Squeezebox Duet - Side 89

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 89 av 108 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 85 86 87 88 89 90 91 92 93 99 ... SisteSiste
Viser resultater 1,761 til 1,780 av 2146
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Aha, da misforstod jeg. Jeg må medgi at jeg ikke akkurat _lytter_ til P4, så det kan godt være at de flesker til med balladesvisker hos meg også.

Send dem en mail til P4 og bed DEM reboote sin dingsboms som streamer feil stream...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Aha, da misforstod jeg. Jeg må medgi at jeg ikke akkurat _lytter_ til P4, så det kan godt være at de flesker til med balladesvisker hos meg også.

Send dem en mail til P4 og bed DEM reboote sin dingsboms som streamer feil stream...
    Er lov det

Ja får sende dem en mail - men det er da jæ**** rart at den fungerer på nettradio'n til Pioneer?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen på P4 radioen er å bruke ">>" neste spor.
    På min Duet er det som om P4 er en samlestasjon. Så starter den med Topp 40.
    Jeg trykker neste spor knappen >> og så skifter den til P4 Norge.
    Så trykker jeg ">>" igjen, og jeg får P4 Ballade.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Løsningen på P4 radioen er å bruke ">>" neste spor.
    På min Duet er det som om P4 er en samlestasjon. Så starter den med Topp 40.
    Jeg trykker neste spor knappen >> og så skifter den til P4 Norge.
    Så trykker jeg ">>" igjen, og jeg får P4 Ballade.
    AHA se der du - tusen takk for tipset
    Det løste saken

Hva skulle man gjort uten dette forumet sier jeg bare - alltid en "glup" sjel som har løsningen
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer Chris_ sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hva skulle man gjort uten dette forumet sier jeg bare - alltid en "glup" sjel som har løsningen
    +1!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg bruker ipeng på iphone til å styre 2x receiver og ein boom, men etter den siste ipeng-oppdateringa så er det blitt mykje tregere. Andre som har opplevd dette, eller er det innternt hos meg det er problem?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Duet problem

Hei!
    Jeg har akkurat kjøpt meg en Duet. Innstallerte Squeeze Server og alt funket. Skrudde så av maskinen og squeezeboxen, for så å starte det opp igjen neste morgen. Da funket det ikke. Får denne feilen:

Diagnose:
    DNS server: 192.168.0.102
    Ping: - OK
    TCP-port 3483 - mislyktes
    TCP-port 9000 - mislyktes

...

Har prøvd å avinstallere Squeeze Server, for så å installere på nytt, og da fungerer alt helt til jeg rebooter maskinen.

Jeg kjører windows 7 med AVG og Squeeze Server 7.5.1, Thomson Speedtouch 5x6 (modem) og en dLink 655 (router).

Noen ideer?

Morten

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordi at pcen din får ny ip på lokalnettet etter en restart tipper jeg, og dermed så finner ikke duet serveren lengre.

Prøv å sett fast ip via ruteren din til maskinen som kjører squeezebox softwaren, samt åpne de korrekte porter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Duet problem

PCen er satt opp på statisk IP, så det tror jeg ikke skal være problemet... Har også satt opp reciever og control med statisk IP. Portene, derimot, kan det godt være noe krøll med. Har satt de opp som åpne i Speedtouch'en (tcp 3484 og 9000, og UDP 3483), men får ikke bekreftet de som åpne. Har sett litt på muligheten for å sette modemet som bridge, men har foreløpig ikke fått det til. Minnes også å ha hørt at NextGenTel er noe trøblete på dette, noen erfaringer?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortensol
    PCen er satt opp på statisk IP, så det tror jeg ikke skal være problemet... Har også satt opp reciever og control med statisk IP. Portene, derimot, kan det godt være noe krøll med. Har satt de opp som åpne i Speedtouch'en (tcp 3484 og 9000, og UDP 3483), men får ikke bekreftet de som åpne. Har sett litt på muligheten for å sette modemet som bridge, men har foreløpig ikke fått det til. Minnes også å ha hørt at NextGenTel er noe trøblete på dette, noen erfaringer?
    Speedtouch'n har vell ingenting med internnettet i huset å gjøre? Det er Dlinken du må inn å fikse på =)
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må i dlink sette fast ip på maskinen med programvaren, så må du åpne og sende portene videre til samme maskin, alt inne i dlink. Da vil det virke og maskinen holder samme ip etter restart.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå åpnet porter i dlinken (TCP: 3483/9000, UDP:3483, og rettet disse mot pc som kjører Squeeze Server (192.168.0.102)), og skrudd av brannmuren i modemet slik at windows fw er den eneste som kjører. Får det likevel ikke til. Funker etter reinstallering av squeeze server, men ved omstart fungerer det ikke. Få følgende feilmelding i SS

Squeezebox Server
    Squeezebox Server: Kjører
    Serverens ip-adresse: 192.168.0.102
    Port 3483 (slimproto): Mislyktes
    Port 9000 (http): Mislyktes
    Port 9090 (CLI): Mislyktes

mysqueezebox.com
    Serverens ip-adresse: 89.202. ...
    Ping: OK
    Port 3483 (slimproto): Mislyktes
    Port 9000 (http): Mislyktes

Da jeg sjekker diagnose på controlleren får jeg opp at porter, ip'er, ping etc er ok, men for mysqueezebox.com får jeg "ikke koblet til", og ping/ip/porter "ikke koblet til". Hvis jeg prøver å oppgi kontoinfo for mysqueezebox.com får jeg feilmelding ("... Kontroller at nettverkstilkoblingen fungerer"), og da jeg prøver å stanse SS, får jeg feilmeldingen "Mislyktes med å stoppe SS. Se i hendelsesoversikten, og ring kundestøtte".

Jeg lurer på om speedtouchen lager noe krøll for dlinken.

Setter pris på hjelpen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva dlink du har? Ville beholdt brannmur på var jeg deg .

Sett den andre i bridge.

Du har valgt at programvaren skal starte med windows?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt for lite informasjon her til å kunne gi et fullgodt svar. Men noe sier meg at du har dobbelt sett med rutere? (Speedtouch og Dlink). Det er å be om trøbbel, selv om noe sier meg at du har peiling på hva du driver med.

For at dette skal fungere må ruterne være på hvert sitt IP-nett, og ruting satt opp korrekt. I prinsippet må Speedtouch være "ytterste" router, altså den som håndterer all ekstern ruting. Ingen DHCP må være aktivert på denne, da blir det surr (og det klarer du ikke å skru av med NexGenTel firmware, hva?). Dlink må håndtere intern ruting, og all DHCP. Ruting mellom dem må være riktig satt opp. Jeg mistenker at det er noe krøll her, kommer til det.

En kommentar til "Statisk IP" (som noen har snakket om, jeg tror nok du skjønner dette), her er det viktig å forstå hva man snakker om.
    At en DHCP server (i en ruter eller noe annet) reserverer en IP-adresse til en gitt klient er IKKE en statisk IP adresse. Det er RESERVERT IP adresse i et DHCP scope, og det er noe helt annet. Det forutsetter at DHCP fungerer som det skal, og at det kun er én mulig DHCP-server. Det hjelper absolutt ingen ting å reservere en IP-adresse i ruteren dersom DHCP er aktivert et annet sted, og det er dette som først svarer på DHCP-request fra klienten.
    Statisk IP-adresse er ÉN og bare én ting: Nemlig at IP adressen er satt opp fast på klienten, og at klienten dermed ikke bruker DHCP overhodet. Alt annet er dynamisk IP, enten IP-adressen er reservert eller ikke. Dette er viktig å forstå, siden det er stor forskjell på hvordan det fungerer i praksis.

Nok flisespikking; la oss finne en løsning.

For meg virker det som du har et rutingproblem. Ikke nødvendigvis riktig, men det kan virke slik. Alternativt et Firewall-problem på maskinen som kjører serveren, eller i en av ruterne (tvilsomt, men ikke umulig dersom du rutes ut i ditt "DMZ" mellom Speedtouch og Dlink og tilbake, og dermed oppfattes som ekstern bruker av Dlink).

Noe sier meg at du er inne på noe når du antyder at Speedtouchen (eller Dlinken) lager krøll. For å feilsøke anbefaler jeg at du gjør én av to ting:

1) Setter Dlinken in "Access Point" modus, (altså disabler all ruting, om mulig). Den vil da kun være et dumt aksesspunkt og en switch. All ruting og DHCP vil måtte håndteres av Speedtouch. Ikke en dum løsning egentlig, ulempen er at den ikke gir deg helt full kontroll siden den er predefinert og låst av NextGenTel (NGT).
    2) Setter Speedtouch i Bridgemodus. Dette gjør at den kun er et "dumt" ADSL-modem, Dlink må håndtere alt som har med DSL-innlogging og ruting å gjøre. Om den kan det eller ikke aner jeg ikke, har aldri klådd på en Dlink. Men at dette er fullt mulig å få til med Speedtouch på NGT kan jeg bekrefte, jeg har gjort det selv lenge. Det er ikke vanskelig, bare ikke supportert at NGT. Spiller ingen rolle, om du mot formodning trenger support er det enkelt å sette tilbake, bare ta kopi av Speedtouch-konfig før og etter.

Tidligere lå det en ypperlig bruksanvisning på NGT sitt uoffisielle forum, det gjør det ikke lengre. Men det er ikke vanskelig, og en Telenor-oppskrift funker like bra. Her er noen hint.
    Uoffisielt NextGenTel-brukerforum | Thomson 546i Bridge m/ WRT54GL og Tomato

Lenge siden jeg gjorde det, men jeg mener fremgangsmåten jeg benyttet er slik:
    1) Flash Speedtouch med en standard firmware fra Thomson, den finner du på nett (mulig du må kaste noen trylleformler først via kommandolinje for å få gjort det, husker ikke, men tror ikke det)
    2) Den er nå åpen, så du kan gjøre hva du vil med den. Dermed setter du den bare til Bridge-mode i GUI, ingen kommandolinje-greier for dette.
    3) Sett opp Dlink til å håndtere DSL-koblingen med brukernavn/passord fra NGT (dette har du fått tilsendt) i stedet for Speedtouch. Det meste av oppsettet finner du i Speedtouch nåværende oppsett, så sjekk det før du flasher den.

Speedtouchen får en spesiell (statisk) IP-adresse i Bridge mode, ikke pokker om jeg husker den i farten. Skal se om jeg har tatt vare på oppskriften og gi beskjed. Det finnes helt sikkert på nettet et sted, synd det gamle NGT-forumet ikke er aktivt, og gamle meldinger borte.

NB: Når du setter inn brukernavn mot NGT DSL på Dlink er dette ditt kundenummer, men med en "P" først. Altså P123456, dersom kundenummeret er 123456.
    Du skal bruke PPPoE, og alt annet er dynamisk. Verre er det ikke.

EDIT: Oppskriften på å flashe Speedtouch er jo indirekte i linken jeg oppga, bare klikk på linkene for å laste ned firmware og firmware loader. Resten er kakestykke, om du har ditt kundenummer og passord lett tilgjengelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for bra svar, dette skal jeg prøve. Har avventet å sette speedtouchen i bridge, nettopp siden dette ikke er supportert av ngt. Takk også for oppklaringen av statisk ip/reservert ip. Jeg har nok bare reservert den...
    Sliter også med NAT på min PS3, så har lenge mistenkt dlinken og speedtouchen å klusse til litt.

Får prøve dette i morgen, og kommer med tilbakemelding

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ærlig innrømme jeg er litt forfjamset nå, men jeg ser ikke helt hvorfor man skal blande inn routeren og div bokser.

Det er jo ikke ut på internett du skal streame?

Så lenge man har fått inn et par oppføringer i Windows brannmuren skal det fungere internt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener Pant, men det er ikke fullt så enkelt. Når du har to rutere i nettet er det fort gjort å få noen uante følger. Særlig om ikke disse står på hvert sitt IP-nett, og ennå mer særlig dersom begge håndterer DHCP. Da har du krem-oppskriften på trøbbel.

Eksempel:
    Ruterne har hvert sitt IP-nett (f.eks. 10.0.0.X mot internett og 192.168.0.X internt). Begge har DHCP aktivert (med NGT sin Speedtouch firmware kan du ikke slå av DHCP!)
    Din klient (Squeezebox server er i dette tilfellet også en klient) er satt opp til å bruke DHCP, men du har reservert en gitt IP-adresse i ruteren på 192.168.0.X. Klienten sender ut en DHCP-request, og denne requesten svarer ruteren på 10.0.0.X nettet på først. Du får f.eks. IP-adresse 10.0.0.2, og ikke den 192.168.0.X adressen du har reservert i den andre ruteren. Du er da per definisjon på et nett som befinner seg mellom de to ruterne, på innsiden av Speedtouch, men på utsiden av Dlink.
    Hvilket nett Squeezebox Server, Kontroller eller Receiver befinner seg på i et slikt oppsett vet du ikke, og det vil kunne variere fra gang til gang. De kan være på hvilket som helst av nettene. Om de er på ulike nett vil trafikken rutes til den "ytterste" ruteren, før den sendes tilbake til den "indre". Den oppfattes da som trafikk som kommer fra utsiden, og havner rett i firewallen på den indre ruteren. Om ikke portene er åpne her eller satt til å forwarde trafikken til det indre nettet, så skjer ikkeno...

Man skal altså ha tunga rett i munnen i et slikt oppsett, og den eneste fornuftige løsningen er å sette faste IP-adresser på klientene på innsiden. Og da mener jeg FASTE, ikke reserverte gjennom DHCP, siden du ikke kan skru av DHCP på den ytterste ruteren. Om man kunne ha skrudd av dette hadde det vært mulig å bruke DHCP på innsiden, men det går altså ikke med standard NGT Speedtouch.
    Problemet med denne løsningen er først og fremst at man må sette "port forwarding" eller åpne porter på begge rutere for å åpne for trafikk fra internett til innsiden, man har i praksis to nett og to lag med brannvegger å forholde seg til. Dette gir ingen praktiske fordeler om man ikke har gode grunner til å etablere et DMZ mellom ruterne, og det øker kompleksiteten.

Det veldig mange gjør er å gi begge ruterne adresse på samme IP-nett, f.eks. 10.0.0.X. Resultatet er høyst uforutsigbart, siden du da får to rutere på samme nett, som vil "krangle" om hvor trafikken skal gå. Om man i tillegg lar begge håndtere DHCP har man det totale kaos, det er klin umulig å få et slikt oppsett til å fungere fornuftig. Ok, man kan sette opp to ulike DHCP-scopes, eller gi alle klientene statisk adresse, eller reservere de samme adressene på begge DHCP-servere (rutere), men det løser bare deler av problemet.

Den eneste fornuftige løsningen er å sørge for at man kun har én ruter og én DHCP server. Det oppnår man ved å enten sette den trådløse ruteren i "access point" modus, eller å sette DSL ruteren i bridge modus. I alle andre tilfeller ber man om bråk om man ikke virkelig har greie på nettverksoppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KjellA
    EDIT: Oppskriften på å flashe Speedtouch er jo indirekte i linken jeg oppga, bare klikk på linkene for å laste ned firmware og firmware loader. Resten er kakestykke, om du har ditt kundenummer og passord lett tilgjengelig.
    Viktig info: Når du resetter/flasher Speedtouchen får den default admin/1234 som brukernavn/passord.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hører sikkert hjemme i en annen tråd, men lurer på hvordan dette fungerer i praksis:

- Speedtouch (modem) i bridge modus, videresender info til dlink (router)
    - dlink ivaretar pppoe oppkobling med brukernavn, passord etc.

1) Kan jeg fortsatt ha dhcp aktivert i dlinken, slik at den deler ut ip'er til "gjesteklienter", men ha statisk ip på utvalgte klienter?

2) Må statiske ip'er velges utenfra dhcp poolen, og settes disse statiske ip'ene i routeren eller i selve klienten? Setter jeg opp en statisk ip adresse til en klient, dersom jeg låser en ip utenom dhcp poolen til en bestemt mac adresse?

Takker for svar!

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Ja, du kan/må ha DHCP aktivert i Dlinken, så sant du ikke har noen annen DHCP server i nettet. Speedtouch i Bridge-mode gjør ingen ting annet enn å sørge for å ha den fysiske koblingen oppe, den gjør ikke noe "smart".

2) En statisk adresse settes på klienten. Du må sørge for at statiske adresser er utenfor DHCP-scope, ellers risikerer du at to klienter får samme adresse.

Det er ikke noe poeng i å låse en IP-adresse utenfor poolen til en MAC-adresse (om du i det hele tatt kan gjøre det), den blir ikke mer statisk av den grunn.

Det jeg anbefaler er som følger:
    1) La DHCP-pool være så liten som mulig, og kun brukes av klienter i nettet
    2) "Faste" klienter i nettet, som fra tid til annen også fungerer som servere, settes opp til DHCP, men fortrinnsvis med reservert adresse. Da vet du i prinsippet hvilken adresse de har.
    3) Alle servere i nettet settes opp med statisk adresse, ikke DHCP. Det samme gjelder all annen infrastruktur; rutere, switcher, NAS, TV-dekodere osv. Disse adressene må være utenfor DHCP scope.

Side 89 av 108 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 85 86 87 88 89 90 91 92 93 99 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •