HD formatkrigen over? Streaming er utvilsomt fremtiden! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 121
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du tenker på unicast og multicast, i prinsippet er det nesten bare unicast som blir brukt i dag, da store deler av Internets infrastruktur ikke har støtte for multicast ennå.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tja, en kan vel egentlig bare si "fremtiden vil gi oss svaret", men pr. dato fungerer i det minste Apple-TV helt problemfritt her i USA. En skulle jo dermed tro at noen skikkelige dedikerte serverparker plassert her i Norge eller ev. Nederland eller på andre større knutepunkter fint skulle kunne takle samme opplegg her.

En har alltid en tendens til å vurdere fremtiden uten å ta tilstrekkelig hensyn til innovasjoner og endringer i selve fundamentet en vurderer begrensningen ut fra. ADSL 2+ er vel en typisk slik innovasjon, husker jo godt når "alle" var sikker på at vi måtte ha fiberoptisk inn i ethvert hjem for å takle 10Mbit+. Det er altså ikke lenger tilfelle.

Begrensningen dere her diskuterer ligger jo primært hos ISP, ikke i bæreteknologien som sådan (ADSL, kabelnett, fiberoptisk osv.), og der vet vi jo også at konkurransen er knallhard. Tøff konkurranse gjør at bedriftene vil sikre seg konkurransefortrinn, og når en faktisk kan sikre seg slike fortrinn ved å gjøre rene investeringer i infrastruktur skal jeg love dere at opptil flere vil svi av mange kroner for å kunne tilby den kapasiteten fremtidens streaming vil kreve.

Uansett hva fremtiden vil bringe når det kommer til reelle begrensninger i nettet er det jo kanskje et poeng at faktisk tjenesten funker her i USA, til tross for millioner på millioner av brukere... En skulle jo tro da at Norge, som er på størrelsen med en middels stor by i USA, skulle få til dette opplegget også...

Min vurdering av denne teknologien baserer seg i tillegg til fungerende infrastruktur her i USA selvsagt på brukervennligheten og ikke minst kvaliteten på produktet. For min del synes jeg det er flott å kunne se trailere først, lese andre folks tilbakemeldinger og bestemme meg for å se en film umiddelbart. Jeg er også opptatt av å gjøre ting så lovlig som mulig, har liksom ikke tid til å måtte svare for ulovlig nedlastet film, livet er rett og slett for kort til slike tulleting.

Igjen tror jeg ikke Blu-ray vil forsvinne som følge av streamingløsninger, men jeg tror definitivt Blu-ray vil forbli et nisjeprodukt for oss virkelige AV-gærninger. Vi vil selvsagt kjøpe alle storfilmer på Blu-ray, men det er neimen ikke sikkert vi gidder kjøpe alt det øvrige vi kjører på anlegget såfremt kvaliteten er like god eller bedre enn dagens Apple-HD.

Samtidig er det selvsagt leiebransjen streaming i første omgang tar rotta på, de har jo ikke nubbesjans mot denne teknologien. En ser allerede nå at aktører som Blockbuster her i USA trapper veldig ned virksomheten.

Markedet vil garantert forbli fragmentert, men jeg er fremdeles, etter enda mer bruk av Apple-TVen her borte, helt sikker på at streaming i form av dette eller tilsvarende produkter kommer til å endre måten vi ser på både film og serier radikalt de kommende årene...

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heheh... "streamingenheter fra lyse og GET".

Lyses tvsendinger er jo multicast... så de er jo allerede så streaming som det går an å få det!

GET it?
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    heheh... "streamingenheter fra lyse og GET".

Lyses tvsendinger er jo multicast... så de er jo allerede så streaming som det går an å få det!

GET it?
    Lyse har full kontroll på nettet sitt. Og dermed kan de sende multicast.

IP Multicast er en teknologi/standard for at en optimalt kan distribuere samme pakke til flere mottakere samtidig, selv om disse befinner seg på forskjellige subnet.

IP Unicast er i praksis en-til-en trafikk. Det betyr at en server sender pakken til en mottaker.

Tenk deg en server som skal sende samme pakke (sending) til 100.000 mottakere. Det betyr at samme pakke må sendes nøyaktig 100.000 ganger. Dersom en kunne benytte multicast ville det bety at den ble sendt bare 1 (en) gang.

Multicast er i praksis ikke mulig å benytte dersom en ikke har kontroll/dyb kjennskap til hele nettverket. Det betyr at operatører som Lyse, Get, Telenor Online og Nextgentel ikke vil ha noe problem med Multicast innen sitt nett. Men dette gjelder også bare live sendinger (NRK, TV2, etc). Å benytte Multicast for streaming vil være bortkastet. Det betyr at alle må streame samme program samtidig. Selvfølgelig kan en benytte Multicast for download til boksen, men Multicast over Internet er såpass vanskelig (skal ikke si umulig for ingen vet hva som er mulig/umulig neste år) at en derfor benytter Unicast. Og da kreves det MYE båndbredde.

Dette er en av årsakene til at VideoOnDemand (streaming før boksene med harddisk kom) som regel alltid var NearVideoOnDemand. Filmene ble sendt med ca 30 min mellomrom. Du måtte "leie" en film, og den startet f.eks. kl 12, 12:30, 13, ......

/Øystein

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Lyse har full kontroll på nettet sitt. Og dermed kan de sende multicast.

IP Multicast er en teknologi/standard for at en optimalt kan distribuere samme pakke til flere mottakere samtidig, selv om disse befinner seg på forskjellige subnet.

IP Unicast er i praksis en-til-en trafikk. Det betyr at en server sender pakken til en mottaker.

Tenk deg en server som skal sende samme pakke (sending) til 100.000 mottakere. Det betyr at samme pakke må sendes nøyaktig 100.000 ganger. Dersom en kunne benytte multicast ville det bety at den ble sendt bare 1 (en) gang.

Multicast er i praksis ikke mulig å benytte dersom en ikke har kontroll/dyb kjennskap til hele nettverket. Det betyr at operatører som Lyse, Get, Telenor Online og Nextgentel ikke vil ha noe problem med Multicast innen sitt nett. Men dette gjelder også bare live sendinger (NRK, TV2, etc). Å benytte Multicast for streaming vil være bortkastet. Det betyr at alle må streame samme program samtidig. Selvfølgelig kan en benytte Multicast for download til boksen, men Multicast over Internet er såpass vanskelig (skal ikke si umulig for ingen vet hva som er mulig/umulig neste år) at en derfor benytter Unicast. Og da kreves det MYE båndbredde.

Dette er en av årsakene til at VideoOnDemand (streaming før boksene med harddisk kom) som regel alltid var NearVideoOnDemand. Filmene ble sendt med ca 30 min mellomrom. Du måtte "leie" en film, og den startet f.eks. kl 12, 12:30, 13, ......

/Øystein
    Det jeg liker med denne tråden er at det kommer stadig gode og tydeligvis riktige informasjoner om teknikken,systemene,mulighetene og begrensningene ved streaming.Jeg lærer noe hver dag.Dersom vi kan holde denne tråden på dette nivået så vil det gi alle gode informasjoner i tiden fremover.
    Stølen

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Min vurdering av denne teknologien baserer seg i tillegg til fungerende infrastruktur her i USA selvsagt på brukervennligheten og ikke minst kvaliteten på produktet. For min del synes jeg det er flott å kunne se trailere først, lese andre folks tilbakemeldinger og bestemme meg for å se en film umiddelbart. .................(snip).

Igjen tror jeg ikke Blu-ray vil forsvinne som følge av streamingløsninger, men jeg tror definitivt Blu-ray vil forbli et nisjeprodukt for oss virkelige AV-gærninger. Vi vil selvsagt kjøpe alle storfilmer på Blu-ray, men det er neimen ikke sikkert vi gidder kjøpe alt det øvrige vi kjører på anlegget såfremt kvaliteten er like god eller bedre enn dagens Apple-HD.
    Meget gode poenger som jeg tror er viktige.

Brukervennlighet (og pris) kan ta en stor markedsandel hvis det leveres på det norske markedet.

Filmmarkedet kommer ikke til å bli dominert av streaming like lite som det vil bli domenert av BD. Jeg tror DVD var det siste formatet som tok så å si hele marked i en lang periode. Vi vil i fremtiden ha valgmulighet mellom mange typer løsninger ikke et dominerende format.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Netflix streamer til kunder

Nå har Netflix lansert en streamingboks, i samarbeid med Roku. Den koster USD 100. Krav til kapasitet er 1.5Mb, hvilket er lavt.

Full tilgang til Netflix filmarkiv.

Today @ PC World Netflix Starts Streaming, With Help from Roku

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kom meg mange timer i forkjøpet..
    Artikkelen er nå også kommet i norske meider: Netflix gjør USA opphisset - Dingz : Dingz Hjemme

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netflix-streameren har ikke noen harddisk, kun 64MB internminne, og er ifølge teknobloggen Gizmodos ferske test helt vifte- og lydløs.

Den har optisk lydutgang og HDMI-port, i tillegg til støtte for komponentsignaler. Foreløpig er det ikke mulig å streame HD-signaler, men det kommer. Ifølge Gizmodo varierer streaming-raten mellom 500kbps og 2.2Mpbs, og bildekvaliteten beskrives som "ikke så veldig bra", selv med høyeste kvalitet.
    Dette understreker vel det jeg har nevnt om at utviklingen går fort, men ikke SÅ fort. Ikke noen trussel mot Blu-ray ennå, vil jeg hevde.

Kun 64Mb internminne gjør jo også at man er avhengig av stabile linjer hele tiden mens man ser filmen.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Eat all you want - $4.95"

Movies stream in at different VC-1 bitrates of 500kbps, 1Mbps, 1.6Mbps and 2.2Mbps, depending on connection speed. Quality is not great, even at 2.2 Mbps, but I'm happy enough considering viewing is instantaneous.
    Det blir vel i beste fall som en DVD som er krympa til ca 2Gb, ikke alt for bra kvalitet nei.
    When Netflix gets HD streaming content, they'll update the box by firmware to support HD resolutions at higher bitrates of 4-6mbps, including 5.1 surround (everything is stereo now).
    HD?
    Blir vel heller 720 oppløsning med VHS kvalitet.

Det eneste som er sikkert er vel at "over there" er det kvantitet til billigst mulig pris som teller, kvalitet kommer langt ned på prioriteringslista.

Yes, supersize me :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Det blir vel i beste fall som en DVD som er krympa til ca 2Gb, ikke alt for bra kvalitet nei.

HD?
    Blir vel heller 720 oppløsning med VHS kvalitet.

Det eneste som er sikkert er vel at "over there" er det kvantitet til billigst mulig pris som teller, kvalitet kommer langt ned på prioriteringslista.

Yes, supersize me :lol:
    Vel, som Netflix-kunde har du tilgang til 10.000 filmer, og arkivet skal utvides etter innkjøring så du får tilgang til samtlige 100.000 filmer Netflix kan tilby. Og dette er "gratis", ved at du som eksisterende Netflix-kunde får denne tilgangen, om du kjøper en boks til 99 dollar.

Hva tror du folk velger?

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Vel, som Netflix-kunde har du tilgang til 10.000 filmer, og arkivet skal utvides etter innkjøring så du får tilgang til samtlige 100.000 filmer Netflix kan tilby. Og dette er "gratis", ved at du som eksisterende Netflix-kunde får denne tilgangen, om du kjøper en boks til 99 dollar.

Hva tror du folk velger?
    Som sagt, folk velger billig foran kvalitet.

Da blir det vanskelig og selge topp kvalitetsprodukter, det de får nærmest gratis er jo tydeligvis godt nok for folk flest.

Selv gidder jeg ikke sitte og se på noe som ikke holder minst DVD kvalitet, gratis eller ei. Har allerede kasta bort nok med tid på VHS og analog TV.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jo helt klart komme filmvarianter av Mp3. Spørsmålet er om de kommer til å overta eller om de blir en del av det totale tilbudet.
    Jeg heller mot det siste alternativet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, folk velger billig foran kvalitet.

Da blir det vanskelig og selge topp kvalitetsprodukter, det de får nærmest gratis er jo tydeligvis godt nok for folk flest.

Selv gidder jeg ikke sitte og se på noe som ikke holder minst DVD kvalitet, gratis eller ei. Har allerede kasta bort nok med tid på VHS og analog TV.
    Det er det som er utfordringen for den menige mann å forholde seg til. Alt som har 720p eller 1080i/1080p vertikal oppløsning kan kalles for HD. Har dessverre sett mange eksempler på film i såkalt HD kvalitet med 1280x720p eller 1920x1080i oppløsning, men som dessverre kunne sammenlignes med en DVD med dårlig kvalitet.

HD sendinger med hastighet 4-5 Mbit/sek stiller jeg meg litt tvilende til sånn kvalitetsmessig. Rent teoretisk burde dette vært mulig dersom en bruker MPEG4. MPEG4 skal, på papiret, være dobbelt så effektivt som MPEG2. Dersom en tar utgangspunkt i at en DVD film, med MPEG2, har en snitthastighet på 4 Mbit/sek, skulle tilsvarende film i MPEG4 ha ca 2 Mbit/sek. Men HD inneholder ca 5 ganger så mye informasjon (1920x1080). Det i seg selv skulle bety en snitthastighet på ca 10 Mbit/sek. Og så vet vi igjen av MPEG4 ikke er dobbelt så effektiv på MPEG2 og det øker hastigheten ytterligere.

Dersom en tar samme regnestykke med utgangspunkt i 1280x720p blir det ca halvparten, men også dette vil tilsi en reell hastighet på 5-7 Mbit/sek.

Det som også er en utfordring er prisen på boksen. VC-1/MPEG4 dekoding krever CPU kraft. Jeg husker når T2 kom i VMA-HD format (for USA) levert på en full DVD. Den krevde 3 GHZ og 1 GB RAM for å kunne spilles av i 1920x1080i format på PC-en. Da blir en liten boks til en billig penge med 64 MB RAM litt pusslete i forhold. Men det kommer vel integrerte kretser for alt snart...

/Øystein

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Har investert såpass i lyd og bilde at best mulig kvalitet er en selvfölge.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...nå er utgangspunktet for denne tråden Apple-TVens HD-kvalitet, ikke noe "Netflix"-greier som plutselig har dukket opp. Det blir jo derfor en liten avsporing å henvise til "VHS-kvalitet", da dette på ingen måte er realiteten.

Apple-HD er kraftig komprimert, men samtidig såpass effektivt at resultatet er svært imponerende. Et stykke fra Blu-ray, men samtidig såpass godt på en TV opp til 50-tommer at det fremstår som relativt "krystallklart". Klart bedre enn DVD.

Til bruk mot projektor er selvsagt Blu-ray fremdeles førstevalget, der er jo også HD-lyd et must. I første omgang er derfor streaming en løsning for stua og TVen, ikke projektoren og kinorommet. Det skal samtidig ikke så alt for mye til (støtte for nye lydformater samt en 3-4x høyere båndbredde på videobildet) før streamingløsningen også kan funke i kinoen. Hvor vidt dette blir tilgjengelig med det første er jo vanskelig å si, det er jo uansett helt greit for oss entusiaster å måtte forholde oss til et fast medie en stund til.

Den "gemene hop" av markedet tror jeg imidlertid vil vende seg mot streamingløsninger i tiden som kommer, selv de med litt kvalitetskrav i TV-stua. Inntil videre forblir Blu-ray forbeholdt entusiast-nisjen, men fremtiden for dette formatet avhenger som nevnt i stor grad av kvaliteten på streamingløsningene...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt skeptisk, men når min kamerat- som ikke klarer å bruke ordlisten på telefonen, bruker én finger og en halvtime på noen få setninger via mail- tenker på å få seg mulighetene til å streame filmer via nettet, begynner jeg jo å lure på om det er jeg som ligger etter.

Synes dette virker interessant, men liker veldig godt å få filmene fysisk inn dören.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva man sier om bildekvalitet, så er det vel fortsatt Dolby Digital. Noe som er langt i fra inovativt.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Uansett hva man sier om bildekvalitet, så er det vel fortsatt Dolby Digital. Noe som er langt i fra inovativt.....
    Nå holder vi vel på å falle for fristelsen å sammenligne oss mot de som ikke er så opphengt i BD kvalitet i det hele tatt.Faren for at streaming skal bli en stor konkurrent er overhengende.Hvem tror at det ikke blir full HD lyd og bilde på streaming med tid og stunder??? Det er jo ett faktum at kvaliteten er vesentlig bedre enn DVD og mye bedre enn vi trodde for 6 måneder siden.Jeg sier det for nte gang.Dersom filmselskapene selger filmer til streaming så er det klart at dette kommer til å bli stort.NETTET taper ikke slike kriger og ihvertfall ikke med støtte fra filmbransjen.Det å påstå at streaming er komplisert er feil og at ungdommen vil kjøre det løpet er helt sikkert.Det er også et faktum at om 3-5 år så er de som idag er fjortisser blitt voksne og de tar med seg sine vaner når det gjelder streaming.Jeg er sikker på vi vil kjøpe storfilmene i BD og streame det ikke er så viktig for oss.Jeg kan ihvertfall at den demoen jeg så på en 42 " plasma med signal fra Apple TV var meget overraskene på meg.Kvaliteten på HD var flott,MEN- ikke så bra som BD, men til prisen og hvor enkelt det var, er det klart at dette blir veldig spennende.
    Nå truer jo også kabelselskapene med fremtidige streamingtilbud så her åpnes det for konkurranse.Jeg tror nok at vi må stille oss med litt åpne sinn i tiden fremover.Det kan bli gøy!
    Stølen

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Nå holder vi vel på å falle for fristelsen å sammenligne oss mot de som ikke er så opphengt i BD kvalitet i det hele tatt.Faren for at streaming skal bli en stor konkurrent er overhengende.Hvem tror at det ikke blir full HD lyd og bilde på streaming med tid og stunder??? Det er jo ett faktum at kvaliteten er vesentlig bedre enn DVD og mye bedre enn vi trodde for 6 måneder siden.Jeg sier det for nte gang.Dersom filmselskapene selger filmer til streaming så er det klart at dette kommer til å bli stort.NETTET taper ikke slike kriger og ihvertfall ikke med støtte fra filmbransjen.Det å påstå at streaming er komplisert er feil og at ungdommen vil kjøre det løpet er helt sikkert.Det er også et faktum at om 3-5 år så er de som idag er fjortisser blitt voksne og de tar med seg sine vaner når det gjelder streaming.Jeg er sikker på vi vil kjøpe storfilmene i BD og streame det ikke er så viktig for oss.Jeg kan ihvertfall at den demoen jeg så på en 42 " plasma med signal fra Apple TV var meget overraskene på meg.Kvaliteten på HD var flott,MEN- ikke så bra som BD, men til prisen og hvor enkelt det var, er det klart at dette blir veldig spennende.
    For meg er fortsatt Dolby Digital et stort hinder for å velge en løsning basert på streaming. Jeg understreker igjen at jeg snakker om meg selv ikke alle andre. Har heller ikke sagt at jeg frykter at streaming er en del av fremtiden eller BD skal bli borte. Bare det faktum at lyden dem leverer er under par...

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •