Jakten på det perfekte musikkstreamings oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jakten på det perfekte musikkstreamings oppsett

Nå som det etterhvert kryr av mer eller mindre gjennomførte løsninger for å streame musikk rundt om i huset, har jeg bestemt meg for å lage et komplett oppsett før jeg går til anskaffelse. Denne tråden vil jeg bruke som en åpen dagbok mens jeg undersøker, til glede for evnt. nysgjerrige lesere. Kom gjerne med innspill.

Kriterier:

1. Musikken skal lagres i en sentral database, som er tilgjengelig for alle enhetene i nettverket.

2. Brukervennlighet står i høysetet.

3. Systemet må være 100% bullet-proof, uten at det trengs manuelle oppdateringer etc.

Første alternativ:

Stua: Sonos Zoneplayer 120
    Soverommet: Philips streamium np2500
    Musikkserver: PC/Mac
    Kommunikasjon: WiFi

Dette oppsettet har primært to drawbacks.

Behovet for en separat musikkserver som alltid er påslått, samt at cd'er må rippes via musikkserveren, og ikke kan mates direkte inn i sonos enheten i stua. Skulle gjerne hatt et patent som ligner på Sony Gigajuke, men disse har etter det jeg hører dårlig fjernkontroll....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2.

Heller nå mot å erstatte sonos enheten og pc-klienten med en Sony Gigajuke sentral, plassert i stuen. Kjipere fjernkontroll, men om denne enheten vil fungere opp mot philips'en som jeg har sett meg ut til soverom/gutterom, heller jeg faktisk i retning av denne løsningen.

Må finne ut om dette vil virke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig:

Burde vel forsåvidt ha tenkt meg at det er Apple som gjelder.

Du trenger:

Ipod touch, evnt. iphone kr 1 700-5 000
    Airport express med støtte for airtunes: kr 790 pr punkt
    Trådløst nettverk.

Mer stabilt og anvendelig enn noe annet jeg har sett, men dette er i utgangspunktet en ren musikkløsning.

For mer info, se

Apple - AirPort Express - Features - Music Sharing

Music: Turn Your iPhone or iPod Touch Into a Multi-Room Wireless Music Remote

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En server for lagring og backup av musikken er vel den sikreste/enkleste løsningen, også med tanke på oppdateringer av hardware etc.
    Setter du en server/pc på et egnet skjult sted, for å slippe viftestøy etc, kan du jo benytte en laptop og koble deg til serveren med eksternt skrivebord, når du skal rippe nye cd'er, ta backup etc.

Dette er hva jeg satset på for et par mnd siden, og det synes jeg er en grei løsning. Foreløpig streamer jeg til PS3 via TVersity innstallert på serveren.

Jeg kikker også etter andre løsninger enn PS3, men Apple er jeg dessverre allergisk mot Uansett vil serveren bli beholdt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppsett testet

Jeg har nå satt opp og testet oppsettet, og er svært fornøyd.

Kjernen/filserveren i systemet er en mac (evnt. pc), der musikken ligger lagret i iTunes bibliotek. Denne maskinen må være påslått og knyttet til det trådløse nettet.

Airportexpress med støtte for airtunes ser i grunnen ut som en liten trafo med spdif og analog minijack lydutgang.

I iTunes grensesnittet kan en legge til nærmest ubegrenset antall eksterne høyttalere, koblet via airportexpress adaptere som plasseres og navngis etter eget forgodt befinnende.

Prikken over i`en, blir når en bruker en ipod touch, evnt. iphone, som fjernkontroll. Da sitter man hvor man vil og fjernstyrer lyd/musikk fra lomma.

Dersom man har pc og trådløst fra før, blir kostnaden 1700 for billigste ipod+790 pr punkt man vil overføre lyden til.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker mye av det samme selv. 1 server og aTV som trådløse klienter. Kan da styre alle komponetene trådløst, og jeg kan benytte alle aTV via AirTunes (via MacBook).

Kjempefornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Airport express + Ipod Touch + NAS

Jeg bruker Apple Airport express som jeg har koblet digitalt i Cambridge Dac'en, musikken har jeg liggende på en NAS disk i nettverket mitt, styrer alt med Ipod touch via remote programet for itunes.

Jeg synes at dette fungerer ypperligt + at det er lett å bygge ut med flere soner for en billig penge :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg ikke har tenkt gjennom ennå, men den tid den sorg, er hvordan jeg skal bygge ut systemet med uavhengige enheter. Er opptatt av å beholde samme type grensesnitt, slik at folk/familie som ikke er teknofreaker kan lære seg hvordan det fungerer...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen måte å styre Itunes med er et program som heter SallingClicker. Det er et program som koster $24, men er verdt det mener jeg. Det installeres på en mobiltelefon med bluetooth (litt kort rekkevidde), eller en tlf med WiFi(herlig rekkevidde). På tlf kan du styre musikken, samt få info om musikken som spiller, samt bilde(noe likt coverflow). Jeg bruker en Nokia N95 til å styre med, og det fungere knirkefritt. SallingClicker styrer også andre programmer, sånn som VLC.

Salling Software - Salling Clicker for Mac

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •