Logitech Squeezebox. Hva er det? Oppklaringstråd for nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Logitech Squeezebox. Hva er det? Oppklaringstråd for nybegynner

Hei!

Jeg leter litt rundt etter det "optimale" musikkformidleren til mitt Hifi-anlegg. Hvor det også er mulighet for å sende musikk trådløst, eller via kabel til andre steder i huset, uten at det blir for komplisert. Ser gjerne at man slipper å ha på en hel PC for å spille av musikk. (<--Finnes noe sånt?)

Jeg har lest litt om Logitech Squeezebox. Jeg har ikke helt skjønt alt med NAS og Slimserver, siden jeg er helt ny på dette området. Derfor har jeg følgende spørsmål, til å begynne med

1. Jeg har skjønt såpass at man må ha slimserver for å kunne kjøre musikk uten at PC står på..? Hvordan ordner man en slimserver? Er det vanskelig?

2. Jeg har sett endel forskjellige "Squeezebox'er". Duet, reciever, controller. Det er vel Logitech Squeezebox Classic som er "hjernen"? Hva kan man bruke det andre til.

3. Det berømte spørsmålet.. Burde man ha en DAC?

Jeg ser det er et powerbuy på Logitech Squeezebox Classic til 1475,-. Tenkte kanskje å bli med på det om dette er produktet for meg..

Takker for alle svar (husk te-skjeen!!)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Ja og nei.
    Ja, du må ha en form for PC/NAS som kjører Silmserver pakken for å høre musikksamlingen din.
    Nei, du får tilgang på WEBradio dersom du ikke har en Slimserver tilgjengelig i nettverket.

2) Hjernen i anlegget vil jeg definere som Slimserver softwaren som kjøres på en PC/NAS i hjemmet ditt. Med andre ord må du sette opp en "server" hjemme for å streame musikken din. En NAS er egentlig en liten PC som ofte kjører en nedskallert Linux server. Endel av disse NAS'ene er vifteløse og et greit alternativ til å kjøre en PC i stua.

Reciever, Classic og transporter er avspillere. Disse mottar musikkstreamen fra overnevnte Slimserver eller webradio. Controller er en fjernkontroll mot Slimserver.

3) DAC eller ikke? Dersom du har musikken i lossless og kjører Reciever eller Classic, da er det vissnok noe å hente på DAC men matching mot anlegg og personlige preferanser gjør at det er mange muligheter. Det finnes flere tråder om DAC + Squeezebox f.eks.: http://avforum.no/forum/av-prosessor...streamere.html

Dersom du kjøper Logitech Sqeezebox Transporter, da er den allerede specet med en superb DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Kokken, lurer på litt til..
    Jeg blir student til høsten, og da kommer jeg til å kjøpe en ny bærbar data. Burde jeg ha en slimserver på denne bærbare dataen?

Du nevnte også:
    "En NAS er egentlig en liten PC som ofte kjører en nedskallert Linux server. Endel av disse NAS'ene er vifteløse og et greit alternativ til å kjøre en PC i stua"

Er dette en lignende ekstern harddisk, men man trenger en NAS også på denne?

Hvordan setter man opp en slimserver?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slimserver på en bærbar PC skal gå helt flott det.

En NAS ser gjerne ut som en vanlig ekstern disk, kanskje litt større, og har litt ekstra elektronikk for å kunne fungere som en PC. Mao så setter du en (eller flere) harddisker inn i en NAS. NAS = Network Attached Storage

Her er en variant med plass til en disk:

og en med plass til to disker

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki, ser bra ut det.

Men hvordan setter man opp en slimserver?? Eller er det i SB? Eller....:-D

Og så lurte jeg på hvordan det trådløse er.. Jeg har kjøpt ny leilighet nå nettopp, fra 2003. Kommer mest sannsynlig til å kjøpe en slik en du har over her, en NAS. Setter det på soverom nr.2 Det er vegg til vegg med der SB skal stå isåfall.. Hvordan blir dette med å overføre trådløst da? Usikker på om det er mur eller gips/tre i veggen. Regner egentlig med det siste.. SB og NAS vil bli stående ca 1m fra hverandre da (bare med vegg imellom). Bedre med kabel?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SB har ingen installasjon av Slimserver, den skal kobles opp / linkes etter du har kjørt inn SlimServer på PC/NAS.

Har ikke installert Slimserver på PC selv, men regner det som veldig rett frem. Last ned fra Logitech sine sider og kjør installasjon.

Installsjon på en NAS, da har jeg beskrevet en liten rutine med noen tips og korrigeringer i denne tråden, ca fra innlegg #50: http://avforum.no/forum/generelt-aud...queezebox.html

Edit: Trådløst går no helt konge på 1 meters avstand, men jeg har litt problemer hos meg med 15 meter og mange vegger og gulv. Kabel er alltids det mest safe.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok ikke brukt en bærbar som server, rett og slett fordi du da må passe på at den står på når du skal høre på musikk. Dessuten, hvis du kjører alt trådløst og du får noe nettverkstrøbbel med den bærbare, så sitter du der uten mulighet til å spille en eneste låt. Men med ellers perfekte omstedigheter vil det jo fungere, selvsagt.

NAS-en som Kokken nevner er sikkert den beste løsningen. Alternativt kan du skaffe deg en gammel haug av en stasjonær og installere FreeNAS, det vil fungere omtrent på samme måten, men den vil selvsagt støye litt mer og den vil bruke mer strøm. Du kan evt. PM-e meg hvis du ønsker mer infor om dette, jeg kjører en slik løsning nå, og det fungerer helt strålende.

Jeg har et trådløst AP som står i kjelleren, Squeezeboxen står i stua i 1. etg. Det fungerer helt uproblematisk helt til noen starter microbølgeovnen, da begynner det å hakke når en ny sang starter opp (SB bufrer opp hver låt til internminnet, så den streamer faktisk ikke kontinuerlig, dette ser jeg ganske tydelig på trafikkgrafen på FreeNAS. Når en ny sang starer går det masse trafikk, men etter en liten stund går trafikken ned på "tomgang")

Hvis du skal rippe mange CD-er så vil jeg anbefale et du bruker kabel mellom PC-en og NAS. Jeg opplevde hvertfall at rippehastigheten tok 15-30 minutter pr. CD på trådløst (med litt varierende WLAN signalstyrke riktignok), men med kabel tar det under 5 min. pr CD.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det høres jo bra ut dette. Jeg kommer nok til å gå for en QNAP TS-209 Pro. Hva er forresten forskjellen mellom Pro og ikke Pro??

Det vil vel funke bedre å bruke Gbit ruter for overføringen?

Newcomer Getsome sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken

Edit: Trådløst går no helt konge på 1 meters avstand, men jeg har litt problemer hos meg med 15 meter og mange vegger og gulv. Kabel er alltids det mest safe.
    Hva slags kabel kan man bruke? En nettverkskabel?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hula

Det vil vel funke bedre å bruke Gbit ruter for overføringen?
    Selv om du har Gbit ruter får du jo ikke Gigabit over WLAN. Men hvis du har bra signal så går det nok greit å rippe trådløst. Men hvis du synes det går tregt å rippe, så kan du prøve å sette opp en kabel mellom PC og ruter.

Men avspilling av musikk fra serveren til Squeezeboxen trenger ikke stor båndbredde.

Edit: vanlig nettverkskabel ja.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok til å gå for en QNAP TS-209 Pro. Hva er forresten forskjellen mellom Pro og ikke Pro??
    Om jeg ikke husker helt feil så er det i PRO versjonen støtte for noen nettverksprotokoller for Linux miljøet. Mao svært ikke noe du trenger å tenke på hvis du bare skal bruke den til SlimServer. Jeg kjører non-pro versjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefint! Takk for alle svar. Da har jeg skjønt 1 ting til i denne verdenen

Men kokken, anbefaler du denne classic versjonen, eller burde man gå for en duet med en gang? Eller er det bare smaksak (+ prissak)?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Duet'en, men kommer antakelig til å kjøpe en Classic i tillegg. Plan: W kan beholde Duet'en i stua og jeg kommer til å ha classic'en i kinoen.

Duet'en med Controlleren er en sexy sak mhp brukergrensesnitt og er helt konge hvis en browser i musikksamlingen. Flott å se på cover og info i sort hvit og flotte farger...;-)

Vet en nøyaktig hva en skal høre på, så tror jeg nok at fjernkontrollen til Classic og Transporter er bedre (les: effektivt) da en kan søke i musikksamlingen på bokstaver ("SMS-taster" på numerisk). Alternativt kan en bruke WEB grensesnittet til SlimServer (via PC eller håndholdte apparater).

Lydmessig kjenner jeg ikke forskjellene mellom Duet pakken og
    Classic.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du på musikk i kinoen også?

Det blir classic på meg først. Kan ikke bruke for mye penger nå heller så... nettopp blitt millionær.....i fattigdom :-(

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du på musikk i kinoen også?

Det blir classic på meg først. Kan ikke bruke for mye penger nå heller så... nettopp blitt millionær.....i fattigdom :-(
    Min kino kaller jeg også for "tilfluktsrommet" hjemme. Der kan jeg søke mental tilflukt

Minus-millonærer? Det er en naturlig tilstand her i Norge når en har som mål å eie det en bor i. Litt tidsperspektiv på livet, så er det en fase vi alle må gjennom. Heldigvis er det muligheter for å nyte god musikk på alle budsjetter!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når du sitter i godstolen og blar gjennom arkivet, og velger akkurat den låten man vil høre på, da føler man seg litt sånn ekte millonær. :-D Du kommer ikke til å angre.

Jeg har Classic og fjernkontollen er helt superrask, den er en fryd å bruke, men Duet-kontrollen er jo litt mer sexy da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe jeg får vel jobbe litt ekstra. Men blir student også. Så det blir max med dårlig råd... Men classic fremfor duet. Og så blir det duet etterhvert når jeg får råd! Er det slik at man kan koble f.eks 2 høytalere rett til classic/ duet uten noen forsterker imellom? Eller var det kanskje et dumt spørsmål...? Tenkte f.eks på soverommet. Trenger ikke de verste høytalerene da :-D

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen forsterker i duet/receiver, så forsterker må du ha. Aktive høyttalere finnes..

Høyttaler - Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben: PODSPEAKERS Micropod SE Active Høyttalersystem

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt, en t-amp og noen små HT, virker veldig greit til kontor/soverom/stue-taffel bruk

Audiomagus - high end not high priced audio products ($150)

Audiomagus - high end not high priced audio products ($350)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man kjøpe en Classic og senere bruke en Duett fjernkontroll på den, eller må man ha Duett mottageren?

GeirB

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •