High end processor og avfolkets erfaringer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 103
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jøpte en ny Lexicon MC-4 fra USA på ebay. Havnet på ca. 22 000 totalt. Nypris i Norge er 46 000! Som nevnt før i tråden, det er bare å plugge den i. Ikke nødvendig med noen omformer.
    Er veldig godt fornøyd selv om den ikke har HDMI switching og støtte for de siste lydformatene. Utrolig feksibel med haugevis av innstillingsmuligheter. Har bl. a. muligheten til å programere om innganger slik at du får to analoge 5.1 innganger til f.eks. SACD/DVD-A og Blu-ray/HD-DVD. Noe som fungerer utmerket!
    Bra pris! Og godt at du er fornøyd.

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lexicon

Se her ja!
    Egen tråd for high-end prosessorer, det var stas.
    Lite snakk om det i avforum.

Jeg har selv Lexicon MC12b HD EQ og er veldig fornøyd.
    Prismessig kostet den 130 000,- når jeg kjøpte den.
    Prisene er justert, og nå koster den 122 000,- veiledende.

Eufonia har justert ned prisene sine (har prislister, send meg evt en pm).

Ellers så finnes MC12 i 3 utgaver;
    MC12b HD EQ balasert, HDMI, Room Eq. Her brukes 4 mic'er som settes der man sitter mest. Fungerer meget bra... Etter at det er gjennomført en del kalibreringer (automatiske) så kan man sammenligne - skru EQ av og på. Det finnes og 3 nivåer på EQ'en.

MC12b HD (samme som over men uten room EQ) 97 000,-

MC12 HD ikke balansert, uten EQ. 88 000,-

De har og kommet med RV-5 (integrert) og MV5 (samme som RV-5 medn uten effektforsterkere) til 38 400,- og 26 900,-

Lexicon har flere pre-amper, men så langt er det bare MC12 som har RoomEQ. Mulig det forandrer seg med nye modeller.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Lexicon processorene er mildt sagt råe, blandt det beste som finnes der ute, men som alle andre produkter fra harman int. så er de urimelig dyre her i Norge. Lexicon har dog autosensing på strømmen og kan derfor trygt importeres fra USA.
    Tomsavini her på forumet har MC12 HD, han kan sikker utbrodere litt.
    Jeg får litt rabatter, har kjøpt min i Norge, så jeg vet desverre ikke så mye om hvordan det er med USA utgaven...

Ellers har jeg og hatt Proceed PAV/PDSD. kostet samme som Lexicon'en. 2 sepparate bokser.
    Hadde etter dette Proceed AVP2.

Man kjøper jo gjerne der man får rabatter, så valget sto i mellom Meridian og Proceed. De er ikke langt fra hverandre i pris. I sin tid valgte jeg Proceed da Meridian ikke kunne ta i mot et analogt signal og la det forbli i det analoge domenet (analog passthrough).

Som det er nå er det jo ikke mye med analog lyd, så kanskje valget vil bli annerledes neste gang.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg har prøvd mange av de nevnte enhetene, og endte faktisk opp med Meridian 861, som jeg ville ha gitt tittelen "verdens beste" surround-prosessor. Lexicon MC-12B var også bra, men den låt litt mer pågående hos meg og hadde visse software irritasjonsmomenter. Krell`n (showcase) var alt for kjølig og analytisk i forhold til min smak, mens Mark Levison ikke var verdt prisen i det hele tatt (den siste Proceed`n var bedre).

Classe hadde også for mye sortware-bugs, så den gikk på hodet ut av huset.
    Halcro imponerte heller ikke.

Cary`n til ca. 20 000 imponerte derimot stort til prisen (Lyric slår sikkert av enda mer), særlig på to-kanals lyd. På hjemmekino var den litt reservert, men likevel nesten et kupp til prisen (ingen bildekonv.).

Det ble solgt en Theta Cassablanca III for 40 000 for en måned siden, så nå er du kanskje litt for sen. Så vidt jeg har hørt fra andre, kan også den være litt analytisk og nådeløs på dårlige innspillinger, men den kan høres hos Lyric.

Bryston prosessoren er testet hos audiophile.no, så gå inn på hjemmesiden deres. Parasound har fått mange gode kritikker, og gir en lydkvalitet tilsvarende en ren dac til 10 000 kroner i stereo. Meridian 861 slår likevel denne "hands down".

Anthem Statement D2 kjenner jeg dessverre ikke.
    Hei!
    Var det nye MC12 HD du prøvde, eller den gamle utgaven? litt nysgjerrig: hva var det du irriterte deg over på MC12'en (software irritasjonsmomenter) ?

Leste du syntes Mark Levinson No.40 ikke var verdt prisen.
    Så, du har hørt/testet den?

For meg ble den for dyr, koster (selv med nedjusterte priser) nesten 3 ganger så mye som min MC12b HD EQ. ML NO40 koster i dag veil. 249 000,-

Noe som er bra med Lexicon, de har tidlig ute med HDMI inn for bilde/lyd. meridian har enda ikke kommet med det. Ganske nice å ta signalet ut i PCM og la prosessoren foreta D/A konverteringen. Er litt over et år siden de kom med det.
    Jeg hadde bestilt meg MC12b EQ, så fikk jeg beskjed om at det var lurt å vente litt da det kom en ny versjon med HDMI inn. Jeg er forøvrig meget fornøyd med Eufonia (importøren).

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Kjøpte en ny Lexicon MC-4 fra USA på ebay. Havnet på ca. 22 000 totalt. Nypris i Norge er 46 000! Som nevnt før i tråden, det er bare å plugge den i. Ikke nødvendig med noen omformer.
    Er veldig godt fornøyd selv om den ikke har HDMI switching og støtte for de siste lydformatene. Utrolig feksibel med haugevis av innstillingsmuligheter. Har bl. a. muligheten til å programere om innganger slik at du får to analoge 5.1 innganger til f.eks. SACD/DVD-A og Blu-ray/HD-DVD. Noe som fungerer utmerket!

Ser at Lexicon nå har kommet med en ny prosessor, MV-5.
    Lexicon MV-5 Music and Cinema Processor Details
    40 400,- er prisen på MC-4 i dag.
    I den prisklassen er det vel pr i dag mer lurt å kjøpe MV-5 (26 900,- veiledende i Norge). HDMI input m.m.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Hei!
    Leste du syntes Mark Levinson No.40 ikke var verdt prisen.
    Så, du har hørt/testet den?
    For meg ble den for dyr, koster (selv med nedjusterte priser) nesten 3 ganger så mye som min MC12b HD EQ. ML NO40 koster i dag veil. 249 000,-
    Lurte litt på det jeg også. No40 er jo lagd i veldig begrenset opplag. trodde nesten dise ikke fantes utenfor USA jeg.
    Hvis du Haugen har hands on experiance med No40 hadde jeg satt pris på et utfyllende review.
    Har sett No40 til salgs på audiogon til rundt $16.000,- egentlig ikke så galt. Det går vist ann å sende inn produkter til ML for volt omstilling. En slik procesor hadde da kostet drøyt 125K her i Norge

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte litt på det jeg også. No40 er jo lagd i veldig begrenset opplag. trodde nesten dise ikke fantes utenfor USA jeg.
    Hvis du Haugen har hands on experiance med No40 hadde jeg satt pris på et utfyllende review.
    Har sett No40 til salgs på audiogon til rundt $16.000,- egentlig ikke så galt. Det går vist ann å sende inn produkter til ML for volt omstilling. En slik procesor hadde da kostet drøyt 125K her i Norge
    Så vidt meg bekjent er det ingen av disse i Norge. Det er 2 stk (jeg vet om) av DVDspillern, men ingen av pre-ampen.
    kunne tenkt meg en sånn en selv.. Sikle sikle.. Må starte med lotto tror jeg!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Så vidt meg bekjent er det ingen av disse i Norge. Det er 2 stk (jeg vet om) av DVDspillern, men ingen av pre-ampen.
    kunne tenkt meg en sånn en selv.. Sikle sikle.. Må starte med lotto tror jeg!
    vel Toska & co. er jo bak lås og slå, så det er fritt frem,

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pro/cons

Så du sa at du ikke var helt fornøyd med et par småting med Krell'en din. har du noen flere ting å si?

Bittelitt om mine erfaringer...
    Det jeg hadde først av dyrere prosessorer var Proceed PAV.
    Så kom PDSD man koblet til PAV.
    Etter det byttet jeg til AVP2.
    Så ble det Lexicon MC12.

Har ikke hatt feks. Krell hjemme. Men, det var hos Eufonia jeg fikk best priser, så det hadde mye å si for meg.

Virker som Lexicon hører på kundene sine. kommer med oppdateringer, og de har alltid en innbyttedeal om det kommer noe som er så forskjellig at man må bytte selve boksen. Veldig greit.
    Jeg liker oppsettet på Lexiconen, bra menyer. Man kan og stille inn alt via skjermen, man må altså ikke koble til PC for å forandre noe. Man kan koble den til en PC, men greit å ha muligheten til å gjøre forandringer direkte.
    Veldig bra muligheter for instillinger og oppsett. Samme som Proceeden - masse instillinger når man setter den opp, etter det er den enkel i bruk.

En liten detalj jeg liker; kan kan trykke på en inngang, så slår den seg på. Trenger ikke å slå den på, vente noen sec, og så velge inngang. Flisespikkeri, men jeg liker det.

Kan slå av det meste av lys, bare en svak lysdiode som er på når man ser film.
    Er lite glad i lys når jeg ser film... Mye derfor jeg har plassert mesteparten av anlegget bak meg.

Bra med innganger, bla 6 HDMI.

Mye annet og, men prøve å ikke skrive for langt.

Om jeg skal klage på noe...
    Gjør ikke om fra component til HDMI. Regner med at dette kommer senere.
    PS3/HD DVD/DVD går via HDMI, men Wii'en har bare Component.
    Fikk løst dette ved å ha 2 kabler til prosjektor, HDMI og component.
    Den har 2 soner (sende lyd/bildetil andre rom) og en reccord sone - noe jeg egentlig ikke trenger. Kan trøste meg med at begge de 2 sonene kan slåes helt av.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må nok vente lenge på high-ends med HDMI 1.3, men hvordan håndteres LPCM over HDMI på Lexicon? Viktig med HD-lyd, vettu... :-)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Vi må nok vente lenge på high-ends med HDMI 1.3, men hvordan håndteres LPCM over HDMI på Lexicon? Viktig med HD-lyd, vettu... :-)
    Hei!
    Viktig med HDlyd ja. Men, hva tenker du på med håndtering?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar den imot LPCM? Ikke alle receivere/prosessorer med HDMI gjør det.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Tar den imot LPCM? Ikke alle receivere/prosessorer med HDMI gjør det.
    Ja, den gjør det. LPCM inn, og bilde.
    Fungerer meget bra, veldig fornøyd med oppsettet i MC12.
    Sender HDMI bilde/lyd inn i pre-ampen, og bildet ut av den til prosjektor (Black Wing Two).
    Bruker HDMI fra; Xbox Elite, HD DVD, PS3 og Oppo 981.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE] Var det nye MC12 HD du prøvde, eller den gamle utgaven? litt nysgjerrig: hva var det du irriterte deg over på MC12'en (software irritasjonsmomenter) ?

Det var den gamle MC12B (i 2003). Den hadde en tendens til å slå seg over til Logic 7 uansett hva slags lydformat jeg hadde valgt. Den innebygde Dac`n var heller ikke noe særlig bedre enn rene, eksterne DA-konvertere i prisklassen 10-15000, og da den i tillegg kunne låte litt pågående i øvre mellomtone hos meg (jeg har hatt svært mye å sammenlikne med), så var den uaktuell for meg. Siden har jeg jo hørt at software-feilen med Logic7 ble fikset og det gjelder sikkert i høy grad på MC12HD, som jeg ikke har hørt. Så jeg går ut fra at du er fornøyd?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=J.Haugen]
    Var det nye MC12 HD du prøvde, eller den gamle utgaven? litt nysgjerrig: hva var det du irriterte deg over på MC12'en (software irritasjonsmomenter) ?

Det var den gamle MC12B (i 2003). Den hadde en tendens til å slå seg over til Logic 7 uansett hva slags lydformat jeg hadde valgt. Den innebygde Dac`n var heller ikke noe særlig bedre enn rene, eksterne DA-konvertere i prisklassen 10-15000, og da den i tillegg kunne låte litt pågående i øvre mellomtone hos meg (jeg har hatt svært mye å sammenlikne med), så var den uaktuell for meg. Siden har jeg jo hørt at software-feilen med Logic7 ble fikset og det gjelder sikkert i høy grad på MC12HD, som jeg ikke har hørt. Så jeg går ut fra at du er fornøyd?
    Hei!
    Vet de har gjort en hel del oppgradering til den siste plattformen. Kommet en SWuppdatering og. Har aldri støtt på det problemet der (heldigvis ).
    har prløvd en del forskjellige, og er veldig fornøyd ja. Syntes det var veldig flott at de kom med HDMI allerede for et drøyt år siden.

Du sa at du ikke synes ML.40 var verdt prisen, har du testet den selv?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linn Kisto

Linn Kinos

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linn Kisto
    Linn Kinos
    Glem heller ikke Linn Akurate Kontrol, som egentlig er identisk med NewExotik. Fullbåren high-end surroundprosessor, selv om den mangler video-delen.

For øvrig har jeg selv en Linn Kinos. Veldig bra pre-/pro, som nok apellerer mer til musikkprioriterte brukere enn til hjemmekinobruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No40 er jo lagd i veldig begrenset opplag. Trodde nesten disse ikke fantes utenfor USA jeg.
    Det er såvidt meg bekjent riktig. Det var en venn i USA som lånte ML 40 og Meridian 861.v4 med seg hjem. Han endte opp med 861 på ren lydkvalitet (selv om den også kostet omkring halvparten av ML). Jeg har brukt vedkommende i lyttepanel tidligere, så jeg stoler på hans vurdering. Selv om Meridian som oftest er sent ute med det siste av nye bildeformater (HDMI o.l.), så er lydkvaliteten viktigst for meg: Pr. dags dato kjenner jeg ingen surroundprosessorer som slår 861.V4, men jeg har altså ikke hørt de siste fra Lexicon. Men i forhold til pris er det få som kan slå Cary Cinema 11 til ca. 20k. Kjempekjøp!

Newcomer 92ttz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en ivrig Tag Mclaren bruker vil jeg selvfølgelig dra frem AV32R DP og AV192R. Disse er som kjent ikke i produksjon lenger, men finnes på bruktmarkedet. Begge er ustyrt med romkorreksjon

AV32R har ingen videomuligheter og snakke om, men er ypperlig på både stereolyd og surround. Kommer i 5 eller 7 kanals utførelse. Denne har jeg selv og er kjempefornøyd. Ny pris på min tror jeg var ca 60000,- Vurderer å oppgradere til AV192 på grunn av at den har 7 kanaler og bypass som 32 mangler.

AV192R - kommer i 7 kanals utførelse med mange opsjoner som f.eks scaler, DVI switcher ++++++. Full spec var vel rundt 30000 usd. Har en på handa med scaler til 3750 usd og det frister fryktelig.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det var B-versjonen... kjøpte den rundt nyttår og den hadde siste firmware.
    Brukte den sammen med en Rotel RMB-1095 5-kanals effektforsterker, hadde planer om å kjøpe en Chaper Audio Couplet 2-kanaler for å drive frontene. Hadde de på hjemlån og det spilte veldig bra.
    Men lånte også en Chapter Audio Précis integrert forsterker og når den da spilte så mye bedre musikk enn Meridian/Couplet komboen, så ble det et enkelt valg for meg som spiller mest musikk.
    Ser du mer film velger du kanskje annerledes.

MVh C :-D

Var det G68B versjonen? Hvordan var din G68 satt opp, hva synes du om kvaliteten.
    hvorfor solgte du?

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •