Hvilken mediespiller skal jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken mediespiller skal jeg velge?

Jeg sliter litt med å finne ut av hvilken mediespiller jeg skal velge. Har fint lite peil på tekniske detaljer, så vær tålmodig med meg :-?

Ulike ønsker:
    Prisklasse 2-4000 kr
    Full HD kvalitet (1080p)
    Kan hente filer fra delte mapper på PC -mens PC er slått av
    Kan kople til f.esk ekstern harddisk og kjøre lagrede videoer fra denne
    Har lagringsmulighet
    Støtter de mest vanlige formater på video, bilde og lyd

Har tittet på TVIX M5100SH, TVIX M4100SH, TVIS M5000U. Kan noen forklare meg forskjellen på disse? Og hva er forskjellen på disse mediespillerne og mediastreamer som Netgear EVA8000? Noen andre merker som er verdt å se på?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt en avgjørelse på å velge Tvix M-5100SH, men er usikker på om jeg skal velge med eller uten harddisk. Hva lønner seg? Vet at garantien faller bort dersom man bytter ut harddisk som følger med ved kjøp -så spørsmålet er vel om man vil få behov for å bytte disk i nærmeste fremtid......Det er 500GB jeg funderer på å kjøpe med. Tips til steder disse er billigere enn i Norge?

Noen som har erfaringer fra denne spilleren? Fungerer trådløs overføring av alle formater?

Hører også at det kommer en ny Tvix snart - er det kanskje verdt å vente til den kommer? Noen som vet hva den vil ha av tilleggsfunksjonaliteter?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man kjøpt disse?
    Er først og fremst på jakt etter en spiller som trådløst kan overføre foto til projektoren. Helst kobles til pj med HDMI. 720p er fine greier for meg.

Newcomer stylar sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett denne? :wink:

MB200

Litt dyrere men...

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stylar
    Sett denne? :wink:

MB200

Litt dyrere men...
    EDIT: Denne linken passer vel litt bedre...
    HD Media Spillere

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips:Twix mediaspiller kan kjøpes her
    Reference audio - hemmabio projektorer dvd hifi

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har testet MB200?

Den ser jo flott ut...

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvix enhetene (4100/5100) kan kjøpes på komplett, pcutstyr.no her i landet. Ikke såå gale pris heller. Regnet litt på det og det lønner seg ikke mye å importere fra USA eller EU. Vel, om momsen faller bort så sparer du, men ellers veldig lite.
    Prisene her til lands ligger på 3250-3495 for 5100SH. Noe rimeligere for 4100SH.

Det er ingen funksjonelle forskjeller mellom 4100 og 5100. Kun ytre form.
    Om du ønsker å vite forskjellen mellom 4000/5000 og 4100/5100 er dette stedet å lese om forskjellene: DViCO TVIX.Second Tuner PCI, USB: Home > FAQ (på høyre side er det en link man kan trykke på (comparative table))

I praksis så vil 4100/5100 gi deg playback av X264 codec og mkv-filer (siste er i beta) i forhold til 4000/5000. 4100/5100 støtter også 480/576i på HDMI (om du skulle ha en videoprocessor/scaler). 4000/5000 har 480/576i på component, men kun 480/576p på DVI. Og 720p, 1080i og 1080p på DVI da...

Om du ikke har noen behov for X264/mkv så vil 4000/5000 modellene gi deg mye morro. Alle modellene har 1080p ut på DVI/HDMI, DVD-ISO/IFO støtte, spiller omtrent alt av formater og kan benytte intern/ekstern/NAS disk, samt PC (shared folder eller NFS).

Ellers så vil ikke garanti ryke dersom du bytter HDD. Det er jo tross alt lov å etterinstallere HDD. Men, min anbefaling er å ikke kjøpe med HDD. HDD er billig her i landet. Butikkene tar seg betalt for både HDD og innstallasjon av denne. Sjansen for at HDD feiler i transport er jo også stor. Og da er det lettere med en lokal butikk hvor disken er kjøpt.

Ny modell (5500) tilsier ryktene kommer neste år. Q1 eller Q2 2008. Alt for lenge til...

Trådløst vil jo fungere på et vis, men neppe for HD film eller DVD. Har lest om flere som ikke får det helt til å fungere. For mp3/divx vil det funke greit.

Det er forresten rapportert om ytelsesproblemer med avspilling via nettverk på HD-film (spesielt mkv filer). Så de anbefaler at slike filer legges på intern HDD. Håper DVICO får fikset dette.

En annen konkurrent til denne er Tomacro sin Lim200. Meget bra på HD-playback, men mangler noe funksjonalitet enda. Bla. kun 1 nettverksdrev, mulig mangel av DVD-ISO, og DVD-IFO filer.

Har selv en 5000 modell som jeg er meget fornøyd med. Vurderer 5100, men ikke helt bestemt meg enda. Ville helst hatt 5500, men ting tar tid, så det er mulig jeg anskaffet 5100 i mellomtiden.
    Kjører kun fra NAS og lokale PCs via nettverk og aldri hatt noe ytelsesproblemer (selv ikke for 1080p mateiale via nettverk).

BestBuy.no har 4000 modellen til 1999,- om det kunne være aktuelt.

MB200 var bra i sin tid da den kom, men kan egentlig ikke sammenlignes med tvix 5100 i dag. Ikke det at MB100/200 er dårlig, men den mangler endel saker som tvix har.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Tvix enhetene (4100/5100) kan kjøpes på komplett, pcutstyr.no her i landet. Ikke såå gale pris heller. Regnet litt på det og det lønner seg ikke mye å importere fra USA eller EU. Vel, om momsen faller bort så sparer du, men ellers veldig lite.
    Prisene her til lands ligger på 3250-3495 for 5100SH. Noe rimeligere for 4100SH.

Det er ingen funksjonelle forskjeller mellom 4100 og 5100. Kun ytre form.
    Om du ønsker å vite forskjellen mellom 4000/5000 og 4100/5100 er dette stedet å lese om forskjellene: DViCO TVIX.Second Tuner PCI, USB: Home > FAQ (på høyre side er det en link man kan trykke på (comparative table))

I praksis så vil 4100/5100 gi deg playback av X264 codec og mkv-filer (siste er i beta) i forhold til 4000/5000. 4100/5100 støtter også 480/576i på HDMI (om du skulle ha en videoprocessor/scaler). 4000/5000 har 480/576i på component, men kun 480/576p på DVI. Og 720p, 1080i og 1080p på DVI da...

Om du ikke har noen behov for X264/mkv så vil 4000/5000 modellene gi deg mye morro. Alle modellene har 1080p ut på DVI/HDMI, DVD-ISO/IFO støtte, spiller omtrent alt av formater og kan benytte intern/ekstern/NAS disk, samt PC (shared folder eller NFS).

Ellers så vil ikke garanti ryke dersom du bytter HDD. Det er jo tross alt lov å etterinstallere HDD. Men, min anbefaling er å ikke kjøpe med HDD. HDD er billig her i landet. Butikkene tar seg betalt for både HDD og innstallasjon av denne. Sjansen for at HDD feiler i transport er jo også stor. Og da er det lettere med en lokal butikk hvor disken er kjøpt.

Ny modell (5500) tilsier ryktene kommer neste år. Q1 eller Q2 2008. Alt for lenge til...

Trådløst vil jo fungere på et vis, men neppe for HD film eller DVD. Har lest om flere som ikke får det helt til å fungere. For mp3/divx vil det funke greit.

Det er forresten rapportert om ytelsesproblemer med avspilling via nettverk på HD-film (spesielt mkv filer). Så de anbefaler at slike filer legges på intern HDD. Håper DVICO får fikset dette.

En annen konkurrent til denne er Tomacro sin Lim200. Meget bra på HD-playback, men mangler noe funksjonalitet enda. Bla. kun 1 nettverksdrev, mulig mangel av DVD-ISO, og DVD-IFO filer.

Har selv en 5000 modell som jeg er meget fornøyd med. Vurderer 5100, men ikke helt bestemt meg enda. Ville helst hatt 5500, men ting tar tid, så det er mulig jeg anskaffet 5100 i mellomtiden.
    Kjører kun fra NAS og lokale PCs via nettverk og aldri hatt noe ytelsesproblemer (selv ikke for 1080p mateiale via nettverk).

BestBuy.no har 4000 modellen til 1999,- om det kunne være aktuelt.

MB200 var bra i sin tid da den kom, men kan egentlig ikke sammenlignes med tvix 5100 i dag. Ikke det at MB100/200 er dårlig, men den mangler endel saker som tvix har.
    Er du sikker på at det er x.264 den takler og ikke h.264? Jeg har fått opplysninger om at det er h.264?? Men jeg kan ta feil.
    Stølen

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Er du sikker på at det er x.264 den takler og ikke h.264? Jeg har fått opplysninger om at det er h.264?? Men jeg kan ta feil.
    Stølen
    hehe...
    Er ikke det nesten det samme da?
    Roter vel litt med alle disse codec'ene. x264, h264, vc-1, mpeg4 v10.

Mulig det burde stått h264 der. En får unnskylde om det skapte forvirring.

Men, er det playback av h264/x264/vc-1 osv som er i høysete, så bør man se på Lim200 fra Tomacro. Den støtter endel av slike.
    4100/5100 derimot scorer bedre på all-round (noe SD og noe HD), samt bedre funksjonalitet (4 nettverk-shares/NFS, ISO/IFO playback, subtitles osv osv).

Så skal man ha en streamer/mediaspiller så bør en først bestemme seg hva som er viktige funksjoner og deretter bestemme seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av mtm
    hehe...
    Er ikke det nesten det samme da?
    Roter vel litt med alle disse codec'ene. x264, h264, vc-1, mpeg4 v10.

Mulig det burde stått h264 der. En får unnskylde om det skapte forvirring.

Men, er det playback av h264/x264/vc-1 osv som er i høysete, så bør man se på Lim200 fra Tomacro. Den støtter endel av slike.
    4100/5100 derimot scorer bedre på all-round (noe SD og noe HD), samt bedre funksjonalitet (4 nettverk-shares/NFS, ISO/IFO playback, subtitles osv osv).

Så skal man ha en streamer/mediaspiller så bør en først bestemme seg hva som er viktige funksjoner og deretter bestemme seg.
    Jeg tror ikke jeg har sett noen Player som løser X.264.Jeg har en PixelMagic 200 som har fungert greit i 1 år,men venter med lengsel på en om løse X.264.
    Stølen

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste beta firmware til tvix 4100/5100 spiller av MVk filer som inneholder X264/h264 så lenge oppløsningen er 720P så fungerer det ganske bra.
    1080P og mvk fungerer ikke.

K

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den MB200 så meget lekker ut!

Kjapt spørsmål: Ser at den støtter tilkobling av ekstern HDD, meget kjekk funksjon. Er USB2.0 kjapt nok til å streame/avspille HD-formater?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Korleis er bruker grensesnittet på Tvix spelerane?

Er det lett å finne fram i store musikk bibliotek?
    Kan ein lage spelelister?
    Kan ein impotere spelelister frå PCen?
    Vuderer å kjøpe ein Tvix HD M-4100, fint om nokon kan svare meg på dette

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EyesOnly
    Er det lett å finne fram i store musikk bibliotek?
    Kan ein lage spelelister?
    Kan ein impotere spelelister frå PCen?
    Vuderer å kjøpe ein Tvix HD M-4100, fint om nokon kan svare meg på dette
    Tja... lett og lett... så langt så må en finne det aktuelle albumet i folder-strukturen som en har musikken i. Det er vel ikke muligheter for å søke på artist, genre el.lign. Blir litt som å bruke explorer/filbehandling i windows.

En kan lage spillelister (m3u). Minns disse kan lages på PC'n og brukes på tvix.
    Tror ikke en kan lage spillelister på enheten i seg selv.

Bruker ikke min 5100 til så mye musikk, så er litt fersk på akkurat det området.

Er det musikk primært, eller har du også andre behov?
    Til kun musikk så ville jeg nok valgt noe annet, men har du film-behov så er den fin.

Husk også at det er kommet en ny streamer (Welcome To Popcorn Hour) basert på Sigma 6835 chip'n som skal være bra. Det kommer også en Tvix 6500 innen nyttår også.
    Men, for all del 41/5100 er tilgjengelige nå og er relativt stabile. De nye vil nok trenge litt modningstid

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken receiver er den beste på dette området? Finnes vel en del modeller som kan streame audio fra nettverket, men videofunksjonaliteten er vel ikke det helt store enda. Bruker en modfisert xbox for disse formålene nå, men den takler ikke hd-filer som 720p og oppover. Vært kjekt å kunne spille av hd-filer ,siden jeg bruker projektor med 720p oppløsning. Har en x360 også, men denne er fortsatt for amatørmessig å bruke til dette formålet. Imidlertid mulig det er kommet noen oppdateringer som gjør den mer egnet. Får vel undersøke litt...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det er den uoffisielle 'Vekk-en-gammel-tråd-til-live'-dagen i dag, så tenkte jeg det var på tide å prøve å lage en slags oversikt over alternativene. Og spørsmålet fra 18th August 2007 14:28 er vel like aktuelt i dag.

På Din Side Data hadde de en test av enda en mediespiller A.C Ryan PlayOn! HD I tillegg har vi:
    Audiovisuelt.no - Prisguide - Western Digital WD TV HD Live
    Audiovisuelt.no - Prisguide - Popcorn Hour A-110
    Audiovisuelt.no - Prisguide - HDX HDX-1000
    Audiovisuelt.no - Prisguide - DViCO TViX HD M-6500A
    Audiovisuelt.no - Prisguide - Syvio 200 mediastreamer
    Audiovisuelt.no - Prisguide - Popcorn Hour C-200

...og listen kan fortsette Audiovisuelt.no - Prisguide - Mediespillere

De mest vesentlige forskjellene er ofte hvorvidt man kan:
    - montere HDD
    - montere BD-drev
    - streame trådløst

Ellers ser det ut til at de fleste:
    - støtter de mest brukte formater
    - man kan koble til en USB-harddisk
    - kan streame fra NAS.
    - noen har display (hva vises i dette displayet?)

Prismessig varierer det mellom ca. 1000,- til 3000,-

Så igjen, hvilken skal man velge?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    hvilken skal man velge?
    Du glemmer Apple TV.

Media nevner stadig vekk alt den ikke kan gjøre i standardversjon — men bruker man like mye tid på hacking og tweaking som det som er nødvendig for å få enkelte konkurrenter til å virke i det hele tatt, kan den egentlig gjøre hva som helst.

Styres med en datamaskin, iPod Touch eller iPhone istedet for med egen fjernkontroll (om man ikke nøyer seg med basisfunksjoner) -- men for mange av oss er dette greit nok.

Dessuten er det vel mulig å bruke enkelte spillkonsoller som mediespiller også -- i alle fall PS3.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg "glemmer" en hel drøss. De som ble nevnt er bare et utvalg av forskjellige mediaspillere som er kommet den siste tiden. Apple TV er sikkert suveren.

PS3 kan brukes til mediaspiller, men ikke uten serverprogramvare og en masse knot. Mediaspillere må kunne spille de fleste formater direkte fra nettverksdisk og støtte de mest brukte filformatene, det gjør ikke PS3.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •