Den store NAS-tråden! En NAS som er kompatibel med alle komponenter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den store NAS-tråden! En NAS som er kompatibel med alle komponenter?

Jeg sitter for tiden og digitaliserer hele CD-samlingen min ved hjelp av EAC og Flac Frontend codec. Altså slik det skal gjøres for å få en strøken 1:1 kopi på harddisk ved hjelp av AccurateRip og alle de riktige innstillingene som man lett googler seg frem til. Vær snille og ikke diskutere hvordan man ripper riktig eller dra igang en piratdebatt som ofte skjer i tråder om digitalisering av media.
    Så tilbake til trådens emne. Jeg har tenkt til å bruke en NAS-enhet for å lagre alle mine digitale filer både for god tilgjengelighet og relativt sikker lagring ved bruk av Raid 5 (?). Jeg har aldri hatt noen erfaring med NAS før og trenger mange tips og vink til kjøp av riktig type. Den skal kunne:

-Tilby alle mulige RAID konfigurasjoner for sikker og praktisk lagring.
    -Være kompatible med all tenkelig hardware som kan bruke data lagret på et
    på et nettverk. Inkludert evnen til å kjøre enkelte programmer hvis det er
    nødvendig for å kommunisere med enkelte produkter.
    -Kan konfigureres og settes opp ved via en nettleser slik som en router.
    -Hot swap
    -indikere helse og driftstatus for hver disk.
    -Minst 4 disker
    -Cat 6 kompatibel? (Høyere overføringskapasitet enn Cat 5?)
    -Tilgang til data via internett er jo greit
    -Hva mer bør den kunne?

Kort sagt dette er tråden som gjerne vil dra frem de NAS-enhetene som kan alt og har alt som er nødvendig for en filserver til heimen. Andre relaterte tips og spørsmål som kan relateres til hvordan nettverket NAS-serveren fungerer kan jo også være av nytte i denne tråden...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Netgear ReadyNAS NV: Komplett.no - Netgear ReadyNAS NV+ Gigabit Desktop ?

Kan denne oppfylle kravene? Er den kompatibel med de største 1,5 TB diskene?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på Synology DS-508

Den imøtekommer kravene dine. Hot Swap behøver du egentlig ikke og Cat 6 trenger du ikke ta høyde for. Klarer du deg med 4 disker er lillebroren DS-408 like grei, samme CPU og samme firmware.

Begge er god for 1,5 TB disker.

Jeg har DS-408 med 4 x 1TB disker og er meget godt fornøyd.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldingen. Prisene blir jo ganske stive etterhvert når man titter på de større modellene. Hot-swap trenger man kanskje ikke nei. Eneste det gjør er vel at man slipper å slå av enheten når man bytter disk?

Ser jo veldig interessant ut denne Synology Disk Station DS-408 4-bay NAS. Storebroren blir nok for dyr for meg. Så hvis jeg sier:

Synology Disk Station DS-408 4-bay NAS VERSUS Netgear ReadyNAS NV

Det er jo en prisforskjell ca. 1300 kroner på komplett.no....

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med alle de flotte nettverk/Harddiskavspillerne som er på markedet og kommer så hadde jeg nesten ventet meg litt mer trøkk i denne tråden. Vi har jo Logitech Transporter og alle de Linn-spillerne som får veldig gode kritikker når det gjelder lyd i "high-end" øyemed. I tillegg har man jo disse Popcorn, TViX og gud vet hva de heter i det lavere segmentet som kan spille alt mulig rart. Det er ikke slik at man bare kan kjøpe seg en NAS som virker og så er det liksom greit? Jeg har ikke noe som helst peiling på NAS og ikke spesielt mye greie på nettverk heller så innspill settes stor pris på. Det må da være mange av oss her inne som går med planer om NAS eller allerede har det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en synolgy nas (406 noe) funker fint til lagring og har en hel armada av funksjoner som jeg ikke bruker, webserver, sql, ++++

Det den er dårlig på er tilkobing mot ting som itunes, upnp og de andre tingene som gjerne media avspillere er avhengige av. Den har delvis støtte i ihht spec, men i praksis blir det problemer med formater, bitrate osv....

ang raid så er all min erfaring at speiling funker best i lengden, samt at boksen bråker mindre med 2 disker enn 3+.

Gigabit båndbredde er ikke noe man får veldig bruk av i ett vanllig oppsett hjemme. sikkert en del som mener jeg banner i kirka nå men men ...

Skal jeg ha nas nå velger jeg ett fra qnap med 2 disker og ekte NFS støtte

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Synology DS207+ med 2 disker speilet og kan varmt anbefale denne, støtter alt mulig rart (bl.a. Squeezecenter) og har en aktiv tilhengerskare.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde RAID 5 var metoden som gav størst plass/sikkerhet? Altså 1 disk som kan krasje uten tap av data? Det blir nok en som har minst 4 harrdisker på meg ihvertfall så jeg slipper å tenke på plass en stund...

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er superfornøyd med min Qnap TS-209 pro II,

dette er dog en 2-brønn utgave.

om du sjekker ut 409 så har den plass til 4disker.

Denne saken gjør/har alle kravene på listen din.
    har min oppkjørt som:

Filserver både mot linux og windows pcer
    printserver
    ps3 streaming
    popcorn hour streaming
    Squeezebox
    Download server (både NZB og Torrent)

Denne har både gigabit nettverk samt en veldig god "disk" overvåkning.
    Med mulighet for å sende feilrapporter m.m til Epost addresser osv.

Eneste ankepunktet mitt er at når den må dekode NZB filene som jeg laster ned (når fila er i hd 10-15gb) så går ressursbaren til himmels, noe som gjør den litt treg. men noe annet er ikke å forvente da min vanlige stasjonære synes dette er en "tøff" jobb...

Om man kjøper 509 så er dette problemet mye mindre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv D-Link DNS-323 sammen med Popcorn Hour A-110, og det funker kjempebra!

Popcorn Hour A-110 har jo også muligheten til å fungere som NAS om du installerer en harddisk, har ikke testet det selv siden jeg har egen NAS.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mulch
    Bruker selv D-Link DNS-323 sammen med Popcorn Hour A-110, og det funker kjempebra!

Popcorn Hour A-110 har jo også muligheten til å fungere som NAS om du installerer en harddisk, har ikke testet det selv siden jeg har egen NAS.
    Popcorn hour som NAS fungerer dårlig, i hvert fall det jeg har funnet ut etter å ha prøvd med min A-100

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gidder jeg ikke prøve en gang hehe men DNS-323 synes jeg er meget god. Støtter det meste og mulighet for å installere egne små applikasjoner om du er litt datakyndig. Som for eksempel web-server

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mulch
    Da gidder jeg ikke prøve en gang hehe men DNS-323 synes jeg er meget god. Støtter det meste og mulighet for å installere egne små applikasjoner om du er litt datakyndig. Som for eksempel web-server
    benytter den det samme som Qnap? qpkg systemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan den sammenlignes med Qnap, men du kan installere noe som heter Funplug som er kompatibel med flere NAS-enheter så vidt jeg har forstått, var en stund siden jeg "makket" med den siden den oppfyller mine krav med siste Firmware. Kjører Linux og tror det er en ARM prosessor.

CH3SNAS:Tutorials/fun plug - NAS-Tweaks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savner litt edruelighet og info ut over "jeg er fornøyd med XXX" :???: . Hva med å si noe om svakheter og mangler samt hva deres NAS brueks til? Jeg tror ikke på verdens betse, men god nok i forhold til bruk...

Til trådstarter! Du har listet opp en del nyttige ting. I tillegg vil jeg legge til:

- God brukerstøtte og forum for å sjekke opp allt man ikke kan. Her er Synology bra.

- Mulighet for å legge inn 3-parts SW, eksempelvis Squeezecenter som er nevnt her. Her funker Synologi bra (har en 107+ selv). Jeg er ganske fersk på NAS, og for meg er det ikke enkelt å finne ut av hvilken SW jeg kan installere ut over innebygd funksjonalitet (et eksempel er kan jeg legge inn Skype klient?).

- Backupklienter ssm lar deg automatisere backup. Husk at RAID ikke gir backup. Her er det litt forskjellige løsninger. Eks 1) lokalt mot ekstern(e) disker (enkelt på 107+, men kan bare autmatiseres på rot foldere, ikke underfoldere- mulig dette støttes i beta versjon av siste firmware?). 2) Mot eksterne servere (ja på 107+, men sansynligvis ekstra lisenskostnader). I en eller annen god test jeg leste kom Qnap bra ut på enkelhet på slikt oppsett. 3) Mot andre NAS hos venner (den ene løsningen jeg har sett fordrer Skype, og jeg har ikke sjekket om det finnes klient for 107+ NAS, eller om man må bruke 2))?

- Admin av brukere / grupper: Bra på 107+, men man kan bare gi tilgang på rot foldere, ikke underfoldere. Dette gjør at dersom man har mye man skal dele med andre så blir det fort uryddig. Dette skal være forbedret på ny firmware for Synology?

- Kan man sette NAS og disker til å gå i dvale. Jeg har problemer med at min Synology 107+ surrer og går uansett hva jeg gjør av innstillinger. Jada, vet at det finnes hack for å få dette til, men poenget er hvor lett dette kan gjøre "ut av boks".

- Debuggings muligheter? (vet ikke hvor vanlig dette er på NAS, men begrenset hva man finner i log på min 107+))

- Hva støttes av formater på disker, og kan man ta ut disker og koble rett på PC? PÅ 107+ kan man i alle fall formatere USB disker i FAT32 slik at det kan tas ut og hektes på PC.

- Torrent klient på NAS? Ja på 107+, men begrenset funksjonalitet.

- USB porter?

- WEB hosting (Ja på Synology, men lite/ingen verktøy med)

- Blogg (Ja på Synology, men såvidt jeg vet ikke med aksess fra mobil / MMS?)

- Multimedia hosting, eks fotoalbum (Ja på Synology, men primitivt)

- Annet eksternt utstyr, eksempelvis WEB kameraer (Ja på Synology)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for godt innlegg i søken etter gode NAS-enheter. Synology er en produsent som virker som et interessant valg. Kanskje noen kan liste opp de NAS-produsentene som har noe å by på og i hvilke prisklasser. Skulle gjerne ha gjort det selv men det er jo lite poeng i det når jeg ikke har peiling. Jeg vet egentlig bare hva jeg har lyst på og det er beskrevet relativt generelt i første post.

Hvis noen har god peiling og oversikt over forskjellige modeller kan jeg jo integrere posten i det første innlegget...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nå nevne det jeg er kjent med,
    nemlig min qnap 209proII

- Mulighet for å legge inn 3-parts SW, eksempelvis Squeezecenter som er nevnt her. Her funker Synologi bra (har en 107+ selv). Jeg er ganske fersk på NAS, og for meg er det ikke enkelt å finne ut av hvilken SW jeg kan installere ut over innebygd funksjonalitet (et eksempel er kan jeg legge inn Skype klient?).
    3-part går ann på min Qnap gjennom qpkg, blant annet SSOTS (squeezesenter) og mange andre app.

- Backupklienter ssm lar deg automatisere backup. Husk at RAID ikke gir backup. Her er det litt forskjellige løsninger. Eks 1) lokalt mot ekstern(e) disker (enkelt på 107+, men kan bare autmatiseres på rot foldere, ikke underfoldere- mulig dette støttes i beta versjon av siste firmware?). 2) Mot eksterne servere (ja på 107+, men sansynligvis ekstra lisenskostnader). I en eller annen god test jeg leste kom Qnap bra ut på enkelhet på slikt oppsett. 3) Mot andre NAS hos venner (den ene løsningen jeg har sett fordrer Skype, og jeg har ikke sjekket om det finnes klient for 107+ NAS, eller om man må bruke 2))?
    Mulighet for autobackup fra usb (eksempelvis minnepinne/kamera++)
    Mulighet for synking mot annen NAS for backup på denne, enten mappedelt eller totalbackup.

- Admin av brukere / grupper: Bra på 107+, men man kan bare gi tilgang på rot foldere, ikke underfoldere. Dette gjør at dersom man har mye man skal dele med andre så blir det fort uryddig. Dette skal være forbedret på ny firmware for Synology?
    Administrering av både bruker og grupper, samt mulighet for adgangskontroll på både disk/undermapper

- Kan man sette NAS og disker til å gå i dvale. Jeg har problemer med at min Synology 107+ surrer og går uansett hva jeg gjør av innstillinger. Jada, vet at det finnes hack for å få dette til, men poenget er hvor lett dette kan gjøre "ut av boks".
    Har veldig lavt forbruk når den ikke registrerer aktivitet (mener på jeg leste 5W), den setter da alt i dvale når det ikke skjer noe, inkl harddiskene

- Debuggings muligheter? (vet ikke hvor vanlig dette er på NAS, men begrenset hva man finner i log på min 107+))
    Vet ikke helt hva du mener her, Qnap er forøvrig aggressive på bugfiksing om det er det du tenker på, det er også diagnoseverktøy som passer på diskene

- Hva støttes av formater på disker, og kan man ta ut disker og koble rett på PC? PÅ 107+ kan man i alle fall formatere USB disker i FAT32 slik at det kan tas ut og hektes på PC.
    Dette har jeg ikke prøvd eller sjekket opp da denne ikke skal hotswape disker.
    Det er dog enkelt å ta en disk inn og ut. thumbscrew all the way=)

- Torrent klient på NAS? Ja på 107+, men begrenset funksjonalitet.
    Torrent klient ja, en som for meg har fungert veldig bra, har de funksjoner jeg vil ha, remote styring gjennom software, dvs trykk på en knapp og vips så tar nas disken seg av resten.
    Har også mulighet for portstyring, hastighetsbegrensing,prioritering++
    Jeg har i hvert fall ikke savnet noe

- USB porter?
    Ja 3 stk, en i front to bak

- WEB hosting (Ja på Synology, men lite/ingen verktøy med)
    Ja, gjennom Joombla, ikke prøvd dette så vet ikke hvor godt det fungerer

- Blogg (Ja på Synology, men såvidt jeg vet ikke med aksess fra mobil / MMS?)
    Det vet jeg ikke, muligens gjennom tredjepart software

- Multimedia hosting, eks fotoalbum (Ja på Synology, men primitivt)
    Det vet jeg ikke

- Annet eksternt utstyr, eksempelvis WEB kameraer (Ja på Synology)
    Mulighet til å bruke saken til overvåkning ved å koble på webkamera,
    Har dog ikke testet denne funksjonen, heller ikke funnet ut om dette bare gjelder qnap sine egne web kamera.

Mulighet for printerdeling gjennom usb inngangen.

Som en sånn siste referat fra meg, joda den har nok minus denne saken og.
    Men for meg har den gjort jobben sin på en overraskene bra måte, både når det kommer til brukervennlighet og muligheter har jeg fått meg ett produkt som jeg bare kunne drømt om.

Om saken har minus, det kan nok tenkes.
    Det eneste jeg kan komme på er at prisen er relativt stiv, spesielt om man trenger ekstra prosesseringskrefter og må opp på ts509

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en mediespiller som bare trenger å åpne data fra ekstern kilde via USB/S-ATA/Firewire eller NAS, så vil hvilken som helst NAS fungere eller? Jeg avslører her at jeg vet like lite om forskjellige mediaspillere som NAS. Jeg ser for meg at jeg kommer til å kjøpe en eller flere mediaspillere etthvert som kun trenger å kunne åpne filer fra et eller annet sted uten at den må föres via en programvare som er innstallert der dataene ligger. Huff dette ble klønete men dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempel på type spiller jeg vil at skal kunne lese rett fra NAS:
    Linn - Klimax DS Digital Stream Player

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Eksempel på type spiller jeg vil at skal kunne lese rett fra NAS:
    Linn - Klimax DS Digital Stream Player
    Om du bare skal benytte deg til dette vil vel hvilken som helst NAS disk som kan dele ved hjelp av Samba DLNS o.l fungerer skulle jeg tro.

Kommer litt an på hva det du skal koble det til krever.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •