Erfaringer med eksterne DAC'er til Squeezebox og andre mediastreamere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 102
    Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med eksterne DAC'er til Squeezebox og andre mediastreamere.

For en stund siden bestilte jeg meg noen DAC'er til Squeezebox'en min, jeg la inn det siterte innlegget i Duett tråden. Dette er jo derimot ikke noe som er spesifikt for Duett, jeg har SB3, så jeg lager en ny tråd og håper dette er av interesse også for andre. Kan være greit å ha et sted å diskutere DAC'er og lydkvalitet, slik at det ikke blir spredd rundt i alle de andre trådene.

Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Jeg har i det siste lest VELDIG mye om DAC'er, da jeg ønsker å bringe min SB 3 til "the next level" og benytte den som hovedkilde i gromanlegget mitt.

Her er det jeg har bestilt av utstyr:

1 Behringer SRC2496. AUDIO TECHNOLOGY - AUDIO SOLUTIONS - ULTRAMATCH PRO SRC2496 : Ultra High-Resolution 24-Bit/96 kHz A/D-D/A & Sample Rate Converter
    Denne har en bra DAC innebygd (AK4393), som SELVSAGT skal testes, men denne skal hovedsaklig brukes til å upsample lyden fra SB'en til 24/96 og fjerne jitter, samt fungere som en patchbox for å kunne koble til andre digitale tokanalskilder, som en rimelig CD spiller mm.

2. Behringer DEQ2496. AUDIO TECHNOLOGY - EQUALIZERS & ACCESSORIES - ULTRACURVE PRO DEQ2496 : Ultra High-Precision Digital 24-Bit/96 kHz EQ/RTA Mastering Processor
    Denne har jeg bestilt moddet med direct out mod og bytte av DAC til AK4395, som i ALL vesentlighet er den samme DAC'en som sitter i Transporter(AK 4396). Scott Endler utfører mod'en: Endler Audio Custom Speakers and Cabinets Stepped Attenuators Speaker Cables and Interconnects
    Denne skal også benyttes til digital romkorreksjon: Thoughts on using the Behringer DEQ2496 for room correction - AudioReview Forums

3. Lite Audio DAC 38.
    Pacific Valve & Electric Company Lite DAC 38
    Denne benytter to Burr Brown PCM1704U-K, av mange regnet som DEN beste DAC chipen. Gjennomtenkt konstruksjon og kjempebra kvalitet på print og komponenter, tilgjengelig som byggesett, for de som kan lodde, og derfor også lett å modde videre...

ALT dette utstyret får jeg for litt over kr 5k + frakt og moms, altså VESENTLIG billigere enn den rimeligste CD spilleren jeg TROR jeg kan leve med... Dette utstyret gir meg KJEMPEMANGE muligheter i jakten etter den RETTE lyden, jeg gleder meg som en unge til utstyret ankommer og "jakten" kan begynne :-)
    Håper dere vil dele deres erfaringer med bruk av eksterne DAC'er på mediastreamerene deres, husk at bruker du digital lydutgang på streameren, benytter du ekstern DAC, samme om DAC'en er innebygd i receiveren eller er en standalone sak.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå mottatt DAC-38. Dette er uten tvil den beste DAC'en jeg har hatt. Den gir kjellerdyp stram og samtidig fet og deilig bass, den er ekstremt detaljert og låter bare helt RIKTIG i forhold til alt annet jeg har testet.
    Orkestermusikk er en helt annen opplevelse med denne DAC'en enn noen av de andre jeg har testet, det er bare helt rått med detaljer, stereobildet er nå tredimensjonalt, før hadde jeg liksom bredde og en viss grad av høyde, nå er også høyden og dybden på plass. Nå føler jeg at Squeezebox'en min gir meg virkelig highend lyd Egentlig føler jeg at jeg er i mål, men det blir fremdeles spennede å teste Behringer sakene når de ankommer.

Btw. Jeg har en gammel CD spiller, Onkyo Integra DX-5700 (Burr Brown PCM58 ) fra 1989, som har vært "referanse DAC". Frem til nå, har ikke en eneste DAC jeg har testet vært i nærheten av lydkvaliteten på denne. Helt utrolig egentlig...

Jeg har testet Squeezebox'ens interne DAC, som ble ALT for dårlig på mitt anlegg.
    Testet DAC'en i receiveren, Pioneer VSX-D2011, denne var mye bedre enn den i Squeezebox'en, men litt tilbakeholden og "polert" på bekostning av detaljene.
    Testet Rotel RSP-966 eldre surroundprosessor, ikke brukbart til tokanalslytting.
    Harman/Kardon Signature 2.0 (kostet over 20k ny), mye bedre enn Rotel og SB3's innebygde DAC, men langt under Pioneerens lydkvalitet.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort om mine erfaringer så langt med SB3:

Intern DAC: Grei, men flat lyd, lite bass og graut på kompleks musikk. Mister fort interessen for å lytte til musikk.

Intern DAC i Arcam AVR350: Noe bedre enn SB-dacen, men lager et uinteressant lydbilde sammenlignet med dacene lenger ned her:

Musical Fidelity XDAC8: Oppløst og fin, med veldig stort romlig lydbilde, men ruller alt for mye av i bassen etter min smak. Denne har både transistor og rør-utgang (kan switche med fjernkontrollen). Hørte i grunnen liten forskjell på solid state og rør.

Stello DA100: UTROLIG! Går dypt, er veldig "smooth" og gir meget god detaljering. Eneste grunnen til at jeg ikke ble sittende med denne var at jeg aller helst ville ha DA200 Mk2, som koster _noe_ mer. Min personlige mening er at DA100 til knappe 7k låter vesentlig bedre med SB3 enn den adskillig dyrere Musical Fidelityen.

ONtech DAC (www.1tech.dk): Denne kjøpte jeg brukt for en grei pris, og den sitter i anlegget nå (kanskje inntil lommeboka skriker etter en Stello DA200...). Klar og fin lyd, meget god dynamikk (visste egentlig ikke hvordan det hørtes ut før denne kom i hus). Går greit ned i dybden, men jeg savner kanskje litt der sammenlignet med Stello DA100. Denne DACen er helt annerledes oppbygd enn de fleste andre, uten at jeg kan si noe mer om det - kunnskapen min strekker seg ikke lengre....

Forøvrig har jeg helt sluttet å dømme etter hvilken chip som sitter i DACene. SB3 har en Burr Brown, det samme har Jungson Moon Harbour, og den låter fryktelig mye bedre enn SB sin. I følge Norsk Audioteknikk er det vel så viktig hvordan analogtrinnet er bygd opp. Dette er også min erfaring.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Forøvrig har jeg helt sluttet å dømme etter hvilken chip som sitter i DACene. SB3 har en Burr Brown, det samme har Jungson Moon Harbour, og den låter fryktelig mye bedre enn SB sin. I følge Norsk Audioteknikk er det vel så viktig hvordan analogtrinnet er bygd opp. Dette er også min erfaring.
    Jeg må bare tillate meg å være uenig med deg i dette utsagnet. Det er tross alt DAC chip'en som "lager" musikken for vår del, det er den som er selve musikkilden vår og selv om støtteelektronikken som du sier, har mye å si, vil ikke en dårlig chip med støtteelektronikk i verdensklasse, lage god lyd. Derimot kan en bra chip få lyden helt ødelagt med dårlig støtteelektronikk.

SB3 har Burr Brown (PCM-1748 ), som du sier, men det er jo stor forskjell på den og PCM-1704U i den beste "K" sorteringen, som min nye DAC har, en kjapp A-B test bekrefter dette bortenfor enhver tvil her i gården.
    Mercedes lager jo alt fra A klasse til S, forskjellige produkter til forskjellige markeder og til forskjellige prisnivåer, samme som BB eller Texas Instruments som de heter nå.

Jeg er spent på Behringer DEQ'en jeg har bestilt, den direct out modden jeg får på den, vil si at det kun er et par "audiofile" kondensatorer i mellom DAC chip'en og utgangen. Skal vistnok gi råbra lyd iflg han som modder. Dette står jo i sterk kontrast til DAC-38'en jeg hører på nå, som har 5 kilo elektronikk i analogtrinnet. Skal bli en interessant "shootout" det

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette var en spennende tråd, da jeg selv liker HIFI, men gjerne vil ha musikk på harddisk.

Jeg har lurt litt på Electrocompaniet ECD1 DAC.
    Noen som har prøvd den på en SPDIF optisk ut?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu bruker du vel ikke optisk ut , men inn på en dac....., men ellers har EC dacs veldig godt rykte.
    Jeg bruker denne sammen med SB3. Bryston Limited - Music For A Generation
    Avhengig av hvordan du vil spille fra harddisken får du jo også mange veldig gode lydkort, men veldig kapable dacs. Eller du kan velge usb dacs.
    En separat dac har den fordel at du, avhengig av antall innganger, kjøre satelitboksens signal inn på den også om den har digital ut, hd-recorderen og cd spilleren også f.eks. Da får du veldig god lyd fra alle dine kilder. Du må dog velge inngang på dac´en da når du skifter kilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg mente optisk ut fra PC'en.
    Jeg har ikke mye tro på interne DAC'er i PC'en da de er et lite støy******* inni der....
    Men dere som har prøvd litt forskjellig.. Hvordan vil dere sammenligne en slik EC DAC med feks Stello DA100 som noen skriver om her?

Men jeg er nybegynner til å bruke PCen som digital kilde, så jeg har et spørsmål til.

Hvilket program skal en bruke for å få musikken ubehandlet fra hardisken og ut den digitale utgang, dvs SPDIF?

Jeg bruker nå en Denon AVC-A1SR som DAC/preamp til front, samt effekt til surround, electrocompaniet AW250R til front.
    Selv med denne forholdsvis billige DAC i den forsterker hører jeg stor forskjell om jeg spiller musikken i winamp eller feks VLC media player. Og det UTEN at man bruker noe tonekontroll i de programmene. I min hjerne så betyr det at disse programmene behandler signalet, og det er jo ikke alltid ønskelig.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se om noen har lyttet til begge.
    Jeg bruker som sagt Squeezeboks 3.
    Musikken er lagret på pc, rippet med ITunes.
    Slimserver Squeezecenter software er installert, denne styrer SB3 og sender musikken fra harddisken via trådløs router til SB3. Der henter jeg signalet digitalt ut med coax til Bryston.
    Med Slimserver har du også tilgang til alverdens radiostasjoner, og kobler du til SqueezeNetwork har du radio uten at pc´en trenger være på.
    Discover Squeezebox: The smart way to listen to digital music in every room.
    Her er en lang tråd om den nye Duet, hvilket egentlig bare er en oppgradert fjernkontroll og SB3 uten display. Du kan bruke den nye fjernkontroll med SB3 også dog.
    http://avforum.no/forum/av-prosessor...ebox-duet.html

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flaago
    Ja, jeg mente optisk ut fra PC'en.
    Jeg har ikke mye tro på interne DAC'er i PC'en da de er et lite støy******* inni der....
    Men dere som har prøvd litt forskjellig.. Hvordan vil dere sammenligne en slik EC DAC med feks Stello DA100 som noen skriver om her?

Men jeg er nybegynner til å bruke PCen som digital kilde, så jeg har et spørsmål til.

Hvilket program skal en bruke for å få musikken ubehandlet fra hardisken og ut den digitale utgang, dvs SPDIF?

Jeg bruker nå en Denon AVC-A1SR som DAC/preamp til front, samt effekt til surround, electrocompaniet AW250R til front.
    Selv med denne forholdsvis billige DAC i den forsterker hører jeg stor forskjell om jeg spiller musikken i winamp eller feks VLC media player. Og det UTEN at man bruker noe tonekontroll i de programmene. I min hjerne så betyr det at disse programmene behandler signalet, og det er jo ikke alltid ønskelig.
    For å spille musikk fra PC til ekstern DAC, trenger du en mediaplayer som støtter enten Kernel Streaming eller ASIO Output. Asio krever at lydkortet ditt har en god og støttet ASIO driver. Mer om dette kan du lese her:
    Bit-perfect - MP3Car.com Wiki

Skal du benytte PC som en SERIØS HIFI kilde, må dette være i orden, for Windows Kmixer grauter til lyden skikkelig.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benchmark DAC-1 har jo fått god kritikk. Hvordan står den seg mot de allerede nevnte i tråden?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lurer faktisk også jeg på?
    Har en Benchmark DAC1 som jeg synes spiller strålende, men pga omprioriteringer har jeg tenkt å kvitte meg med den. Andres synspunkter omkring denne er uansett interessante!

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen i Oslo området som vil arrangere, stiller jeg GJERNE opp med min DAC-38 til sammenligning. Det måtte jo vært en kjempeting for alle på forumet, om det kunne arrangeres en seriøs og troverdig shootout med mange DAC'er, kunne jo også testet de opp mot CD spillere i highend klassen.

Jeg skulle GJERNE testet den opp mot andre gode DAC'er, da jeg selv tror det skal mye til for å matche eller slå den nå, men jeg VET jo ikke da
    Etter innspillingen er den i hvert fall blitt bare helt rå, det er dag og natt forskjell til alle andre DAC'er jeg har testet den i mot. Den er superoppløst, gjengir så utrolig mye mere detaljer enn de andre, alt låter bare SÅ mye riktigere og mye bedre.

Jeg kjøpte den billigste Cambridge CD spilleren på "klubben" her om dagen, da dessverre drivverket i den gamle gode, er svært ustabilt. I A-B testing mellom analog out på den og digitalt via DAC'en, ble den som jeg regnet med, TOTALT GRUSET i lydkvalitet. Men jeg har jo DAC'en, så jeg TRENGER jo ikke noen dyrere CD spiller nå. Her er jeg sikker på at MANGE kunne spart utrolige mengder penger, akkurat som meg

Jeg tok også for meg en CD, On The Night, med Dire Straits, den beste live plata jeg noen gang har hørt forresten, rippet den til FLAC, satte CD'en i den nye CD spilleren og kjørte samme spor fra Squeezebox'en. A-B testet med å bytte inngang på DAC'en. Resultatet ble, ingen hørbar forskjell... Så som "transport" er Squeezebox'en HELT godkjent av meg nå

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereophile skriver det samme som du (her fra testen av Bryston B100 SST DA, med trådløs streaming):
    "After burning in the B100-DA SST by having it drive my Quad ESL-989s, I began feeding its DAC digital signals from my Krell KRC-28 CD player and the Slim Devices Squeezebox, which let me compare CD and wireless sources. Listening to "Too Rich for My Blood," from Patricia Barber's Café Blue (CD, Premonition/Blue Note 5 21810 2), I could detect no difference between the digital outputs of the Krell playing the CD and the Squeezebox playing the losslessly compressed file of the same track through the B100-DA's internal DAC—but both digital sources were decidedly better than the SB's internal DAC feeding an analog signal to the B100-DA. For the bulk of my listening, I listened only to streaming digital files fed to the B100-DA."

Når jeg skal høre "den bedste låt" er det Dire Straits Heavy Fuel! Helt rå den.

Men, dette med dac er jo på vei til å bli mote, det er verre med hardcore cd entusiastene, de krever stadig svære cd spillere fordi de mener de MÅ være bedre......

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av det jeg har hørt med kombo sb og dac, så er det lavry da10 som låter klart best hos meg.. Har ennå til gode å høre dac-1.. den skal ikke være dum den heller.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kommentar om dac 38 :
    The sonics of the DAC 38
    are very refined and listenable and appeals to those
    buyers looking for a tonally accurate sound like the Lavry
    10, but do not wish to pay for its high price tag.
    Dac 1 har jeg ikke hørt, men jeg har lest at i noen systemer er den kald og klinisk, så matching, og personlig smak må til, som vanlig.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jo dac'n til grei pris fra statene nå.. med dagens kurs.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Når jeg skal høre "den bedste låt" er det Dire Straits Heavy Fuel! Helt rå den.

Men, dette med dac er jo på vei til å bli mote, det er verre med hardcore cd entusiastene, de krever stadig svære cd spillere fordi de mener de MÅ være bedre......
    Heavy Fuel er rå den Har du hørt versjonen på On The Night?

Ja, de som er VIRKELIG hardt angrepet av "audiofili", de som feks tom tror de kan høre forskjell på strømkabler etc??? kan man jo bare glemme, de får holde på med sitt og gå helt glipp av brukervennligheten til Squeezebox'en

Men for meg og de som ønsker å plassere penger der det gir ÅPENBARE forskjeller (DAC-forsterker-høyttaler), er helt klart separat DAC "the way to go". Brukervennligheten til Squeezeboxen gjør jo også eksterne DAC's til et MUST, da den interne er langt i fra god nok til et seriøst anlegg. Jeg kan ikke se for meg å gå tilbake til å rote i skapet etter plater, hver gang jeg har lyst til å høre en annen låt, nå.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig godt fornøyd med min Beresford, spiller veldig åpent detaljert og behagelig. Flere hakk bedre enn SB3 på egenhånd er min erfaring. Har ikke sammenlignet med så mange andre dog, og har ikke råd allikevel så jeg vil smile og være glad for det jeg har!

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    En kommentar om dac 38 :
    The sonics of the DAC 38
    are very refined and listenable and appeals to those
    buyers looking for a tonally accurate sound like the Lavry
    10, but do not wish to pay for its high price tag.
    Dac 1 har jeg ikke hørt, men jeg har lest at i noen systemer er den kald og klinisk, så matching, og personlig smak må til, som vanlig.
    Har man et anlegg som spiller litt for "hardt" og trenger å få varmet opp klangen litt, kan DAC-60 være et godt valg. Den har samme DAC chip og dermed den samme oppløsning og detaljering som DAC-38, men har rørbasert sluttrinn som vil varme opp lyden.
    Pacific Valve & Electric Company Lite DAC 60
    Tråd om DAC-60 på Slim Devices forumet: Lite Audio DAC-60 thinking about getting one.. - Slim Devices : Community : Forums
    Ulempen er at man mister de balanserte utgangene. Jeg grublet lenge over denne selv, men jeg liker sollid state elektronikk, som beholder egenskapene sine over tid, derfor ble det DAC-38, noe som heldigvis viste seg å være det rette valget for meg.

Crooner i SD forumet har følgende å si om PCM-1704U-K chip'en: Slim Devices : Community : Forums - View Single Post - Lite Audio DAC-60 thinking about getting one..

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg er veldig godt fornøyd med min Beresford, spiller veldig åpent detaljert og behagelig. Flere hakk bedre enn SB3 på egenhånd er min erfaring. Har ikke sammenlignet med så mange andre dog, og har ikke råd allikevel så jeg vil smile og være glad for det jeg har!
    Du har skjønt det du Er man selv fornøyd med lyden, er man jo i mål, det er tross alt gleden over å nyte musikk som er viktig, ikke anlegget i seg selv, eller at det KAN lyde litt bedre igjennom innkjøp av ditten og datten. Da havner man fort inn i en ond sirkel eller "sykdom" som jeg kaller "audiofili"(Been there, done that...) som gjør at man ALDRI blir fornøyd.
    Rålekre de MA'ene dine forresten.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •