Nettverkspillere/Mediastreamere - teknisk,alternativer,oppsett osv!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettverkspillere/Mediastreamere - teknisk,alternativer,oppsett osv!

For noen dager siden ble det spurt i Marantz sin tråd her på AVforum om noen ville ta iniativ til å starte en tråd rundt alt dette med nettverks spillere osv, siden det for oss som ikke er så inni dette er fort gjort å bli litt forvirret.

Derfor oppretter jeg (selvom jeg ikke har så god peiling på dette) her en tråd hvor alle kan diskutere, spørre, svare, fortelle hvilke alternativer som er gode/dårlig på markedet, fortelle hvordan det hele kan settes opp, hva som trengs osv. Dere forstår nok hva det går i. For meg hadde hvertfall dette vært utrolig lærerikt. Tror ikke jeg er helt klar for å bytte ut Hegel spilleren min enda, men jeg vil alikevel følge med, siden dette kanskje er det som kommer til å ta over for vanlig CD.

Fyr løs!

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har pludret med en liten plan for dette en liten stund nå, og kommet fram til enkleste mulighet for maksimal lydkvalitet og funksjonalitet er som følger:

All musikk rippes til harddisker i FLAC eller tilsvarende fabelaktig format. Deretter mekker man iTunes slik at programmet ikke får fullstendig formatangst, hvilken type pc og harddisker man bruker får bli opp til den enkelte, her kan man enkelt tilpasse oppsettet til egne behov.
    Deretter optisk eller aller helst usb inn i en meget dugende dac og ta-da, musikk! For fjernstyring av iTunes, selvsagt iPod Touch.

Ser "Fluepapir" allerede har satt opp en tilsvarende løsning, og vil man bare gjøre det kjapt og enkelt finnes Logitech Squeezebox. Se også Fidelity nummer 29 for skissering av en litt mer "high-end" løsning(s.30-35).

http://avforum.no/minhifi/show.php/Fluepapir

Som jeg ser det er det ikke noe problem i det hele tatt, men kaster alt inn på en datamaskin, linker det til anlegget og det er det. Man må selvsagt legge inn og katalogisere de hundrevis av plater man måtte ha, men så fort den møkkajobben er unnagjort trenger man et knapt minimun av datakunnskap for å få et slikt oppsett opp og gå. Senere kan man selvsagt bytte til mer eksotisk dac, laste ned fancy usb-drivere og bedre programvare, men det kan altså gjøres veldig enkelt. Det er da også poenget, jeg gidder ikke dra frem en laptop og herje hver gang jeg vil høre en sang, derfor iPod Touch eller Logitech Squeezebox, da er alt noen fingerbevegelser unna. Og skal cd-mediet avgå med døden er slike løsninger åpenbart veien å gå.

Største problemet jeg ser akkurat nå er tilgangen på dacer som ikke koster en halv trilliardmilliard. Du har Stelloen til omkring 15k, PS Audio Missing Link III til 9k, Electrocompaniet sin gamle dac som man selvsagt kjøper brukt, DPs gamle klassikere som aldri havner på brukten lenger og det er omtrent det. Neste på stigen da blir plutselig T+A, Linn og TEAC til nevnte halve trilliardmilliard.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ps3

Dekker alle mine behov med en liten ulempe. Den støtter ikke .mkv containeren, men dette kan løses v.h.a mkv2vob. Fungerer smertefritt å streame fra en annen pc.

Når det gjelder FLAC har jeg ikke testet, men mp3, cd, sacd, waw osv fungerer.

Mulig jeg har misforstått her, men jeg anser PS3 som en "Mediastreamer"

Correct me if i'm wrong

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tråd! Er også helt fersk innen dette, og håper denne tråden også vil komme med en oppramsing av spillere som finnes, er en jungel der ute! For min egen del har jeg kommet frem til to kandidater av spillere, av de spillerne jeg vet om selvsagt, sikkert masse jeg ikke vet om. Kandidatene for meg er Sonos og Linn sneaky ds. Linn spilte meget bra, men mangler fjernkontroll i pakken, og har heller ingen optimal løsning for dette. Visse mobiler og PDA´er, hvor man må bruke en "styrepenn" på skjermen på disse, gjør det tregt å bruke og lite brukervennlig synes jeg. Der er Sonos i særklasse. Skal visst komme mer av fjernkontroll-løsninger fremover til Linn spilleren, så løser seg kanskje da. Lydmessig har jeg ikke hørt noe særlig til å si noe konkret, men Linn spilte meget bra! For meg kan det virke som Linn er bedre på lyd, er jo tross alt en hifi/high end produsent som kan dette..

Spørsmålet mitt i dette er at fyren som demonstrerte Linn, sa at Linn spiller bedre enn f.eks. Sonos og ekstern DAC fordi alt er i samme kabinettet og det blir dermed mindre støy. Er dette bullshit? Da vil det jo si at alle løsninger med ekstern DAC ikke virker optimalt, og det tviler jeg på. Sonos og f.eks. Benchmark DAC burde da spille som bare pokker det?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel, billig, men ikke 100% perfekt løsning er popcornhour A-100/A-110.

Ellers forsker jeg hardt og brutalt på komboen Ubuntu+XBMC nå. Av de tre "mediespillerne" jeg har vil jeg ranke de slik (foreløpig)

1. den gode gamle xboxen+XBMC
    2. htpc`en med ubuntu+XBMC (nærmer seg med stormskritt)
    3. popcornhour A-100

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare innrømme at jeg har blitt meget glad i min PS3, også når det gjelder musikk. Streamer FLAC fra pc vha TVersity, og er bare såre fornøyd. Brukervennlighet til tusen og funker 100% uten nykker.
    Det eneste minuset er at TVen blir okkupert.

Squeesebox Duett er jo genial i så måte, med fin skjerm integrert i fjernkontrollen. Med en bedre dac er det en fullgod løsning i mine øyne.

Mine fremtidsplaner/ønsker/drømmer er NAS-disk/server -> dig aktivt delefilter -> dac -> biamp.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har lagt opp en løsning for dette selv og skrevet en artikkel om dette, skal prøve å få publisert den iløpet av kvelden

uten tvil fremtiden så vidt jeg kan forstå
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt brukererfaring med Sonos

Sitat Opprinnelig postet av pk
    Bra tråd! Er også helt fersk innen dette, og håper denne tråden også vil komme med en oppramsing av spillere som finnes, er en jungel der ute! For min egen del har jeg kommet frem til to kandidater av spillere, av de spillerne jeg vet om selvsagt, sikkert masse jeg ikke vet om. Kandidatene for meg er Sonos og Linn sneaky ds. Linn spilte meget bra, men mangler fjernkontroll i pakken, og har heller ingen optimal løsning for dette. Visse mobiler og PDA´er, hvor man må bruke en "styrepenn" på skjermen på disse, gjør det tregt å bruke og lite brukervennlig synes jeg. Der er Sonos i særklasse. Skal visst komme mer av fjernkontroll-løsninger fremover til Linn spilleren, så løser seg kanskje da. Lydmessig har jeg ikke hørt noe særlig til å si noe konkret, men Linn spilte meget bra! For meg kan det virke som Linn er bedre på lyd, er jo tross alt en hifi/high end produsent som kan dette..

Spørsmålet mitt i dette er at fyren som demonstrerte Linn, sa at Linn spiller bedre enn f.eks. Sonos og ekstern DAC fordi alt er i samme kabinettet og det blir dermed mindre støy. Er dette bullshit? Da vil det jo si at alle løsninger med ekstern DAC ikke virker optimalt, og det tviler jeg på. Sonos og f.eks. Benchmark DAC burde da spille som bare pokker det?
    Jeg er også nybegynner på dette området, og kan ikke bidra så mye i forhold til den musikalske kvaliteten på forskjellige nettverks-spillere, men kan gi en liten oppsummering av egen erfaring med ét system, nemlig Sonos:

Jeg ble tilfeldigvis innehaver av et Sonos-oppsett med to enheter med innbyggde forsterkere, en "bridge"-modul for tilkoblig til router'en og en fjernkontroll.

Systemet er svært enkelt å sette opp, brukergrensesnittet genialt enkelt, og til mitt bruk - bakgrunns- + partymusikk - holder det greit uten ekstern dac. Sonos streeamer på en enkel måte alt hva man måtte ha av musikk lagret på harddisker i nettverket, i tillegg til alt hva som finnes av internettradiostasjoner. Utbyggingsmulighetene er det vel bare Sultanen av Brunei som finner begrensende - for oss andre skulle muligheten til å koble opp til 32 stk moduler (eller soner) holde.

Hjernen i systemet er fjernkontrollen, en iPod-inspirert sak med "snurrehjul" og fargeskjerm, og med denne i hånden lager du lett spillelister på "direkten", dvs du kan lage og redigere nye spillelister etter ønske. Det virker alltid positivt å sende fjernkontrollen på rundgang i festlig lag, slik at alle kan få høre sine favorittlåter. Jeg kaller det musikkdemokrati ;-).

For meg er Sonos-systemets styrke nettopp brukervennligheten, at det er så enkelt å bruke at hvem som enn plukker opp fjenkontrollen lærer å bruke det på no time, fleksibiliteten mht plassering, (har én modul plassert på terrassen i sommerhalvåret), driftsikkerheten og designet gjort susen, og jeg er meget godt fornøyd, også prisen tatt i betraktning.

Som et siste punkt på listen: Servicen fra Sonos.com er enestående, det fikk jeg erfare da fjernkontrollen min tok kvelden. Den ble erstattet med en ny uten protester og innsigelser :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan gutta! Har 2 spørsmål angående Squeezebox jeg.

1. Er det mulig å streame LYD fra film eller spill f.eks som kjøres på dataen, eller fungerer det KUN med musikkfiler?

2. Er det mulig å koble Squeezeboksen via en router i nettverket eller kan den kun kobles direkte til en pc?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. I utganspunktet nei.
    2. Router er den absolutt anbefalte metoden.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å koble den direkte til pc'en blir nok litt knot. Den trenger en IP adresse, så du må isåfall kjøre en DHCP server på maskinen din - bruk heller en router

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adyton
    Jeg er også nybegynner på dette området, og kan ikke bidra så mye i forhold til den musikalske kvaliteten på forskjellige nettverks-spillere, men kan gi en liten oppsummering av egen erfaring med ét system, nemlig Sonos:

Jeg ble tilfeldigvis innehaver av et Sonos-oppsett med to enheter med innbyggde forsterkere, en "bridge"-modul for tilkoblig til router'en og en fjernkontroll.

Systemet er svært enkelt å sette opp, brukergrensesnittet genialt enkelt, og til mitt bruk - bakgrunns- + partymusikk - holder det greit uten ekstern dac. Sonos streeamer på en enkel måte alt hva man måtte ha av musikk lagret på harddisker i nettverket, i tillegg til alt hva som finnes av internettradiostasjoner. Utbyggingsmulighetene er det vel bare Sultanen av Brunei som finner begrensende - for oss andre skulle muligheten til å koble opp til 32 stk moduler (eller soner) holde.

Hjernen i systemet er fjernkontrollen, en iPod-inspirert sak med "snurrehjul" og fargeskjerm, og med denne i hånden lager du lett spillelister på "direkten", dvs du kan lage og redigere nye spillelister etter ønske. Det virker alltid positivt å sende fjernkontrollen på rundgang i festlig lag, slik at alle kan få høre sine favorittlåter. Jeg kaller det musikkdemokrati ;-).

For meg er Sonos-systemets styrke nettopp brukervennligheten, at det er så enkelt å bruke at hvem som enn plukker opp fjenkontrollen lærer å bruke det på no time, fleksibiliteten mht plassering, (har én modul plassert på terrassen i sommerhalvåret), driftsikkerheten og designet gjort susen, og jeg er meget godt fornøyd, også prisen tatt i betraktning.

Som et siste punkt på listen: Servicen fra Sonos.com er enestående, det fikk jeg erfare da fjernkontrollen min tok kvelden. Den ble erstattet med en ny uten protester og innsigelser :-)
    Er sånt jeg liker også. Skal være enkelt å bruke. Han som demonstrerte Linn mente at dem ikke er en dataprodusent (Sonos), men en high-end produsent som er eksperter på lyd og dermed ikke har fjernkontroll som Sonos osv. Bullshit synes nå jeg, brukervennlighet er da et krav uansett! Da har de ikke skjønt det ihvertfall..Hadde Linn kommet med fjernkontrollen til Sonos hadde valget vært noe enklere. Sånn jeg ser det er Sonos mer praktisk idag ihvertfall, men nye løsninger for Linn skal komme fremover, så mulig dette bedrer seg. Det som hadde vært interessant er en lydsammenligning av Sonos, Sonos med Dac (f.eks. Benchmark, Lavry) og Linn Sneaky DS. DET burde være noe for lydblekkene. System som Sonos vil sikkert bare øke fremover, da vil en slik løsning med ekstern DAC være det de fleste går for uansett hvor high-end´er man er..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har både xbmc, htpc og pch, og jeg må nok si at jeg rangerer pch øverst av alle disse. XBMC fungerer bra hvis du liker .rar on the fly, noe som ikke er så godt implementert i pch(dog du kan bruke llink). HTPC fungerer fint til ALT av filer, men for det første så er det MYE!!!! styr for å få den til å fungere bra, og for det andre så er det ingen metoder å bli helt kvitt "HTPC judder" (hvis du tar dette og legger til telecine judder så blir det ikke direkte vakkert). PCH fungerer så og si rett ut av boksen, innstaller en mediastream eller bare share filene via smb, og trykk play. Enklere kan det nesten ikke bli. Selvfølgelig har den svakheter, men disse er mye mindre enn de andre alternativene jeg har.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg må bare innrømme at jeg har blitt meget glad i min PS3, også når det gjelder musikk. Streamer FLAC fra pc vha TVersity, og er bare såre fornøyd. Brukervennlighet til tusen og funker 100% uten nykker.
    Det eneste minuset er at TVen blir okkupert.

Squeesebox Duett er jo genial i så måte, med fin skjerm integrert i fjernkontrollen. Med en bedre dac er det en fullgod løsning i mine øyne.

Mine fremtidsplaner/ønsker/drømmer er NAS-disk/server -> dig aktivt delefilter -> dac -> biamp.
    En PSP ville fjernet det problemet.

Forøvrig har i hvert fall min PS3 såpass høy viftelyd at jeg ikke har tenkt at den er optimal for musikklytting.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinG^KaoZ
    Er det mulig å streame LYD fra film eller spill f.eks som kjøres på dataen, eller fungerer det KUN med musikkfiler?
    Kom over denne forleden..

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=35718

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker SqueezeCenter for å streame musikk direkte til en Denon AVR-3808. Det fungerer greit (Receiveren kommer opp som en Windows Media Player), men jeg er ikke så veldig glad i webgrensesnittet til SqueezeCenter. Finnes det noen alternativer her? Har prøvd Moose, men ble ikke så fryktelig imponert av den.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt fersk når det gjelder musikk lagret på hd, men har nå endelig fått alle cd'ene mine over på ps3. Bruker psp som fjernkontroll, helt genialt og brukervennlig som bare juling! Synes ikke lyden matcher cd spillern min i det hele tatt enda, men håper at en ekstern dac skal fikse problemet. Har i hvertfall tenkt meg ut den nye dac'en til Abrahamsen, da denne har en meget grei pris for min økonomi. Så da er det bare og vente i spenning til denne kommer ut! Hater slik venting

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere skins her:

PluginSkins - SqueezeboxWiki

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stund siden jeg startet denne tråden nå, og har sett på flere alternativer som kanskje kan erstatte min Hegel spiller.

Jeg har sett på Linn Majik DS, noen løsninger fra Logitech og T+A Music Player. Det er helt sikkert mange andre fine løsninger, men det er nå disse jeg har sett meg ut.

Viss disse planene blir realisert, skjer ikke det før over nyåret når feriepengene tikker inn :twisted: Jeg vil da også kjøpe meg en NAS, og koble nettverksspilleren opp mot denne. Og styre det hele med en bærbar pc.

Hva sier "ekspertene" om denne løsning? Er det noe dere vil rette på? Eventuelt andre kommentarer?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •