Hei.
Jeg går med planer om en real oppdatering av AV-utstyret mitt og kan trenge noen råd.

Jeg har i dag en HTPC som jeg bruker til 99 % av audio og kanskje 50 % av video-avspilling. Dvs at den er meget sentral og at vanlig CD kun brukes unntaksvis. DVD-spilleren min har tatt kvelden, og jeg har Canal digitals standard tuner. TV-en er en god og gammel Bang & Olufssen CRT. For å styre alt dette bruker jeg i dag en Yamaha surround receiver.

Rekkefølgen på utskiftningen min er som følger: 1. Dvd-spiller, 2.receiver, 3. Høytalere 4.TV (når det gamle tar kvelden), 5.Tuner.

Jeg har kommet fram til at surroundlyd strengt tatt ikke er så viktig for meg. Alt utstyret er plassert i en stue, og det er begrenset med hvor mange høytalere og komponenter jeg kan ha stående / hengende rundt om kring.

Problemet er at jeg har mange signalkilder. Og jeg vil selvsagt ha lyd i stereoen både når jeg ser TV, DVD og bruker HTPC. Derfor har jeg lurt på hva som er mest fornuftig. Enten å kjøpe en god surroundreceiver til 10000,- ish, som kan ta alle signalkildene inn og oppskalere (når jeg har kjøpt TV), eller å kjøpe en iScan VP20 og heller bruke litt mer penger på en god stereo-forsterker.

Kravene mine er at utstyret må takle 1080p , i og med at jeg kommer til å bruke litt tid på oppgraderingene. Jeg er ikke interessert i at utstyret skal være fullstendig utdatert når jeg endelig har kjøpt meg ny TV.

Slik jeg ser det vil jeg sannsynligvis få bedre stereo-lyd for samme pengene ved å velge en god stereoforsterker og en iscan i stedet for en surroundreceiver...

Er det noen som har fordeler / ulemper med noen av valgene ?