Fra iMac til ekstern DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra iMac til ekstern DAC

Det ser ut til å være så mange mulige og umulige måter å koble en Intel iMac med iTunes i et rom til et stereoanlegg i et annet, at jeg prøver meg her for å få noen råd.

Jeg har etterhvert bestemt meg for å gå for en ekstern kinesisk DAC (med optisk og phono digitalinnganger) , så det eneste jeg mangler er forbindelsen mellom macen og DACen som er i hvert sitt rom (naborom). Men mulighetene ser ut til å være mange og uoverskuelige:

1) "Digital out" bak på mac? Men da mister jeg vel analogutgangen, etter som den jo bruker samme plugg? Og hvordan er det å legge en ca. 7 m lang opptisk kabel langs vegger og tak?

2) USB kabel?

3) Gjennom leilighetens kabeltv? Har UPC/GET bredbånd med uttak både ved stereo og mac. Høres jo besnærende ut om man kan benytte denne kablingen på en eller annen måte, men har ikke peiling på hvordan. Vet noen?

4) Vanlig nettverkskabel. Sikkert mulig, men hva trenger man - router?

5) Trådløst? Strengt tatt litt overkill, og kan man tape kvalitet/pålitelighet?Airport express høres jo veldig enkelt ut, mens Squeezebox lett blir unødvendig mye når jeg bare trenger digitalsignalet (og har tenkt å fikse betjening via tilleggsprogram til mobiltelefon og bluetooth).

Altså mange forslag til løsning på et tilsynelatende enkelt problem. Har noen av dere erfaringer? Det viktigste for meg ved siden av pris er pålitelighet, god lyd og få inngrep. Det skader heller ikke om løsningen kan bygges ut til å omfatte bildesignaler.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det sånn at en del av de DAC'ene som blir laget for tiden er utstyrt med USB-inngang så det skulle vel ikke være noe problem;-)

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører iTunes over Airport Express - digitalt inn i daccen på en Pioneer AX2AV - helt genialt!

Jeg kjører fra en bærbar PC - og kunne aldri tenkt meg å "kablet" denne inn i dac/forsterker etter å ha fått AE i hus.

[Edit] Ref. pålitelighet - har faktisk fått brudd i avspilling av låter (streamer ukomprimert) noen ytterst få ganger - uten at jeg har hatt tid til å sjekke hvorfor dette skjedde [/endedit]

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, men de svarer ikke helt til mine "spesifikasjoner". Den DACen jeg skal kjøpe har ikke USB inngang og jeg vil helst kable framfor å kjøre trådløst dersom det er mulig.

Så er det noen som har gode råd vedr "kabling" vi egne kabler, strønett, nettverk, TV-kabel mm?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HarmonyAudio - Key Features
    Bruk usb eller firewire, da vil volumen kontrollen i Front Row også fungere.
    Ellers AirportExpress ja....
    Dog, pass dig litt for at "jeg trenger ikke SB3 da jeg bare trenger digitalt ut", dette er feilen mange hopper på. Brukes dette ikke rett kan ditt lydkort i pc´en ødelegge lyden der går digitalt ut, og det kan en dac ikke rette opp !
    En gutt på Slim forum fikk mye bedre lyd med SB3 imellom pc og hans CEC dac enn med pc>dac løsningen.....
    Jeg ville sterkt revurdere din kinesiske dac løsning, eller gå for SB3 også, men det må du finde ut av selv....
    Ellers, 7 meter kabel er vel ikke noe problem.
    Jeg kjører trådløst med en D-Link routertil SB3, fungerer knall selv med 4500kbps filer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, nå begynner jeg å bli litt klokere, men det er framdeles litt som er uklart.

Er det slik at digitallyd "automatisk" kommer ut fra usb (jeg har Mac, ikke PC) og at man i teorien kan komble denne direkte til en DAC med USB inngang (nylig annnonser kinesisk DAC med USB på: http://www.diykits.com.hk/index.html ).

Hvordan vil det være med konverteringen av Apples losselss, MP3 mm - vil det som går ut over USB i så fall være "utpakkede" filer gjort om til standard CD format (ukomprimert 44.1 kHz, 16 bit).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, godt spørsmål, hvorfor vet jeg ikke det ? Det fungerer bare, det vet jeg.
    Ellers, du finder en masse info her om SB3 : Audiocircle Squeezebox Frequently Asked Questions
    Den digitale pakken går fra pc til dac´en der da dekoder den, men det gjelder jo Firewire og usb. Med digital ut kan der skje noen prosessering, som f.eks. pc´ens evne til å bibeholde volumen kontroll ved pc´en. Bruker du den løsning må du være sikker på at volumen i pc´en er på maximum og at all prosessering er slått av.
    Jeg må dog henvise dig til andre, dette vet jeg for lite om, og kan ikke forklare det på en ok måte.

Husk at med pc´en i et rom, 7 meter kabel til stereoen, da er SB3 genial som formidler, du styrer ALT via fjernkontrollen. Du kan søke på album, artist, genre, år, sang, osv osv pluss du får internettradio på kjøbet.
    Men ok, du har jo en fjernkontroll løsning på lager ser jeg.

Men ja, en usb dac er en god lettvint ide, se f.eks. Scott Nixon sin dac, meget populær sak.
    Er noen tråder her :
    SB3 vs PC as a source - Slim Devices : Community : Forums (han som fik bedre lyd med SB3)
    Hifisentralen - iMac og DAC
    Hifisentralen - USB eller FireWire?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mage gode tips. Det ser mer og mer ut til at jeg går for en SD pga betjeninga.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •