Erfaringer med eksterne DAC'er til Squeezebox og andre mediastreamere. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 102
    Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Fungerer neppe i pure direct. Sikker på at det ikke bare er nivåforskjell du hører mellom pure direct og stereo direct?

Jeg kjører stereo direct her med aktiv både x-curve, phase control og manuelt justert EQ - og koser meg med det
    Det jeg forsøker å teste er jo lydkvaliteten til de forskjellige DAC'ene på en "renest" mulig måte, kjører jeg lyden analogt ut fra DAC-38 til receiveren, må det jo kjøres A-D konvertering før justering og så D-A konvertering med de innebygde Wolfson konverterene. Slik konvertering medfører alltid hørbare tap.

Kjører du lyden digitalt inn i receiveren, unngår du jo denne ekstra konverteringen. Jeg regner med at det er dette du gjør? Da skjønner jeg også at du koser deg med lyden, for LX-81'en låter jo faktisk veldig bra :-)

Men DAC-38'en er en stor nok oppgradering av lyden i forhold til de innebygde Wolfson DAC'ene til at dette ikke hadde vært aktuellt for meg til kritisk tokanalslytting.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Det jeg forsøker å teste er jo lydkvaliteten til de forskjellige DAC'ene på en "renest" mulig måte, kjører jeg lyden analogt ut fra DAC-38 til receiveren, må det jo kjøres A-D konvertering før justering og så D-A konvertering med de innebygde Wolfson konverterene. Slik konvertering medfører alltid hørbare tap.

Kjører du lyden digitalt inn i receiveren, unngår du jo denne ekstra konverteringen. Jeg regner med at det er dette du gjør? Da skjønner jeg også at du koser deg med lyden, for LX-81'en låter jo faktisk veldig bra :-)

Men DAC-38'en er en stor nok oppgradering av lyden i forhold til de innebygde Wolfson DAC'ene til at dette ikke hadde vært aktuellt for meg til kritisk tokanalslytting.
    Ja skal du teste DACer så bør du naturligvis kjøre pure direct.

Jeg kjører digitalt inn i pioneeren ja, har solgt DACen min
    --
    Thorbjørn

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører også optisk rett inn i min Pioneer LX70. Spiller helst med både romkorreksjon og phase controll på. Blir lett avhengig av den direkte og detaljerte lyden.

RME ADI 2 dacen samler støv, etter mine ører tilførte den ikke noe bedre lydkvalitet enn det dacen i Pioneeren gjør.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner godt at dere er fornøyde med DAC'en i Pioneer'ene:-) Det skal faktisk en god del til for å slå de.

Det er mulig jeg får besøk av en kar med en Elektrocompaniet ECM 1 DAC snart, da kommer jeg nok tilbake med en liten oppdatering:-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på jakt etter DAC nummer to, som bør koste under 10k, ha både balanserte og ikke-balanserte utganger, kun solid state og generelt låte som om den koster 100k :-)

Abrahamsen V6.0 passer nesten til beskrivelsen, men er ikke nevnt i tråden her. Har noen erfaring med denne?

Har også sansen for Stello DA100 Signature, men den koster da det dobbelte av Abrahamsen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg er på jakt etter DAC nummer to, som bør koste under 10k, ha både balanserte og ikke-balanserte utganger, kun solid state og generelt låte som om den koster 100k :-)

Abrahamsen V6.0 passer nesten til beskrivelsen, men er ikke nevnt i tråden her. Har noen erfaring med denne?

Har også sansen for Stello DA100 Signature, men den koster da det dobbelte av Abrahamsen.
    Jeg har lest mye positivt om Abrahamsen, men har ikke sett noen seriøst utført test mot annet utstyr enda. Jeg skulle gjerne hatt kloa i en selv for testing, den kan jo faktisk være et kupp, dersom lydkvaliteten holder mål.

Det er som sagt mye mulig jeg får testet DAC-38 mot Electrocompaniet ECM 1 DAC i nærmeste fremtid, svjv er Abrahamsen V6.0 nært beslektet med den, dersom mine inntrykk av hvordan EC står seg mot DAC-38 er interessant lesing for deg, følg med litt fremover.

Ellers kan jeg jo som alltid varmt anbefale Lite DAC-38, der får du i hvert fall utrolig mye lydkvalitet for pengene og den oppfyller alle kravene du nevner :-)

Her er forresten en link til en side som oppgir hvilken chip de fleste DAC'er på markedet bruker. Det er kjekt å vite, for slett ikke alle går ut med denne informasjonen.

All the DACs money can buy, pt. 2 - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Jeg ser at Stello'en bruker AK4395, den samme chip'en som ble moddet inn i min Behringer DEQ 24/96. Har de greid å få forsterket bassinnformasjonen i støtteelektronikken, kan den være bra.
    Det er også moro å se på alle DAC'ene som bruker PCM-1704 som DAC-38 har:-)

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man tak i Lite Dac 38 nå om dagen? Finner den ikke hos pacificvalve.us lengre...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vetting
    Hvor får man tak i Lite Dac 38 nå om dagen? Finner den ikke hos pacificvalve.us lengre...
    Jeg kjøpte min fra DIYCLUB.biz Utrolig treg nettside, men fikk fin service og oppfølging.

Her selger de den Balanced CD DAC processor - DAC-38 - LITE (Hong Kong Trading Company) - Regional Agents - Trade Agent Products - DIYTrade China Jeg kjenner ikke til dette nettstedet.

Den selges også på ebay, feks eBay.com.my: LITE Hi End Balanced CD DAC Processor,BB PCM1704/DAC-38 (item 260392250463 end time Jul 16, 2009 08:53:19 MYT)

Husk å forsikre deg om at du får 230 volt versjonen.

Du kan også høre med norcane hvor han kjøpte sin.

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers kan jeg jo som alltid varmt anbefale Lite DAC-38, der får du i hvert fall utrolig mye lydkvalitet for pengene og den oppfyller alle kravene du nevner :-)
    Den har da vitterlig ikke balanserte utganger?

EDIT: ikke den jeg så hos DIYCLUB.biz ihvertfall, men ser nå at du har linket til balanserte versjoner.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Den har da vitterlig ikke balanserte utganger?

EDIT: ikke den jeg så hos DIYCLUB.biz ihvertfall, men ser nå at du har linket til balanserte versjoner.
    Den jeg fikk fra DIYCLUB.biz har balanserte utganger, det er jo standard på Lite DAC-38 det :-)

Det står også i beskrivelsen deres:
    24 bit 96Khz DAC, using BB's latest R-2R ladder network PCM1704K, CS8414, DIF is DF1704, 3rd order GIC low pass filter
    six seperated regulated supplies for digital and analog circuit
    optical and coaxial input, balance and unbalance output
    Fant en bedre link til DIYCLUB.biz, det virker som om de har flere versjoner av netthandelen sin på serveren:-)
    DIYCLUB

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikket litt på siden til Pacific Valve og fant to DAC'er jeg gjerne skulle prøvd:-)

Pacific Valve & Electric Company Pacific Valve Audio gd DAC 3SE
    Høres ut som en skikkelig highend konstruksjon, den har dobble PCM1704U-K. Men hvorfor den ikke har balanserte utganger når det tom er hull i kassa til det, er veldig rart.

Pacific Valve & Electric Company Lite Great March
    PCM1794 og PCM1798 skal være top of the line chippene til TI. Skulle hørt den.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha Audio-gd-produkter, er det nok like greit (og billigere) å gå direkte til produsenten:

CDתÅÌ/DAC

ºÎÇ컪Ô*´´ÒôÏì

Jeg handlet min Compass derfra

н¨ÍøÒ³ 1

og har kun gode erfaringer med lyd, byggekvalitet og kundeservice.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for linkene Hellnoob, Audio-GD hadde mye spennende og spesiellt denne :-)
    http://www.audio-gd.com/enweb/RE1/Reference%20One.htm

Denne lille kjekke USB DAC'en likte jeg også:-)
    н¨ÍøÒ³ 1

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, med 8x 1704 skulle den være bra for 1704-fetisjen din

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fetish og fetish:-) Det er i hvert fall sikkert at den beste lydinvesteringen min noensinne er DAC'en min:-) Men det var jo ikke meningen at dette skulle bli en "salgstråd" for DAC-38/PCM1704 da:-)

Jeg har forresten hatt en Lyngdorf SDA-2175 på lån fra "Klubben" i noen dager, den blir soleklart den nest beste investeringen:-) Kombinasjonen DAC-38-Lyngdorf-PSB Stratus Goldi låter bare helt fantastisk, den gir ALLE fordelene til Klasse D og ingen av ulempene. Har aldri hørt maken til forsterker, uansett prisklasse.

"Dessverre" har jeg fått testet en highend forforsterker med denne kombinasjonen... Den viste klart at receiveren ikke yter rettferdighet til resten av anlegget som forforsterker lenger.
    Etter å ha tittet litt på Audio-GD, som du linket til, er jeg stygt redd for at jeg må ha meg en C-39 etter hvert:-) Den har jo tom høyere S/N forhold enn Lyngdorfen.
    Skulle gjerne hatt en forforsterker med hjemmekinoinngang, men har ikke funnet noe interessant i en fornuftig prisklasse.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en TacT (Lyngdorf) SDA2175 innkjøpt og en Hegel P2A forforsterker og et par sett XLR kabler på vei i posten:-) Jeg har all grunn til å tro at dette vil bli en meget bra oppgradering. Dette blir SPENNENDE:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en TacT (Lyngdorf) SDA2175 innkjøpt og en Hegel P2A forforsterker og et par sett XLR kabler på vei i posten:-) Jeg har all grunn til å tro at dette vil bli en meget bra oppgradering. Dette blir SPENNENDE:-)
    Dette var en fin tråd for en som før tråden viste ingenting om DAC.
    Er av den gamle sorten som spiller cdèr i Cd-spilleren/PS3.
    Edit; Glemte og si at nå må Frode H komme på banen og fortelle mer...;-)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Dette var en fin tråd for en som før tråden viste ingenting om DAC.
    Er av den gamle sorten som spiller cdèr i Cd-spilleren/PS3.
    Edit; Glemte og si at nå må Frode H komme på banen og fortelle mer...;-)
    Du er nå ikke så gammel at du ikke har DAC i cd-spilleren :wink:
    Om du vil bruke den som er i cd-spilleren eller en ekstern er jo smakssaken som diskuteres 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Du er nå ikke så gammel at du ikke har DAC i cd-spilleren :wink:
    Om du vil bruke den som er i cd-spilleren eller en ekstern er jo smakssaken som diskuteres 8)
    Er jo mye man kan ha, uten og vite noe om det?
    Når det gjelder smak;
    så liker jeg best mulig lyd, billigst og mest muligbrukervennlig 8)

Finnes det ingen cd-spillere som selges billig med en god dac?
    Hva tror dere om Emotiva sin ERC-1?
    ERC-1 Reference CD Player

Og hva tror dere om dacèn i en Yamaha 861 (BurrBrown)

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •