Den ultimate mediaspilleren...? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    Jeg har begynet å kopiere mine DVD'er over på HDD. Bruker DVD shrink og lager da TS filer. Sliter med å finne en løsning for avspilling av filmene mine. De vanlige avspillerne blir for dårlige, selv om brukergrensesnittet er OK.
    Kravene mine er at filmene må være så lett tilgjengelige at jeg, min samboer og vår sønn på 10 må kunne søke frem og se de.
    I tillegg må avspillingskvaliteten være så god at jeg kan se filmene på min prosjektor og på flat-TV'en. Avspillingskvaliteten bør vel ikke være mye dårligere enn på min Toshiba XE1. Er dette mulig med en av disse mediaavspillerne?
    Dersom film har høyest prioritet så er vel en tvix ideel for deg.
    Den liker DVD'er (VideoTS og ISO) (jeg håper du mener VideoTS når du snakker om TS, iom at .TS er et annet format tvix'n også spiser greit).
    Siste FW har en autostart funksjon, som betyr at dersom du har en VideoTS folder med DVD filene så autostarter avspilling så fort du velger katalogen/folderen filmen ligger i.
    Har også sett tilfeller der man kan lage thumbnails av filene/filmene fremfor å velge filene/filnavnene.
    Oppskaleringen fra DVD er ok. Kjenner ikke scaleren i XE1, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Selv kjører jeg signalet via en DVDO VP50Pro, men det hender jeg glemmer å sette oppløsningen til PAL (fra 720/1080) og tenker egentlig ikke noe over det. Så ok nok er det sikkert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JR
    100 Mb holder ikke for hardcore 1080p/24 med full HD lyd (uanhengig av om akkurat det funker nå)... Jeg skal ikke streame innhold lokalt, men bruke et NAS el.l. som "lokal" disk for mediaspilleren over LAN.
    Skyldes dette selve nettverket, disken eller operativsystemet? Hva skjer når det bryter sammen, og hvor ofte skjer det?

Jeg har litt vanskelig for å se hvordan en kablet ethernet 100mb forbindelse ikke skal greie komprimert HD innhold, men kanskje dine erfaringer kan opplyse meg.

I følge wikipedia så har bluray en maksimal total båndbredde på enten 30.25 eller 36 megabit. For sanntids kommunikasjon så kan man ikke regne med at et 100 mbit nettverk er kontinuerlig 100mbit, men jeg trodde at 36mbit var "safe"?

Blu-ray Disc - Wikipedia, the free encyclopedia

-k

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Skyldes dette selve nettverket, disken eller operativsystemet? Hva skjer når det bryter sammen, og hvor ofte skjer det?

Jeg har litt vanskelig for å se hvordan en kablet ethernet 100mb forbindelse ikke skal greie komprimert HD innhold, men kanskje dine erfaringer kan opplyse meg.

I følge wikipedia så har bluray en maksimal total båndbredde på enten 30.25 eller 36 megabit. For sanntids kommunikasjon så kan man ikke regne med at et 100 mbit nettverk er kontinuerlig 100mbit, men jeg trodde at 36mbit var "safe"?

Blu-ray Disc - Wikipedia, the free encyclopedia

-k
    Er du heldig får du et opptil 30mb p/s på en 100mb linje. Teori og praksis er 2 forskjellige ting... Mulig jeg er helt på jordet her, men dette har jeg "lest" andre steder? Og med tanke på at vi i fremtiden kan streame blu-ray og ikke minst hd-audio hvor den alene har en teoretisk båndbredde på 24mb p/s for DTS HD formatet er det greit å være sikker. Husk dette er "ultimat" tråden, ikke bare "godt nok tråden ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du heldig får du et opptil 30mb p/s på en 100mb linje. Teori og praksis er 2 forskjellige ting...
    Det tallet er helt feil. Typisk får du et sted +/-80 Mbps.

For diskusjonens skyld er temaet sikkert interessant, men dersom det gjelder et konkret kjøp, hvorfor ikke kjøpe fremtidens mediaplayer i fremtiden og kjøpe dagens idag?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du heldig får du et opptil 30mb p/s på en 100mb linje. Teori og praksis er 2 forskjellige ting... Mulig jeg er helt på jordet her, men dette har jeg "lest" andre steder? Og med tanke på at vi i fremtiden kan streame blu-ray og ikke minst hd-audio hvor den alene har en teoretisk båndbredde på 24mb p/s for DTS HD formatet er det greit å være sikker. Husk dette er "ultimat" tråden, ikke bare "godt nok tråden ;-)
    Først sier du at teori og praksis er to forskjellige ting. Og så viser du at du hverken har teori eller praksis? :-)

Basic Ethernet Stuff - Networking
    1. The theoretical fast ethernet speed on my calculations for 100mbit works out to be 12.2 megabytes per second?

You're looking at roughly 10MB/s maximum due to encapsulation (extra headers) and other signaling overhead (preamble, delimiters, etc). Hence I usually use a "divide-by-10" rule of thumb when working with Ethernet and TCP/IP, and not the regular strict divide-by-8 rule.
    De 30 eller 36 mbit jeg quotet er såvidt jeg vet båndbredden som fysisk kan hentes fra plata. Selvsagt kan du øke båndbredden underveis, men det er et uttrykk for det maksimale informasjonsinnholdet i strømmen, og dermed den båndbredden man trenger for å nyttiggjøre seg hele signalet.

Som sagt har jeg ikke prøvd å overføre en BluRay-strøm med HD-lyd over 100mbit ethernet, men frem til noen prøver det så er vi vel alle henvist til mer eller mindre teoretiske utlegninger?

Den største utfordringen for sanntidsmedia er at "gjennomsnittshastigheten" ikke er det viktigste, men derimot minimumshastigheten. Med mindre avspillerburken har et stort buffer så vil alle avbrudd kunne gi problemer i avspillingen.

-k

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops, ideen med tråden var ikke å forulempe noen, eller forsøke å overbevis utifra min inkompetente teoretiske bakgrunn. Refererer vel til "stuff" jeg tror jeg har overhørt i forskjellige sammenhenger opp gjennom åra (good or bad). Men, vi snakker bla windows teknologi så jeg har mine mistanker til at jeg får 80+/- i reell hastighet.

Men for all del, trekker tilbake alt jeg hvis det lukter injurier ;-)

MEN, det jeg var ute etter var vel å finne en ultimat mediaspiller MED 1000Gb nettverk. Så kan fruen jobbe på VPN, barna surfe på NRK og far se på film som ikke hakker...

PS Knutinh: siden jeg ihvertfall ikke har praksis startet jeg tråden. Det at noen avkler min teori er bare vel og bra for de kommer jeg et skritt videre mot målet...

Har fakstisk lekt med tanken på en xbox360, men den har vel bare 10/100Mb? ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops, ideen med tråden var ikke å forulempe noen, ..trekker tilbake alt jeg hvis det lukter injurier ;-)
    Hehe. Ikke sånn ment da....
    MEN, det jeg var ute etter var vel å finne en ultimat mediaspiller MED 1000Gb nettverk. Så kan fruen jobbe på VPN, barna surfe på NRK og far se på film som ikke hakker...
    Jo mer belastning, jo dårligere odds. Kanskje noen av trådens fiklere vet hvordan dagens rutere håndtere mediastrøm samtidig med P2P eller andre "asynkrone" ting? Jeg ville ha gjettet at ADSL el.lign er en så kraftig begrensning på kommunikasjon med utomverdenen at intern "BluRay-visning" hadde store deler av ethernetbåndbredde for seg selv?
    PS Knutinh: siden jeg ihvertfall ikke har praksis startet jeg tråden. Det at noen avkler min teori er bare vel og bra for de kommer jeg et skritt videre mot målet...
    Som sagt så er teori alt vi har fram til noen faktisk tester :-) Praksis trumps teori... Every time.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kapasitet på det interne nettverket har da ingenting med belastning ut å gjøre. Ser du på det som et problem så kjør Gigabit da.

1000Gb er det forøvrig en stund til du finner.. :-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Kapasitet på det interne nettverket har da ingenting med belastning ut å gjøre. Ser du på det som et problem så kjør Gigabit da.
    Når alt skal gjennom den samme routeren så.... ;-)

1000Gb er det forøvrig en stund til du finner.. :-)
    Hva?!! he he - "That'll be the day..."

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mer belastning, jo dårligere odds. Kanskje noen av trådens fiklere vet hvordan dagens rutere håndtere mediastrøm samtidig med P2P eller andre "asynkrone" ting? Jeg ville ha gjettet at ADSL el.lign er en så kraftig begrensning på kommunikasjon med utomverdenen at intern "BluRay-visning" hadde store deler av ethernetbåndbredde for seg selv?
    -k
    Kanskje et lukket Blu-Ray nettverk hadde vært noe :-D

Lag 2 og lag 3 er et par lag for langt ned for meg, men det er mulig det ikke påvirker hverandre så mye selv om de alle skal gjennom samme D-Link boks hvor noen er på vei ut på verdensveven...?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når alt skal gjennom den samme routeren så.... ;-)
    Da er det ruteren som er problemet, ikke at "Den ultimate mediaspilleren" ikke har Gigabit. Det hadde hjulpet ruteren lite om den hadde det så skjønner fortsatt ikke argumentet om at det er så viktig i dag.

Det finnes gode rutere som tåler adskillige mere trøkk en de fleste, feks. Smoothwall.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det ruteren som er problemet, ikke at "Den ultimate mediaspilleren" ikke har Gigabit. Det hadde hjulpet ruteren lite om den hadde det så skjønner fortsatt ikke argumentet om at det er så viktig i dag.

Det finnes gode rutere som tåler adskillige mere trøkk en de fleste, feks. Smoothwall.
    Vel, routeren er en 1Gb (fikk det rett nå), så det kan tenkes at jeg tenker på noe teori, som praktisk ikke er tenkelig...

Så, jeg "caver" inn her, men vil fortsatt ha en mediaspiller med Gbit lan :-D

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1Gb på mediastremaeren er sikkert en god tanke, spm er vel bare om det er nødvendig enda.

Om man har et 1Gb nettverk hjemme og kobler til en streamer m/100Mb så vil fortsatt de andre nyttegjøre seg av 1Gb hastigheten.
    Erfaringen min med 1Gb har så langt vært lang og tung med endel fallgruver. Spesielt har jeg sliti lenge med å få hastigheten på det noe særlig høyere enn 30% (mulig det er pga gamle hovedkort, ruter m.m). For 100Mb systemer så er det riktige tallet rundt 80% som Pant sier.
    Men, for all del, jeg ville ikke vært foruten 1Gb nettverket mitt, selv om ytelsen er dårligere enn hva jeg trodde opprinnelig.

Men, har så langt ikke hatt noe trøbbel med streaming av HD via streameren med 100Mb. Vi snakker dog om komprimert HD-film.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Men, har så langt ikke hatt noe trøbbel med streaming av HD via streameren med 100Mb. Vi snakker dog om komprimert HD-film.
    Ukomprimert HD går ikke over 1Gb ethernet :-)

I verste fall:
    1920[bredde]*1080[høyde]*60[frames/s]*24[bit/pixel] = 2985984000 bit/sekund ~ 3 Gigabit

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv nesten daglig en PH-100, og bruker selfølgelig en intern hardisk i denne til å mellomlager de tingene jeg vil se senere (så ikke PCen skal kunne ødelegge for stabiliteten ved avspilling osv.)

Som et kvalitets tegn for PH, kan jeg vel si at det er et av de få produktene jeg har kjøpt til hjemmekinoen, som er kobblet opp og innstalert osv, og som stort sett er på 24/7 siden.

Det er klart at det hadde vært greit med et Gigabit nettverk og støtte for det i mediaspilleren for å få ned tiden ved denne overføringsjobben, men ser vel ikke helt de store problemene med begrensingen for 100mbit heller. Streaming av BD filmer vet jeg ikke helt hvordan man skal gjøre rent praktisk, og regner vel med at man i alle fall med dagens internett løsninger hastighetersom som skal være til å betale for vanlige dødelig, må man vel mellomlagre dette et sted på en disk i det lokale nettverket uansatt. Da kan man jo like godt velge disken internt i PH.

Ellers tror nok jeg kommer til å bruke BD spilleren mere direkte ved slik avspilling, og lar mediaspilleren mere ta seg av egnet nedlastet materiale en god stund til...

Tar man f.eks hisstoriske utalelser fra dataverdenen som at 640k minne er nokk for alle osv, så er det klart at 100mbit nettverk ikke egentlig er ønskelig som en begrensende faktor når man tenker frem i tid, men det skal vel godt gjøres at en mediaspiller pr. i dag ikke blir utdatert i løpet av kort tid på mange andre områder også, det er vel bare en del av utviklingen det.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ukomprimert HD går ikke over 1Gb ethernet :-)

I verste fall:
    1920[bredde]*1080[høyde]*60[frames/s]*24[bit/pixel] = 2985984000 bit/sekund ~ 3 Gigabit

-k
    Så hva skal en da med 1Gb nettverk når selv det er for dårlig

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Være på AVforum, kanskje? (hvis ikke serverne der er for trege da.....) haha

Tenk å ha så kjapt hjemmenettverk at man får opp innleggene kjemperaskt, så raskt at de kommer FØR de er skrevet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo en interessant tråd helt til gikk over til å handle om nettverkshastigheter for Blu-ray streaming (visste ikke at man kan rippe BD enda), vel tilbake til tema...

Da jeg bygde min HTPC tilbake i 2003, hadde jeg ambisjoner om at den skulle gjøre alt: spille film, se tv, spille musikk, dekode musikk etc. Jeg prøvde et utall av media center frontends og brukte alt for mange kvelder på å prøve og feile. Fant fort ut at musikk trengte en annen løsning, og investerte i Sonos, noe jeg ikke har angret på en dag. Dermed ble jeg også kvitt to problemer i mediaavspilleren.

Så kom digital-tv, og jeg fikk en egen boks med mulighet for pvr. Et problem mindre i media-avspilleren. Er klar over at noen er veldig opptatt av å ta opp fra tv, men jeg har funnet ut at det passer meg bedre å laste ned det jeg ikke får sett på tv.

Så når jeg leser omtaler som forteller at Popcorn Hour spiller av nesten alt av formater, så vil den faktisk løse de oppgavene som jeg nå bruker min gamle HTPC til (en Shuttle), men uten støy og i mindre format.

Jeg har lest at grensesnittet er så dårlig på PH. Kan noen utdype det? Betyr det f.eks. at det ikke er mulig å laste ned cover, synopsis ets slik som jeg i dag gjør med MediaPortal?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det vel noen andre enn meg som hevdet at man "trenger" 1Gb.

Jeg viste bare at det er urealistisk å overføre ukomprimert HD over 1Gb ethernet.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av huyazo
    Da jeg bygde min HTPC tilbake i 2003, hadde jeg ambisjoner om at den skulle gjøre alt: spille film, se tv, spille musikk, dekode musikk etc. Jeg prøvde et utall av media center frontends og brukte alt for mange kvelder på å prøve og feile. Fant fort ut at musikk trengte en annen løsning, og investerte i Sonos, noe jeg ikke har angret på en dag. Dermed ble jeg også kvitt to problemer i mediaavspilleren.

Så kom digital-tv, og jeg fikk en egen boks med mulighet for pvr. Et problem mindre i media-avspilleren. Er klar over at noen er veldig opptatt av å ta opp fra tv, men jeg har funnet ut at det passer meg bedre å laste ned det jeg ikke får sett på tv.

Så når jeg leser omtaler som forteller at Popcorn Hour spiller av nesten alt av formater, så vil den faktisk løse de oppgavene som jeg nå bruker min gamle HTPC til (en Shuttle), men uten støy og i mindre format.
    Vi deler akkurat samme erfaring. Sitter også igjen med en HD PVR fra kabel-TV selskapet, som gjør jobben på både digital-TV og HD. Og et Sonos system som gjør jobben med å fordele musikk over hele leiligheten, og det med et grensesnitt og en brukervennlighet som overgår enhver HTPC. Kanskje en løsning hadde vært Sonos med filmstøtte?

Mangler per i dag are en mediaavspiller/tynnklient som må støtte følgende:
    -HD/SD filmer i ulike format
    -Vise bilder
    -Støtte for online tjenester som Youtube, Metacafe etc.
    -Gjerne minnekortleser med støtte for SD og CF.
    -1Gb LAN
    -HDMI
    -Rask, fint og brukervennelig grensesnitt

HTPC`en kan alt dette, men kan ikke sammenlignes med en tynnklient når det kommer til størrelse, varme-utvikling, strømforbruk, brukervennlighet og stabilitet.

Har sett litt på Apple TV, men den har vel ikke støtte for så mange filformat (?). Er vel egentlig påtenkt at man tar i bruk iTunes. Ei heller har den støtte for 1Gb LAN. Bortsett fra det så virker den bra.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •