Squeezebox Duet - Side 90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 90 av 108 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 ... SisteSiste
Viser resultater 1,781 til 1,800 av 2146
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er forøvrig hvordan jeg har satt det opp. Det er ikke en fasit, bare hvordan jeg liker å organisere nettet.

ADSL modem (SpeedTouch) i Bridge mode koblet til WAN port på trådløs router, som håndterer ADSL innlogging, ekstern/intern ruting, DHCP og sikkerhet (kjører Opensource firmware, DD-WRT).

DHCP Scope x.x.x.100 - x.x.x.120

Statiske adresser (satt på klient)
    Trådløs Router/DHCP: x.x.x.1
    Trådløst aksesspunkt: x.x.x.2
    Switch1: x.x.x.3
    Switch2: x.x.x.4
    NAS1/Squeeze Server: x.x.x.10
    NAS2: x.x.x.11
    Dekoder 1: x.x.x.20
    Dekoder 2: x.x.x.21
    Dekoder 3: x.x.x.22
    Printer1: x.x.x.30
    Printer2: x.x.x.31

Reserverte adresser i Ruter/DHCP
    Stasjonær PC: x.x.x.100
    Squeezebox1: x.x.x.101
    Squeezebox2: x.x.x.102
    Squeezebox controller: x.x.x.103
    Surround Receiver: x.x.x.104
    PS3: x.x.x.105
    Xbox: x.x.x.106
    iPad: x.x.x.107
    iPhone1: x.x.x.108
    iPhone2: x.x.x.109
    Laptop1: x.x.x.110
    Laptop2: x.x.x.111
    Laptop3: x.x.x.112

Da har jeg 8 dynamiske adresser tilgjengelig for gjester eller andre tilfeldige klienter.

Det er ikke noe stort poeng i å reservere alle disse adressene, men jeg liker å ha kontroll. Noen av dem kunne likegodt hatt faste adresser også, det spiller liten rolle i praksis. Noen av dem er et poeng å ha reservert, siden de kjører enkelte tjenester i nettet, og kan være praktisk å nå på en fast adresse.
    Jeg har selvsagt adresselisten og nettverksdiagrammet lett tilgjengelig (gammel nettverksdude).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg var deg ville jeg gjort følgende:

Sett opp speedtouch til å kun være modem. Slå av nat og andre funksjoner. Da gjør denne at internett er oppe å går og sender det videre til dlink. I dlink velger du dhcp, men reserverer ip til de pcen du vil ha fast ip på. Lå pcen ha motta ip automatisk.

Jeg kan om ønskelig legge ut noen bilder som viser hvordan jeg har satt opp min dlink, både med faste iper og forwarding av porter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen; takker for alle svar! Lærer mye av dette.

Fikk ikke prøvd ut dette i går, men nå som helga kommer får jeg kanskje tid til å sette meg ned. Jeg tenker først å prøve og sette dlinken som aksesspunkt, og la speedtouchen ta seg av dhcp. Får jeg ikke det til å funke som jeg vil, går jeg løs på bridge løsningen.

Dere hører sikkert fra meg i løpet av helga...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noen dum plan å bruke Dlinken som aksesspunkt. Regner med at du da må sørge for at du kobler den til Speedtouch på LAN interface, ikke WAN. På de fleste rutere jeg har vært borti er det automatikk i dette, altså at det ikke foregår noen ruting, firewall eller andre sikkerhetsfunksjoner på LAN interface.

På mine rutere setter jeg de i "Access point" modus bare ved å gjøre dette, altså å koble ADSL-ruteren inn på LAN interfacet. Deretter skrur jeg bare av DHCP på den trådløse ruteren, så er jeg i mål med et trådløst aksesspunkt med en dum switch.

Ulempen med denne fremgangsmåten er at du kan miste en del funksjonalitet som den trådløse ruteren har og som SpeedTouch ikke har. Med NGT sitt oppsett er det jo ennå mer begrenset hva du kan gjøre med Speedtouchen, du kan vel hverken sette IP-adresser eller DHCP scope såvidt jeg husker. Så det å legge inn en åpen versjon av Speedtouchens firmware er noe å anbefale uansett, og da kan du likegodt sette den i bridge mode med en gang, det er enkelt.

Ta en sammenligning av funksjonaliteten på de to boksene. Om Speedtouch har alt du trenger er det helt OK å bruke den som ruter, men om Dlink har mer du gjerne vil ha er det kanskje best å sette Speedtouch i bridge mode.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Squeezebox Server på Synology DSM 3.0?

Jeg oppgraderte mine Synology NAS bokser til siste versjon av operativsystemet (DSM 3.0) i går. Da sluttet selvsagt Squeezebox Server å kjøre...

Jeg bruker SSODS (Squeezebox Server on Disk Station) som operativmiljø for Squeezebox Server, siden denne som regel støtter siste versjon av Squeezebox Server (SS). Synology er så treige med å komme med nye versjoner selv, de er fremdeles på SS 7.5.0 i sin pakke for NAS boksen.

Så spørsmålet er: har noen forsøkt å kjøre SSODS på Synology DSM 3.0 ennå? Funker det, eller skal jeg bare gi opp forsøket og gå tilbake til SS 7.5.0?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten update

Fikk lett satt opp dlinken som et aksesspunkt. Bare disablet dhcp på dlinken, koblet nettverkskabel fra modemet og inn i en lanport på dlinken, så var det gjort. Nå kjører alle enheter på 10.0.0.x som de får fra speedtouchen. Deretter åpnet jeg porter, og sjekket at disse var åpne. Det var de etter restarting av modem.

Da jeg gikk inn på Squeeze Server, fikk jeg fortsatt beskjeden som jeg fikk tidligere, og ting fungerte ikke. Jeg avinstallerte SS, og installerte så på nytt. Jeg kom inn i SS og ting kjørte bra. (Det gjorde det også før, helt til jeg startet maskinen på nytt.) La til noen regler i Windows FW, endret oppstartalternativet til "kjør automatisk når systemet starter", og tittet litt på innstillingene ellers. Prøvde en restart, og nå funker ting helt som det skal! :-D

Fantastisk! Tusen takk for all hjelp! Det var nok modem/router problematikken som var årsaken. Nå kan jeg faktisk åpne porter!
    Reservering og tildeling av ip'er ser foreløpig ut til å gå bra gjennom speedtouchen. Satser på det vedvarer!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KjellA
    Jeg oppgraderte mine Synology NAS bokser til siste versjon av operativsystemet (DSM 3.0) i går. Da sluttet selvsagt Squeezebox Server å kjøre...

Jeg bruker SSODS (Squeezebox Server on Disk Station) som operativmiljø for Squeezebox Server, siden denne som regel støtter siste versjon av Squeezebox Server (SS). Synology er så treige med å komme med nye versjoner selv, de er fremdeles på SS 7.5.0 i sin pakke for NAS boksen.

Så spørsmålet er: har noen forsøkt å kjøre SSODS på Synology DSM 3.0 ennå? Funker det, eller skal jeg bare gi opp forsøket og gå tilbake til SS 7.5.0?
    Om noen skulle lure, så er svaret at jeg fikk det i alle fall ikke til å funke hos meg. Med DSM 3.0, SSODS og SS 7.5.1. Squeezebox Server tryner på noen SQL-greier.

Men i går la Synology endelig ut SS 7.5.1. native pakke, og det funker. Så da er jeg reddet!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KjellA

Jeg har akkurat kjøpt meg en Synology selv og er veldig happy.
    Betyr SSODS at kan ikke trenger å kjøpe duet og at NAS gjør jobben slik at man kun trenger en Logitech remote ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, SSODS har ingen ting med dette å gjøre.
    Det SSODS er/gjør er å opprette et operativmiljø/grensesnitt på din NAS som gjør at du kan installere og kjøre en standard Squeezebox Server (Linux versjon) på din NAS. Dette var eneste mulighet til å kjøre SS på Synology NAS tidligere.

Nå som Synology har egen Squeezebox Server pakke til sine NAS bokser anbefaler jeg at du glemmer SSODS fullstendig, og i stedet laster ned og kjører Synology sin pakke. Den lastes ned fra Synology sin WEB og installeres enkelt gjennom NAS boksen sitt grensesnitt (under Pakkeadministrasjon).

Det du spør om er allikevel mulig, på en lang rekke måter. Her er noen:
    1) Du kan koble NAS boksen til et par aktive høyttalere gjennom USB, eller til en ekstern USB DAC som deretter kobles til en forsterker. Det finnes en rekke slike som funker, jeg har god erfaring med HTC Music Streamer. Da trenger du egentlig ikke Squeezebox Server i det hele tatt, fordi NAS boksen har sin egen Music Server løsning. Til å styre denne finnes det både web-grensesnitt og mobiltelefonprogramvare til iPhone og Andoid, samt Synology sin egen low tech fjernkontroll.
    Sjekk her:
    Synology Inc. - NEW NAS Experience - Synology DSM 3.0 :: Audio Station

Denne løsningen er helt ok, men ikke så avansert som Squeezebox Server/Player.

2) Du kan installere Squeezebox Server på NAS og bruke SoftSqueeze eller en annen programvarebasert spiller til å spille av musikken på en PC/Mac. Denne maskinen kan igjen kobles til stereoen, og da anbefaler jeg HTC Music Streamer på det varmeste. Den gir seriøst god lyd! Så om du allikevel har en HTPC eller mediacenter er dette en god løsning, da slipper du en Squeezebox i tillegg.
    Du kan styre denne softwarebaserte spilleren med en hvilken som helst fjernkontroll som kan styre en maskinvarebasert spiller, som Logitech sin Controller, eller f.eks. iPeng for iPhone/iPod. Det finnes mange andre også.

3) NAS boksen støtter streaming til UPnP/DLNA klienter. Og dette gjør den faktisk veldig bra, med transcoding og det hele når det er nødvendig. Den kan streame/gi tilgang til både musikk, film og bilder. Alt du trenger da er en eller annen klient som støtter UPnP/DLNA. Det kan være TVen din, forsterkeren din, en PlayStation eller Xbox, en dekoder som f.eks. Dreambox og mye annet. Velg det mest praktiske eller det som har best grensesnitt.

Det finnes mange varianter, muligheter og avarter over dette temaet. F.eks. bruker jeg MediaMonkey til å organisere musikksamling, spillelister og alt det der, og den bruker selvfølgelig akkurat samme musikkfiler som Squeezebox Server. Så kan jeg også kjøre MediaMonkey på en PC/HTPC, og styre den med fjernkontroll på iPhone. Bruker da faktisk Apple sin fjernkontroll for iTunes, med en liten softwaresnutt på PCen som kobler den til MediaMonkey.

Jeg har mulighet til alle disse opsjonene, men har allikevel valgt fysiske Squeezeboxer som avspillere (Receiver og Touch), og bruker Squeezebox Server på NAS. Som fjernkontroll bruker jeg iPeng på iPhone. Jeg synes dette er den beste løsningen for meg, du kan ha andre ønsker og prioriteringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, du kan også spille musikken direkte fra Squeezebox Server sitt web-grensesnitt. Da trenger du bare å koble NAS til et par USB høyttalere eller stereoen gjennom en USB DAC.

Men går det an å kontrollere denne web-spilleren med en fjernkontroll? Det har jeg aldri forsøkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, jeg hadde ikke hodet på plass. Det er nå montert tilbake. 8)

Du kan jo ikke spille noe lokalt fra web-grensesnittet, kun styre avspillingen på en nettverkstilkoblet avspiller (receiver, classic, touch, transporter osv.)

Så da blir løsningen en "softplayer", Softsqueeze, SqueezePlayer og sånt.

Det betyr at om du skal bruke NASen i stedet for en Squeezebox-avspiller må det i det minste være mulig å få en softplayer til å kjøre på den. Slett ikke sikkert dette går, men det skal jeg forske litt på. Har lyst på den løsningen selv, har en gammel NAS som passer fint til det bruk på hytta.

Den neste utfordringen blir om denne spilleren får tilgang til NAS boksens USB-høyttalere/DAC. Slett ikke sikkert.

Uansett, du kan bruke Synology sin egen løsning med AudioStation programmet på NAS og DS Audio som fjernkontroll, kan hende det gjør nytten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Kjell - jeg skjønte hva du mente.
    Ny whisky og en kveld med dune boksen:lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har vært borte i Grooveshark?
    Søkte kjapt på Google, og vistnok er ikke dette støttet på Squeezebox. I den forbindelse lurte jeg på om jeg kan enkelt streame lyden trådløst fra pcen gjennom squeezeboxen og ut til lydanlegg? Har benyttet Spotify med DSBridge via PS3 før, og det fungerte forsåvidt greit. Er det en slik type løsning det eventuelt må bli? Kan jeg rette lydstrømmen mot SB?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Spotify :http://avforum.no/forum/av-prosessor...queezebox.html
    Om du vil streame annen lyd til Squeezeboksen kan du f.eks. innstallere en plugin der heter wave.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Kjøpte en Squeezebox duet i går. Det fungerer veldig fint, streamer musikk fra pc til stereo. Men det jeg lurer på er hva logikken i album bildevisningen på skjermen til kontrollen er? Blar i albumene, men får bare opp bilder på noen av de.... Hvor skal bildene lagres og hva skal de hete? Jeg har prøvd å navngi noen bilder som er i samme mappe som musikkfiler til cover f.eks uten resultat. Så en liten innføring i dette hadde vært fint, har Googlet men fant lite av relevans....
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://wiki.slimdevices.com/index.php/Album_Artwork

Selv bruker jeg ett bilde i hver mappe, ikke i hver fil.

Husk å rescanne når du har lagt inn bilder.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt så hentes ting ned fra Gracenote eller iTunes eller lignende når man legger inn CD selv.

Men det var nevnt tidligere, og det funket for meg, var å legge bildet man vil ha på platen i samme mappe som albumet (da i en egen mappe for kun det albumet, og ikke alle filer fra forskjellige album og artister i samme mappe)

Så er det bare å navngi JPEG filen til "folder"

De som automatisk hentes ned pleier forsvinne for meg når jeg må gjøre endringer på navn osv. Og det er faktisk alt for ofte man må det, da det er mye tull i hvordan enkelte legger ting inn hos Gracenote.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg vil si at normalt hentes ingenting..

Bruker man derimot et program som hentet ned bilder så bør man jo vite hvordan det fungerer og hvor det lagrer ting.
    Integrasjon med Itunes har jeg ingen erfaring med.

Tror neste SB Server har en funksjon som også henter bilder.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er bilder redigert og lagt inn i ca 900 mapper, puh. Stort sett så virker bildevisningen greit. På noen av albumene vises ikke bilde på første sang, og av og til kan bildet forsvinne ved sangbytte midt i et album.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Ja, da er bilder redigert og lagt inn i ca 900 mapper, puh..
    Tar du jobben for meg også?

Side 90 av 108 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •