Erfaringer med eksterne DAC'er til Squeezebox og andre mediastreamere. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 102
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Regner med at DAC ene har inngang for flere spillere?
    Har jo ps3 og tenkte kjøpe Squeezebox i desember når jeg flytter til ny leilighet. Hvor mye koster denne DAC-38 saken?
    Må begynne å bygge anlegg helt fra bunnen av jeg nå.
    Edit: fant prisen på den dacen. Slettes ikke en upris.
    Men nå er jo jeg litt norges patriot, noen må få testet den mot Abrahamsen sinc DAC. Ligger vel ca i samme prisklasse gjør de ikke?

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-d

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte det kunne vært greit med min erfaring her.
    Til tross for sin alder er AN-dac'en min avslørende og jeg hører forskjell på en DVD-spiller, CD-spiller og en Squeezebox gjennom den. Tror en masse av dette ligger i strømforsyninga, siden jeg har hørt om flere som har hatt gode erfaringer med bla.Wellborne labs. Reduserer støy og bidrar til ett mørkere lydbilde. Hadde solid strømforsyning på Pink Triangle-drivverket, og den har most alt det andre jeg har hatt i anlegget mtp. støy...

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer ekstern Dac i mitt oppsett.
    Er det noen som har en Dac og anbefale til bruk sammen med min
    Sonos og Yamaha Z-7?
    Har testet en V.6 Dac,men syns ikke den ga det forskjellen jeg
    hadde hjåpet på.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om dette er rette sted å spørre men det er jo innenfor tema.

Jeg kjører min Squeezebox digitalt til Pioneer VSX915, pre out til effektforsterker og kun Pure direct. Budsjettet mitt er egentlig ganske marginalt, hvertfall før jeg vet om planen(e) vil ha noen positiv effekt.

Plan 1) Kjøpe en Beresford, koble den variable utgangen direkte til effektforsterkeren. Lytting foregår som regel om kvelden på lavt til moderat volum, og jeg vurderer da å bruke Beresfordens volumkontroll siden digital volumkontroll skal vel være så som så. Med denne koblingen må jeg bytte om kabling bak på effektforsterkeren når jeg skal bytte mellom film og musikk. Skal overleve det på kort sikt. Får heller ikke brukt suben sånn uten videre. Fordelen vil være færrest mulig komponenter i signalveien.

Plan 2) Kjøre fastnivå-utgangen på Beresfort inn på Pioneeren. Fordelen er at jeg også får brukt suben og det blir mer tyngde i bunnen, ulempen er at jeg ikke blir kvitt Pioneerens antatt middelmådige analoge kretser og får egentlig bare erstattet Pioneerens DAC. Og i en tråd for en tid tilbake ble det bl.a. påpekt at pre-out på denne Pioneer-modellen egentlig bare er et dempet høyttalersignal og ikke et rent forforsterkersignal. Da er man jo egentlig like langt.

Noen tanker om dette? Blir det en oppgradering eller er det egen pre med prosessorinngang som er løsningen?

Ny receiver er selvsagt en mulighet men egentlig gjør den en helt ok jobb på film.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Jeg vurderer ekstern Dac i mitt oppsett.
    Er det noen som har en Dac og anbefale til bruk sammen med min
    Sonos og Yamaha Z-7?
    Har testet en V.6 Dac,men syns ikke den ga det forskjellen jeg
    hadde hjåpet på.
    Det blir jo ett ekstra ledd i signalkjeden, så å stappe inn en High-end dac foran en surroundreceiver. Hvis du skal ha max ut av dette er vel å dele opp anlegg mellom surround og stereo via en prosessorinngang. Dvs. via feks en egen integrert forsterker som den er koblet til og koble en Dac via den.

Man kan si hva man vil om Yamaha'en som surroundforsterker, men tror ikke den vil være bra nok for å rettferdiggjøre kjøpet av en egen DAC.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tror jeg det finnes bare en fasit!
    Lytt selv, med ditt anlegg og i det rommet det skal stå.

Det er vel nok av med tråder her hvor en dac har gjort det meget godt et sted, men låter som en brølende elg i sovepose et annet sted. Det er ekstermt mye som teller inn, spesielt er impedans et stort problem, som gjør at en ikke kan tenke, "dette låter dritt her så da låter det dritt hos meg også".. Test og finn ut hva du liker selv.

Noe enklere råd finnes ikke!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Det blir jo ett ekstra ledd i signalkjeden, så å stappe inn en High-end dac foran en surroundreceiver. Hvis du skal ha max ut av dette er vel å dele opp anlegg mellom surround og stereo via en prosessorinngang. Dvs. via feks en egen integrert forsterker som den er koblet til og koble en Dac via den.

Man kan si hva man vil om Yamaha'en som surroundforsterker, men tror ikke den vil være bra nok for å rettferdiggjøre kjøpet av en egen DAC.
    Har tenkt tanken selv.
    Har lånt meg en Linn Unidisk Sc idag bare for og prøve.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil personlig anbefale Hegel HD10 DAC. Utrolig morsom sak! Har "grust" flere dac'er i langt høyere prisklasse.
    Hegel HD10 D/A-konverter | Soundgarden

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Hegel HD10

Har i lengere tid ønsket meg en DAC, da det etter sigende ville forbedre lyden på "alle" områder betraktelig. Kjøpte derfor på tirsdag en Hegel HD10 DAC, med sikte på å bringe lyden fra både flac, Mp3, samt når jeg streamer direkte fra Spotify flere hakk opp fra dagens nivå. Ekspeditøren lovte "Nirvana" i bøtter og spand, og jeg mente jeg kunne høre en viss forskjell når jeg lyttet på den i butikken. Vel og merke på et anlegg i 100k kr klassen med en Mac som avspiller. Erfaringen i heimen så langt, er mildt sagt tragisk. Mine ører er ikke i stand til å høre noen forskjell! Kan det være mulig? Jeg har ikke noe "superanlegg", (og ørene er 50+ :-) , men det burde vel kunne høres en markant forbedring uansett, eller? Anlegget består av følgende:

DENON 3806, Jamo D590 høytalere og et SONOS system. Jeg har koblet DAC'en til SONOS ZP90 med en monster coax, og fra DAC'en til VCR 1 på DENON 3806 med Monster RCA cabler. Har også prøvd rett fra Pc'n med en optisk kabel til DAC'en. Jeg spiller selvfølgelig i stereo.

Har fått bekreftet fra Soundgarden at jeg har koblet riktig, så da er det vel bare og kontakte en øre-nese-hals spesialist da eller hva mener dere?

Har jeg anledning til å levere DAC'en tilbake og få pengeene i retur om jeg ikke er fornøyd? Hegel HD10 koster tross alt 8.000,-

Takknemmlig for svar.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2re

Har jeg anledning til å levere DAC'en tilbake og få pengeene i retur om jeg ikke er fornøyd? Hegel HD10 koster tross alt 8.000,-

.
    Det stemmer vel som du sier:
    Du har ikke anlegg for å gjøre en slik DAC rettferdighet.. Den spiller på ett detaljnivå som blir maskert av kvaliteten på anlegget. No-offence. Bra anlegg, men ikke high-end.
    Bytt ut receiveren med en dedikert stereoforsterker over 10-15K så tror jeg du begynner å nærme deg noe

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Du har sikkert rett, men i annonsen på Soundgardens hjemmeside Hegel HD10 D/A-konverter | Soundgarden er det ikke et ord om begrensninger i forhold til eksisterende anlegg. Ei heller at man må ha et Hi End system for å få fram hørbare forbedringer. Når jeg i tillegg informerte om hva jeg hadde av både "forsterker" og høytalere, er det ganske utrolig at jeg ikke ble "advart" på forhånd. Får litt assosiasjoner til "keiserens nye klær" nå.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Bytt ut receiveren med en dedikert stereoforsterker over 10-15K så tror jeg du begynner å nærme deg noe
    Kan hende - men ikke med hva som helst av forsterker. Selv i anlegg til en butikkpris på godt over 50.000 kroner, har jeg opplevd at DAC eller ikke-DAC blir hipp som happ.

Soundgarden har nok smurt vel tykt på i 2re's tilfelle - det er dårlig gjort. Jeg tviler likevel på at man har noen automatisk returrett her - men det er lov å spørre. Hvis Soundgarden er kunde- og markedsorientert her, tar de DACen i retur, bruker den til demo en stund, og så selger de den til en grei pris som demobrukt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B

Soundgarden har nok smurt vel tykt på i 2re's tilfelle - det er dårlig gjort. Jeg tviler likevel på at man har noen automatisk returrett her - men det er lov å spørre. Hvis Soundgarden er kunde- og markedsorientert her, tar de DACen i retur, bruker den til demo en stund, og så selger de den til en grei pris som demobrukt.
    Ja jeg snakka om at han begynte å nærme seg noe
    Finnes en og annen god forsterker i det sjiktet og ikke minst på brukten. Iallefall er en integrert til tilsvarende pris ofte mye bedre enn en surroundforsterker i samme prisklasse
    Iallefall synes jeg SG bør ta den i retur! Høres ut som at selgeren var mere interessert i å selge enn å lage gode kunderelasjoner.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, da sparte jeg antakelig de pengene?
    Har fundert litt på en HD10 sjøl en stund, men da får jeg tenke meg om igjen.
    For egen del har jeg jo hatt atskillige DAC´er til prøve her, uten å bli så voldsomt overbevist.
    Dvs - Meridianen som jeg lånte av Mor10 stakk seg nok litt mer ut enn de andre ved at det dukket opp hørbare forbedringer i lydbildet , men det bør man vel kunne forvente til en slik pris?(ca 60k).

Nå vil jeg i all beskjedenhet mene at jeg har et anlegg som kanskje er et strå hvassere enn 2re´s, og som dermed lettere burde få frem forskjeller, men fortsatt er jeg ikke så voldsomt overbevist om at en ekstern DAC i en normal prisklasse, resulterer i vesentlig bedre lyd.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2re
    Takk for svar! Du har sikkert rett, men i annonsen på Soundgardens hjemmeside Hegel HD10 D/A-konverter | Soundgarden er det ikke et ord om begrensninger i forhold til eksisterende anlegg.
    Ingenting å takke for
    Er jo litt derfor at forumet er her. For å kunne diskutere, og ikke minst spørre om råd.

Å sette sammen ett bra anlegg er ikke noe hokus pokus, og da er det litt lett for at man hiver seg inn på nærmeste butikk og muligens lar seg blende av en selger som har misforstått. En selger skal ikke bare selge, men også sett kundens behov og komme med forslag om hva som er det mest gunstige.

Gode kunderelasjoner er ikke skapt på 2 måneder. Man kan sikkert ha solgt en masse stæsj som folk egentlig ikke trengte. Hva har man da? En usikker kunde som man sannsynligvis ikke vil treffe igjen. En kunde som har blitt tatt vel imot og forstått og gjerne fått noen gode tips på veien vil sikkert ikke komme neste uke, men gjerne en måned eller 2 etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leverte DAC'en tilbake i dag, uten problemer! God serice hos Soundgarden, og jeg som kunde veldig fornøyd! Slik det skal være. Er rimelig inneforstått med at det ligger begrensninger i mine nåværende fronter, og sikkert også i receiveren. Må vel derfor finne en ny stereoforsterker og et par nye fronter skal det bli noe golyd å hente. Hørte i dag på Dynaudio Focus 140 sammen med Hegel H100, og det låt jo slett ikke værst :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan volum fortsatt justeres med SB duet kontrollen når du bruker ekstern DAC ?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maestron
    Kan volum fortsatt justeres med SB duet kontrollen når du bruker ekstern DAC ?
    Yes, min gjør i alle fall det

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •