Erfaringer med eksterne DAC'er til Squeezebox og andre mediastreamere. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 102 av 102
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skal streame Flac-filer fra en NAS til Popcorn Hour C-200. Har et godt stereo-oppsett og vurderer om jeg får et godt resultat ved å koble Hegel HD10 via coax/optisk. Jeg skal ikke ha noen annen type avspiller da jeg trenger NMT'ens egenskaper til å spille av videofiler av alle formater også. Hva gjør en slik DAC med surroundlyd? Noen tanker om jeg vil få god kvalitet på Flac-avspillingen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Abrahamsen V6.0 DA konverter

Jeg har følgende anlegg:
    Forforsterker Tandberg 4038
    Effektforsterker Tandberg 4036 2x100W
    CD-spiller Tandberg 4025
    Høyttalere Kef 104ab (fra 1979)
    Signalkabler Kimber Timbre
    Høyttalerkabler Kimber 4TC
    Supra LoRad nettkabler

Tandberg 4025 har i alle år gitt en meget god lydgjengivelse på dette anlegget. Når jeg oppdaget brukervennligheten til Squeezebox-systemet, så kjøpte jeg en Duet høsten 2009. I løpet av høsten rippet jeg alle cd-ene med EAC til FLAC og lagret de på en MSI Wind Nettop som kjører Linux Mint 8.0 og Squeezecenter.

Jeg fant fort ut at lydgengivelsen fra den innebygde DAC-en i Duet ikke kunne måle seg med 4025. Jeg kjøpte derfor Abrahamsen V6.0. Lyden fra Duet ble nå betydelig bedre enn 4025. Digitalkabelen mellom Duet og V6.0 er en Monster til ca. 250 kr. Har prøvd Monster optisk til samme pris, men digitalkabelen gir best resultat selv om forskjellen er liten.

Forskjellen mellom en cd på 4025 og samme musikk på Duet med V6.0 er stor. Enda større bredde og dybde, og mye mer detaljer, strammere bass, rytme og musikalitet. Det er så jeg grøsser av og til - var det virkelig så mye gjemt på cd-ene? Jeg vil si at ca. 1/3 av forbedringen skyldes V6.0, 1/3 skyldes selve rippingen/streamingen som medfører en mye mer nøyaktig avlesing av cd-en, og den siste 1/3 skyldes kabelen mellom Duet og V6.0. Bruk skikkelig digitalkabel laget til formålet, ikke spar penger her.

Squeezebox Duet, Monster Digitalkabel, Abrahamsen V6.0 og MSI Wind Nettop pc kostet meg i underkant av 9000. Lydforbedringen og brukervennligheten (hele cd-samlingen på en fjernkontroll) er verdt hele investeringen og vel så det.

Har også en Squeezebox Boom på kjøkkenet og kan spille av musikken på alle pc-ene i huset via kablet nettverk. Anbefales.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •