Externt lydkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Externt lydkort

Hei, jeg har en bærbær pc som jeg bruker som lydkilde. Det innebygde lydkortet duger selvfølgeli ikke, så jeg har bestemt meg for å kjøpe et externt lydkort. Er det noen her som har tips eller erfaringer når det gjelder vilket kort jeg burde kjøpe?
    Usb eller firewire
    helst ikke mye over 1000k, maks 1500,-
    Lydkvalitet er viktigst, er ikke ute etter masse funksjoner og dill dall
    Skal kunn kjøre 2kanals stereolyd til film og musikk
    Vil helst koble til forsterkeren med vanli signalkabel, altså ikke overgang til 3,5
    mm jackplugg, men det er vel mye å forlange.

Anlegget mitt består av Patos 501 lyrikk høytalere og Cayin 252b forsterker.

Hva burde jeg kjøpe?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på hva prisen ligger på nå, men E-MU 0404 USB er et knallbra eksternt lydkort, som faktisk også kan fungere som ren DAC uten å være tilkoblet en PC!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Er litt usikker på hva prisen ligger på nå, men E-MU 0404 USB er et knallbra eksternt lydkort, som faktisk også kan fungere som ren DAC uten å være tilkoblet en PC!
    Har sett litt på det kortet, koster fra 1725, funnet en del gode tester også, det virker som et bra kjøp selv om det var litt dyrere en jeg hadde tenkt. Fra en som ikke har peiling på externe lydkort lurer jeg på om det er vert å kjøpe E-MU 0404 USB for 1725,- i forhold til E-MU 0202 USB som fås for 898,-? Er det andre alternantiver jeg burde sjekke ut?

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av panther-p
    Lydkvalitet er viktigst, er ikke ute etter masse funksjoner og dill dall
    Sjekk denne: Audiomagus - high end not high priced audio products

Litt over ditt budsjett, men den er ihvertfall helt uten dilldall.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Ser kjempebra ut, bortsett fra at ikke selges i norge:P

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kjempebra ut, bortsett fra at ikke selges i norge:P
    Stod ikke noe om at du bare vil handle her til lands, så da blir utvalget fort veldig begrensa. Du kan finne så mange flere spennende produkter ved å se litt ut over landegrensene. Å handle rimelig elektronikk fra utenlandske nettbutikker er ihvertfall ikke jeg så bekymra for, har gjort det mange ganger og det går stort sett bra. Selv med frakt og mva. så blir det ofte en god del rimeligere enn her hjemme.

Sjøl bruker jeg denne:

Audio Advantage Micro - In Detail

Synes den låter bra. Gjorde at jeg blei kvitt sus og ulyder pga. dårlig elektrisk skjerming av det integrerte lydkortet. Bruker den også til å kjøre optisk digital utgang til en DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiomagus - high end not high priced audio products

Jeg så litt på denne, regnet på frakt, og dagens dollar kurs. Det blir jo fort billigere en å handle noe i norge ja.

The Burr-Brown OPA2604 low pass filter acts as the output stage preamp and removes residual digital garbage. Combined with the Texas TL072 DC servo and low noise JFET op amps, the result is a more analog-sounding system..

I såfall trenger jeg vel ikke å ha en skilletrafo mellom lydkortet og forsterkeren? Tenkte først å fremst på spenningsforskjell som kan skade pc og forsterker, leste litt om det på hifiklubben.
    Diverse kabler og kabeloverganger | Hi-Fi Klubben: XITEL Ground Loop Isolator

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting til, hvor mye er det vits å legge i en signal kabel om jeg kjøper KingRex UD-01 USB DAC? btw, trenger 2-3 meter

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I såfall trenger jeg vel ikke å ha en skilletrafo mellom lydkortet og forsterkeren?
    Har ikke så god greie på dette, men du slipper jo å tenke på det hvis du heller velger en løsning med digital optisk utgang fra PC, koblet til en DAC med analog utgang til forsterker. Endel nyere PC'er har optisk utgang som standard, hvis ikke kan du sette inn et rimelig lydkort eller en USB-plugg med optisk ut. Da blir det ingen elektrisk forbindelse mellom PC og forsterker. Det er kanskje et lignende prinsipp som brukes i den kabelløsningen fra hifi-klubben, mulig den bruker optokoplere for å gi et galvanisk skille.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    hvis du heller velger en løsning med digital optisk utgang fra PC, koblet til en DAC med analog utgang til forsterker.
    Om dette er en aktuell løsning for deg, så kan jeg anbefale denne DAC'en (har en sånn sjøl). Det fine med denne er at du i tillegg til PC kan koble til og få god lyd fra f.eks. en billig DVD- eller CD-spiller, og du får også en bra hodetelefonforsterker på kjøpet. Koster jo nesten ikkeno, forstår nesten ikke at de kan lage det så billig.

Zero 24Bit 192kHz DAC

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tips her.
    Bestillte meg akkurat denne..

Blir spennende.:-D

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Mange gode tips her.
    Bestillte meg akkurat denne..

Blir spennende.:-D

Da kom denne snertne saken i posten i dag, og himmel hvilken forskjell i lydbildet!
    Mitt anlegg med Mentor 6 er fortiden ikke koblet opp så jeg kobla opp på kjerringa sitt B&O (WAF) anlegg. Beolab Penta, og Beosound 9000 for å teste.
    Ville tro at Beosound 9000 til 30.000 var en OK CD-spiller, men denne dac'en koblet til en bærbar PC, spilte fletta av B&O spilleren.
    Sykt..:shock:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

skulle bare si ifra at denne DAC'en kan oppgraderes med egen ekstern strømforsyning med 48VA toroidal trafo.

begge op-ampene kan også skiftes , hvis det er behov for dette.

PSU

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Jeg vurderer også å kjøpe en DAC til PC bruk. Jeg er litt usikker på om jeg skal gå for en Squeezebox Duet eller en enkel DAC. Noen av dere som har peiling på hvor dyr DAC man må kjøpe for å matche Squeezboxen?

Har et spørsmål til: Vil man kunne spille HD lyd med en 192KHz DAC uten å bruke en HD reciever? Tenkte dette kunne være mulig siden recieveren ikke gjør noen dekodingsjobb når den får HD lyd inn analogt.

Takker for svar!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har sikkert trådstarter kjøpt kort, men tenkte likevel jeg skulle nevne at jeg kjøpte et m-audio internt kort til forrige PC. Tror de har diverse eksterne også. Jeg var utrolig fornøyd. Dette har phono ut og ikke noe dill. Det går også utenom Windows-mikseren, noe som skal være en lydmessig fordel. Ulempen er at volumtaster på tastaturet ikke vil påvirke kortet og derfor ikke fungerer. Man kan da bruke f.eks. uberinstall (til Logitech) som gir deg muligheten til å tilordne volumkontrollen direkte til hurtigtast i iTunes eller andre programmer. Dette krasjet med iTunes i min forrige PC, men ifølge mannen som står bak, gjaldt dette bare meg.

Et søk på m-audio anbefales dermed.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •