HD formatkrigen over? Streaming er utvilsomt fremtiden! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 121
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Er vel kanskje ikke noe vits å tviholde på noe som selv ikke vil leve
    Blu-ray-salget synker - teknofil.no
    Jeg satset på HD DVD og feilet.
    Sitter å venter på Sony BDP-S550 som skal komme til høsten.

Jeg var hard motstander mot BD men tvinget meg til et positivt syn på BD siden HD DVD tapte.

Får vel oppgradere hastighet på den såkalte hybridfiber linja å melde meg på stream klubben.
    Hvis man ser på den økonomiske situasjonen i statene nå, så er det vel ikke sårart at salget av elektronikk synker, ikke bare salget på BD spillere. Det samme skjer her hjemme også, folk bruker mindre penger på elektronikk og luksusvarer her hjemme også p.g.a usikkerhet i økonomien.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Mange viktige poeng i denne tråden allerede, men en generell forutsetning må jo være at båndbredden er god nok. I USA er den altså god nok på at Internett-abo. til 25USD pr. mnd (Comcast kabel-TV Internett), og det betyr rimelig tilgang for den jevne amerikaner. I tillegg er altså boksen såpass rimelig (Apple TV) at heller ikke den byr på noen videre utfordring. Når jeg snakker om fremtiden for HD må vi, selv om vi jo er entusiaster her inne, ta høyde for hvor brorparten av markedet orienterer seg for å vurdere hvilken retning fremtiden vil bringe. Når jeg sier at streaming er fremtiden, tenker jeg da i første omgang på de store markedene som det amerikanske, men ser selvsagt at Norge kan bli en utfordring.

Når jeg sier Norge blir en utfordring går ikke det primært på båndbredde. Det tror jeg rett og slett bare er et tiltenkt problem. Vesten og Europa som sådan har på lik linje med USA god tilgang til billig nett, og sett i forhold til inntekt er tilgang til høy båndbredde relativt rimelig.

Problemet i Norge er, slik jeg ser det, at distribusjonsselskapene aldri ser ut til å bli enige. Jeg ser jo samme problem her i USA også, da Apple TV fremdeles mangler mange av Blockbusterne ved lansering. De har fått med seg noen av selskapene, men ofte må en betale 15USD for filmen og faktisk da kjøpe den, mens en kan leie den til 3USD i en hvilken som helst Blockbuster videokiosk. Når en da samtidig ser volumpotensialet i USA opp mot Norge er det klart at denne type problematikk er et vesentlig hinder. Produsentene er opptatt av en eneste ting; hvor mye kan vi tjene på den ene vs. den andre distribusjonsformen. Pr. dato er markedsaktørene i det fysiske markedet fremdeles relativt sterke... Samtidig vil jo graden av Apples suksess ha mye å si. Klarer Apple å selge masse filmer over nettet i form av utleie og faktisk salg blir det jo stadig mer forlokkende for filmprodusentene og heller hoppe over til denne type distribusjon. Jeg tror det kommer til å bli tilfelle. Rimelig tilgang til nett samt god brukervennlighet er det grunnlaget Apple eller andre streamingaktører trenger, og det foreligger allerede.

Når det gjelder HD over nettet tror jeg også det kommer til å bli bedre relativt kjapt. Hvorfor? Nettopp fordi en mindre gruppe raringer, som oss her inne, er villige til å betale premium price for et slikt produkt. Jo bedre alternativet er, jo mer villige vil vi være til å betale. Jeg tror derfor at HD vil være en nisje over streamingdistribusjon vi vil se stadig mer til, spesielt når/hvis Blu-ray ikke slår gjennom, noe jeg tror med relativt stor grad av sikkerhet blir tilfelle. I det minste tror jeg Blu-ray vil forbli en såpass liten nisje av filmselskapene ikke vil vurdere redusert salg av Blu-ray som et problem mht å øke kvaliteten over streaming - som da igjen gjør det enklere å få folk til å betale mer for filmen/leiefilmen.

Uansett er dette en viktig og spennende diskusjon. Fremtiden er alltid vanskelig å spå, men det er sjelden jeg har sett noe så velfungerende som Apple-TV til en såpass hyggelig pris sett opp mot det "fysiske" alternativet - selv her borte i USA. Tenker da primært på leiebiten pr. dato. De virkelige storfilmene tror jeg fremdeles entusiastene i en god stund fremover vil handle på Blu-ray, men det er tross alt ikke så alt for mange av de - og jeg, som mange andre med-entusiaster, ser MYE film...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et svært godt, gjennomtenkt og balansert svar fra Lygren! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, siden du sitter borte i USA burde du ta en kikk på MusicGiants VideoGiants - High Definition Entertainment

De tilbyr både 1080i og 1080p nedlasting av filmer, i samarbeid med en del filmstudioer, tilbudet utvides seriøst om kort tid.

Jeg er tilhenger av best mulig oppløsning/kombinert med størst mulig hendighet i håndtering av formatet. Var jeg kompromissløs på kvalitet så hadde jeg vel en 35mm fremviser og en kinomaskinist gående fast hjemme. Selv BD er et kompromiss i forhold til det egentlige utgangspunktet.

I ettertid vil krigen mellom BD og HD-DVD gå inn som et businesscase til skrekk og advarsel. De to konkurrentene ødela for seg selv, mens nettbasert distribusjon fikk anledning til å etablere seg. Og i sistnevnte er hendigheten i taket, mens kvaliteten er på vei opp.

BD på disk vil forbli et entusiastformat; mens det er ingen ting i veien for å kunne få tilsvarende kvalitet over nett.
    2000 solgte BD-spillere i første kvartal i Norge sier sitt. Det er lenge til dette er et marked som gir overskudd, både på komponent- og filmsiden -- og i mellomtiden er det dukket opp en distribusjonsmetode som er meget attraktiv for dem som eier filmene.

Hadde det vært tydelig forskjell i opplevelse mellom oppskalert DVD og HD så ville markedet vært der. Men overgangen oppleves ikke som avgjørende av folk flest, og som en eller annen sa er det dem vi har mest av. Sort-Hvitt til farge var en skikkelig overgang. Å kunne ta opp og spille av tilsvarende. Selv VHS til DVD ble opplevd som en overgang som dro et marked. Men SD til HD tar ikke tak i folk.
    Vi her inne som sitter og ser film med lupe representerer ikke markedet.
    Fra teknofil: Umulig å se forskjell: Er Full-HD bare Tull-HD? - teknofil.no

Etter å ha studert ”Mission Impossible III” i en time, var Katzmaier og Carnoy enige om at Full HD-skjermene viste bittelitt flere detaljer i nære bakgrunnsbilder i scener med stor dybdeskarphet...

Folk flest ser ikke forskjell
    Bildeforbedringen var imidlertid minimal!
    CNET-ekspertene konkluderte med at det var svært vanskelig eller praktisk talt umulig for en vanlig forbruker å skille et høydefinisjonsbilde på en Full HD-skjerm fra samme bilde på en skjerm med lavere oppløsning!
    Det var en mission impossible (umulig oppgave)!

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nedlastingskrigen

Her trodde man altså at krigen var over, endelig litt fred og ro. Men nei, nå ser jeg allerede begynnelsen på neste krig og ny usikkerhet om hva man skal satse på

Vi har Apple TV som har fått med noen filmselskap. Det ryktes allerede om streaming / nedlasting over PS3, sitter Microsoft og ser på? Helt sikkert ikke, de har noe på gang, vær så sikker.

Da blir vel resultatet at skal vi få full tilgang til alle filmer så må vi ha Apple TV boks, PS3, Xbox pluss noen andre alternativer. Der vil selvfølgelig bli en salig røre av forskjellige formater, kvaliteter, beskyttelser og sonekontroll.
    Hva med tekst? Jeg liker å ha engelsk tekst når jeg ser film, har ennå ikke sett den muligheten noen plasser.

Hva med lille Norge da?

Som Lygren sier, distribusjonsselskapene ser aldri ut til å bli enige.
    Så vi skal nok ikke holde pusten nei.

Til slutt så lurer jeg på en ting, det snakkes hele tiden om at folk flest ikke ser forskjell på DVD (576 linjer) og Blu-ray (1080 linjer), hvorfor vil de da oppleve HD i 720 linjer som så mye bedre at de er beredt at betale for det? Folk som ikke er opptatt av at få den aller høyeste kvaliteten laster jo allerede ned filmene gratis!

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig en god tråd her på forumet igjen :-D

Har stor tro på streaming av HD-film i dag/fremtiden, og håper det kan bli såpass rimelig at det kan konkurrere med piratvirksomet.
    Slik situasjonen er nå ligger jo alt ute på nettet lenge før det er i salg her til lands.

Har ikke sett AppleTV i aksjon, men handler nok en slik en under mitt neste USA-besøk. Så får jeg lese meg opp på hvordan en stakkars nordmann kan streame lovlig fra USA.

Har hatt noen diskusjonen med venner og kolleager, og de aller fleste av oss er enige om at for å få redusert nedlastingen så må man tilby filmene såpass rimelig at det liksom ikke er verdt bryderiet med egen nedlasting/kopiering av venner. Så får vi se hvordan det løses her til lands. Erfaringen så langt har jo ikke vært så god, så jeg er skeptisk til prisene her til lands.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mest av nysgjerrighet hentet ned et par filmer for å sjekke kvaliteten, typisk mkv-filer. Og jeg må si det er imponerende hva man får i en fil på under 10GB. Det er riktignok ikke HD-lyd, men jeg har ikke reciever som støtter det uansett. Bildet derimot.. det knuser DVD med god margin. Transformers er rett og slett flott og se på, skal bli moro å sammenligne direkte når Warner får rota seg til å gi den ut på BD.

De kompromissløse vil nok ikke se om streaming som noe skummel utfordrer med det første, de kjøper alltid top of the line om det er nisjeprodukt eller ei. Men nå er det engang massene som sitter på den store pengesekken og er således toneangivende for hvor markedet setter fokus. Brukervennlighet og pris er viktigere for de fleste enn om det er 20bit eller 24bit DTS HD MA som blinker i displayet. De kanskje ser og hører forskjellen hvis de blir presentert for en demo, men det er enda et stykke før man investerer i rett utstyr og setter seg inn i hva HD osv faktisk er. Har man allerede en reciever så støtter den DD/DTS 5.1, og kan man bla i filmer som man blar i musikk på iTunes, så betyr det mer enn om det er 1080i eller 1080p. Da er tilgjengeligheten ivaretatt og man får utnyttet utstyret man allerede har. Folket er fornøyd.

På et eller annet tidspunkt vil teknologien ha kommet så langt at det er unaturlig å måtte kjøpe en plate for å se en film. Spørsmålet er bare når dette skjer. Jeg tror vi fremover vil se fler og flere løsninger for filmdistribusjon som legger til rette for ikke-fysiske medier. Om det er via PS3, AppleTV eller det utall andre løsninger som garantert vil komme er ikke godt å si. Vi får bare håpe bransjen ikke nok engang driter seg ut og lager et konglomerat av ukompatible løsninger som kun nerder som oss gidder å sette seg inn i.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple inngår avtale med stort antall studioer om mulighet for kjøp av filmer på iTunes Store samme dag de er tilgjengelige som DVD i butikk:

On Thursday, the company announced deals with 20th Century Fox, Walt Disney Studios,
    Warner Brothers, Paramount Pictures, Universal Studios Home Entertainment and Sony
    Pictures Entertainment, among others, to sell movies for download on iTunes on the same
    day they are released on DVD.
    David Carr berører både fordeler og ulemper i denne artikkelen:

http://www.nytimes.com/2008/05/05/bu...yt&oref=slogin

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper inderlig at Apple ikke klarer å komme i en slags monopolsituasjon med nedlastbar film. Det er egentlig det eneste jeg ber om.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg ikke man skal frykte for. For det første så er fortsatt antallet Apple plattformer på verdensbasis en brøkdel av totalt antall installerte pc'er; for det andre finnes det alt i dag nedlastingstilbud fra andre leverandører.

Apple har en god integrering mellom datamaskin, nettløsning og organiseringssoftware (iTunes) -- men det er det også andre som tilbyr.

Både Blockbuster og Netflix har hatt nedlastbar film lenger enn Apple. Musicgiants har alt tilbudet; tilsvarende er det flere av filmstudioene som tilbyr det.
    Når det er sagt bør man være klar over at AppleTV fungerer sammen med både Mac og Windows maskiner.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Det tror jeg ikke man skal frykte for. For det første så er fortsatt antallet Apple plattformer på verdensbasis en brøkdel av totalt antall installerte pc'er; for det andre finnes det alt i dag nedlastingstilbud fra andre leverandører.

Apple har en god integrering mellom datamaskin, nettløsning og organiseringssoftware (iTunes) -- men det er det også andre som tilbyr.

Både Blockbuster og Netflix har hatt nedlastbar film lenger enn Apple. Musicgiants har alt tilbudet; tilsvarende er det flere av filmstudioene som tilbyr det.
    Når det er sagt bør man være klar over at AppleTV fungerer sammen med både Mac og Windows maskiner.
    Jeg er enig med deg i vurderingen din og sitter å venter på hva MS gjør.Dette kommer til å ta av.Spennende!!
    Stølen

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyhastighetsnett vil presse seg fram:
    Høyhastighetsnett vil presse seg fram - digi.no : Analyser

Quote:
    I Sverige har presset blitt så stort når det gjelder informasjon om hastighet at alle de store, svenske bredbåndsleverandørene i løpet av sommeren skal begynne å oppgi både minimums- og maksimumshastighetene for alle sine bredbåndsabonnementer.

-
    I byområder med høy tetthet og relativt sett lave utbyggingskostnader vil nok tilbudet komme om ikke for lang tid. Lyse har vel i Stavanger god nok infrastruktur til AppleTV eller tilsvarende, men det er nå uansett en meget begrenset del av befolkningen. Spesielt til å begynne å tjene penger på teksting av filmer og tv-serie.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe mulighet for å benytte seg av Apples HD tilbud i dag hvis man bor i Norge og har PC?

Ønsker også å laste ned musikk og filmer fra Musicgiants, men her trenger man foreløpig amerikansk bosted/kredittkort. Finnes det noen veier rundt.....
    Har postboks hos Jetcarrier, men ikke amerikansk kredittkort. Anyone?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Fjernet uforskammet innlegg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Høyhastighetsnett vil presse seg fram:
    Høyhastighetsnett vil presse seg fram - digi.no : Analyser

Quote:
    I Sverige har presset blitt så stort når det gjelder informasjon om hastighet at alle de store, svenske bredbåndsleverandørene i løpet av sommeren skal begynne å oppgi både minimums- og maksimumshastighetene for alle sine bredbåndsabonnementer.

I byområder med høy tetthet og relativt sett lave utbyggingskostnader vil nok tilbudet komme om ikke for lang tid. Lyse har vel i Stavanger god nok infrastruktur til AppleTV eller tilsvarende, men det er nå uansett en meget begrenset del av befolkningen. Spesielt til å begynne å tjene penger på teksting av filmer og tv-serie.
    Tja, vi her på Grasholmen bruker vi Hesbynett, 10000 Kbits inn 349 kr/mån, rimelig spør du meg.

10000 Kbits åpner jo opp for streaming og rimelig kjapp download, gjør det ikke?

Edit: Vi venter på en server her i Norge, da kan vi bruke vår hastighet fullt ut, sant?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags reel hastighet du får varrierer jo mye. Det er så mange faktorer som spiller inn. 8ooo Kbits er bare den teoretiske max hastigheten på linja din.
    Hvis det f.eks er stor traffikk på en server eller nettside du besøker hjelper det ikke mye at du sitter på 8000kb/s.

Hvordan er hastigheten på appleTV ? Varrierer det mye, eller har de god kapasitet/stabil hastighet på sine servere ?

Edit : Skrive feil.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Hva slags reel hastighet du får varrierer jo mye. Det er så mange faktorer som spiller inn. 8ooo Kbits er bare den teoretiske max hastigheten på linja din.
    Hvis det f.eks er stor traffikk på en server eller nettside du besøker hjelper det ikke mye at du sitter på 8000kb/s.

Hvordan er hastigheten på appleTV ? Varrierer det mye, eller har de god kapasitet/stabil hastighet på sine servere ?

Edit : Skrive feil.
    Akkurat AndyMcnebb det er derfor jeg mener vi må få dedikert ”Appleserver” her i Norge!
    Hva gjelder hastighet i Norge, så funker det fint, jeg får det jeg betaler for og vel så det.

Tester ofte på IT speedometer

http://www.itavisen.no/speedometeret/index.php?vindu

No probs, jeg ligger på 10 000 + inn og 3000 ut, det holder.

Dette er i Norge merk vel, når jeg beveger meg litt ut i ”globalen” så er der flaskehalser, da går det seint, uansett hva jeg har for forbindelse her i Norge, men det er du sikkert klar over.

Så derfor sier jeg nok en gang, skal dette med streaming/nedlasting funka her i Norge, så trenger vi mirror/server og det var det :lol:

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    No probs, jeg ligger på 10 000 + inn og 3000 ut, det holder.

Dette er i Norge merk vel, når jeg beveger meg litt ut i ”globalen” så er der flaskehalser, da går det seint, uansett hva jeg har for forbindelse her i Norge, men det er du sikkert klar over.

Så derfor sier jeg nok en gang, skal dette med streaming/nedlasting funka her i Norge, så trenger vi mirror/server og det var det :lol:
    Samme her, men regner med at du også har fiberlinje og ikke vanlig ADSL. Da jeg hadde ADSL-linje fra Telenor, varierte hastigheten vanvittig ift når på døgnet man testet hastigheten. Slik er det ikke med fiber. Nå får jeg 100Mbit/s inn i huset, hvorav 50Mbit/s går til tv og 50Mbit/s til internett (selv om mitt abonnement er 10 inn og 3 ut på internett). Uansett når på døgnet jeg tester min linje, har jeg aldri under 11Mbit/s (TP-test).

Jeg tror derimot at streaming fra eksempelvis AppleHD vil kunne leve side om side med Blu-ray. Det er sikkert fint å kunne leie en film en lørdags kveld etter ett par glass vin, uten å måtte gå turen ned til video-sjappa.

Samtidig er de fleste av oss opptatt av å eie selve platen.

CD-platen er fortsatt her, selv om iTunes og musikk-nedlasting går så det suser.

Fortsatt selges det mengder med FM-radioer, selv om det finnes DAB-radioer å få tak i.

Store og klumpete digitale SLR-kameraer selges som aldri før, selv om vi får 5 Mp mobiltelefoner.

Foto fremkalles som aldri før, selv om man fint kan se bildene på en PC-skjerm via en minnebrikke.

Og fortsatt selges/ leies det mengder med DVDer, selv om de aller fleste har tilgang til leie via kabel og parabol.

Min spådom blir at Blu-ray salg vil ta mer og mer over for DVD salg, nettopp fordi de fleste er opptatt av best mulig kvalitet. Samtidig som man vil ha friheten til å spille av disken på den avspilleren man vil.

Streaming av HD med lavere kvalitet enn BD, tror jeg vil bli et godt supplement; og som på sikt vil overta til fordel for DVD-utleie.

Men at streaming fra f.eks AppleHD skal danke ut et diskformat som BD, har jeg liten tro på.

Det ene formatets success er ikke nødvendigvis det andre formatets død
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en presisering. AppleTV legger innholdet på harddisk, og du spiller av derfra. Du får beskjed når nok er lagt i buffer til at du kan begynne å kikke -- men vanligvis bestiller du bare ulikt innhold, som så ligger og venter på deg når du er klar til å kikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det flere alternativer enn AppleTV ? Eller har dem idag monopol ?

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •