HD formatkrigen over? Streaming er utvilsomt fremtiden! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 121
    Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjøp film hos Apple selvom du er norsk:
    Smutthull gir fersk film til halv pris

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Enig med denne. Jeg har selv 2 barn i grunnskolen som overgår de fleste voksen på IT. Jeg selv har 20 års erfaring fra IT og regner meg selv som oppegående. Første gang jeg så, og testet AppleTV, tenkte jeg at dette var fremtiden. Den er enkel og fungerer glimrende. Men spørsmålet mitt blir: Hvorfor skal jeg kjøpe en film fra AppleTV (eller via andre enheter) når denne er låst til enten boksen, en Ipod eller en PC. Jeg kan ikke lage en DVD/BD kopi å spille av i bilen eller på hytta. Jeg er avhengig av å ta PC-en med meg. Det å koble fra AppleTV hver gang du skal se filmen utenfor huset er lite praktisk. Det er jo denne problemstillingen som gjør at flere og flere nå tilbyr musikk uten DRM. Men jeg tror denne "friheten" sitter mye lengre hos filmselskapene enn med musikk.

Er kanskje litt uenig her, men det vil bare tiden vise. Jeg tror at dersom kabeloperatørene tilbyr et bra utvalg via sine portaler vil det få et marked. Men glemmer vi ikke det sosiale ? Det kan være det har endret seg, og at jeg er for gammel, men litt av "kosen" i min ungdom var å gå til videoshappa å se gjennom hvilke filmer vi skulle leie......

Godt sagt. Vi må heller være glad for den valgfriheten vi får fremover, fremfor å diskutere hva-som-er-best og hvem-som-vinner-over-hvem. Flere løsninger vil, forhåpentligvis, føre til mer konkurranse og et større tilbud. Det eneste som er usikkert er fremtiden.

Føler neste at denne tråden begynner å utvikle seg samme retning som HD-DVD versus Blu-Ray tråden gjorde. Men nok snakk. Nå går jeg og ser en film...

/Øystein
    Denne tråden vil nok ligne på HDDVD mot BD tråden.Men-forskjellen denne gangen er at det ikke er 2 formater som konkurrerer,men hele filmbransjen.
    Jeg er redd for at dersom filmdistributørene/produsentene fortsetter å signere avtaler med slike selskaper som Apple så vil tingene utvikle seg i retning av streaming for fulle mugger.Jeg har stillt spørsmålet mange ganger: Hvorfor skiftet ikke MS til BD og hvorfor begynner ikke Tosh med produksjon av BD??? Er det noe de vet som vi ikke vet??? MicroSoft har allerede sagt at streaming/nedlasting er den fremtiden de satser på og i tillegg så er det store ting på gang fra satelitt og kabeltv-leverandørene. At ungdommen ikke er kjøpekraftig er et argument som kommer frem her.Det er jo ikke sant.Det er ungdommen(fra 16-25 år) som kjøper det aller meste av film og spill her i verden.Jeg sier ikke at det vil være et enten eller med BD eller streaming,men streamingen kan bli så stor at filmdistributørene velger løsning og på grunn av store besparelser og logistikk, og mye bedre muligheter til å kunne kontrolere pirat-kopieringen nå som BD koden er knekt.Det siste argumentet er meget viktig i avgjørelsene selskapene vil ta fremover.Det blir moro å følge utviklingen.
    Stølen

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argumentet med Microsoft blir kanskje litt tynt, spør du meg, når de for ikke mindre enn noen få måneder siden mente at HD DVD var fremtiden. Så når HD DVD tapte, så mener de nå at diskbasert film ikke er noe å satse på...

Og at Toshiba plastrer sårene etter formatkrigen, så er det vel ingen overraskelser i at de ikke har klar en BD-spiller enda. Faktisk så gis det fortsatt ut HD DVD filmer fra Warner, og HD DVD er ikke dødt før 31.5.08.

Jeg er helt sikker på at Xbox360 snart kommer med innebygd BD-spiller. Og i løpet av høsten har Toshiba annonsert sin første BD-spiller...

Det betyr ikke at streaming ikke vil være success, men leve side om side med diskbasert media.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Argumentet med Microsoft blir kanskje litt tynt, spør du meg, når de for ikke mindre enn noen få måneder siden mente at HD DVD var fremtiden. Så når HD DVD tapte, så mener de nå at diskbasert film ikke er noe å satse på...

Og at Toshiba plastrer sårene etter formatkrigen, så er det vel ingen overraskelser i at de ikke har klar en BD-spiller enda. Faktisk så gis det fortsatt ut HD DVD filmer fra Warner, og HD DVD er ikke dødt før 31.5.08.

Jeg er helt sikker på at Xbox360 snart kommer med innebygd BD-spiller. Og i løpet av høsten har Toshiba annonsert sin første BD-spiller...

Det betyr ikke at streaming ikke vil være success, men leve side om side med diskbasert media.
    Jeg vet ikke hvor du har MS argumentene dine fra for hadde du lest WideScreen rev fra mars 08 så hadde du fått sett et langt intervju med sjefen for HDDVD prosjektet i MS og han var helt klar i sin tale. MS går for streaming, og ikke for BD. Jeg har vært inne på div.nedlastings steder i det siste og kan bare si at hadde jeg vært filmdistributør så hadde jeg blitt rimelig skremt.Ute ligger mkv.filer i 9 til 14 gig. med de siste BD utgivelsene.Noen har knapt nok vært ute på markedet mer enn noen timer.Disse filene er ikke like bra som orginalen,men-allikevel veldig nær.Kvaliteten er mye bedre enn DVD og det er for de aller fleste mer enn godt nok.Min konklusjon er at alt som kan forsinke oppblomstingen av BD er av det vonde og streaming vil være et problem i så måte.
    Stølen

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg har vært inne på div.nedlastings steder i det siste og kan bare si at hadde jeg vært filmdistributør så hadde jeg blitt rimelig skremt.Ute ligger mkv.filer i 9 til 14 gig. med de siste BD utgivelsene.Noen har knapt nok vært ute på markedet mer enn noen timer.
    Og ikke bare MKV-filer, men også HELE Blu-ray disker (alle filene) - ukomprimert!

Konge - dersom du har linjekapasitet! :-D

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Konge - dersom du har linjekapasitet
    og mangler moral?

Tråden her er det vel mer snakk om lovlig, organisert streaming som alternativ til å kjøpe det fysiske medie, ikke piratnedlasting. Det er en annen parallel krieg.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moral... Tja....
    For min del handler jeg inn filmene på Blu-ray og til dels HD-DVD.

Serier, derimot, laster jeg ned - ene og alene fordi de ikke finnes i salg i HD-format.

Som med musikk; aldri har jeg handlet mer enn nå - etter at jeg får anledning til å prøvekikke på det som ser interessant ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    og mangler moral?

Tråden her er det vel mer snakk om lovlig, organisert streaming som alternativ til å kjøpe det fysiske medie, ikke piratnedlasting. Det er en annen parallel krieg.
    Hei Kokken! takk for sist på demo hos Henning.Det jeg mener er at alt som kan sette BD utgivelsene i fare eller forsinkelser er ikke bra om det er lovlig eller ikke.Men-idag meldes det at utvalget og antallet av BD skal øke så da får vi se hvordan det utvikler seg.
    Stølen

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Hei Kokken! takk for sist på demo hos Henning.Det jeg mener er at alt som kan sette BD utgivelsene i fare eller forsinkelser er ikke bra om det er lovlig eller ikke.Men-idag meldes det at utvalget og antallet av BD skal øke så da får vi se hvordan det utvikler seg.
    Stølen
    Hei Stølen og takk i like måte!

Jeg tror at tråden kanskje må døpes om til HD kriegen og alle farer som lurer for det fysiske medie.

Er mye enig i det som er nevnt av flere her i tråden. Jeg er ikke i tvil om at det fysiske HD-medie (som pr dags dato er BluRay) ikke kommer til å vare evig og ser faren i at det ikke kommer til å overleve som et volumformat.

Som entusiastformat derimot, er jeg ikke i tvil om at det fysiske medie kommer til å overleve lenger. Dersom det da ikke pluselig kommer en killer-applikasjon og slår beina under alt vi kjenner. Er Streamingen fra Apple og andre denne killeren? Ikke nødvendigvis for oss entusiaster men muligens for "den gemene hop". Og det er volumet som "den gemene" hop representerer som blir utslagsgivende for mye av formatene vi kommer til å se fremover.

Selv tror jeg at piratnedlastning er en indirekte konkurrent som kommer til å spise mer og mer av lasset. Etterhvert som de unge som i dag driver aktiv nedlastning, vokser opp, kommer i jobb og blir solid kjøpekraftig; vil de da gå over til å kjøpe i stedet for å laste ned? Det tviler jeg på.

Men vi sitter fremdeles igjen med veldig mange som ikke er flasket opp på torrent og piratebay. Disse vil være den store kundegruppen for det legitime salget og spørsmålet er om de kommer til å dreie filmkjøpet fra fysisk medie mot nedlasting?

Hva skal til for at den norske kjernefamilie skal over til streaming fra en eller annen leverandør? Her er noen av mine tanker:
    • Det må være billig nok til at W ikke går i fistel når far i huset drar inn enda en ny boks i stua. Digitalt bakkenett har allerede tvunget inn en dekoder i mange hjem, en vederstyggelse som vi før slapp. Den barrieren er nå brutt og "alle" innser at vi i fremtiden må ha en eller flere bokser for å kunne se TV og film.
    • Det må ikke være for mange standarder og løsninger. Blir det slik at vi må kjøpe flere typer dekodere/bokser pga flere standarder, da vil mange havne oppe på gjerdet og sitte der til nok en formatkrig gir EN vinner.
    • Utvalget og pris pr film må ikke være høyere enn det det koster med dagens løsning, helst må det være vesentlig billigere. Prisen oppveies litt av komforten en har ved å slippe å reise for å leie eller kjøpe en film.
    • Systemet må være brukervennlig og her har Apple tradisjonellt vært en pådriver. Faktisk er jo Apple i dag et trendmerke og et lite statussymbol for endel. Apple som filmleverandør kan raskt drive en kampanje som dreier publikum i retning streaming bare ved å gi det et kulhets-stempel.
    • Nedlastingshastigheten må være rask nok. Hva er raskt nok? Det er høyst individuellt, men jeg tror de som har dårlig tålmodighet raskt bestiller raskere bredbåndslinje enn å gi opp hele formatet. Jokeren er hvor mye båndbredde ISP'ene mister når "alle" skal streame film hjem. Kommer internet i seg selv til å bli flaskehalsen når HD blir streamet kommersielt i stort volum? Noen rapporter frykter akkurat det scenarioet.
    • Kvaliteten (HD) for de fleste med flatskjerm betyr pr i dag skremmende lite i forhold hva vi entusiaster ønsker å tro, men der kan holdningen dreie hvis noen kan misjonere frem HD-budskapet.
    • Plateselskapene må komme på banen: De har et ønske om å redusere DVD som medie ettersom det er uhyre enkelt å kopiere og piratdistribuere en DVD film i dag. BluRay som hovedmedie er til en viss grad vanskeliggjøre kopiering på personlig plan, men vil høyst sansynligvis også bli enklere å kopiere i forskjellige former når vi får noen år med bruk. Streaming med kopisperre er noe filmselskapene ser på med blide øyne, men de frykter samtidig at en del av fortjenesten går fra filmselskapene til distribusjonsnettet. Filmselskapene er de jeg føler har gitt minst signaler om hvor fremtiden ligger, høyst sannsynligvis vet de det ikke selv.
    • Hvem er mest potensial som målgruppe? I mine øyne så er det pr i dag hovedsaklig de som abonnerer på filmkanaler via satelitt og/eller kabel. De er i dag allerede inne som etablerte "stor"-forbrukere på film og bør se fordelen med god kvalitet on demand. En annen gruppe er unge familier i tidsklemma som bruker "for mye" tid på å kjøpe og/eller leie film til familien. Her tror jeg betjeningskomforten også blir drivende. Vi entusiaster er allerede solgt for vi må jo bare ha det siste, men desverre er vi volummessig ikke store nok til å være drivkraften. Må bare ha, må bare ha...
    My 2 cents
    Hmm: Med dagens dollarkurs så er altså mine tanker verd ca 10 øre :???:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel nedlastet MP3 vs CD-diskusjonen om igjen.

Jeg for min del tror det er fremtid i både streaming og fysiske distribusjonsmedier. Utfordringene er etter min mening store når det gjelder å streame film i full HD med HD lyd til et massemarked. Det er ennå ikke mange som har særlig mer enn 3Mbit/s inn i stua, og mange er i tillegg knyttet til distibusjonslinjer og backbones som sliter ved stor pågang i det nære distribusjonsnettet og/eller backbone. Lite av dette er dimensjonert for at den vestlige mediedistribusjonen massivt skal gå over Internett.

Så, ja, det er mye fremtid i streaming, men det vil nok eksistere lenge parallelt med fysisk distibusjon. For øvrig vil jeg si at 24 timer faktisk ikke er spesielt lenge. Det hender rett som det er at vi ser filmer her hjemme over to kvelder, og gjerne med en dags pause eller to i mellom. Barna ser gjerne de samme filmene igjen og igjen.

Fremtiden er spennende, men utviklingen og massemarkedstilpasningen til nye løsninger går sjelden så fort som de største optimistene tror.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Roffe her.

Skrekkscenario: StarWars VII skal lanseres, og i beste vestlige internettånd skal den lanseres KUN som stream (mot en liten avgift, selvfølgelig)

Tipper nettet bryter sammen allerede før "A long time ago............." vises i de tusen hjem...................

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi ser jo allerede konturene av hvordan filmer vil bli lansert over nettet. Alt i dag har studioene inngått avtaler om release på nett samtidig med DVD. Samtidig er det fullt mulig å tenke seg at man mot en spesialpris kan få streamet innholdet før DVD-release, eller til og med inntil selve verdenspremieren.

Nå kan man først kjøpe; deretter leie i ulike oppløsninger. (Unntaket er musicgiants.com, som tilbyr i formatene 1080i og 1080p kun.

Det som gjør at nettleveranse er attraktivt for produsentene, er at man kan legge mottakers identitet inn i filen ... Dette er selvsagt på godt og vondt. Har du rent mel i posen, så gir du f... om det gir deg film rett i boksen; hadde du tenkt å kopiere filmen så venter du på et format du kan kopiere uten at du også sender ip-nummer og kontoinfo videre med filen.
    Selv er jeg tilhenger av den gamle tanken at folk som bruker tid, penger og talent på å lage filmer fortjener å få betalt for det.
    Da studioene skjønte hva som ligger av muligheter i tilknyttet identitet tapte de fort interesse for den antikvariske beskyttelsen BD/HDMI tilbyr i sammenligning.

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Skrekkscenario: StarWars VII skal lanseres, og i beste vestlige internettånd skal den lanseres KUN som stream (mot en liten avgift, selvfølgelig)

Tipper nettet bryter sammen allerede før "A long time ago............." vises i de tusen hjem...................
    no offence, men jeg tviler på at et filmselskap har hodet SÅ langt opp i ræva hvis legger ut storfilmer på nett. det finnes mange måter å distribuere trafikk.. har skrevet tidligere i tråden om hvordan, så jeg skal ikke gjenta meg selv.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Selv tror jeg at piratnedlastning er en indirekte konkurrent som kommer til å spise mer og mer av lasset. Etterhvert som de unge som i dag driver aktiv nedlastning, vokser opp, kommer i jobb og blir solid kjøpekraftig; vil de da gå over til å kjøpe i stedet for å laste ned? Det tviler jeg på.
    jeg og mine venner kopierte spill av hverandre i ung alder (før dette bredbåndet gjorde at man ikke trengte nerdevenner til slikt). etter at jeg begynte å jobbe og tjene penger ble det til at jeg kjøpte i stedet.. tjenester som Steam etc er raskere og enklere enn å piratkopiere, og koster langt mindre enn å kjøpe i butikk her på fjellet.

så lenge lovlig streaming ikke er tungvint og uforholdsmessig dyrt (iTunes anyone..?) vil det ta andeler fra piratkopiering. folk flest ønsker å være ærlige, så lenge det ikke er til bry. om jeg uten moral skulle velge mellom piratkopiert film og gratis dvd, ville jeg valgt piratfilm. ingen advarsler, disclaimere, trailere (9 stk måtte jeg spole forbi på Hitchhikers Guide to the Galaxy), riper på plata etc etc.

ungdommer og andre pengelense vil alltid kopiere ulovlig, med mindre filmer blir lagt ut gratis. det kommer vi nok ikke unna med mindre det blir innført dødsstraff for piratkopiering.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    no offence, men jeg tviler på at et filmselskap har hodet SÅ langt opp i ræva hvis legger ut storfilmer på nett. det finnes mange måter å distribuere trafikk.. har skrevet tidligere i tråden om hvordan, så jeg skal ikke gjenta meg selv.
    Det er helt korrekt, og det er grunnen til at det IKKE gjøres på denne måten akkurat nå. Nettet er rett og slett ikke godt nok utbygget ennå for å gjennomføre disse kjekke måtene å distribuere på til et massemarked på. Det er forskjell på at teknologien finnes og at den er implementert.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nettet er rett og slett ikke godt nok utbygget ennå for å gjennomføre disse kjekke måtene å distribuere på til et massemarked på. Det er forskjell på at teknologien finnes og at den er implementert.
    He-he. Jeg ser for meg Chad Hurley og Steve Chen, de har sett for seg YouTube, men lar planene ligge fordi nettet ikke har nok kapasitet.

Kapasiteten økes kontinuerlig, og vil fint holde følge med økt overføring av den typen vi snakker om her.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så må du vel dobble det hele når du legger til business så får du ca 12 000 000 terabytes pr mnd nå i 2008 (+ noen få terabytes med mobil )

stipulert 2010 blir ca 24 000 000 terabytes pr mnd totalt med consumer + business + mobility

Det er ikke bare hjemmesittende pc brukere som bruker nettet

Da bare ca 4-5 % av verdens befolkning har internett i dag å flere vil ha samtidig som de eksisterende brukere hele tiden vil øke hastighet og bruk .

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    Tja - verdens største live konsert ble visstnok utført av Roger Taylor, trommis i Queen, konsert hjemme fra låven og da brodcastet via nettet.

Live at the Cyberbarn het det -
    Live At The Cyberbarn

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Tja - verdens største live konsert ble visstnok utført av Roger Taylor, trommis i Queen, konsert hjemme fra låven og da boradcastet via nettet.
    kan ikke huske at nettet falt sammen den gangen . en broadcast fungerer på samme måte som radio og tv, den bruker like mye båndbredde uansett og 1 eller 1 million kobler seg på. om alle seerne derimot kan starte hver sin datastrøm - husker ikke hva det heter for øyeblikket - da har distributøren hodet oppi der du vet.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er helt korrekt, og det er grunnen til at det IKKE gjøres på denne måten akkurat nå. Nettet er rett og slett ikke godt nok utbygget ennå for å gjennomføre disse kjekke måtene å distribuere på til et massemarked på. Det er forskjell på at teknologien finnes og at den er implementert.
    "trafikken over nettet" er et noe vagt begrep. henter du ned 1GB fra USA belaster du kanskje 20 routere, henter du fra din lokale ISP belaster du 1. hvordan nettet er utbygd spiller mindre rolle en hva slags teknologi som flyter oppå.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •