Hjelp til kjøp av DAC / preamp(?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av DAC / preamp(?)

Jeg leter etter en Preamp (hvis jeg har forstått det riktig) med innebygget DAC. I dag kjører jeg både hi-fi og headset direkte fra et ræva integrert lydkort. Jeg trenger en DAC med 2 utganger som jeg kan switche mellom hver av dem på en enkel måte (er lei av å krabbe bak PC'en for å bytte kabler hver gang jeg skal ta på headset), og med en volumknapp slik at jeg kan styre mesteparten fra DAC'en.

Dette er hvordan jeg ønsker at setupen skal se ut

PC > DAC (styrepanel)
    > NAD C 372 > B&W DM683
    > Darkvoice 332 > Sennheiser HD 650

Jeg vet ikke hvorvidt dette er mulig, men det virker ikke så mye å forlange. Den må også ha et nogenlunde bra design (ikkeno EMU-greier) :P

Takk på forhånd!

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har egen hodetelefon utgang : Stereo Audio Digital to Analogue Converter , og den koster ikke mye heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar. Jeg har sett på CAMBRIDGE DacMagic, men den mangler volumknapp også har den bare én output(?)

TC-7510 MK6/4 så veldig bra ut, men må si jeg er litt skeptisk når den er så billig og den har innebygd headset-forsterker. "DAC with 24bit/96KHz digital input capability" imotsetning til "24-bit/192 kHz" som de fleste andre DAC's har. Jeg vet ikke hvorvidt dette er negativt, men jeg må bare forsikre meg om at det ikke blir noen flaskehals til oppsettet mitt. Dedikert hodetelefon-utgang og forsterker er ikke nødvendig siden jeg allerede har en veldig kraftig headset-forsterker.

Når det er sagt utelukker jeg ingen av dem, jeg må bare få bekreftet at de holder mål iforhold til resten av oppsettet mitt.

Bonusspørsmål: Er det noe forskjell på USB og coaxial input. Brukes inputen bare som transport eller har det noe å si at lydkortet mitt er dårlig når jeg bruker coaxial?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Du kobler bare DacMagic til en digital utgang (coaxial, optisk, eller USB), og så vil to eksklusive 24-bit/192 kHz-konvertere oppsample signalet, konvertere det til analog og sende krystallklar vellyd videre til forsterkeren eller receiveren din, evt. via balanserte XLR-utganger. "

Dette er e utdrag av Hifiklubben sine sider, jeg ville si at det har ikke noe å si , men jeg kan jo tar feil ...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt med. Du sagde du ville slippe å skifte kabler når du bruker hodetelefon, har en dac bare én utgang kan du bruke en splitter på analog utgangen, én til headphone amp, og én til din stereo forsterker, eller du kan selge din hodetelefon forsterker da Beresford har det innebygget, med volum kontroll på hodetelefonen.
    Du får også hodetelefon forsterkere med usb dac :
    http://www.amentio.no/PartDetail.asp...96;b:1174;pl:1
    Du ønsker IKKE en dac med volum kontrol ut til forsterker. Volum i det digitale domain reduserer bit oppløsningen når du skruer ned for volum, ikke så bra. Med en Squeezebox 3 f.eks. går dette bra når man reduserer volum ned til ca. 75%, men deretter lider lyden. Så altså, Beresford har volum fordi dette kontrollerer bare hodetelefon utgangen, vanlige dac´s har ikke volum kontroll.
    24/96 er normalen for høykvalitets digitale signaler nå, 24/192 er med upsampling, på vanlige cd´er hører jeg ikke forskjell på om upsampling er på eller ej med en Philips dvd 963SA, men, det der betyr noe er ikke hvorvidt en dac har upsampling eller ikke, men hvilken lyd den produserer.
    Så ja, Cambridgen er en veldig god løsning tror jeg, men du kan jo lese litt i denne tråden om dacs :
    http://avforum.no/forum/av-prosessor...streamere.html

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du fortsatt lurer så kan du også lese denne testen av cambridge

http://avforum.no/forum/tester-audio...-dacmagic.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innlegget, Niels Nielsen. Jeg er ganske grønn på området, så det fikk klarnet opp litt.

Ser ut til at det blir Cambridgen, men det ville vært greit med et "kontrollpanel" hvor jeg styrer volum og hvor lyden skal gå så jeg enkelt kan kontrollere alt fra skrivebordet. Noen som har en løsning på dette?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er stadig ikke med på hvordan oppsettet dit er, og jeg skjønner ikke hvorfor du vil ha volume på dac´en. Du har jo volumen på din forsterker, med fjernkontroll......
    Normalt, da kobler man optisk eller usb ut fra pc´en til dac. Da, avhengig av dac´ens utganger, da kobler man analog ut til forsterkerens cd inn f.eks.
    Da kobler man en kabel fra line out eller tape out (ikke pre out!) til hodetelefon forsterkerens inngang.
    Men, har du 2 utganger på dac´en kan du koble den ene direkte til hodetelefon forsterkeren, da går signalet så direkte som muligt, eller bruke en splitter.
    Du trenger ikke "velge" hvor signalet skal gå, hvorfor det? Signalet går alltid til forsterkeren, og alltid til hodetelefon forsterkeren selvfølgelig. Vil du høre hodetelefon slår du bare hodetelefon forsterkeren på, og kommer signalet direkte fra dac´en trenger du ikke slå på forsterkeren heller jo.....kommer signalet via forsterkern må du slå på denne slik signalet går igjennom denne, derfor er det mye mere praktisk om signalet går direkte fra dac til både forsterker og hodetelefon forsterker.
    Igjen, volumen på en dac ønsker du absolutt ikke......du har volumen på din hodetelefon forsterker og på din forsterker og du ønsker så sterkt signal som muligt til disse pga lydkvaliteten.
    Så altså, signalet går pc > dac, dac > forsterker og hodetelefon forsterker.
    Siden du bare har én kilde, pc, da kan du sette dac´en i en skab, du trenger aldrig røre den.

Men, hvis du absolutt må ha volum kontroll på dac, da se på denne : http://www.avforum.no/avnytt/showpro...p/product/1685
    Det er viktigt å forstå at dette er en forforsterker med dac. Du kobler da "Line Out Variabel" på dac til "Main Inn" på din forsterker, og "Fixed Level Out" fra dac til din hodetelefonforsterker. Men, dette betyr at forforsterker/dac´en nå fungerer som forforsterker, altså kan du IKKE tilslutte noen kilder til din Nad forsterker siden denne nå bare fungerer som effektforsterker. Kilder må tilsluttes dac´en, og der har du bare 2 inputs, en digital og en rca, ingen usb.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen, gutta! Da er alt klart og jeg kjøper Cambridgen i morra og kobler det opp gjennom forsterkeren slik du sa!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •