Squeezebox Duet & DAC - dekoding - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 112
    Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det eneste demotiverende med dette er at det første jeg gjør når jeg har kjøpt en ny CD er å putte den i PC-en og rippe den, for så å legge CD-en i eske sammen med de andre CD-ene. Det tar liksom litt av gleden bort i fra å kjøpe seg en ny CD :| Men for all del, Squeezebox har kommet for å bli :-D

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir fort en vane :-D

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Squeezeboxens DAC blir slått av alle DACer jeg har sammenlignet den med her hjemme. Benchmark DAC-1, Cambridge DacMagic og Primare SP31's innebygde DAC.
    ...
    Min Primare SPA20 klarte f.eks. ikke å få frem forskjeller mellom analoge signaler fra en middels DVDspiller og signaler fra Benchmark DACen.
    Hmmm, dette var interessant, jeg er nemlig på utkikk etter en Primare SPA20 eller SPA21 i et nytt hi-fi-oppsett den tro at disse også har gode DAC-er (se AVforum.no - rapp's HiFi) Jeg vil annta at SPA21 har samme DAC som SP31(?). Hvis så er tilfelle tolker jeg din erfaring dithen at jeg bør legge SPA20 på hylla og kun se etter SPA21? :???:

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Hmmm, dette var interessant, jeg er nemlig på utkikk etter en Primare SPA20 eller SPA21 i et nytt hi-fi-oppsett den tro at disse også har gode DAC-er (se AVforum.no - rapp's HiFi) Jeg vil annta at SPA21 har samme DAC som SP31(?). Hvis så er tilfelle tolker jeg din erfaring dithen at jeg bør legge SPA20 på hylla og kun se etter SPA21? :???:
    Jeg ville kanskje ikke ha strukket konklusjonen så langt som du gjør. DACen i SPA20 er antageligvis slett ikke verst - det er analogdelen i SPA20 som ikke er distinkt nok. Satt veldig på spissen: Det låter likt nesten uansett hva man putter inn på de analoge inngangene.

Nå vet ikke jeg om SPA21 er noe bedre i så henseende - min mangeårige erfaring med Primare nådde aldri så langt. Men det jeg har hatt av Primare her hjemme i årenes løp, har hatt det med å låte umiskjennelig Primare nesten uansett.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det gikk litt i ball for meg her ja. Det var selvfølgelig analogdelen i SPA20 du refererte til mens det var DAC-en i SP31.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Ser det gikk litt i ball for meg her ja. Det var selvfølgelig analogdelen i SPA20 du refererte til mens det var DAC-en i SP31.
    Hehe - menneskelig, det der. Kjenner meg godt igjen....

Poenget mitt - for å komme tilbake på Squeezebox-sporet - er at man ikke skal forvente at en ekstern DAC automatisk gir hørbart bedre lyd. Både Duet og Classic har såpass greie DACer at de tåler å brukes i ikke altfor avslørende anlegg. Har man en receiver eller en prosessor, er det fort gjort å sammenligne - men hvis man vurderer å bruke mye penger på en separat DAC, bør man helst prøve først.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant, så sant, også når det gjelder DAC.
    Har hatt et par eksemplarer av arten innom her uten å oppleve sjokkerende forskjeller, da målt mot Onkyo 875´s DAC.
    De (to) jeg har hatt anledning til å prøve, er hhvis Benchmark DAC1, og Cambridge DacMagic.
    Etter at disse har gjort jobben sin, ligger det i sannhet flere "feller". I første rekke forsterker, høyttalere, og muligens en kabelrelatert begrensning.

Selv om Xindak 6950 (som jeg pt er "bestykket" med), i mange sammenheng har fått strålende kritikker, har jeg fortsatt en idé om at det finnes forsterkere som i større grad kan rettferdiggjøre forskjellene mellom en god og en mindre god DAC.
    Deretter, bør man også besitte høyttalere som er i stand til å formidle de nyansene som det uansett vil være snakk om.
    Sist men ikke minst, har det også vist seg at kabling, det være seg høyttaler- eller signalkabler, også kan påvirke resultatet.

Skal jeg prøve meg på en slags (foreløpig) oppsummering her, vil forskjellene / fordelene mellom en CD-spiller og en digitalkombo a´la Transporter / DAC, i ganske stor grad være betinget av utstyret som til slutt skal formidle resultatet.
    Eller?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det begynner å ta av ganske mye med spørsmål om Dac for tiden, ikke at det er noe feil med det ettersom squeezebox og lignende blir mere vanlig. Det som ofte glemmes i disse diskusjonene er forskjellen på hva som teoretisk skal gi best lyd og hvilken lyd lytteren foretrekker. Det blir jo sagt at lyden ikke blir bedre enn det svakeste leddet i kjeden, og f.eks en god forsterker (effekt / integrert /pre) kan være avgjørende om lytteren i det hele tatt oppfatter noen forskjell på forskjellige dac vs. cdspiller /transport. Jeg har jo lest om flere som ikke har hørt forskjell med f.eks en dacmagic og andre igjen, meg selv inkludert, som har hørt relativt stor forskjell.
    En annen ting er jo at Dacene også har forskjellig lydsignatur og teknikker som f.eks oppsampling som gjør at de høres forskjellig ut og kanskje bedre ut i mot hverandre og en evt cdspiller. Men vil forskjellene være store nok til å forsvare en investering på oppmot 10000 for f.eks en Benchmark Dac, eller er det bedre å kjøpe en billigere Dac, og er det sikkert at kjøper/lytter vil like lydsignaturen til disse oppmot cdspilleren har fra før? Dette kan vel strangt tatt bare bli avgjort av kjøper/lytter da få anlegge lyder likt og alle lyttere liker ikke den samme lyden og ikke minst ikke samme type musikk.
    Det jeg prøver å si er vel at det som med alt annent hi-fi utstyr ikke er noen spesifikk fasit på hva som er "best" når det gjelder spørsmål om Dac heller, og at en Dac ikke nødvendigvis er en magisk dings som plutselig gjør stereoanlegget hundre ganger bedre.

(dette ble kanskje litt i overkant OT men men men..)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett ikke OT!
    Lyd, og hvordan man oppfatter den, vil uansett være et uutømmelig tema.
    Hadde det ikke vært for nettopp det, ville vel trådene her vært atskillig færre.
    Gudsjelov, er det ikke slik!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tankevekker det dere begge skriver her Scrooge og Doc.G.
    Veldig ofte i diskusjoner rundt oppgraderinger og tweaks, ikke minst når det gjelder kabler og DAC, har det nærmest blitt allment vedtatt at hvis du ikke hører forskjell er ikke utstyret bra nok.

Faktisk mente veldig mange innen denne hobbyen det stikk motsatte for 20 år siden.
    Hvis f.eks en forsterker reagerte med "store" utslag i lyden pga kabelbytte, ble den sett på som ustabil og en dårlig konstruksjon

Det som er helt klart er at det ikke finnes noen fasit. Hvor stor endring som oppfattes mellom to forskjellige dacer er veldig individuelt, både elektronikken, høyttalerne, musikkvalg og ikke minst lytteren har avgjørende betydning her.

Jeg tror de aller fleste med f.eks en surr rec som lydformidler, og en cd spiller i budsjettklassen, faktisk vil være fornøyd med den innebyggede dacen i Duet.
    Evnt benytte dacen i receiveren.

Både dac og kabler kan være den lille justeringen som skal til for å fremheve "nerven" i musikken, og de som er opptatt av slikt har som regel ikke en 7 kanals receiver som hjerte i anlegget uansett.
    Og i de fleste av disse anleggene vil ikke verken kabler eller dac til 10k+ være den smarteste plassen å legge pengene IMO.
    Ikke noe er bedre enn det svakeste ledd osv.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen, norcad!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Les Stereophile testen av SB3 og Transporter.

Med Transporter får du 24/96kHz mulighet, med SB3 og Duet 24/44.1.
    Med Transporter får du noe bedre jitter verdier, noe der sannsynligvis er medvirkende til endda bedre lyd, og den har én av verdens beste dac´s innebygget. Den har også digitale innganger slik at du bruke dac´en til en annen kilde. I tillegg har den rca og xlr utganger, i et minimalistisk setup brukes den da som preamp. Highend til kr. 17.000,-, ferdig pakket.
    Transporter® Wireless Network Music Player: The wireless digital music player audiophiles have been waiting for.
    Problemet er jo at en Transporter koster 17.000 i norge, mens en Duet koster 3.000, og f.eks en Abrahamsen DAC koster ca 3.500,-
    Ser fordelene med Transporter og vurderte den selv sammen med min V1 og V2, men prisen ble litt drøy for en "mp3" spiller.
    Hvor sikker er du på at DAC'en til transporter er så mye bedre enn andre?

Og, hvis man benytter egen DAC, da kan man vel gå ut ifra at 24/44.1 ikke trenger å være en begrensning, siden den ligger i Duet's DAC som du ikke benytter?

Jeg er iallefall godt fornøyd nå med V1, V2 og V6 samt Duet. Duet'en er så liten at jeg har slengt den bak stereoen, og fjernkontrollen på den er jo veldig kjekk, sammenlignet med den som følger med til Transporter. (Man kan jo selvsagt kjøpe Duet's fjernkontroll og parre den med Transporter da)

Men, jeg venter på at prisene på Transporter skal jevne seg ut litt, tilogmed da dollarkursen i fjorvår lå på 5kroner, så holdt Komplett prisen på Transporter på 17 lapper.
    Ser nå at Komplett har satt ned prisen til 15 lapper da..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Huff ikke si det en gang.

Etter jeg fikk SB'n i hus har jeg bare tørket støv av min cd-spiller til 24k. Eller vent, jeg har brukt den en gang (tror jeg).

Vel, på en eller annen måte må man få lydmaterialet inn i systemet på, så en cd-spiller må eksistere et sted.
    Dvs, hvis dere ikke har sluttet helt å kjøpe musikk også da, kan bli kjedelig å lytte på "Levva Livet" resten av tiden..

Jeg håper vi engang kan få kjøpe lossless digital musikk, da blir det bra.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AsbjornM

Vel, på en eller annen måte må man få lydmaterialet inn i systemet på, så en cd-spiller må eksistere et sted.
    Joda, den i PC'en fungerer helt utmerket til dette :-D

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AsbjornM
    Og, hvis man benytter egen DAC, da kan man vel gå ut ifra at 24/44.1 ikke trenger å være en begrensning, siden den ligger i Duet's DAC som du ikke benytter?
    Jo, dessverre så er det fortsatt begrenset hva Squeezeboxen kan håndtere. 24/96 blir "nedkonvertert" til 24/48 ut på S/PDIF, dvs, den dropper halvparten av pakkene :-( Regner med, uten at jeg har prøvd, at den gjør en tilsvarende nedkonvertering av 24/88.2.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer nok det. Squeezebox har max oppløsning på 48/24

Squeezebox™ Classic Wireless Digital Media Player: Listen to the music you love in any room in your home

Transporter har 96/24.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da ligger det i kortene at lyd via en Transporter eller tilsvarende løsning med bedre oppløsning vil bli hørbart bedre?
    (Ingen sarkasme her, bare nyskjerrighet).

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er det råeste er at man nå kan legge inn en plugin til Spotify/Duet som gjør slik at man kan høre musikk fra Spotify rett på anlegget!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er de der vil ha det bedste, og så er der alle oss andre......
    Blott fordi en Duet og en dac er veldig god er der stadig grunder nok for å kjøpe en Transporter....det bedste blir jo ikke dårligere, eller?
    Når Transporter konkurerer med cd spillere over 50.000,- synes jeg ikke der kan være den store diskusjon, annet er hvornår nok er nok....og den blir vi aldrig ferdig med.
    http://www.hifisentralen.no/forum/in...?topic=32763.0

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det var vel ikke noen bombe det, Niels!
    Tvertimot så var vel svaret som forventet, og dermed må man vel så smått telle litt penger igjen.... ;-)

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •