DAC spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC spørsmål

Har noen spørsmål angående DAC, PC og forsterker.

Tar utgangspunkt i følgende oppsett: ekstern DAC [24 bit/192KHz] med optisk inngang (signal fra PC) koblet til en forsterker via RCA.

1. Vil en PC kunne sende ut signal i HD lyd via optisk utgang uansett kvaliet på lydkort?
    2. Er det mulig å spille av HD lyd på en ikke-HD forsterker hvis man sender inn signalet analogt? (f. eks på en NAD T753)

Vurderer å kjøpe en ekstern DAC for å få bedre lyd. Har sett på denne: eBay 香港 : ZERO 24/192 DAC D A CONVERTOR , HEAD FI AMP , BRAND NEW (物品 110302128888 結束時間 2008-11-20 00小時14分15秒)

Noen som har erfaring med denne DAC'en?

Takker for gode svar:-D

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chriselv
    Har noen spørsmål angående DAC, PC og forsterker.

Tar utgangspunkt i følgende oppsett: ekstern DAC [24 bit/192KHz] med optisk inngang (signal fra PC) koblet til en forsterker via RCA.

1. Vil en PC kunne sende ut signal i HD lyd via optisk utgang uansett kvaliet på lydkort?
    2. Er det mulig å spille av HD lyd på en ikke-HD forsterker hvis man sender inn signalet analogt? (f. eks på en NAD T753)

1. HD-lyd kan IKKE sendes via optisk eller coax (S/PDIF), det er for liten båndbredde. Det du kan sende via optisk er PCM (CD-lyd) og DVD-lyd (Dolby Digital og DTS).

2. Ja, jeg gjør det. Åtte stk signalkabler fra BD-spiller til analog multikanal inn på receiveren. Men det forutsetter enten at du har mutlikanal inn, eller evt får spilleren til å mikse ned lydsporet til det antall kanaler du kan ta analogt. Vet ikke om det da kvalifiserer til HD-lyd, jeg kjenner ikke definisjonene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    1. HD-lyd kan IKKE sendes via optisk eller coax (S/PDIF), det er for liten båndbredde. Det du kan sende via optisk er PCM (CD-lyd) og DVD-lyd (Dolby Digital og DTS).
    Sjekka nettopp på PC'n her nå. Den har et integrert lydkort med optisk ut. Stusser litt over at det heter "High Definition Audio Device". Jeg ser også at det støtter 2 kanals 192KHz/24bit lyd.

Siden jeg heller ikke kjenner til hva som er ktriteriene for HD lyd så kan jeg ikke uttale meg om det er mulig eller ikke. Men HD lyd er vel 192KHz/24bit lyd? Regnes DVD-audio som HD lyd, og kan det isåfall spilles av fra PC?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekka nettopp på PC'n her nå. Den har et integrert lydkort med optisk ut. Stusser litt over at det heter "High Definition Audio Device". Jeg ser også at det støtter 2 kanals 192KHz/24bit lyd.

Siden jeg heller ikke kjenner til hva som er ktriteriene for HD lyd så kan jeg ikke uttale meg om det er mulig eller ikke. Men HD lyd er vel 192KHz/24bit lyd? Regnes DVD-audio som HD lyd, og kan det isåfall spilles av fra PC?
    DVD-audio er kanskje HD lyd, men i disse dager vil jeg tro at HD lyd er ensbetydende med de nye lydformatene til blu-ray?

192kHz betyr bare at lyden er upsamplet fra 44.1kHz som er sample-frekvensen på et CD-lydspor. DVD-audio og SACD har høyere sample-frekvens, men det mener jeg er irelevant her siden disse formatene ikke kan sendes digitalt ut av spiller.

24bit betyr at dymaisk oppløsning er økt fra de 16 bitene som er lagret på cd'en til 24 bit, dvs fra 2^16 til 2^24 lydnivåer mellom stillhet og maks styrke. Venlig studio-master idag er vel 24 bit, og den nedskaleres til 16 bit før pressing på cd. Tror muligens Linn selger nedlastinger i studio masterkvalitet.

Bruken av oppsampling og økning av dynamikk-bits på cd-lyd er omstridt. Det er argumenter for og i mot. Det jeg imidlertid er ganske sikker på er at "HD" på din pc har lite med nye filmlyd-standarder å gjøre.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du bør ikke henge deg for mye opp i at du har et såkalt High Definition Audio Device på PC'en din. Det er ikke det samme som her omtales som HD-lyd (lydformater på Blu-ray og avdøde HD-DVD). Dette er komprimerte (lossless og lossy slike) av mer eller mindre ukomprimert digital lyd (PCM). Lyd kan også komprimeres på andre måter, f.eks. MP3. Forskjellene gir seg da utslag i form a hvilken bit-rate som er brukt. I tillegg kan digital lyd ha ulike samplings frekvens. Det var lynkurset.

Det første du bør egentlig først finne ut hva det er er du lurer på. Siden du ikke kjenner begrepene for hvordan digital lyd fungerer, så kan det være en god ide å søke litt og lese litt om dette. Wikipedia kan være et godt sted å begynne;

Dolby Digital - Wikipedia, the free encyclopedia

Digital Theater System - Wikipedia, the free encyclopedia

Les ellers om PCM og samplingsfrekvens eller MP3.

BTW. Det er forøvrig ingenting som heter HD-lyd. Det er bare blitt en samlebetegnelse for alt som har med lyd som er mer oppløst en CD. SA-CD, høy-oppløste downloads, DD True HD, ++

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til: DVD-audio er IKKE lydsporet på en DVD-film. DVD-audio er et konkurrerende lydformat til SACD.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD er High defenition
    Hva som er high defenition har jeg ikke sjekket men kanskje all lyd over 44,1 kHz ?

Over 44,1 har man vel high res i alle fall.....

Lydkort er vanskelig
    Det jeg vil kalle High defenition audio er lyd som er bit perfect og av høyere kHz enn vanlig
    At lyden er bit perfect er at den er samnme på plate/lydfil uten å bli resampletfør den kommer frem til DAC.
    Resamplet blir feks da CD lyd på 16 bit 44,1 kHz endres til feks 24 bit 192 kHz
    eller
    24bit 192 kHz lyd på DVDA blir downsamplet i lydkort til feks 24 bit 48 kHz og så sendt digitalt ut.

Nesten alle lydkort resampler lyd under 48 kHz opp til 48 kHz og all lyd over 48 kHz ned til 48 kHz

Målet for overføring av bit perfect 2 kanals high res audio blir da et lydkort som ikke resampler lyden
    (2 kanals over optisk/coax er fordi det er det meste man kan overføre som PCM)

Noen lydkort som ikke resampler er feks
    Auzentech, Inc.
    eller dyreste Creative Products | X-Fi

Noen tanker.......så ikke missforstå eller ta det ille opp................
    Så kommer jo spørsmål ved så bra lydkort om man trenger egen DAC.
    tar man feks Creative X-FI Elite så har den Cirrus Logic CS4398 DAC som er en bedre dac enn de fleste (også bedre DAC eller den samme som sitter i det meste av dyreste CD , DVD , SACD , DVDA og recivere fra Marantz.
    (DAC er mere en chipen ja men absolutt noe å tenke på mot for en høyt priset middels ekstern DAC)

Problem ved de fleste lydkort som greier mere enn 48 kHz er at de max kan overføre 24 bit 96 kHz bit perfect

Ja du kan få HD lyd fra HD DVD , Blu-Ray plater og filer analogt fra lydkort men lyden blir pr i dag resamplet med de løsninger jeg vet.

Jeg tror at med gammel reciver ville jeg lagt lydkort utgifter , DAC utgifter og salg av gammel reciver inn i en pott og kjøpt en reciver med Bra DAC.
    Da vil reciveren dekke all digital lyd om til analogt enten det er 2.0 stereo eller de nyeste tapsfie HD lydene på Blu -Ray (også SACD og DVDA både som 2.0 men også helt opp til 5.1 lyd)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    HD er High defenition
    Hva som er high defenition har jeg ikke sjekket men kanskje all lyd over 44,1 kHz ?
    Det er faktisk en del musikk butikker på nett som har begynt å kalle vanlig CD-kvalitet (16/44,1) for HD-audio. Dette fordi det har høyere bit-rate enn MP3. Tenk på det! Det er ikke alt så går i riktig retning i hvert fall...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det er faktisk en del musikk butikker på nett som har begynt å kalle vanlig CD-kvalitet (16/44,1) for HD-audio. Dette fordi det har høyere bit-rate enn MP3. Tenk på det! Det er ikke alt så går i riktig retning i hvert fall...
    What is High Definition Audio | Hardware Secrets

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Endda mer tankevekkende er det jo at redbook virkelig suger, sammenlign med kvaliteten på Linn sine nedlastinger. Jeg kjøpte min sidste cd for 2 år siden.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD bør vel egentlig starte OVER 48kHz og på MINST 20 bit.

Om avspillingsutstyret er av god nok kvalitet er 16/44.1 godt nok til det aller meste av det som er gjort av innspillinger. Det er jo tross alt ikke slik at en innspilling blir bedre av å bli konvertert, men de få innspillingene som har så høyt dynamikkområde at de måtte behøve det kan, og jeg understreker KAN, ha nytte av høyere oppløsning.

Dynamikkområdet til CD er altså 96dB. De fleste har bakgrunnsstøy i rommet og omgivelsene på minst 30-35dB, det betyr at om anlegget ikke klarer å gjengi over 130dB er det ikke behov for høyere bitrate.

Frekvensomfanget til CD er også i prinsippet godt nok. Man har funnet gode nok metoder for filtrering til at den lave sampleraten ikke er et problem. Man kan selvsagt argumentere for at høyere samplerater gir gunstigere filterkarakteristikker, men når folk kommer drassende med "bevis for at vi hører over 20kHz" forsvinner en hver sammenheng med virkeligheten.

Når det gjelder lydkort som kan spille av 24/192 så er det ikke gitt at dette er upsampling. Det går fint an å spille an en slik fil på en PC, og om lydkortet støtter det så vil det spille av i full båndbredde og i fullt dynamikkområde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •