Erfaringer med eksterne DAC'er til Squeezebox og andre mediastreamere. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 102
    Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig interessant lesing for oss DAC interesserte.
    http://www.lessloss.com/LessLoss_1.pdf

Her kan man laste ned en lydfil i ALLE formater, MP3, WAV16/44.1, FLAC16/44.1 og WAV24/96. Liten tvil om at 24/96 er en klar forbedring her i gården i hvert fall. http://www.lessloss.com/recordings_3.html

Masse bra lesestoff på hjemmesidene deres: http://www.lessloss.com/

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endler

Hei!

Noen som har fått tested Endler DEQ2496 enda, er meget interessert i den.

Brgds Chiefoff

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har mottatt min, den er innspilt og testet. Den låter veldig bra, ingen tvil om det. Pga direct out mod'en, gir den et veldig lavt linjesignal ut, så når man switcher til denne, må man øke volumet med 10 - 12 DB. Dette gjør direkte A-B testing litt vanskelig og man får seg noen overaskelser, når man switcer til kilder med normalt linjenivå

Alle stemmer låter veldig bra, klangen i instrumenter låter bra, det eneste negative, er at den ikke går særlig dypt i bassen. Når jeg sammenligner den med SRC'en, som ikke er moddet, går den MYE dypere, har mye mer "autoritet" og PUNCH i bunnen. Den låter "anderledes" oppover, men hva som er "best", er neimen ikke godt å si. SRC'en tilfører stemmen til Celine Dion noe ekstra, som får henne til å høres helt "magisk" ut... DEQ'en er bedre på opera, da den nok gir et bedre stereoperspektiv.

Ingen av de kan måle seg mot DAC-38, de stiller ikke i samme klasse en gang... De er ikke i nærheten av å matche detaljeringen, stereoperspektivet og romfølelsen den gir. De andre "legger til og trekker fra" DAC-38 gjør det bare RIKTIG. Det jeg gjør nå, er at jeg benytter SRC'en til upsampling, så mater jeg DAC-38'en med 24/96 signal. Er ikke helt enig med meg selv enda, om dette har noen positiv effekt, omtrent det eneste jeg kan si med noen grad av sikkerhet, er at det ikke har noen NEGATIV effekt Finner jeg ingen positiv effekt, blir SRC'en DAC til Squeezeboxen i TV stua.

Jeg skal handle inn en målemikrofon til DEQ'en, så jeg får testet de meget avanserte EQ og romkorreksjonsmulighetene, blir spennende.

Uansett, DEQ og SRC er to veldig bra DAC'er, og vil nok være en god oppgradering for de som ikke har cdspiller i highend klasse, og i HVERT FALL for Squeezebox.

Mitt råd etter å ha testet alt dette utstyret:

Har du et normalt anlegg, ikke noe highend, men godt nok til at Squeezeboxen ikke gjør jobben godt nok alene, og ønsker å handle her hjemme, velg Behringer SRC som upsampler og DAC. Denne koster nesten ingenting i forhold til hva den gir. Kjøp den over nett her på berget, så har du full returrett og garanti og får 230 volt versjon, da de ikke har universal powere. Husk to XLR - RCA overganger.

Den moddede DEQ'en, synes jeg ikke gjør jobben SÅ mye bedre enn SRC'en, at den kan forsvare prisen sin og den faller også fullstendig av lasset i forhold til DAC-38... MEN, da Behringer produkter koster det dobbelte her i forhold til USA, får du jo den moddede til omtrent det du må gi for en umoddet her til lands... Kjøp den dersom du TRENGER en EQ. DEQ'en HAR universalpower (110-230 volt)

Skal du ha det beste, kjøp Lite Audio DAC-38...
    Får bare mer og mer lyst til å sammenligne denne mot dyrere utstyr

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Deq 2496

Hei Frde H.

Hvor i statene kjøpte du Behringer 2496, finner ikke noen som sender til Norge.
    Vist ikke jeg er fornøyd med denne som DAC og EQ kan jeg vel bruke den på subbene jeg har i kjelleren, 2 DIY SVS SB12 pg SVS PB12/2?

På forehand takk!!!

Brgds Chiefoff

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Har man et anlegg som spiller litt for "hardt" og trenger å få varmet opp klangen litt, kan DAC-60 være et godt valg. Den har samme DAC chip og dermed den samme oppløsning og detaljering som DAC-38, men har rørbasert sluttrinn som vil varme opp lyden.

Ulempen er at man mister de balanserte utgangene. Jeg grublet lenge over denne selv, men jeg liker sollid state elektronikk, som beholder egenskapene sine over tid, derfor ble det DAC-38, noe som heldigvis viste seg å være det rette valget for meg.
    Du har jo også DAC-68, som har både rør og balanserte utganger. Enda et skritt opp i pris, selvsagt - 699 dollar... men sikkert god lyd for pengene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg datt litt av her, "SRC" ? Har jeg ikke lest tråden godt nok ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Deq 2496

Heisann Frode H.

Det er Behringer DEQ 2496 jeg er ute etter å kjøpe fra statene, finner forsatt ingen som leverer til Norge, kan du hjelpe?

Brgds Chiefoff

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at DAC 38 kan leveres med 220v. Hvordan går det på vårt 230v-nett? Blir det noe støy eller andre ulemper?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norge "har" 220V nett:-) Bare til å kjøre på!

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chiefoff
    Hei Frde H.

Hvor i statene kjøpte du Behringer 2496, finner ikke noen som sender til Norge.
    Vist ikke jeg er fornøyd med denne som DAC og EQ kan jeg vel bruke den på subbene jeg har i kjelleren, 2 DIY SVS SB12 pg SVS PB12/2?

På forehand takk!!!

Brgds Chiefoff
    Jeg handlet direkte fra Scott Endler. Endler Audio Custom Speakers and Cabinets Stepped Attenuators Speaker Cables and Interconnects

Den er neppe ideell til subber, ettersom DAC'en ikke rekonstruerer all dypbass informasjonen... Løsningen, dersom du trenger DEQ'en som EQ, er å bruke DEQ'en kun i det digitale domenet og benytte en annen DAC etter den.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Springbank
    Du har jo også DAC-68, som har både rør og balanserte utganger. Enda et skritt opp i pris, selvsagt - 699 dollar... men sikkert god lyd for pengene.
    DAC-68 har ikke PCM1704. Den har en velrenommert, men mer "standard" AD1853 delta sigma chip og radiorør som farger lyden og var derfor uaktuell for meg. Man kan påstå at man liker "rørfarget" lyd, men for meg er all farging av lyd misfarging
    Men jeg har lest mye positivt om DAC-68. Har man et anlegg med rørutstyr i fra før og har mulighet til å utnytte de balanserte utgangene, kan den være et godt valg. Har derimot lest at den har et alt for høyt "noisefloor" på single ended utgangene.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg datt litt av her, "SRC" ? Har jeg ikke lest tråden godt nok ?
    http://avforum.no/forum/av-prosessor...tml#post903898
    Første DAC'en jeg nevner i første post i tråden

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet Xindak DAC-5 opp mot Squeezebox?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt Transporter fra SlimDevices?

Den er vel laget i 2006?
    Tror dere det kommer en ny i 2009?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frode H. og eventuelt andre som har erfaring eller lest mye om dette...

Jeg er på jakt etter en DAC som jeg skulle bruke sammen med en Squeezebox, og vurderer sterkt Lite Audio DAC-38, etter som den får så mye skryt.

Men hva med "Lite Audio DAC 39 Upsampler and DAC" Da får man jo en DAC og en upsampler i samme enhet? Den bruker en annen chip ser jeg, en AD1853...

Hva trur vi om denne, er det fortsatt bedre med DAC-38?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frode H. og eventuelt andre som har erfaring eller lest mye om dette...

Jeg er på jakt etter en DAC som jeg skulle bruke sammen med en Squeezebox, og vurderer sterkt Lite Audio DAC-38, etter som den får så mye skryt.

Men hva med "Lite Audio DAC 39 Upsampler and DAC" Da får man jo en DAC og en upsampler i samme enhet? Den bruker en annen chip ser jeg, en AD1853...

Hva trur vi om denne, er det fortsatt bedre med DAC-38?
    Samme DAC som i Benchmark DAC1 (ad1853). Har ikke hørt dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Norge "har" 220V nett:-) Bare til å kjøre på!
    Jeg har selv lurt litt på Lite DAC 38, men har ikke turt å bestille fordi jeg fant denne setningen på BKK sine sider: "Fordelingstransformator
    Elektrisk transformator som transformerer ned til forbruksspenning (230 volt)." på denne linken: BKK - *Pressesenter*>Ord og uttrykk

Er det noen som kan bekrefte om vi har 220v eller 230v?

Har VELDIG lyst på DAC 38!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke være nervøs, i Norge har vi 230 volt, men spenningen kan variere +/- 10 %. Så bare bestill dac du....
    Du kan prøve å måle spenningen der du bor.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at den populære Cambridge DacMagic måtte se seg slått av en liten Musical Fidelity i Tyskland.
    http://www.hifisound.de/oxid/out/oxb...US-2204240.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ser ut til at den populære Cambridge DacMagic måtte se seg slått av en liten Musical Fidelity i Tyskland.
    http://www.hifisound.de/oxid/out/oxb...US-2204240.pdf
    Ser prisforskjellen er stor i Tyskland: DacMagic til 400 Euro og Musical Fideliti til 270 Euro. Her hjemme er det andre veien; DacMagic 2300kr (HFK) og MF 2700 kr (audioart)

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •