Squeezebox - Ekstern DAC eller integrert?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezebox - Ekstern DAC eller integrert?

Skal ha en ny SB receiver i et annet rom, og her starter jeg helt på bar bakke når det gjelder øvrig elektronikk.

Spørsmålet er egentlig ganske enkelt: kjøper jeg en ekstern DAC (som er noe jeg har NULL peiling på!) og en egnet forsterker til den, eller er det like greit å kjøpe en integrert forsterker som har digital inngang? Slikt kan man jo få for en hyggelig pris i f.eks XTZ Class A, eller noe mer kostbare saker fra f.eks. Lyngdorf.

Pris er ikke så avgjørende, men WAF er veldig avgjørende siden det er snakk om en stue. Lydkvaliteten må være "rimelig god", ikke nødvendigvis high-end, men nærmest mulig. Jeg spiller kun lossless.

I tilfellet ekstern DAC, holder det da med effekttrinn?

I fall spørsmålene er idiotiske, takk for at du ikke ler! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke du er noen utpreget entusiast, så synes jeg den forsterkeren du nevner her er en god løsning i de fleste sammenhenger.

Jeg kjører selv en Squeezebox classic + DAC + effektrinn, noe som fungerer greit, men jeg kommer til å anskaffe meg forforsterker innen kort tid da dette er en bedre løsning og gir bedre lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Resten av anlegget" er et par B&W CM1 med en B&W Sub.
    Det skal ikke kobles til noe annet, kun lyd via Squeezebox. Dette er ikke et lytterom, det er en stue.

Hvilken forsterker av de to alternativene jeg nevnte var det du mente var grei?

Fint om du kunne si noe om separat DAC pluss forsterker kontra integrert løsning, det var egentlig det jeg lurte på. Fordeler og ulemper med det ene kontra det andre?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strozzi
    Hvis ikke du er noen utpreget entusiast, så synes jeg den forsterkeren du nevner her er en god løsning i de fleste sammenhenger.

Jeg kjører selv en Squeezebox classic + DAC + effektrinn, noe som fungerer greit, men jeg kommer til å anskaffe meg forforsterker innen kort tid da dette er en bedre løsning og gir bedre lyd
    Det er vel ikke barebare å koble DAC -> Effekttrinn direkte? Du må vel ha en DAC med en viss demping (=volumkontroll/innebygd pre) for å få det til?

Anyway - fordelen med ekstern DAC er friheten til å velge den du synes er best. Ulempen er at du øker antall bokser. Dersom du kjører f.eks. Lyngdorf så er vel det regnet som en temmelig god altiett-løsning med DAC, forforsterker og effektdel i samme boks. Brodern's Shanling klA integrerte med innebygd DAC synes jeg også låter meget bra. Selv liker jeg friheten, og har SBen koblet til ekstern DAC.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Hvis dette ikke er et lytterom og waf er viktig, ser jeg ikke noe poeng i styre med ekstern dac. Jeg hadde bare brukt analogutgangene hvis forsterkeren ikke har digitalinngang.

Frode
    ---------------
    Enig i dèt.. er helt OK lyd fra analogutgangene, men hvis du går for f.eks XTZ'en kan du jo kjøre digitalt i tillegg til at den har sub-out..
    Høres ut som en bra match med B&W'ene

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strozzi
    ---------------
    Enig i dèt.. er helt OK lyd fra analogutgangene, men hvis du går for f.eks XTZ'en kan du jo kjøre digitalt i tillegg til at den har sub-out..
    Høres ut som en bra match med B&W'ene
    Her er vi nok ikke helt enige. Jeg synes ikke analogutgangen på Squeezeboxen låter bra. Alt til sin bruk, selvfølgelig, og den er helt ok i situasjoner der lytting ikke står i hovedfokus (bakgrunnsmusikk, party, familiestøy etc). Derfor mener jeg bestemt at det ikke skal allverdens kvalitet til på DACen i en forsterker/receiver for å "slå" den interne DACen i Squeezebox Classic (har ikke prøvd Duet).

Men.....det er min personlige mening.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •