne levere 24/96 ut på S/PDIF. Abrahamsen DAC-en har vel USB-inngang så det kan hende du bør koble den rett til PC-en hvis du vil spille av 24/96-filer, og droppe hele Squeezeboxen...? (Uff!)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at Squeezeboxen har hardware-begrensninger som gjør at den uansett ikke vil kunne levere 24/96 ut på S/PDIF. Abrahamsen DAC-en har vel USB-inngang så det kan hende du bør koble den rett til PC-en hvis du vil spille av 24/96-filer, og droppe hele Squeezeboxen...? (Uff!)
    Går ut ifra at det er ett fett om jeg bruker coax eller optisk utgang på Squeezeboxen også da?

Abrahamsen har USB inngang ja, så kanskje, men hører enkelte har kommentarer om USB-lyd, så jeg har ikke testet det enda... Men det å montere en pc på stua er ikke helt.. det jeg vil enda...
    Jaja, jeg får late som jeg hører forskjell da , har forsøkt å lytte på Marit Larsen-under the surface (den plata er hdcd, 24bits ripp), men jeg hører ikke forskjell...
    Men det kan jo igjen være at mine krmt, Energy, hark, C500 ikke duger forsåvidt da...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har en gammel (2001/02) Denon AVC-A10SE amp. Noen som har peiling på hvordan DAC'en i denne er opp mot nyere eksterne DAC'er. Vet at den har 24/96 muligheter i alle kanaler. Men det er også det eneste jeg har klart å finne ut.
    Vurderer en SB Duet, men skulle gjerne visst om den innebydge DAC'en i Denonen duger.
    Noen som vet?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AsbjornM
    ARG!!
    Fan.. hele poenget med å tukle med dette var jo for å få strømmen rett over, DAC'en i Abrahamsen V6 takler jo langt høyere samplerates.. sukk..

Hva om man døtter en dekoder på pc'en slik at SqueezeCenter utfører utpakkingen av FLAC?
    Tenker på det som er i oppsettet under player -> audio-> mp3 streamin method etc, om det går ann på få jukset der etterhvert.
    Det spiller vel ingen rolle? Du har bitperfect overføring fra Squeezeboksen, den tukler IKKE med datastrømmen når du har volum på 100%.
    Har du volum på 99% vil en hdcd lampe i en eventuell hdcd dac IKKE lyse......

At den kaster ut annenhver sample ved 96kHz hører du ikke.

At Squeezeboksen "bare" er 24/44.1 er noe "alle vet", det står jo også i de tekniske data.
    Squeezebox™ Classic Wireless Digital Media Player: Listen to the music you love in any room in your home
    For 24/96 kHz må du ha Transporter.
    Når min dac mottar et 44.1 signal upsampler den til 96 kHz.

Til Debian: Din Denon dac er sikkert bedre enn Duetten, det er jeg sikker på....

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I f.m. nedlasting - riktignok mislykket sådan - av SqueezeCenter 7.3.2., merket jeg meg følgende i Release Notes til 7.3.2:

7.3.2 - Summary of higher sample-rate capabilities:

SB2, SB3, Receiver, Boom : 24/48 tracks i 7.2 - i 7.3.2 også 24/88.2, 24/96, 24/176.4, 24/192 tracks

Transporter: 24/88.2, 24/96 tracks i 7.2 - i 7.3.2 også 24/176.4, 24/192 tracks

Som den glade amatør jeg er på dette området, trodde jeg dette betydde at alle formater kan spilles med 7.3.2 - men jeg tar kanskje helt feil.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det spiller vel ingen rolle? Du har bitperfect overføring fra Squeezeboksen, den tukler IKKE med datastrømmen når du har volum på 100%.
    Har du volum på 99% vil en hdcd lampe i en eventuell hdcd dac IKKE lyse......

At Squeezeboksen "bare" er 24/44.1 er noe "alle vet", det står jo også i de tekniske data.
    Squeezebox™ Classic Wireless Digital Media Player: Listen to the music you love in any room in your home
    For 24/96 kHz må du ha Transporter.
    Når min dac mottar et 44.1 signal upsampler den til 96 kHz.

Til Debian: Din Denon dac er sikkert bedre enn Duetten, det er jeg sikker på....
    Bitperfect overføring fra squeezebox, men, hm, forvirrende :=)

jeg har konfigurert squeezebox slik at volumkontrollene på Duet's fjernkontroll ikke fungerer, det skal da, slik jeg har trodd gå en ren digitalstrøm igjennom hele systemet som Squeezeboxen ikke endrer på.
    Det at DAC'en i Squeezeboxen er dårlig, det bryr jeg meg ikke om, siden jeg ikke benytter den..

Når du sier at Squeezeboxen er 24/44.1 refererer du da til DAC'en i den, eller det som kommer ut av de digitale utgangene?

Men sånn egentlig, så tror jeg jeg roter i ring her nå, en CD er vel 16/44.1?, noen plater er HDCD, som da er 24/44.1, så hm, hvorfor var 96 så viktig i første tilfellet? (blir snart en DAC 101 her... )

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men sånn egentlig, så tror jeg jeg roter i ring her nå, en CD er vel 16/44.1?, noen plater er HDCD, som da er 24/44.1, så hm, hvorfor var 96 så viktig i første tilfellet? (blir snart en DAC 101 her... )
    Skulle til å spørre om det samme ;-) Har du egentlig mange filer på 24/96 liggende? (HDCD er forøvrig også bare 16 bit men med noen ekstra data lurt inn i "least significant bit" legges det til noe informasjon som decoderen kan benytte til å gjenskape et signal tilsvarende 24/44.1.

Optimalt sett bør du faktisk nedkonvertere 24/96 til 24/48 på filnivå, før du streamer til Squeezeboxen, med en god software som gjør en bra dithering, ikke bare en trunkering som kaster annenhvert sample slik Squeezeboxen gjør. Om du hører forskjell er en annen sak ;-)

Squeezeboxen håndterer forøvrig også 24/48 og ikke bare 24/44.1. (Flisespikking)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AsbjornM, du er inne på rette spor. Squeezeboksen spiller "alt", nesten, og du kan faktisk godt bruke volum kontrollen også om du vil, 24 bit oppløsningen gjør at du først mister (hørbar) kvalitet nede på ca. 1/2 av volumen styrken (om jeg ikke husker meget feil).
    Der er noen tråder om dette på slimforum.
    Ellers, jeg er mer opptatt av innspillingskvaliteten på musikken, det er der der virkelig er noe å hente. Musikken fra Linn bl.a. er virkelig god, selv i 44.1

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Dette gir jo så absolutt grunn til ettertanke.
    At en CD-spiller i den prisklassen ikke banker livskiten ut av komboen SB / ekstern DAC, kan vel får noen og enhver til å revurdere berettigelsen til en CD-spiller. Selv om den nok fortsatt vil bli stående hos de fleste av oss.......?
    Tja, kastet ut CDspilleren (og CDene) når jeg kjøpte Squeezen for 3-4 år siden. CD er bare sååå 90tall

Og jeg har lest endel om høyere samplerates enn CD i det siste (24/96 etc), og de konklusjonene jeg så langt har sett er vel at dette i utgangspunktet ikke gir spesielt mye hørbar forbedring. Tror jeg hadde konsentrert meg om DAC og øvrige komponenter som passer den enkeltes subjektive smak enn å brenne av 17000 på en Transporter fordi det teoretisk gir "bedre" lyd.

Er det noe jeg har lært gjennom 15-20 år som hifi-interessert så er det at "riktig" og "bra" lyd ikke alltid er det perfekte for meg hvertfall - Så SB3 + NOS DAC tror jeg passer meg vel så bra eller bedre enn en transporter, til en brøkdel av prisen
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tja, kastet ut CDspilleren (og CDene) når jeg kjøpte Squeezen for 3-4 år siden. CD er bare sååå 90tall
    Joda, men, hvordan skaffer du deg så materiale for å spille av på anlegget?
    Kjøpe cripled musikk (nå begynner vel DRM endelig å forsvinne også da) over nettet, som er av dårlig kvalitet (sammenlignet med CD) er jo også en tvilsom affære...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpe cripled musikk (nå begynner vel DRM endelig å forsvinne også da) over nettet, som er av dårlig kvalitet (sammenlignet med CD) er jo også en tvilsom affære...
    ¨
    Du får kjøpt lovlig MP3 og WMA som er så høy kvalitet(256-320kbps) at det i prinsipp er som lossless uten DRM på nettet, og kjøper jeg en CD så har jeg faktisk opptil flere PCer med innebygget DVD-rom som lar meg rippe musikken.

Tipper det ikke er så lenge til at du får kjøpt mainstream musikk lossless(FLAC og tilsvarende) på nettet heller, lagrings- og båndbreddeproblematikken er i ferd med å forsvinne.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    ¨
    Du får kjøpt lovlig MP3 og WMA som er så høy kvalitet(256-320kbps) at det i prinsipp er som lossless uten DRM på nettet, og kjøper jeg en CD så har jeg faktisk opptil flere PCer med innebygget DVD-rom som lar meg rippe musikken.

Tipper det ikke er så lenge til at du får kjøpt mainstream musikk lossless(FLAC og tilsvarende) på nettet heller, lagrings- og båndbreddeproblematikken er i ferd med å forsvinne.
    MP3, WMA, helt uinterresant, selv om man får det i 320, det er IKKE det samme som lossless, selv jeg klarer å høre forskjell der..

Jeg håper virkelig FLAC eller tilsvarende vil bli tilgjengelig, Apple's lossless har jeg lite tilovers for, pga properitær standard, det må være et åpent format som man kan få støtte for i alle avspillere.

Når vi kan få kjøpt FLAC på nettet, da kan vi snakke om at CD'n er avlegs, ikke før..
    MP3 er greit på bussen etc, men jeg hører skjelden/aldri musikk i fart, men nyter det i stua..

Det er jo ellers passe bortkastet å investere i "fett" anlegg hvis man kan fore deg med bare mp3 også da... men det er kanskje bare min mening :9

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del er spent på mengden jitter som trådløs overføring fører med seg. Er lite poeng i å investere i en svindyr dac om signalet streameren mottar er fullt av dritt.

Squeezebox trenger en konkurrent som har mulighet til å spille av losslessfiler direkte fra minnepinne.

Litt om squeezebox og støy: Stereophile: Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker vel en pc med cd\dvd rom til å rippe...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper fortsatt fysiske CDer i CDbutikken. Det første jeg gjør når jeg kommer hjem, er å legge dem inn på harddisken - og så spiller jeg dem. Deretter legger jeg dem i en liten plastpose, der de ligger og venter på at broren min kommer for å hente dem - langtidslån, kaller vi det. Formelt sett er de stadig mine, men han lagrer dem og får lov til å bruke dem.

Samme når broren min kjøper CDer - da låner jeg dem. Vel, formelt kjøper jeg dem for halv pris - de er jo brukt - og så kjøper broren min dem tilbake for halv pris - når jeg er "lei" av dem - de er fortsatt brukt. Bare slik at vi ikke bryter noen lover her. Så harddisken fylles opp hele tiden, den.

Til slutt ender altså alle CDene hos broren min - han har fortsatt CDspiller og er glad i å plundre med disse sølvskivene og coverne. Og naturligvis hos meg også - men da uten disse plundrete sølvskivene og coverne. En typisk win-win-situasjon.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •