Den store NAS-tråden! En NAS som er kompatibel med alle komponenter? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt surt å ende opp med en NAS som ikke er "kompatibel" med det man har lyst på av mediaspillere da. Jeg vil gå for en med 4 disker så med diskene så blir det jo fort minst 8000 kroner (4x1-1,5TB).

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    • Control protocol: Compatible with UPnP™ media servers,
    UPnP™ AV 1.0 control points

Detter er sakset fra manualen til Linn Akurat DS
    http://www.linn.co.uk/files/7c638e16...sheet_rev1.pdf
    Linn - Akurate DS

Vil dette si at den kan hente filer direkte fra en NAS som har UPnP ved hjelp av softwaren som ligger på mediaspilleren? Og at man ikke er avhengig av noe innstallert software på NAS'en?

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme

Linn - Akurate DS

Vil dette si at den kan hente filer direkte fra en NAS som har UPnP ved hjelp av softwaren som ligger på mediaspilleren? Og at man ikke er avhengig av noe innstallert software på NAS'en?
    ja, men da må du ha en nas som støtter Upnp,
    som oftest må man skru på denne funksjonen i NAS en, altså ikke innstallere noe.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt googling så støter man på sider som sår tvil om hvor godt RAID 5 fungerer på enkelte NAS-enheter. Er det slik at det finnes produkter som ikke håndterer RAID 5 skikkelig og bruker evigheter på å bygge seg opp igjen etter skadet disk eller mislykkes i dette? Kan man stole på at disse RAID-modusene fungerer? Fungerer slike moduser som at man kan utvide RAID 5 med flere disker og få større plass med dataene i behold? Fungerer en slik modus som at du kan oppgradere fire 1 TB disker til fire 1,5 TB disker gradvis med dataene i behold?
    Synology 408 har vel slike egenskaper som beskrevet over?
    Fokuserer på RAID 5 fordi jeg regner med at den er av de mer "fornuftige" RAID-modusene...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme

Linn - Akurate DS

Hei!

Dette blir litt synsing fra min side, og jeg håper å bli korrigert dersom jeg tar feil.

De mediespillerne jeg kjenner til fungerer som en klient som henter data fra en server. Slik er det også med Linn. Så det kreves en server på NAS for at de skal fungere, dvs noe SW. UPnP er vel bare en mekanisme for at forskjellige enheter lett skal kjenne hverandre igjen, nærmest en "plug-and-play" mekanisme?

Jeg tror derfor ikke du kan ta det for gitt at NAS-er har innebygd nødvendig server SW. For Sqezzebox må man installere Sqeezecenter, og her har Synology gjort en kjempejobb ifbm enkelhet for bruker. Det er tross allt forskjell åp en NAS og mer avanserte Mediacentre som nok vil ha denne funksjonaliteten innebygget.

En litt annen funksjonalitet ifbm NAS er hvor lett de er å mappe opp som disker på din(e) PC, og at tilgangskontroll er enkel. Det er greit nok at NAS har WEB-grensesnitt for filhåndtering, men det er en rekke tilfeller hvor det er greit å håndterer foldere på NAS direkte fra PC, eks når du ripper musikk å lagre de rett på NAS, drag-and-drop funksjonalitet, osv....

Her måtte jeg inn på Synology sider for å sjekke at det var samsvar mellom Windows og NAS rettigheter for å få mappingen til å funke. Igjen; gode brukerbeskrivelser. Kjenner ikke til andre NAS, og mulig dette ikke er et problem for andre?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se...

Har brukt en Readynas(RN) i 4 år nå uten store problemer. Klarer meg ikke lenger uten, og vurderer en NV+ som NAS #2. Ganske så god pris på den for tiden. ca 4500,-

Som flere sier her så er det hva NAS'n støtter av protokoller som er viktig å se på, NFS, Samba, Apple m.fler.
    Ettersom de fleste eksterne dingser snakker med NAS på det nivået, så er det man først må se på.
    Dernest er det sikkerhet. En 4-disks enhet gir deg bra sikkerhet, i RAID-5/6 eller som ReadyNAS med sin X-RAID. Begge typer tåler at en disk feiler.
    Gjelder for såvidt også 2-disk enheter, men total-diskplass blir noe begrenset.

X-RAID er nesten det samme som RAID-5, men en kan starte med 1 disk og så ekspandere etterhvert som en råd. Slik bygde jeg opp min til 4x400 i sin tid. Nå kjører jeg med 4x1TB. Hadde noen diskfeil med 400GB diskene, men det var bare å swappe og la systemet bygge opp igjen.

RN har mulighet for add-ons, itunes-server, slimserver, torrent m.m (sjekk NETGEAR ReadyNAS Community)
    Brukergrensesnitt er også meget bra.
    Backup mulighetene er også der med mulighet for scheduling m.m
    Sikkerheten til enheten er også fleksibel, iom at en kan begrense tilgang til enkelt maskiner.

Dessverre synes jeg support har blitt dårligere etter at NetGear kjøpte de opp, men de har fortsatt et godt support-forum.

Du har sett denne? TEST: NAS for de kravstore - Hardware.no
    Ser av testen at ytelsen (skrive og lese) er noe dårlig. Har vel erfart dette selv etter siste store firmware upgrade. Den var mao bedre før.
    Håper dette er noe de ser på og fikser.

Om du har tanker om Vista og WLAN aksess så er det fortsatt noe trøbbel med denne (NV+).
    Om hensikten er trådbasert så er det ingen problemer.

Som sagt brukt denne i flere år nå mot en rekke mediastreamere, PC'er m.m og er fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Backup NAS - NAS over Internet

Takk for mer god info!

Ang backup; er det noen som har erfaring i å sette opp backup fra sin NAS til annen NAS over Internet? Heslt erfaringer med Rsync kompatible klient/server løsninger (siden dette er støttet på min Synologi).

På denne måten kan man øke sikkerhet ved at backup data er et fysisk annet sted, og i teorien ha backup hos hverandre. Jeg har i dag backup mot ekstern USB disk, men dette hjelper lite dersom huset blir tatt av snøskred 8) e.l.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke disker anbefales til bruk mot NAS?

vurderer dette NAS'et AMENTIO / QNAP TS-409 All in One NAS Server

og lurer på hvilke 1TB eller 750gb disker som anbefales.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Raid5 is broken

Raid5 er IKKE noe å satse på 8)

Litt nyttig stoff om emnet Why RAID 5 stops working in 2009 | Storage Bits | ZDNet.com

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av backbone

Litt nyttig stoff om emnet Why RAID 5 stops working in 2009 | Storage Bits | ZDNet.com
    How To Spot A Psychopath :: Death of RAID predicted, film at 11 :: October :: 2008

I tillegg, jeg ser ikke at denne ressursen er nevnt ennå: SmallNetBuilder - Small Network Help
    De har benchmarks av de fleste/mest populære NAS-enhetene, med veldig bra reviews. Jeg endte opp med å kjøpe meg en Synology DS-209+ selv, og er storfornøyd. Anbefaler trådstarter å ta en titt på denne. www.mpcclub.com har også reviews av endel synologyenheter.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tosh
    kanskje jeg må vurdere Synology DS408 Disk Station etter den testen...

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av backbone

Dette er på grensen til "propaganda" og urelevant for hjemmebruk.

RAID5 er knall og bare å satse på. Mirroring(raid1) er fint så sant du kun skal ha to disker, men så fort du skal på tre disker eller flere, så er det raid5 som er tingen, eventuelt raid6 hvis du skal opp i et større antall disker.

@topic: Enhver NAS har som et minimum SMB-/Sambastøtte av alle produktene jeg har sett på, den samme støtte har mediaspillere, så per definiasjon vil alle NAS funke med alle mediaspillere. Noen produkter i hver ende støtter også NFS som er en raskere protokoll.

Selv har jeg en PC med linux og et RAID5 oppsett som på sett og vis fungerer som NAS for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mogul
    hvilke disker anbefales til bruk mot NAS?

vurderer dette NAS'et AMENTIO / QNAP TS-409 All in One NAS Server

og lurer på hvilke 1TB eller 750gb disker som anbefales.
    kan denne anbefales, Komplett.no - Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA ?

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mogul
    Jeg er i utgangspunktet en Seagate Fan, men tenkte jeg skulle prøve meg med noe nytt=)
    Kjøpte to Samsung F1 1TG til min 209, ble positivt overrasket, om du leser litt rundt på nettet er det den Samsung F1 og Wester Digital "green" hdden som ligger i tett, når det kommer til en gjevn kurve av pris/ytelse/støy osv..

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seagate har også desverre hatt problemer med sine 1TB og 1.5TB disker. Jeg har både 1TB Samsung(x3) og 1.5TB seagate(x3).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har de siste 3 årene brukt Samsungdisker og ikke opplevd noen problemer. De er raske og relativt stillegående.

Jeg er kjent for å drepe harddisker, og nå er det kun Western Digital og Samsung jeg stoler noenlunde på. Seagate er jeg skeptisk til, Maxtor er noe skikkelig MANNSKJIT, de klikker om hverandre i hytt og pine!! Samtlige Maxtordisker har dødd på meg (4 av 4!)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke ta en titt på denne guiden. http://avforum.no/forum/ny-av-automa...ux-server.html

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører også raid 5 på pc`en. Var kjekt i fjor da en av diskene tok kvelden :-). Tror likevel at jeg hadde kjørt speiling i nas.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager jeg drar opp denne gamle tråden igjen, men trenger litt hjelp til valg av NAS og her ser det ut til å være en del som kan en del om emnet.

Jeg har noen få krav, og sliter med å finne en som dekker dette.

- Nedlastning av torrent via rss
    - 2 disker eller flere
    - ftp server
    - mulig å kjøre squeezebox programvare
    - Lavt støynivå

Er der noen som kan anbefale en NAS som dekker disse krav ut i fra egne erfaringer?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Beklager jeg drar opp denne gamle tråden igjen, men trenger litt hjelp til valg av NAS og her ser det ut til å være en del som kan en del om emnet.

Jeg har noen få krav, og sliter med å finne en som dekker dette.

- Nedlastning av torrent via rss
    - 2 disker eller flere
    - ftp server
    - mulig å kjøre squeezebox programvare
    - Lavt støynivå

Er der noen som kan anbefale en NAS som dekker disse krav ut i fra egne erfaringer?
    Hei,

Jeg fulgte denne guide, Hifisentralen - Installering av Sonos med NAS lagring.

og er veldig fornøyd med NAS og støynivået helt greit. Boksen står i stua når vi ser vi film - og den merkes knapt ( egentlig skulle den ha stått i et annet rom, men har ikke kommet så langt.. )

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •