Hjelp! Pixelmapping fra MacBook til Plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! Pixelmapping fra MacBook til Plasma

Hei, kjøpte akkurat en Panasonic TH-37PX80E Plasmaskjerm som har oppløsning 1024x768...

Kobler opp min MacBook via Mini DVI, overgang til VGA og inn i PC-inngang (VGA) i TV-apparatet.

Problemet er at en 720p HD film har oppløsning 1280x720 på laptopen, og når den skal vises på Panasonics 37'' ( som er 1024x768 ) må den forminskes i bredden, dvs. sorte horisontale striper over og under filmen...

Aspect-knappen på TV-apparatet lar meg kun endre mlm. 16:9 og 4:3 i PC-modus, hvilket ikke hjelper.

Må jeg til med PixelMapping på laptopen, eller finnes det andre løsninger?

Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flere alternativer her

Kort versjon : Jeg tror ikke pixelmapping vil hjelpe deg, problemet er selve oppløsningen på 1024x768 (som ikke lar seg mappe til 16:9 uten å enten strekke bildet eller få kanter rundt)

Lang versjon:
    Jeg har hatt den samme problemstillingen.

Først kjørte jeg på VGA inngangen på TV (Sony KDF 2010 eller hva den nå heter, bakprojeksjons TV).
    Den har bare støtte for 1024x768, men i praksis så satte jeg oppløsning til 13**x7xx (husker ikke tallene, men det som er normalt for HD-ready TV-er). Eneste problemet med den løsningen var at det tok opptil flere minutter før TV viste bilde, men når det først kom frem så var alt velstand. Årsaken til at det tok lang tid å få bilde var selvsagt at TV-en egentlig ikke støtter oppløsningen.
    Merk: Du kan sikkert ødelegge hele TV-en din ved å eksperimentere med for høy oppløsning, så ikke skyld på meg om den eksploderer).

Neste post på programmet var å skaffe meg en Mini DVI->HDMI overgang og bruke den ene HDMI inngangen på TV-en. Da kjørte den 1280x720 helt fint.
    Problemet jeg fikk da var enten rammer rundt bildet eller overscan (altså at deler av bildet forsvinner utenfor skjermen, ikke veldig praktisk når en skal f.eks. bruke menyene på en Macbook). For å løse det problemet kjøpte jeg et program som heter DisplayConfigX (google er din venn) og eksprimenterte en stund til jeg fikk en oppløsning som gjorde nytten. Programmet kostet 17$ tror jeg, så jeg gikk ikke akkurat konkurs.

Nå er alt velstand

Hvis du ender opp med samme løsning så kan jeg eventuelt dele innstillingene jeg endte opp med i DisplayConfigX men jeg tror de varierer fra TV til TV så det blir i beste fall et utgangspunkt, du bør nok uansett sette deg inn i hvordan programmet virker og hvordan du kan endre innstillingene. Det tok meg flere timer første gangen jeg gjorde det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •