Electrocompaniet ECD-1 DAC og SB3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Electrocompaniet ECD-1 DAC og SB3

Noen som har prøvd følgende kombinasjon : Squeezebox v3 og Electrocompaniet ECD-1 DAC ?

Er denne kombinasjonen kanskje et godt alternativ til Transporter ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Squeezebox v3 og Electrocompaniet

Hei.
    Jeg lurer på det samme. Jeg har til i dag benyttet Electrocompaniet sin orginale 25W "The Two Channel Audio Amplifier" sammen med min Squeezebox v3. Merket et visst fravær av dypbass og regnet med at min gamle 25W hadde "forfalt" i lyd siden 1976.... Jeg har nå kjøpt to EC AW180 som jeg har plugget Squeezeboxen rett inn i. Fortsatt fravær av dypbass. Har testet endel forskjellige høyttalere og problemet er likt. Kan det være en idé og sette en DAC i mellom eller har dere andre forslag? Takknemlig for gode tips.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox 3 rett inn i effekttrinnene?? Joda - det går an. Har t.o.m. gjort det selv mens jeg jaktet DAC og forforsterker på bruktbørsene - men det du driver med her, er perler for svin. Squeezebox 3 er en sånn passe grei DAC - når man ikke har noe annet for hånden. Ikke stort bedre som forforsterker heller. Kjører man Squeezeboxen på variabel utgang, kan den riktignok fungere som en forforsterker. Men det går fort på bekostning av lyden, er jeg redd. Jeg måtte ned på et nivå rundt 4-5-6-7 på skalaen - som går til 100 - mens jeg holdt på, og da hørtes det godt at det ikke låt bra.

Transporter rett inn i effekttrinnene dine ville sannsynligvis gjøre vei i vellinga. Jeg har også gode erfaringer med Benchmark DAC-1 + EC i forskjellige varianter i den nære familien og hjemme hos meg selv. ECs DAC ville sikkert fungere bra, den også - men etter min smak, kan det bli litt mye ECklang over veldig mye EC+EC i signalkjeden.

Velger du å gå for DAC, synes jeg at det må en separat forforsterker til. Squeezeboxen holder ikke mål hvis utstyret ditt for øvrig står i stil til de monoblokkene du nevner.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Squeezebox og EC DAC

Det er kanskje perler for svin. Men det ble et knallbra minimalistisk anlegg. Kun Squeezebox, forsterker og høyttalere. Alt annet forsvant:-D
    Når det er sagt så har jeg foreløpig brukt et par gamle Quad ESL57 - og ja - jeg vet at de er nærmest bassløse. Og ikke særlig minimalistiske heller...
    Nå bygger jeg om to ESL57 og tenkte å forsøke meg på å bygge inn et par 8" bass i hver av høyttalerne. Blir spennnende å høre hvordan det blir.
    Det jeg er mest opptatt av er å slippe alle unødige bokser, derfor løsningen slik den var. Jeg snakket med Abrahamsen for et par uker siden og de vurderte en kombinert DAC/forforsterker. Hvis det blir noe av er det en spennende løsning.
    I mellomtida var det å finne på noe som kunne gi litt mer bass en det jeg har i dag. Uten å legge for my jobb og penger i det...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVT2Capa
    Hei.
    Jeg lurer på det samme. Jeg har til i dag benyttet Electrocompaniet sin orginale 25W "The Two Channel Audio Amplifier" sammen med min Squeezebox v3. Merket et visst fravær av dypbass og regnet med at min gamle 25W hadde "forfalt" i lyd siden 1976.... Jeg har nå kjøpt to EC AW180 som jeg har plugget Squeezeboxen rett inn i. Fortsatt fravær av dypbass. Har testet endel forskjellige høyttalere og problemet er likt. Kan det være en idé og sette en DAC i mellom eller har dere andre forslag? Takknemlig for gode tips.
    DAC er en god ide uansett, har kun fått testet ECD-1 sporadisk, men syntes den var ganske så lik Abrahamsen V6, en DAC det skal sies jeg likevel ikke er 100% fornøyd med.

Begge deler er kamel-lengder over DACen i Squeezebox. Flatere lyd med mer udefinert bass/lavere oppløsning synes jeg man skal lete lenge etter.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - jeg har veldig sans for det minimalistiske selv. Jeg har - som sagt - brukt Squeezebox 3 på samme måten her hjemme. Har tre slike Squeezeboxer - og er kjempebegeistret for hva disse kan gjøre. Rent lydmessig er de imidlertid veldig ordinære - både som DAC og som forforsterker. Det sistnevnte er spesielt dårlig hvis man - som jeg - må ned på et veldig lavt variabelt nivå. Volumstyringen i Squeezeboxen er nemlig digital, og når volumet blir lavt, kutter den friskt i digital informasjon som ellers ville ha blitt til godlyd. Hvis sønnen min har forklart det noenlunde forståelig.

Jeg foreslår at du snuser litt på Transporter. En kamerat tok med seg sin og testet den hjemme hos meg tidligere i år - og jeg ble skikkelig imponert. Én boks - som gjør alt det du trenger. Her får du Squeezebox og DAC i ett - noe mer minimalistisk skal du lete lenge etter. Lydmessig hadde jeg kjøpt et par sånne tvert - hvis det ikke hadde vært for at jeg allerede hadde fylt opp huset med litt av hvert.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på transporteren en gang, men har foreløpig slått den fra meg. Har 3 stk SB3 rundt i huset og det er jo genialt. Får se meg litt rundt etter DAC/forforsterker. I mellomtida kan jeg kanskje børste støvet av EC-forforsterkeren fra 1976 for høre om det er noen forskjell .....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    DAC er en god ide uansett, har kun fått testet ECD-1 sporadisk, men syntes den var ganske så lik Abrahamsen V6, en DAC det skal sies jeg likevel ikke er 100% fornøyd med.

Begge deler er kamel-lengder over DACen i Squeezebox. Flatere lyd med mer udefinert bass/lavere oppløsning synes jeg man skal lete lenge etter.
    Hva var det du ikke likte med Abrahamsen's V6 dac ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har tips om en god kombinert DAC/Preamp til bruk mellom SB3 og ECAW180?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •