HD formatkrigen over? Streaming er utvilsomt fremtiden! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 121
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Bra innspill SVS!-man... Jeg tror nok du har helt rett i at Blu-ray vil eksistere som et nisjeformat, men at det tar over for DVD tror jeg vil ta laaaang tid... Folk har fremdeles VHS-spillere rundt omkring...

Markedet består som du sier av en rekke områder, og leiemarkedet er nok det som først og fremst lider som følge av streaming. Dernest tror jeg, som nevnt, at også salget av Blu-ray vil påvirkes av streamingløsninger - rett og slett fordi det dukker opp såpass få storfilmer som det gjør. Blu-ray blir på en måte storfilmenes format - forbeholdt entusiastene.

Nå sier jeg jo ikke at Blu-ray skal pakke sammen pikkpakket - jeg er jo veldig glad for - og opptatt av dette formatet skal holde stand nå som tross alt kvaliteten er en del bedre enn andre løsninger. Til storfilmer er det jo ingen tvil om hva som gjelder. Samtidig ser jeg mye film, og til "vanlige" filmer er AppleHD faktisk overraskende bra - i det minste her borte (USA).

En diskusjon rundt hvem som "vinner" er derfor i utgangspunktet litt meningsløst ettersom alle formater trolig kommer til å fortsette som før, men kabalen vil samtidig rullere mot streaming slik jeg ser det i stadig større grad nå som Apple makter å levere en så velfungerende løsning.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den store flaskehalsen for VOD er desverre det globale internet's underkapasitet. Hvis ingen gjør noe med det, eller finner nye komprimerings teknologier som ikke tar så mye båndbredde så kommer streaming eller nedlasting til å gå rimelig tregt etter som VOD blir mer populært. Her på berget så overbyr jo aktører hverandre for tiden for å kunne levere fotball på nettet og er sikkert ikke alene om det i verden. Når alle skal inn gjennom døren samtidig.............!
    Håpet er at satelitt operatørene kommer raskt på banen og tilbyr et system a'la (hvis de noengang kommer igang)XstreamHD
    (HallooO Telenor!!?).

Men viljen blant filmselskapene ser det ikke ut til å skorte på!
    (skulle bare litt pirat paranoia til før de forandret mening. )

Movies used to progress through ancillary windows in orderly fashion. But nowadays studios are following a mantra straight out of an old Blondie song: "Anytime, anyplace, anywhere, anyway."

Determined to give consumers as many options as possible, studios are distributing pics over as broad an array of platforms as possible, many of them simultaneously. In the digital age, the need for ubiquity seems to trump piracy fears.

Another flurry of high-profile digital initiatives surfaced last week, ranging from an online revival of the WB network to major studio deals to sell movie downloads through Apple's iTunes Store. Hulu, which had restricted sharing of its video content, set up a YouTube channel for clips that have embedded Hulu ads.

"The single most important thing," News Corp. prexy Peter Chernin said at the Milken Institute Global Conference last week, "is making content available ubiquitously -- and for a reasonable price."

That way, Chernin points out, there's less demand -- incentive -- for pirated content.

"Piracy is always a major concern in every deal," says Lionsgate prexy Steve Beeks, "But Lionsgate strongly believes that the best way to attack piracy is by giving consumers alternate ways to consume media."
    Så, en stor takk til alle piratene som har fått filmselskapene til endelig å se lyset.

Noting that VOD, PPV, DVD and electronic sell-through all provide the same level of profitability to Fox, he dropped this tidbit: "What we do want is pay-per-view to replace video rentals."

At Fox (& Disney) hater leiefilm og helst ser at vi betaler hver gang vi vil se en film, er ikke akkurat en nyhet. :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    konto på hdbits er vel egentlig alt overlegent uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har prøvd SF Anytime eller Filmarkivet.no ??

Dette er vel også leiefilm over nett ( streaming ) etter det jeg har forstått.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har leid film både på SF Anytime og CDON.com. Fungerte helt greit når man skal se film på laptop. Hadde litt problem med buffering med ADSL, men med fiberlinje på 10Mbit/s gikk det knirkefritt.

Men jeg foretrekker å se en Blu-ray på større skjerm, og med HD-lyd
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Problemet med alle disse andre streamingløsningene er:

1. Brukervennligheten er begredelig - og da mener jeg BEGREDELIG... Jeg anser meg selv som relativt oppegående når det gjelder bruk av teknologi, men det elendige opplegget til SF er jo bare helt latterlig dårlig...

2. Hvordan kobler man opp TVen?? Ingen gidder vel å se film for seg selv på laptoppen??

3. Utvalget er for dårlig - men det blir jo sikkert bedre med tiden...

Når det gjelder kommentaren rundt piratkopiering er det jo et poeng at disse løsningene fungerer overraskende godt, som på sin side mest sannsynlig er en av hovedårsakene til at streaming vil bli stadig bedre tilgjengelig med tiden.

Når det gjelder bruk av Apple-TV har i USA har jeg ikke hatt ETT ENESTE stopp i vanlig SD-kvalitetsfilm, og filmen er klar etter bare noen sekunder. På HD-film kan ting ta litt tid, alt fra noen få minutter opp til ti. På en av de rundt 10 filmene jeg har sett i HD så langt måtte jeg også pause filmen i rundt 5 minutter midt i filmen... Det er altså ingen tvil om at kvaliteten på tjenesten avhenger av stabile linjer og høykapasitets servere. En annen mulighet er jo selvsagt også å kjøpe eller leie filmen noen timer i forveien, da blir den lastet ned i mellomtiden, og du får garantert ingen problemer med venting og buffring. Det blir nok løsningen ved bruk av Apple-TV i Norge frem til skikkelig serverløsninger er på plass.

Uansett - når jeg sier at streaming er fremtiden tar jeg i første omgang utgangspunkt i det store amerikanske markedet - som tross alt er svært retningsgivende for hva som skjer i Europa i etterkant når det kommer til film og innholdstjenester...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart at de største landene som USA og Japan er foregangsland for ny teknologi med tanke på det store markedet de representerer.
    Hva som er populært i lille Norge blir nok mindre vektlagt. Slår det igjennom i USA kommer nok tjenestene til det Europeiske markedet etterhvert.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte, men lang fra alltid, Andy. Hvor lenge har ikke både Japan og USA levert ett titalls HDTV-kanaler i sine land? I Norge forsøkes det iherdig å få konvertert alle tv-tittere over til digital tv med SD-kvalitet (RiksTV). Og dette i 2008, hvor alle flatskjermene som selges er HD-klare. Selv ikke de to største tv-kanalene, NRK og TV2, har så mye som anntydet at de er villige til å satse på HDTV i nær fremtid.

Dette er selvfølgelig en annen diskusjon, men det viser i hvertfall at alt som slår an i USA/ Japan, ikke nødvendigvis blir noe hit her i Europa

Jeg tror fortsatt at streaming vil overta for DVD-utleie, men at BD vil etter hvert overta for DVD salg. Og ikke bare for de spesielt intereserte, men til alle som ønsker å få full valuta for sine HD-skjermer
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overgangen til ny sendeteknologi som HD er tross alt uforholdsmessig dyrt hvis vi ser på antall TV-tittere. Bare i Los Angeles bor det i underkant av 20mill mennesker, da snakker vi potensial for markedet. Hvor mange er vi i hele vårt langstrakte land? Drøyt 4,5mill?
    Noe av samme argumentasjon gjelder for utbygging av infrastruktur. Våre største byer kan relativt enkelt oppgraderes, men så har vi resten av landet som er et h****e i forhold. Noe godt nasjonalt tilbud er det nok lenge til vi får, men vi har jo Stavanger som allerede har fiber på kryss og tvers. Værre er det med meg som bor utenfor Hønefoss..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda vanskeligere for TV-stasjonene å forsvare investering i HD-teknologi med utgangspunkt i det lave folketallet. NRK har stipulert at de vil ha kameraer og utstyr innen 2015. Det er det jo bare 7 år til ... :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Enda vanskeligere for TV-stasjonene å forsvare investering i HD-teknologi med utgangspunkt i det lave folketallet. NRK har stipulert at de vil ha kameraer og utstyr innen 2015. Det er det jo bare 7 år til ... :-D
    Jeg har et godt tips. Sett opp NRK-lisensen - den er jo latterlig lav! En beskjeden tredobling vil gi oss eldretrimmen, dagsrevyen og barne-TV i HD innen 1-2 år. Syntes det er viktig for at NRK skal holde seg konkuransedyktig mot de andre kanalene, og ikke minst fortsatt kunne skryte av å ha nord-europas heftigste utstyrspark i årene som kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Helt klart at de største landene som USA og Japan er foregangsland for ny teknologi med tanke på det store markedet de representerer.
    Hva som er populært i lille Norge blir nok mindre vektlagt. Slår det igjennom i USA kommer nok tjenestene til det Europeiske markedet etterhvert.
    Den store utfordringen med streaming er at det nettop er streaming. Hva skal du gjøre om du ønsker å se en film på hytta/båten/campingvogna ? Ta med boksen fra stua ? Sorry men filmen var bare åpen i 2 døgn.....

Streaming kommer til å erstatte leiefilm. Men som en erstatning for kjøpefilm ? .... skeptisk.

Er ikke denne tråden litt avsporet ? Hva har streaming med HD formatkrig å gjøre ? BD vant over HD-DVD som fysisk medium. "Formatkrigen" (hvis en kan kalle den det) for streaming er ikke en gang begynt. Det vil vel i praksis heller ikke være en formatkrig. Formatene er allerede definert som 720p/1080i (og 1080p dersom noen vil tilby dette). Spørsmålet blir hvor store rettigheter en bruker har etter han har lastet ned en film. Skal han få se filmen 3 ganger ? I 2 døgn ? Ta en kopi fra AppleTV over på sin iPod som er gyldig i en uke ? Eller fra sin Xbox360/PS3 til sin Zune eller PSP ?

Det jeg synes er noe merkelig er at de samme personene som snakket varmt om 1080p, og nesten forkastet alt annet, virker som de er veldig fornøyd med AppleTV sin HD som bruker 720p. Kan noen si meg hvor logikken er ?

/Øystein

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Den store utfordringen med streaming er at det nettop er streaming. Hva skal du gjøre om du ønsker å se en film på hytta/båten/campingvogna ? Ta med boksen fra stua ? Sorry men filmen var bare åpen i 2 døgn.....

Streaming kommer til å erstatte leiefilm. Men som en erstatning for kjøpefilm ? .... skeptisk.

Er ikke denne tråden litt avsporet ? Hva har streaming med HD formatkrig å gjøre ? BD vant over HD-DVD som fysisk medium. "Formatkrigen" (hvis en kan kalle den det) for streaming er ikke en gang begynt. Det vil vel i praksis heller ikke være en formatkrig. Formatene er allerede definert som 720p/1080i (og 1080p dersom noen vil tilby dette). Spørsmålet blir hvor store rettigheter en bruker har etter han har lastet ned en film. Skal han få se filmen 3 ganger ? I 2 døgn ? Ta en kopi fra AppleTV over på sin iPod som er gyldig i en uke ? Eller fra sin Xbox360/PS3 til sin Zune eller PSP ?

Det jeg synes er noe merkelig er at de samme personene som snakket varmt om 1080p, og nesten forkastet alt annet, virker som de er veldig fornøyd med AppleTV sin HD som bruker 720p. Kan noen si meg hvor logikken er ?

/Øystein
    Det er vel ikke hva BD tilhengere og kvalitetsbrukerene mener om saken vi diskuterer?? Det er klart at BD er best,men-det er vel like klart at for den vanlige bruker vil apple og annen streaming holde i massevis.Hva med ultrabroadband? Som vil gi full HD fremover? Dersom streamingen tar av slik det kan se ut for den vanlige brukeren så vil det bli solgt mindre BD og DVD og det vil gå utover interressen for disc.Så er spørsmålet hva gjør filmselskapene da? Tilbyr streaming og tjener langt mer penger og med en utrolig mye større kopisikkerhet.Her er det mange spørsmål og mange ting som henger ihop.Faren er stor for at filmleverandørene velger streaming og sparer og tjener mye mere penger noe som vil komme til å gå utover film på disc.Men-la oss kose oss med BD så lenge det varer.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @hermansen

Med AppleTV får du valget mellom å leie eller kjøpe filmen. Førstnevnte koster fra USD2.99-4.99, avhengig av om det er en klassiker, en ny film, eller en HD-versjon av samme; kjøp koster USD14.99 (f.eks. for There Will be Blood).

Apple har nå inngått avtale med samtlige ledende studio om å kunne tilby filmer samme dag de slippes på DVD.

Filmer du har kjøpt kan overføres til andre datamaskiner eller avspillingsenheter, eller du kan ta med deg din AppleTV på hytta. Men jeg forstår ikke dette motargumentet, såfremt du ikke også har en BD-avspiller der? :-D

I likhet med Lygren ser jeg at convenience aspektet kommer til å feie til side motstand. Dette er simpelthen dødpraktisk, lett og av meget tilfredsstillende kvalitet. Og som nevnt tidligere i tråden er det ingen ting i veien for at AppleTV gjør som Musicgiants.com og tilbyr 1080p.

Merk deg forøvrig at innholdet lagres på din harddisk, og avspilles fra denne. Streamingen gjelder hvordan innholdet overføres til din harddisk, i motsetning til fysisk distribusjon på optisk avlesbar disk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med AppleTV får du valget mellom å leie eller kjøpe filmen. Førstnevnte koster fra USD2.99-4.99, avhengig av om det er en klassiker, en ny film, eller en HD-versjon av samme; kjøp koster USD14.99 (f.eks. for There Will be Blood).

Apple har nå inngått avtale med samtlige ledende studio om å kunne tilby filmer samme dag de slippes på DVD.

Filmer du har kjøpt kan overføres til andre datamaskiner eller avspillingsenheter, eller du kan ta med deg din AppleTV på hytta. Men jeg forstår ikke dette motargumentet, såfremt du ikke også har en BD-avspiller der? :-D

I likhet med Lygren ser jeg at convenience aspektet kommer til å feie til side motstand. Dette er simpelthen dødpraktisk, lett og av meget tilfredsstillende kvalitet. Og som nevnt tidligere i tråden er det ingen ting i veien for at AppleTV gjør som Musicgiants.com og tilbyr 1080p.

Merk deg forøvrig at innholdet lagres på din harddisk, og avspilles fra denne. Streamingen gjelder hvordan innholdet overføres til din harddisk, i motsetning til fysisk distribusjon på optisk avlesbar disk.
    Jeg er ikke uenig i dette. Jeg tror også at "convenience" aspektet kommer til å gjøre det veldig enkelt for gud og hvermansen å leie film. Men kjøp gjennom AppleTV er jo ikke noe særlig billigere enn å kjøpe en disk. Greit nok at det er noe billigere, men vil det bli det i Norge ?

Nå vet ikke jeg hvor stor en film fra AppleTV er i størrelse. Men tar en utgangspunkt i området 10-15 GB blir det fort noe data. Kan ikke akkurat tenke meg at "den vanlige mann i gata" overfører 100+GB data fra en sentral server i stua til laptopen for at ungene skal ha film med seg på hytta i ferien ?

Streaming for leie ja. Er litt skeptisk til kjøp for den stor massen. I alle fall ikke før den vanlige mann i gata også har en skikkelig IT infrastruktur hjemme. Det er ikke så mange som har en server med plass til flere hundre GB, kabling eller raskt trådløst nett, en AppleTV boks foran hver TV (som også koster mer enn en DVD/BD spiller), etc..

Da tror jeg heller på streaming enheter fra Lyse, GET, Canal Digital, etc. Da trenger familien ingen ekstra bokser. De ser fra den mottakeren de har. Hvorfor skal en kjøpe en ekstra boks (til hvert TV ?) til 3-4 tusen når de har en via kabeloperatøren ? Og ikke si at en kan bruke PC-en. Det har MS forsøkt å få oss til å gjøre i mange år (film via PC), men det er fortsatt en nisje for spesielt interreserte (i mine øyne i alle fall).

Det store flertall av oss som er her på forum er spesielt interreserte. Det betyr også at vi bruker litt mer penger "enn hvermansen" på utstyr og tjenester. Vi er også litt mer villige til "å yte litt ekstra" for at teknologien skal fungere.

Det er samme problemstillingen mellom DVD og BD, som det er mellom streaming (med ekstra hw) mot vanlig filmleie. Skal BD ta av, som jeg håper det gjør, må utvalget opp og spillerne kraftig ned i pris. Skal streaming ta av må det bli gjennom kabeloperatører eller så må AppleTV boksene bli "tilnærmet gratis". Den menige mann, som ikke ser forskjell, spør seg hvorfor han skal kjøpe en boks til 3-4 tusen kroner for å kunne leie en film, nå han kan leie den samme filmen på Statoil for 50 kroner. Jeg tror det en grense for hvor mye en er villig til å betale for "convenience aspektet".

Til info så tilbyr Lyse filmleie og det funker fint. Har brukt det og bilde&lyd er helt "DVD aktig". DD lyd og bra bilde. De har avtale med Warner og tilbyr alle deres nyere filmer omtrent samtidig som de kommer på DVD. Ryktene sier at de også skal tilby HD leie til høsten. Og jeg tror GET tenker i samme baner.

Jeg stiller ingen spørsmål med om streaming av film er fremtiden for leie. Men er skeptisk til om den amerikanske modellen kan overføres direkte til Norge og EU. Norge er avhengig av at det oppnås avtaler innad i EU siden vi er tilknyttet deres lovverk her via EØS avtalen (i tillegg til det faktum at vi ikke er større enn en bydel i NY). Og i EU har de (AppleTV, MS, andre) litt flere aktører å forholde seg til enn i USA.

Just my 2 cents...

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende innlegg, Hermansen.

En annen ting:

Dersom man mener at det skal bli vanskelig å overbevise vanlige folk om at BD er det en bør satse på fremover, hvor enkelt blir det å overbevise om streaming? Med ny BD-spiller er det ingen forskjell bruksmessig ift dagens DVD-spiller. Diskene ser like ut, og funksjonene og spillerne er også like. Eneste forskjellen er at man får bedre lyd og bilde enn med DVD. Ellers alt kjent fra før.

Forsøk på deres egen arbeidsplass å "lufte" dette med streaming av film. Prøv å overbevis noen til å betale 3k kroner for en boks som streamer/ laster ned en film til omtrent samme pris som DVD-leie, en film som du kun kan se på denne boksen og som avhenger av raske internett-linjer. I tillegg må du opplyse om at det ikke er like bra som Blu-ray, men litt bedre enn DVD kvalitetsmssig.

De samme personene som på dette forumet tidligere mente at det ville bli vanskelig å overbevise folk om å gå fra DVD til BD, nettopp fordi kvalitetsforskjellen IKKE var stor nok...mener nå at streaming vil komme til å ta av!? At BD kun blir et nisjeprodukt for de kvalitetsbevisste.

Det viser seg at det å eie det fysiske produktet er viktig for folk. Skal en bytte ut noe, så må det være til det bedre. Og selvfølgelig spiller pris en viktig rolle. Dessuten ønsker vi å beholde fleksibiliteten til å avspille filmen hvor det måtte passe oss selv. Så hvor passer dette med å streame film inn her?

Folk flest skjønner jo ikke engang forskjellen på HD-Ready og Full HD. Så tror man at millioner av europeere vil løpe å kjøpe bokser som kan streame film i gigabyte. Neppe.

Svaret du får på arbeidsplassen når du nevner streaming er stort sett: HÆH!? Hvorfor skal jeg det!? Og hvor blir det av filmen? Kan jeg spille den av på hytta og i bilen? Bare litt bedre enn DVD, sa du? Og hvor mye kostet en sånn streaming-boks?........

Jeg er helt sikker på at den vanlige forbruker IKKE er klar for dette. Folk ønsker best mulig bildekvalitet, samt fleksibilitet til å ta filmen med seg hvor man vil. I tillegg synes den jevne forbruker at teknologien er avansert nok som den er. DVD/ BD som format og brukervenlighet tror jeg er midt i blinken for de aller fleste i en lang stund fremover.

Dermed skal jeg skal være uenig med meg selv ift det jeg skrev tidligere. Fortsatt tror jeg Blu-ray vil overta helt for DVD salg. MEN, jeg tror også at det vil gjelde for utleiemarkedet.

Streaming tror jeg vil bli for spesielt intereserte, og alt for komplisert og lite brukervenlig for resten.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Glimrende innlegg, Hermansen.

En annen ting:

Dersom man mener at det skal bli vanskelig å overbevise vanlige folk om at BD er det en bør satse på fremover, hvor enkelt blir det å overbevise om streaming? Med ny BD-spiller er det ingen forskjell bruksmessig ift dagens DVD-spiller. Diskene ser like ut, og funksjonene og spillerne er også like. Eneste forskjellen er at man får bedre lyd og bilde enn med DVD. Ellers alt kjent fra før.

Forsøk på deres egen arbeidsplass å "lufte" dette med streaming av film. Prøv å overbevis noen til å betale 3k kroner for en boks som streamer/ laster ned en film til omtrent samme pris som DVD-leie, en film som du kun kan se på denne boksen og som avhenger av raske internett-linjer. I tillegg må du opplyse om at det ikke er like bra som Blu-ray, men litt bedre enn DVD kvalitetsmssig.

De samme personene som på dette forumet tidligere mente at det ville bli vanskelig å overbevise folk om å gå fra DVD til BD, nettopp fordi kvalitetsforskjellen IKKE var stor nok...mener nå at streaming vil komme til å ta av!? At BD kun blir et nisjeprodukt for de kvalitetsbevisste.

Det viser seg at det å eie det fysiske produktet er viktig for folk. Skal en bytte ut noe, så må det være til det bedre. Og selvfølgelig spiller pris en viktig rolle. Dessuten ønsker vi å beholde fleksibiliteten til å avspille filmen hvor det måtte passe oss selv. Så hvor passer dette med å streame film inn her?

Folk flest skjønner jo ikke engang forskjellen på HD-Ready og Full HD. Så tror man at millioner av europeere vil løpe å kjøpe bokser som kan streame film i gigabyte. Neppe.

Svaret du får på arbeidsplassen når du nevner streaming er stort sett: HÆH!? Hvorfor skal jeg det!? Og hvor blir det av filmen? Kan jeg spille den av på hytta og i bilen? Bare litt bedre enn DVD, sa du? Og hvor mye kostet en sånn streaming-boks?........

Jeg er helt sikker på at den vanlige forbruker IKKE er klar for dette. Folk ønsker best mulig bildekvalitet, samt fleksibilitet til å ta filmen med seg hvor man vil. I tillegg synes den jevne forbruker at teknologien er avansert nok som den er. DVD/ BD som format og brukervenlighet tror jeg er midt i blinken for de aller fleste i en lang stund fremover.

Dermed skal jeg skal være uenig med meg selv ift det jeg skrev tidligere. Fortsatt tror jeg Blu-ray vil overta helt for DVD salg. MEN, jeg tror også at det vil gjelde for utleiemarkedet.

Streaming tror jeg vil bli for spesielt intereserte, og alt for komplisert og lite brukervenlig for resten.
    Jeg er redd for at du undervurderer folks databruk og kunnskaper en smule.Nedlasting er ikke komplisert og er veldig hendig.Jeg er enig i en masse av det som skrives på denne tråden,men- jeg deler ikke diskusjonen som går på at det blir først og fremst en konkurrent til leiemarkedet.Min svoger bruker nå Apple TV daglig og han skryter uhemmet av hvor enkelt og bra det funker.
    Jeg skal sammen med noen av kinoklubben vår, bort å se på dette en av dagene, så får skrive en melding på det etterpå.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS-mann - du snakker uten å ha orientert deg.

Min datter og hennes venninner har ingen problemer med å streame musikk, film og tv-serier til sine datamaskiner. Og de syns det er superlett å koble datamaskin til prosjektor/receiver.
    GET har lagt opp til samme i sin HD-PVR. Du skal kunne kjøpe filmer rett til boksen, med et knappetrykk på fjernkontrollen.
    Fjernsynsapparat kommer med innebygde harddisks og dekodere for å tilrettelegge for det samme, gjennom EPG menyer - "vil du lagre filmen?"
    Kobler du til en datamaskin kan du få samme resultat.
    Og kjøper du en AppleTV (bl. mange andre muligheter) så har du en dedikert boks som både leverer innhold og tilrettelegger det du alt har av musikk, film, tv-serier, bilder, o.a. For sølle 3k.

Du må faktisk oppleve det for å tro det, og har du først opplevd det er du solgt. Slik det gikk med både meg, Lygren og andre som har gjort erfaringen.

Men her kan man naturligvis gjøre presis som man vil.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS-mann - du snakker uten å ha orientert deg.

Min datter og hennes venninner har ingen problemer med å streame musikk, film og tv-serier til sine datamaskiner. Og de syns det er superlett å koble datamaskin til prosjektor/receiver.
    GET har lagt opp til samme i sin HD-PVR. Du skal kunne kjøpe filmer rett til boksen, med et knappetrykk på fjernkontrollen.
    Fjernsynsapparat kommer med innebygde harddisks og dekodere for å tilrettelegge for det samme, gjennom EPG menyer - "vil du lagre filmen?"
    Kobler du til en datamaskin kan du få samme resultat.
    Og kjøper du en AppleTV (bl. mange andre muligheter) så har du en dedikert boks som både leverer innhold og tilrettelegger det du alt har av musikk, film, tv-serier, bilder, o.a. For sølle 3k.

Du må faktisk oppleve det for å tro det, og har du først opplevd det er du solgt. Slik det gikk med både meg, Lygren og andre som har gjort erfaringen.

Men her kan man naturligvis gjøre presis som man vil.
    Nå er nok jeg mer orientert enn det du uttrykker. Men på en arbeidsplass med normalt intelligente mennesker i alderen 30 år pluss, så kan du jo spørre de litt om dette. Det har jeg gjort. Uten unntak var dette med nedlasting med bokser som AppleTV o.l rimelig fremmed. Spørsmålet man ofte får er "hvorfor" skal jeg det. Dersom eneste grunn er at man slipper å gå ned til utleiesjappa, er det få som ser hensikten. Prisen på en slik boks er langt dyrere enn en DVD-spiller. Kvaliteten er ikke på langt nær så bra som man får med BD.

At ungdom i alderen 16-18 år kan streame filmer og laste musikk i hjemmenettverk er jo ikke noe nytt. Nå er det neppe en 16-18 åring som har stor nok kjøpekraft til å avgjøre om dette blir success eller ikke.

Folk flest er nok happy med sine HD-kanaler på parabol og kabel. Her er det plenty mulighet å leie seg en film i SD. Ellers er det så billig å lettvindt å kjøpe seg en DVD, at de fleste ønsker den fysiske plata.

Nei, jeg har desverre ikke troen på at streaming ala AppleTV vil slå an, og danke ut Blu-ray som filmformidler. Jeg har også mulighet til å streame film via Fredrikstad Fibernett, men dette gjør jeg kun en gang i mellom. Som oftest kjøper jeg filmen eller leier den fra sjappa, og helst bør det være en Blu-ray

Vi kommer til å få mange forskjellige filmformidlere. Men dette er neppe noen krig mellom formater hvor vi får vinnere og tapere, men det vil snarere være et uttrykk for bred valgfrihet til den enkelte på hvordan man vil se sin film
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    At ungdom i alderen 16-18 år kan streame filmer og laste musikk i hjemmenettverk er jo ikke noe nytt. Nå er det neppe en 16-18 åring som har stor nok kjøpekraft til å avgjøre om dette blir success eller ikke.
    Enig med denne. Jeg har selv 2 barn i grunnskolen som overgår de fleste voksen på IT. Jeg selv har 20 års erfaring fra IT og regner meg selv som oppegående. Første gang jeg så, og testet AppleTV, tenkte jeg at dette var fremtiden. Den er enkel og fungerer glimrende. Men spørsmålet mitt blir: Hvorfor skal jeg kjøpe en film fra AppleTV (eller via andre enheter) når denne er låst til enten boksen, en Ipod eller en PC. Jeg kan ikke lage en DVD/BD kopi å spille av i bilen eller på hytta. Jeg er avhengig av å ta PC-en med meg. Det å koble fra AppleTV hver gang du skal se filmen utenfor huset er lite praktisk. Det er jo denne problemstillingen som gjør at flere og flere nå tilbyr musikk uten DRM. Men jeg tror denne "friheten" sitter mye lengre hos filmselskapene enn med musikk.

Nei, jeg har desverre ikke troen på at streaming ala AppleTV vil slå an, og danke ut Blu-ray som filmformidler. Jeg har også mulighet til å streame film via Fredrikstad Fibernett, men dette gjør jeg kun en gang i mellom. Som oftest kjøper jeg filmen eller leier den fra sjappa, og helst bør det være en Blu-ray
    Er kanskje litt uenig her, men det vil bare tiden vise. Jeg tror at dersom kabeloperatørene tilbyr et bra utvalg via sine portaler vil det få et marked. Men glemmer vi ikke det sosiale ? Det kan være det har endret seg, og at jeg er for gammel, men litt av "kosen" i min ungdom var å gå til videoshappa å se gjennom hvilke filmer vi skulle leie......

Vi kommer til å få mange forskjellige filmformidlere. Men dette er neppe noen krig mellom formater hvor vi får vinnere og tapere, men det vil snarere være et uttrykk for bred valgfrihet til den enkelte på hvordan man vil se sin film
    Godt sagt. Vi må heller være glad for den valgfriheten vi får fremover, fremfor å diskutere hva-som-er-best og hvem-som-vinner-over-hvem. Flere løsninger vil, forhåpentligvis, føre til mer konkurranse og et større tilbud. Det eneste som er usikkert er fremtiden.

Føler neste at denne tråden begynner å utvikle seg samme retning som HD-DVD versus Blu-Ray tråden gjorde. Men nok snakk. Nå går jeg og ser en film...

/Øystein

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •