HD formatkrigen over? Streaming er utvilsomt fremtiden!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 121
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

HD formatkrigen over? Streaming er utvilsomt fremtiden!

Som nylig eier av Apple TV og amerikansk kredittkort er det endelig duket for HD-film rett hjem i stua uten mer om og men. HD-bilder fra Apple-TVen er oppsiktsvekkende bra, selv om en tur via en videoprosessor nok hadde virkelig gjort vei i vellinga. Filmen er klar for avspilling etter et par minutter.

Hvorfor tror jeg digital avspilling fra nettet nå endelig har det som trengs? Jo; for det første - Blu-ray; fint format, for all del, men differansen sett opp mot Apples HD-overføringen rent bildemessig er forsvinnende liten - og blir ikke større med tiden heller. Lydmessig har pr. dato ikke Apple støtte for de nye lydformatene, men det er kun et tidsspørsmål slik jeg ser det før også dette kommer på plass. Når samtidig utviklingen i filmindustrien er slik at titlene kommer stadig tettere og har stadig lavere samleverdi, er også det faktum at det tilbys utleie av HD filmer avgjørende. Hvem gidder vel å betale 2-300 for en Blu-ray-film, når en bare kan klikke en knapp og betale 20-30 kroner hver gang en vil se filmen?

...det er altså utleiedelen som er nøkkelen til suksess for digital overføring av film over nettet slik jeg ser det...

Når det er sagt er det ikke 100% sikkert Apple vil vinne mediekrigen også på film over nettet, men sjansen er vel slik jeg ser det relativt stor endog... Greit nok stikker Sony kjepper i hjulene hos Apple ved å ikke ha sine titler tilgjengelig, men jeg går Sony etter mitt syn igjen i baret... Jeg tipper det kun er et kort tidsspørsmål før alle de store filmselskapene ligger ute hos Apple. En har selvsagt kabel-TV-selskapene og en hel drøss av øvrige tilbud, men det blir liksom aldri spesielt bra, her i USA er det masse tekniske feil også, og det er ofte dyrere. Samtidig har de jo bred tilgang i de tusen hjem... Uansett hvem som leverer innholdet over nett - streaming er definitivt fremtiden!

Det jeg er 100% sikker på nå, er at Blu-ray vil bli og forbli et enda mindre og svakere format enn tidligere antatt. Hvorvidt det vil forbli et format med noe som helst tyngde i det hele tatt avhenger vel av hvor bra Apples og øvrige aktørers format vil bli over streaming. DVD, derimot, vil nok bestå enda en stund rett og slett av gammel vane, og fordi en vet at endringer i folks adferd tar lang tid...

Når det gjelder store mediasentraler med terrabyte av data stående under trappa tror jeg også dette kommer til å bli en veldig kortvarig affære. Når prisbildet på leie av innhold blir så lavt som det nå legges opp til er det ingen som gidder å ta vare på filmene og seriene på egne disker, en bare aksesserer og leier de ved behov. Jeg tror til og med folk i stadig større grad vil leie seg plass på ymse sentraler som Apple eller Telenor for å lagre innholdet sitt - linjene må bare bli litt kjappere...

...og ja..., jeg er utrolig imponert over Apple TV, som i USA ligger på 200 dollar eller rundt tusenlappen og lar deg leie masse HD-filmer for 20-25 kroner filmen og ikke minst ALLE serier til 10 kroner serien... DETTE ER FREMTIDEN FØLKENS!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Man kan si mye positivt om Apples mediesatsing, det er det ingen tvil om.

Jeg er nok ikke like entusiastisk som deg, men jeg tror absolutt denne teknologien kan ta over for mye av leiefilmmarkedet slik det er i dag. Hvorvidt det vil erstatte fysiske medier som Blu-ray og DVD, er jeg mer skeptisk til, ihvertfall når det er snakk om de nærmeste 10 årene.

Vi kan nok regne med at prisene på Apple TV lansert i Norge blir omtrent det dobbelte av det amerikanerne har. Med en leiepris på 50 kroner pr film, så er dette langt i fra like attraktivt, spesielt med tanke på at DVD (og etterhvert Blu-ray) fås til odel og eie til rett over hundrelappen ved lansering.

Det er samtidig fremdeles altfor mange hindringer på veien før nettdistribuert salg/utleie av film/TV virkelig kan ta av. Teknologien er bare delvis klar, utvalget er for dårlig, linjekapasitet er begrenset, publikum er ikke modent...
    Dette er alle medvirkende årsaker til at jeg tror Apple TV og liknende løsninger bare forblir et alternativ, og ikke en erstatter for salg og utleie av fysiske medier de nærmeste årene.

Uansett er dette et spennende tema som det blir interessant å følge i årene fremover.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som striky påpeker er det sansynligvis snakk om store prisforskjeller fra usa til europa. I norge vil jeg tro at en leigd/streamet film vil ligge på ca 40% av kjøpeprisen. og da foretrekker jeg, og sikkert mange med meg, å eie den fysiske filmen og ha muligheten til å se innholdet så mange ganger vi selv vil.

at satsingen er positiv er det ingen tvil om, men prisene er nok for høye. satsingen på blu-ray er fra butikkene sin side for liten og streamet film er for dyrt. desverre, tror jeg at filmselskapene bare legger til rette for den ulovlige nedlastningen som de så hardt prøver å komme til livs.

uansett, spennende innlegg og fin lesning Lygren

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...og amerikansk kredittkort...
    Må man ha amerikansk kredittkort for dette???

Tror nok dette vil fungere veeeeldig bra på 3G linja på mobilen som jeg må surfe på:evil: :evil: :evil: Er ikke mulig å få bredbånd her jeg bor:evil: :evil: :evil: Hater Telenor!!! Beklager litt OT men måtte bare tømme meg litt:-D

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-ray; fint format, for all del, men differansen sett opp mot Apples HD-overføringen rent bildemessig er forsvinnende liten
    Forsvinnende liten vil jeg ikke akkurat si den er:

HD formatkrigen over? Streaming er utvilsomt fremtiden!-all5-jpg

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hvis jeg vil ha med meg filmen til en kompis, i bilen, på hytta etc.? Streaming er sikkert bra det, men i et land som Norge der det fortsatt er endel som ikke har tilgang til bredbånd enda, og veldig mange som bor for langt unna sine respektive sentraler til at de kan få en hastighet som kan utnytte dette.
    Jeg for min del håper virkelig at fysiske plater forblir i fremtiden også, det er noe eget å ha disse platene stående i hylla.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva for man av lyd? DD? I såfall er det av null interesse for min del - har man smakt indrefilet holder man seg unna suppekjøtt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hva for man av lyd? DD? I såfall er det av null interesse for min del - har man smakt indrefilet holder man seg unna suppekjøtt.
    DD 5.1 ja, så det er ikke noe reelt alternativ for entusiastene ennå.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Forsvinnende liten vil jeg ikke akkurat si den er:

HD formatkrigen over? Streaming er utvilsomt fremtiden!-all5-jpg
    Men det er ingen revulusjon eller.Litt er det men slett ikke noe MEGA ved dette bluray bilde.Så Lygren har i alle fall mere rett
    Faktisk så er apple tv bedre opp til skuldrene.Ser jo rutenettet på blueray bilde.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Filmen er klar for avspilling etter et par minutter.
    Ja, her stiller den jo på helt lik linje med Blu-ray...

Sorry, men å kunne streame en svært høyoppløselig film krever umåtelig båndbredde. Nå vet ikke jeg heller ikke hvordan det stiller seg å gå tilbake, eller hoppe frem - alternativt se resten av filmen dagen etter...?

Sikkert OK for de der borte, med lave priser og et annet seermønster. Her hjemme er jeg nok meeeeget mer skeptisk, min herre.

• Hvilket filformat er det snakk om, og hvordan mellomlagres filmene/programmene?

• Hvor stor er fila/diskbehovet/nedlastingen for en typisk film på omlag to timer?

• Ofte er det detaljer i sort og graderinger som får svi når det skal komprimeres. Hvordan fremstår dette her, sammenliknet med eksempelvis MKV-filer?
    TS-kvalitet kommer det umulig opp mot, men gi oss en liten pekepinn. Du sier jo svært lite om opplevd bildekvalitet.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Streaming er sikkert kjempegreit i ny og ne, men for meg blir det aldri det samme som å holde produktet i hånden eller ha det i hyllen. Til sammenligning har vi iTunes, men jeg bestiller heller CD-ene fra en nettbutikk. Call me old fashion ...:-?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Ser jo rutenettet på blueray bilde.
    Dette har ikke noe med formatet å gjøre. Rutenettet kommer fra selve skjermen, bildet er tatt fra en Sony Bravia 40" TV.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD formatkrigen over? Streaming er utvilsomt fremtiden!-d1-3-jpg
    HD formatkrigen over? Streaming er utvilsomt fremtiden!-a1-3-jpg
    HD formatkrigen over? Streaming er utvilsomt fremtiden!-b1-3-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for å svare et par av dere;

Skal en sammenligne HD-transfers må en gjøre det på helt nye filmer. Matrix er et dårlig utgangspunkt... Jeg bruker en 50-toms plasma i USA, så det er klart; forskjellen ville blitt mer synlig på en projektor. Jeg har også tilkoblet en PS3, og ser jo at Blu-ray fremdeles er hakket skarpere og mer oppløst (skulle bare mangle, båndbredden er jo høyere).

Når det er sagt;

1. streamingen går helt vanvittig bra her borte - fikk en bitteliten pause midt i forrige HD-film, men satt den da bare på pause et par minutter, så gikk alt smooth etter det.

2. Prismessig er det jo klart at det straks blir mindre attraktivt når filmene koster type 50.- å leie fremfor 25.-, men vi får jo håpe det bedrer seg. Heldigvis kan jeg ta med meg Apple TVen hjem...

3. Kompringeringsjobben er så langt jeg kan se god, uten at jeg vet hvilket format de bruker. Husk imidlertid at jeg bruker en 50" Panasonic-plasma, som jo er helt grei, men ikke en super-TV... Hadde jeg hatt en Full-HD-projektor blåst opp i litt størrelse er det mulig svakhetene hadde åpenbart seg i litt større grad...

4. Prismessig tror jeg Apple-TVen vil justere seg kraftig i pris i tiden som kommer, dobbel pris i Norge er jo ikke videre aktuelt...

5. Når det gjelder å holde plata i hånden - tenkte jeg var opptatt av det jeg også en periode, men fant ut at egentlig disse coverne bare er rot. Spesielt når en hel verden av film og høy kvalitet er tilgjengelig såpass enkelt...

6. Ta med filmen? Hvis du har sett hvor liten Apple-TVen faktisk er, er det jo bare å dra med seg hele boksen... Enten du har kjøpt filmen eller leier den hos kompisen din er den utrolig enkel å koble opp å bruke. Alt du trenger er jo tilgang på nett. Til hytta får en heller kjøpe med seg noen filmer...

Et annet poeng er jo også at selve brukergrensesnittet til Apple TVen er helt fantastisk - helt typisk Apple.

...for å komme med noen negative innspill er ikke teksting tilgjengelig på de HD-filmene jeg har sett så langt (heller ikke på engelsk). Remoten har også litt dårlig rekkevidde, men det er vel greit å programmere en universalvariant uansett...

Jeg mener til tross for dagens svakheter (mangel av HD-lydformater, kunne kanskje hatt godt av enda noe bedre båndbredde selv om det som nevnt etter mitt syn ser veldig bra ut allerede) dette er fremtiden. Ting kommer til å gå mye raskere nå som denne teknologien brått har blitt såpass tilgjengelig for hvermansen. Vi som bor i Norge får bare håpe at disse filmselskapene hoster opp et godt knippe film til levelige priser også her på bjerget!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    RoKo; du har filmen tilgjengelig i 24 timer, og den lastes ned mens du ser på den, hvilket betyr at du etter å ha sett filmen kan spole så mye du orker. Jeg har en 6Mbit-linje her med 12Mbit "boost", som laster ned i 12Mbit første timen. Nå befinner jeg meg jo nærme serveren her borte, så kvaliteten på nedlastning/streaming avhenger jo i stor grad av linje- og serverkapasitet.

For min del er for øvrig praktisk tilgjengelighet og viktig, og jeg er i tillegg en gjerrigknark som ofte leier fremfor å kjøpe film... I tillegg er jeg lat, så turen ned til leiesjappa kunne jeg også spart meg for...

Når det er sagt sier jeg ikke at Blu-ray ikke kommer til å forbli et entusiastprodukt i overkommelig fremtid, men at markedet for dette produktet vil bli stadig mindre ettersom streamingløsningene blir bedre. Når jeg ser hvor bra Apple gjør det allerede (riktignok i USA for øyeblikket) er det for meg ingen tvil om hvem som blir "vinneren" rent volummessig i "HD-krigen"...

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser hvor bra Apple gjør det allerede (riktignok i USA for øyeblikket) er det for meg ingen tvil om hvem som blir "vinneren" rent volummessig i "HD-krigen"...
    Mmmmm skeeptisk!! Men tiden vil vise....

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    ...Hvilket filformat er det snakk om...
    HD-filmene Apple selger via AppleTV er i 720p, H.264 @ 4 Mbps. Dette er maks av hva hardwaren i boksen klarer (1 GHz CPU).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er jo blitt pisket rundt når jeg har påpekt AppleTVs fordeler - men i likhet med Lygren er jeg totalt overbevist.
    Dette er simpelthen utrolig bra!

Praktisk, hendig, billig, høykvalitets og bra. Sorry, men jeg har ikke tenkt å traske omkring og finne BD-skiver når jeg kan få slik kvalitet rett til skjermen, med et knappetrykk.

Fra september er AppleTV i gang i Norge.

Jeg har en kompis i USA som nå slår seg opp på å montere AppleTV enheter hjemme hos folk,l dette gir de ham et påslag på flere hundre dollar for å gjøre - fordi folk har hørt av venner at dette er utrolig bra.

Og det er det, simpelthen.

Visst - har du prosjektor og stort lerret så har du lyst til å bruke BD, men har du en skjerm på 50"+ så er du i mål med AppleTV. Kunne ikke tenke meg noe annet, så bra er det!

(Og det er fullt mulig å kjøpe filmer, til odel og eie som man sier, gjennom iTunes Store. Juno kostet 14.99 å kjøpe, og vil koste 4.99 som HD film i leie.

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si dette høres veldig bra ut. håper bare filmselskapene har skjønt at ting må arrangeres på forbrukernes premisser. så lenge produktet er like enkelt, bra og tilgjengelig som å piratkopiere, tror jeg ikke folk har noe problem med å betale 25-50 kr for en film.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremtiden:
    Software (filmer, tv, radio etc): Streaming
    Lagring: Flashdisker overtar. Dagens harddisker er borte om "noen" år. Minnekort/flash med stor lagringskapasitet overtar for både blu-ray, cd, dvd etc.
    Tror jeg.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •