Squeezebox vs Sonos....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezebox vs Sonos....

heisann.

Holder på å planlegge digitalisering av cd'ene mine og lurer på hvilken løsning jeg skal gå for.

Har sett på rene lyd-løsninger (squeezebox, sonos) og kombinerte lyd/bilde løsninger (Popcorn,TViX, mac mini etc).

Var innom Hi-Fi klubben idag, og der mente de at det var hørbar forskjell på SB vs Sonos.

Er det noen her som har erfaring med disse?
    Hva er best(på lydkvalitet), Sonos eller SB??

mvh
    shh.

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel relativt velkjent at DAC'en til SB ikke er spesielt god. Sonos kjenner jeg ikke spesielt til, men jeg synes personlig hele Sonos løsningen er for dyr i utgangspunktet. (Kanskje spesielt hvis du ikke skal bruke multirom opsjonen).

En god løsning kan være å kjøpe SB classic, og så satse på en god DAC i tillegg. På denne måten kan du bytte ut SB/Sonos med andre ting senere, men fremdeles ha en god DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Det er vel relativt velkjent at DAC'en til SB ikke er spesielt god. Sonos kjenner jeg ikke spesielt til, men jeg synes personlig hele Sonos løsningen er for dyr i utgangspunktet. (Kanskje spesielt hvis du ikke skal bruke multirom opsjonen).

En god løsning kan være å kjøpe SB classic, og så satse på en god DAC i tillegg. På denne måten kan du bytte ut SB/Sonos med andre ting senere, men fremdeles ha en god DAC.
    heisann.
    Hadde ikke tenkt å bruke DAC'en i SB'en, men kjøre digitalt ut til forsterkeren min (HK AVR635).
    Det er og alternativet med Sonos.

Enig at sonos løsningen er litt dyr og lurer derfor på om lydkvaliteten er verdt de xtra lappene....

shh.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av emica
    heisann.
    Hadde ikke tenkt å bruke DAC'en i SB'en, men kjøre digitalt ut til forsterkeren min (HK AVR635).
    Det er og alternativet med Sonos.

Enig at sonos løsningen er litt dyr og lurer derfor på om lydkvaliteten er verdt de xtra lappene....

shh.
    Med den løsningen du skisserer her, syns jeg det ville være rart om det ble noen merkbar forskjell i lyden.

Jeg valgte Sonos fordi jeg ønsket å være uavhengig av påslått pc og kunne klare meg med en billig NAS. Fjernkontrollen var også viktig for valget, men nå har jo også SB kommet med fjernkontroll.

Uansett hva du velger, så kommer du ikke til å angre deg på at du legger musikken på hard-disc. Hvorfor velge 700-mb plater når det fins Giga- og Terrabytes?

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel relativt velkjent at DAC'en til SB ikke er spesielt god.
    Det er jeg helt uenig i.
    Jeg vil påstå at SB går for å være meget bra lydmessig out-of-the-box. Du kan ihvertfall ikke ta alle SB-produktene over en kam, ref Transporter.

Men SB<Transporter kan såklart forbedres ved bruk av enda bedre ekstern Dac.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Med den løsningen du skisserer her, syns jeg det ville være rart om det ble noen merkbar forskjell i lyden.

Jeg valgte Sonos fordi jeg ønsket å være uavhengig av påslått pc og kunne klare meg med en billig NAS. Fjernkontrollen var også viktig for valget, men nå har jo også SB kommet med fjernkontroll.

Uansett hva du velger, så kommer du ikke til å angre deg på at du legger musikken på hard-disc. Hvorfor velge 700-mb plater når det fins Giga- og Terrabytes?

Lykke til!
    takk, takk!

hadde i egentlig bestemt meg for SB, men ble usikker da Hi-Fi klubben sa at Sonos var bedre lydmessig...

Gimsegutten: hvor har du kjøpt tv-bordet du har?? Det ser ut som noe som kan passe mitt oppsett

shh.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier ikke noe om hvilken versjon av SB du vurderer, men basert på personlig erfaring anbefaler jeg deg å lese litt på brukerforumet til SB før du bestemmer deg. Dersom du skal ha siste versjon med den nye fjernkontrollen er det enkelte som sliter med å få det til å virke som det skal.

Jeg hadde store problemer med å få det til å virke stabilt hjemme hos meg, og etter noen kvelder på forumet til SB ser det ut til at enkelte kombinasjoner av WLAN komponenter ikke spiller på lag med SB. For min del var det uaktuelt å skifte ut nettverkskomponenter i et hjemmenettverk med totalt 11 klienter på både kablet og trådløst som har fungert uten problemer de siste årene.

Jeg returnerte hele SB løsningen og kjøpte Sonos og har aldri sett tilbake. Det var egentlig Sonos jeg hadde lyst på, men prisen gjorde at jeg prøvde meg på SB først. Når jeg alikevel hadde nett og server tilgjengelig var det enkelt å prøve. I etterkant er nesten litt glad det ikke fungerte med SB. Sonos gir (i alle fall meg) en helt annen opplevelse av kvalitet på løsningen, både hardware og bruk.

Sonos koster mer, men personlig mener jeg det er verdt det. Du slipper å bry deg med integreringen i eget nett, Sonos setter opp sitt eget nett. Det eneste du trenger er en Sonos enhet koblet med kabel til ditt nettverk (nå får du jo også en bridge slik at man slipper å "kaste" bort en spiller til dette om det ikke passer med nettverkspunkter). Å legge til nye spillere eller fjernkontroller tar noen sekunder og så er de klare til å bruke. Ingen konfigurering eller annet inn i ditt vanlige WLAN. Det eneste som kan ta noen minutter er eventuell nedlasting av oppdateringer på software første gang du kobler til nye enheter.

Jeg sier ikke at du kan bli fornøyd med SB, men les noen erfaringer før du bestemmer deg og se hva du har av nettverkskomponenter i forhold til de problemer som rapporteres.

Når det gjelder forskjell på lydkvalitet så er jeg skeptisk til at det vil være mulig å høre forskjell på SB og Sonos koblet digitalt til en reciever. Så lenge begge får hente filer som ikke er komprimert og "ødelagt" kan jeg ikke skjønne at dette skal være noe tema i den sammenheng vi snakker om her. Det er godt mulig at noen kan høre forskjell på SB og Sonos digitalt inn i en separat DAC, men jeg er skeptisk til det også. Tror det vil være andre deler av anlegget som kan gi større forskjeller og problemer før digitalt ut av SB vs Sonos kommer på toppen av en oppgraderingsliste........ (dette er ikke et forsøk på å starte en "flamewar").

Lykke til med valget!

Gøran

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av emica
    hadde i egentlig bestemt meg for SB, men ble usikker da Hi-Fi klubben sa at Sonos var bedre lydmessig...
    Er du virkelig overasket over at disse folka mener det er bedre? De har jo helt klart en økonomisk interesse i dette og er soleklart ikke nøytrale.

Digitalt er digitalt. Så lenge du spiller av FLAC og bruker en ekstern DAC uansett så blir resultatet det samme. Sånn er det bare...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt Squeezebox. Rett og slett fordi den gir samme sluttresultat men til mye lavere pris (selv om måten det blir gjort på avviker fra Sonos)

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Det er jeg helt uenig i.
    Jeg vil påstå at SB går for å være meget bra lydmessig out-of-the-box. Du kan ihvertfall ikke ta alle SB-produktene over en kam, ref Transporter.

Men SB<Transporter kan såklart forbedres ved bruk av enda bedre ekstern Dac.
    Pant,

det er vel ikke helt rettferdig å sammenligne SB Classic/Duet med Transporter. Prismessig er det jo et opptil flere hav i mellom.

Jeg forstod det slik at det var SB Classic/Duet vs. Sonos som var spørsmålet her, og blandet derfor ikke inn Transporter i det hele tatt.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pant,

det er vel ikke helt rettferdig å sammenligne SB Classic/Duet med Transporter. Prismessig er det jo et opptil flere hav i mellom.

Jeg forstod det slik at det var SB Classic/Duet vs. Sonos som var spørsmålet her, og blandet derfor ikke inn Transporter i det hele tatt.

Har en Transporter stående i racket mitt, og den er en helt annen affære i denne sammenlikningen ja, på flere måter.

..MEN, jeg har også Sonos, og har hatt SB, da V3. Noe av det som er en stor fordel med Sonos er brukervennligheten. Ja snakker jeg ikke nødvendigvis i forhold til meg selv, liker igrunnen i "fikle" :-), men det er den umiddelbare aksept og status Sonos har fått her i huset. Kona og barna bruker denne masse. De har sine egne spillelister og sine egne soner, Controlleren er enkel å bruke, flott design, og systemet funker uten noen form for software som må gå på en NAS eller PC. Sonons finner selv alle delte kataloger, du velger hvilke du ønsker skal vøre tilgjengelig for Sonos, og vips så er du der. Eneste utfordringen jeg har med Sonos er et ettervert økende behov for enda en Controller ;-)

Litt av problemet med SB og utdelingen av kataloger, er at den forholder seg til kun en plassering. Du skal riktignok kunne lage snarveier i aktuell katalog, og dermed skal SB kunne lese også disse, men dette har ikke jeg fått til å fungere tilfredsstillende på SB. Jeg har en NAS med tilkoblede USB-disker i tillegg, disse sliter SB med å finne, når den forholder seg til "hovedkatalog" på disk på NAS.

Inngangsbilletten til Sonons er nok noe høy, men brukervennligheten, det at den lager "sitt eget" trådløs nett, det at du kan bygge det ut til 32 soner (skulle holde), det at du får kjøpt aktive og passive sonespillere, det at sonespillerne har linjeinnganger, det at sonosspillerne har ethernet (flere av dem , avhengig av sonespiller), det at det er stabilt er noen av de argumentene jeg har for Sonos.

En ting jeg savner hos Sonos, er tilgangen til filinfo, utover artistnavn, lengde og tilhørende coverbildet. Jeg har noen 100GB med musikk, av varierende kvalitet (MP3 og FLAC) og skulle ønske jeg kunne hentet noe mer info om spillende fil, slik som SB gjør. SB gir tilgang til full info som fila har i seg! Muligens litt geekete, men men :-)...dette "behovet" tilfredsstiller Transporteren til fulle, blant mange andre ting den også tilfredsstiller..men, DET var jo ikke temaet her :-)

Lykke til i vurderingen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

takk for mange nyttige kommentarer

Hadde sett for meg SB Duet, virker ok med en fjernkontroll.

Da er prisen 3000,-. For Sonos blir det ikke mye dyrere, 6400,-for controller og passiv box. Altså 'bare' 3400,- xtra for ett Sonos system...
    Men siden Flatskjerm også står på handlelista må det spares der det spares kan.....

Skal foreløpig bare brukes til lyd i stua, men vil ha mulighet til flere rom etterhvert.

Har og hørt forskjellige erfaringer med overføring av lyd/bilde over trådløs nett (wlan). Der er muligens Sonos bedre, vet ikke helt hvilke teknologi Sonos bruker annet enn det setter opp sitt eget nett.

Gøran: husker du hvilke nettverkskomponenter SB ikke spilte på lag med?

--
    svein-helge.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..det er vel ikke helt rettferdig å sammenligne SB Classic/Duet med Transporter. Prismessig er det jo et opptil flere hav i mellom.

Jeg skjønte jo forsåvidt det :-)

Men det endrer ikke det faktum at både SB Classic og Duet går for å være lydmessig meget bra "out-of-the-box". Det selv om de virkelig hifi-freaker bruker ekstern Dac.
    SB er jo kjent for nettopp det å være skikkelig lydprodukter, ikke sånn billig skvip.. :-)

emica, sjansen for at det ikke skal funkere med dine komponenter er lik null. Sjekk forumet til Slim og ta i betrakning hvor populær Duet er og tenk det hvor mange som er solgt så ser du at antall som har problemer er lik null. Nå har produktet vært på markedet flere måneder og det er gjort svært mange fremskritt softwaremessig på den tiden. Mange småproblemer er løst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søren meg ikke lett å finne ut av havet av muligheter her.

Squeezebox eller Sonos; mitt ønske er å finne et system som kan levere musikk til flere rom - 4 stk. Jeg har allerede trukket høytalerkabler til disse rommene som er samlet ut et sted, jeg ønsker derfor ikke å måtte ha 1 forsterker på hvert rom, men samle "sentralen" 1 sted og streame lyd fra PC eller NAS.

Noen som kan peke meg litt i riktig vei? Såvidt jeg kan se er Squeezebox i utgangspunktet kun 1 rom, som må bygges ut med nye bokser for hvert rom?

MrG

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrG
    Søren meg ikke lett å finne ut av havet av muligheter her.

Squeezebox eller Sonos; mitt ønske er å finne et system som kan levere musikk til flere rom - 4 stk. Jeg har allerede trukket høytalerkabler til disse rommene som er samlet ut et sted, jeg ønsker derfor ikke å måtte ha 1 forsterker på hvert rom, men samle "sentralen" 1 sted og streame lyd fra PC eller NAS.

Noen som kan peke meg litt i riktig vei? Såvidt jeg kan se er Squeezebox i utgangspunktet kun 1 rom, som må bygges ut med nye bokser for hvert rom?

MrG
    Jeg ville i utgangspunktet sagt at du burde ha 4 stykk Sonos ZP120 sonespillere: Lyd i alle rom | Hi-Fi Klubben: SONOS ZP120 ZonePlayer (evt.ZP90 hvis du har stereoanlegg i ett eller flere av rommene fra før).

Men når du først har trukket kabler til alle rommene, så er det kanskje en forsterker med høyttalerterminaler nok til 4 høyttalerpar du er ute etter og en mediespiller (ala Sonos eller Squeezebox) for å streame musikk til denne. Da blir ikke valget av mediaspiller det viktigste, men du må finne en egnet forsterker. (jeg kjenner ikke til slike forsterkere, men det fins helt sikkert)

Ulempen med et slikt system er at du må gå til det rommet forsterkeren står hver gang du vil endre volum. Du kan heller ikke velge å spille en musikk på det ene rommet og noe annet på et annet rom så vidt jeg kan forstå. Jeg vet i alle fall ikke av noen forsterker med slik funksjonalitet. Noen som vet om det fins?

Til 4 rom er det, så langt jeg vet, ingenting som matcher Sonos på funksjonalitet!
    Fra fjernkontrollen kan du styre musikken på alle rommene. Du kan også ha flere fjernkontroller i systemet eller bruke laptoper/pc til å styre musikken. Flere personer kan m.a.o styre sin musikk på flere rom samtidig. Alle de komponentene som du kobler til sonespillerne rundt i huset (dvd-spillere, cd-spillere, pcer osv + internettradio!) vil bli tilgjengelig i alle rommene med Sonos! Men de høyttalerkablene du har trukket blir i såfall overflødig.

Ikke sikkert at dette var noe godt svar i forhold til det du antydet at du er ute etter, men jeg prøver nå med en anbefaling uansett

Edit: PS: klikk på demo fra denne siden: Sonos - Wireless

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både Sonos og Transporter (storebror til SB), samt har hatt noen SB innom.

Hovedtanken bak Sonos er inndelingen i soner. Hver sone vil her måtte ha sin egen boks (enten ZP90 (passiv, trenger ekstern forsterker) eller ZP120 (Aktiv, har 2x55W forsterker innebygget))

Sonos controlleren gjør da at du kan spille separate soner, og slå sammen de soner du ønsker skal spille sammen....helt bydelig..men man må da altså ha en boks pr. sone. Sonos har et elegant og lettfattelig brukergrensesnitt, alle i husstanden bruker den her i gården...veldig populær :-)

Skal du kunne gjennomføre det du har tenkt med alt fra en "main commando bridge" vil du vel uannsett måtte skille rommene via en mulitromløsning...på en eller annen måte.....her vil nok hverken Sonos eller SB tilfredstille det du er ute etter, slik du har forberedt det nå. Med Sonos kan du selvfølgelig samle boksene dine på samme sted og da styre rommene trådløst i hele huset med Controlleren.

Mitt råd, revudrer din "motstand" mot bokser.....kjøp inn sonos,, bygg ut etterhvert. Det er jo soneinndelingen og muligheten for å skille disse/kombinere disse, fra samme kilde, som er GULL i en slik løsning!

En annen ting som er lettere med Sonos, kontra SB, rent teknisk, er at Sonos ikke trenger egen software, den forholder seg til utdelte mappe uannsett fra hvilken maksin det måtte være. Har selv en liten "serverpark" her hjemme bestående av NAS, Windows Homeserver og en Linux Debian......Sonos henter fra alle disse....SB trenger Squeezesenter, med tilgang til en rootdirectory.......meget begrensende, synes jeg :-)

Lykke til i videre vurdering :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •