Software for å rippe mine DVD til bruk på Tvix 4100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Software for å rippe mine DVD til bruk på Tvix 4100

Har en Tvix 4100SH på vei i posten og lurer på hva som anbefales av pc software for å kunne lage mine barns DVD`er til ett greit lagringsformat som jeg kan legge på disken i Tvixen?

Er ganske ny her og usikker på hvilke format jeg bør lagre i?

mvh
    Alf

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til full kvalitet benyttes DVDShrink for ripping og AnyDVD for å fjerne kopisperre. Tvix´n spiller vel da av Video_TS folderen.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet program: xilisoft DVD Ripper. selve serial-key er det som koster penger. for å laste ned: MP4 Converter, DVD to MP4/iPod Converter - download MP4 Converter software

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det film som du har filmet som du vil ha i høy kvalitet. Er det SD eller HD vi snakker om?

Eller er det tegnefilmer, elias og byggmester bob samlingen du vil ha inn på tvixen?

K

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Relevant spørsmål! Jeg vurderer selv å ta en h264 konvertering av en rekke DVD'er i samlingen min som neppe kommer på HDDVD/BR med det første. Dette gjelder primært nordiske filmer.

Problemet med ISO filer er at selv om de ikke er så store, så HATER jeg reklame, FBI logos og dårlige menyer. Jeg vil ha filmen jeg - i en stor fil! Når det er sagt så støtter Tvix'en både ISO filer og VIDEO_TS kataloger helt greit.

Jeg ville tippe et søk på doom9.org vil gi deg flere svar enn du får på avforum når det gjelder verktøyvalg og teknikker.

Jeg har instilt meg på at dette er noe som kommer til ta lang tid - så bør kanskje starte snart selv.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort dette med masse filmer til de små.
    Ripper bare filmen, uten menyer, reklame og alt det tullet. Og tar bare det norske lydsporet.
    Nå er det bare å velge ISO filen "Elias1.iso" og filmen starter uten menyer og reklame samt med norsk språk. Svært enkelt.

Senere i dag kan jeg skrive en liten oppskrift på hvordan dette gjøres. Det er ganske enkelt og tar ikke lang tid. Skal filmen reenkodes til H264 el. så må en belage seg på mye mer tid. Tegnefilmer kan fint rekomprimeres slik de bare tar 1-2GB. Reenkoder en til H264 el så ender en nok på rundt 500-800MB pr film, men jeg gidder ikke å vente for å spare litt plass. HD plass er billig, fritiden min er dyrbar.

Kjell

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    HD plass er billig, fritiden min er dyrbar.
    herlig sitat

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDdecrypter ripper jo fint ut, evnt. hele disken til video_ts eller kun filmen(eller andre deler) til en stor fil.
    Til de små (barna) er det vel muligens en fordel å kun rippe hele filmen og unngå alt av menyer m.m (filmen starter automatisk mao).

En annet alternativ er å bruke DVDRebuilder. Denne kjøres på allerede rippa filer(fra DVDdecrypter f.eks), men man har du muligheten til å fjerne trailere, menyer(også knapper i menyer), subtext, lyder, extras m.m.
    Bruker denne endel på mine egen DVD'er slik at jeg får en HDD-kopi som er tom for extras, uønskede lydspor osv, og sitter igjen med en Video_TS folder som inneholder menyene jeg ønsker(hvor også uønskede valg er disablet) og kun filmen. Tar denne kjapt gjennom DVDShrink etterpå for å få en ISO-fil (kan sikkert bruke andre også, men det går kjapt).
    Shrink har jo den ulempen at så fort man skal ha med menyer så får man jo ikke fjernet så mye (uten å få statiske bilder m.m), og man ender opp med en "full" kopi hvor en kan justere komprimeringsraten på innholdet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel nesten ikke lettere enn å bruke AnyDVD + DVDShrink?

I DVDShrink kan du jo utrolig enkelt bare velge (hoved)filmen, ta bort unødvendige lydspor og undertekster og lagre resultatet som en iso-fil.

AnyDVD går i bakgrunnen og surrer og trenger ingen oppmerksomhet i det hele tatt... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne omgang er det mine barn sine DVD filmer som får altfor tøff behandling i DVD spilleren.

Men etterhvert kanskje også HD opptak fra DV kameraet, Dreambox og HD DVD ?

Bør være en software som er enkel, rask og gir god kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Jeg har gjort dette med masse filmer til de små.
    Ripper bare filmen, uten menyer, reklame og alt det tullet. Og tar bare det norske lydsporet.
    Nå er det bare å velge ISO filen "Elias1.iso" og filmen starter uten menyer og reklame samt med norsk språk. Svært enkelt.

Senere i dag kan jeg skrive en liten oppskrift på hvordan dette gjøres. Det er ganske enkelt og tar ikke lang tid. Skal filmen reenkodes til H264 el. så må en belage seg på mye mer tid. Tegnefilmer kan fint rekomprimeres slik de bare tar 1-2GB. Reenkoder en til H264 el så ender en nok på rundt 500-800MB pr film, men jeg gidder ikke å vente for å spare litt plass. HD plass er billig, fritiden min er dyrbar.

Kjell

Tar gjerne imot oppskriften din !

Enklest mulig, gjerne som en fil, trenger jo ikke alt surret som er med, kun filmen og norsk tale :-)

Har ikke bestilt harddisk ennå, er det noen som er å anbefale?
    Tenkte minimum 750GB, men tror det blir 1TB.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg bruker DVDshrink som kan hentes her DVD Shrink .

-Installer programmet
    -Sett i filmen du skal rippe.
    -Start DVDShrink

Se bilde1. Trykk "reauthor".

Se bilde2. Dobbelklikk på drevet som filmen ligger i.

Se bilde3. Trykk og hold på "main movie" og dra denne til venstre til "RE-authored DVD"

Se bilde4. Trykk på "Compression settings" tabben. Velg vekk språkene du ikke vil ha samt tekst du ikke vil ha.

Se bilde5. Deretter velger du "custom ratio" for å komprimere filmen hardere. Jeg kjører den som regel ned til 1/2 størrelse på tegnefilmene til ungene.

Når du er fornøyd trykker du på "Backup" knappen øverst i programmet.

Se bilde6. Velg ISO fil og hvor du vil lagre den samt navn på ISO filen, er Tvixen koblet til kan du lagre ISO filen direkte til den via USB.

Nå kjører DVDshrink igjennom og lager en ISO fil til deg med KUN filmen uten noe annet.

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det fungerer utmerket.

Har en del filer som er lagret som img filer bare for å gjøre det enkelt. Hvordan gjør jeg disse enklest spillbare til Tvix? Evt gjøre om til iso? Hvordan ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av affas
    Takk for det fungerer utmerket.

Har en del filer som er lagret som img filer bare for å gjøre det enkelt. Hvordan gjør jeg disse enklest spillbare til Tvix? Evt gjøre om til iso? Hvordan ?
    Du bytter "etternavnet" (renamer) de bare til .ISO istedet for .IMG. Trenger ikke å gjøre noe mer.

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å endre navn i windows utforsker, men de vil fortsatt ikke vises i menyen ? Men når jeg endrer navn så ser det jo ut som det bare er i hele filnavnet og ikke selve typen fil?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå gjort noen h264 konverteringer av dvd'er med AnyDVD og AutoMKV og synes det er en helt kurant måte å hive inn dvd'er på. Så lenge man ikke skal legge inn alt for mange (for meg haster det ikke) så er det bare å sette igang en film hver dag før man drar på jobb - og gjerne koble seg opp til pc'en i lunsjen og se hvordan det går...

Jeg er helt enig i at plass ikke koster så mye - men synes 9 gig er unødvendig mye plass å bruke på en DVD film når alle HD filmene mine tar fra 4-8 gig.

Sålangt er jeg imidlertid ikke helt overbevist over kvaliteten. Jeg har sett antydninger til kvalitetstap på 9 gig ISO konvertert til 1.5 gig x264 filer så det er mulig jeg må opp litt i størrelse og må eksperimentere litt mer med innstillinger. AutoMKV er ihvertfall et bra og enkelt verktøy å bruke!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant renamer software på nettet og det fungerer.

Har endel filmer hvor det er flere bokser med Norwegian på språk. Lot flere stå, men da legger den flere lydfiuler oppå hverandre. Hvordan vet jeg hva jeg skal ha ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av affas
    Fant renamer software på nettet og det fungerer.

Har endel filmer hvor det er flere bokser med Norwegian på språk. Lot flere stå, men da legger den flere lydfiuler oppå hverandre. Hvordan vet jeg hva jeg skal ha ?
    Det er filmer der det ikke er indikert hvilket språk det er. Da setter jeg filmen i dvd spilleren og når filmen kjører så teller jeg hvilket lydspor jeg vil ha.
    Defaulten er alltid nr1 på listen, så hvis jeg må skifte lyd 2 ganger for å få det rette så er det nummer 3 på listen jeg skal ha.

Litt banalt, men det funker.

K

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •