litt refleksjoner og råd om hva jeg bør kjøpe (lite budsjett)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

litt refleksjoner og råd om hva jeg bør kjøpe (lite budsjett)

Hei,

er mitt første innlegg her. Kan jo starte med litt refleksjon. Jeg flyttet nylig ut for meg selv, og hadde der jeg bodde før (hjemme) - et stort soverom. Og jeg tilbrakte vel mesteparten av tiden der der jeg glodde på skjermen slik jeg gjør nå.

Musikk har jeg aldri vært veldig intressert i, pleier å sette på en sang i ny og ne og høre. Har aldri brukt en bærbar mp3 spiller.

Har en XBOX1 liggende med XBMC som foreløpig kke har blitt brukt så veldig aktivt.

Film har intressert meg litt mer, men har aldri vært kravstor med tanke på oppløsning eller sylskarpt bilde. Så når jeg ser en film så er det enten på kino, eller i noe som er dårligere enn dvd-oppløsning.

Men som sagt, har flyttet for meg selv og fått min bedre halvdel med på det.
    Men det er liksom ikke så artig å videreføre tradisjonen med å glo på en skjerm på soverommet hver kveld. Har også merket det selv at jeg ikke gidder å gjøre det heller - kanskje det er alderen, og kanskje heller foretrekker å bare sette meg i godstolen og se på et eller annet halvintressant tv-program eller å sette på en eller annen film.

Vi gikk derfor til anskaffelse av en 42" plasma tv til en billig penge - den typen som det pleier å være tilbud på fra elkjøp. Foreløpig har jeg ikke fått meg noe tv-kanaler, men det blir vel kanskje UPC eller rikstv.

Uansett, så har jeg sett litt på hva slags ting jeg bør ha ved siden av tv'en og er jammen litt usikker.

Det er vel tre elementer som jeg har sett på -

Lyden - En Aha-opplevelsekom da jeg satte på en dvd, når vi hadde besøk, og merket at stemmene i filmen liksom havna litt i bakgrunnen. Jeg kom frem til at jeg kanskje burde ha eksterne høyttalere, men ønsket ikke bakhøyttalere eller subwoofer, så venstre høyre og senter var det jeg så for meg.

Her er det vel to løsninger jeg har sett på:

1. Hjemmekinoforsterker - et av ønskene ved kjøp av det har kanskje vært HDMI mulighet og USB inngang for musikk. Men litt merkelig kanskje, med de kravene, så har forsterkerene en sterk tendens til å bli store og dyre.

2. hjemmekinopakke - her har jeg sett at det finnes dvd spillere som tar "de fleste formater" - men tipper det vil være mye problemer. Og utifra tanker ovenfor, så har jeg ikke akkurat tenkt å spille av masse dvd'er så jeg føler at dette kanskje blir litt overkill.

3. Mikroanlegg - her kan jeg vel kanskje glemme HDMI men usb/mp3 avspilling er jo greit iallefall. Så problemet blir jo da at filmkilde ikke kan sende inn lyd i disse.

Bilde - her er vel ønske "flest mulig formater" og da er det vel to ting jeg har sett på. HDMI er kanskje et unødvendig ønske fra min side? i og med at jeg egentlig ikke har noe som helst video av Hd-kvalitet?

1. mediasenter pc - her har jeg ikke lyst til å gå i gang med et selvbyggerprosjekt men helst en fiks ferdig sak, men da med enkelheten til XBMC og helst ikke noe viftestøy. Problemet med dette alternativet er vel kanskje kostnad og oppstartstid?

2. medieavspiller - har som sagt en xbox 1, men vet ikke om jeg bare bør gå for det eller gå for en popkorn / diveco twix boks siden de kanskje har digitale utganger. Og uansett så må vel lydfiler sendes til en forsterker jfr punkt 2.

Kommunikasjon - trenger ikke noe trådløst, har nettverkspunkter men ønsker mulighet til å spille av lyd og bilde fra pc.

Hva synes dere jeg bør kjøpe? Ser ikke for meg å bruke mer enn 5000 totalt på dette.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hadde jeg kjøpt meg alt nytt i dag hadde det blitt:

1. Kef "KHT3005SE" surround pakke med meget bra lyd(har selv hørt på det), og de fleste surround pakker i dag er veldig gode.

2. En popcorn nmt(eier det og), MEGET BRA, spiller ALT av formatert, støtter også HD. Her kommer det også hyppige fw oppdatering så ting blir bedre og bedre.

3. En dvd spiller til rundt 1000 lappen, selv er jeg fan av sony, mulig en blueray spille(koster rundt 2500,-)

4, TV, her er det MASSE å velge mellom......... evig kaos.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •