Videoprosessering av 1080i60 til 1080p24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Videoprosessering av 1080i60 til 1080p24

Har oppdaget Crystalio II, men finnes det noen billigere alternativer, hvis man ønsker å begrense funksjonaliteten til kun dette?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke mange muligheter for 1080p24, men det er en god del flere som støtter 1080p48 (som på mange måter er det samme, bare med dobbelt opp av hver frame).

Se følgende tråd:
    http://avforum.no/forum/av-prosessor...ensninger.html

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDO iScan VP50 fikser vel 1080i/60inn og ut 1080p/24?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    DVDO iScan VP50 fikser vel 1080i/60inn og ut 1080p/24?
    Jeg tror den fikser dette, men jeg er litt skeptisk til DVDO for tiden. Det er en del negativ omtale på AVS og denne reverse pulldown funksjonen fungerer visst ikke som den skal. De har dessuten kun lansert 1 beta utgave av firmware siden VP50 var ny. Det er ofte ikke godt nok i VP markedet.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ville du ha valgt mellom VP50 og Optoma HD3000 til en Sony Pearl?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjøres ikke dette mye mer fleksibelt og økonomisk ved et avisynth-skript eller noe lignende?

-k

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Hva ville du ha valgt mellom VP50 og Optoma HD3000 til en Sony Pearl?
    Tror de gjør mye det samme egentlig, bortsett fra at VP50 per i dag ikke har støyredusksjon. Til gjengjeld kan den re-deinterlace progressive signaler.

HD3000 har ikke 24 fps output, kun 48 fps (kommer an på hvilken projektor du har om dette er praktisk eller ikke).

Hverken 24 fps på VP50 og 48 fps på HD3000 fungerer helt som det skal etter hva jeg har lest.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Gjøres ikke dette mye mer fleksibelt og økonomisk ved et avisynth-skript eller noe lignende?
    Hcis du har en oppegående HTPC rigg så kan det gjøres mer økonomisk. Har en ikke det så må du fort ut med 10K for å få en... Da er prisforskjellen ikke så stor til f.eks. HD3000. Da slipper en i tillegg å mekke PC i timesvis for å få det til å fungere. Jeg har sett litt på avisynth - det er ikke spesielt enkelt å sette seg inn i... Det er likevel noe fristende med en HTPC som kjører alle formater.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Hcis du har en oppegående HTPC rigg så kan det gjøres mer økonomisk. Har en ikke det så må du fort ut med 10K for å få en... Da er prisforskjellen ikke så stor til f.eks. HD3000. Da slipper en i tillegg å mekke PC i timesvis for å få det til å fungere. Jeg har sett litt på avisynth - det er ikke spesielt enkelt å sette seg inn i... Det er likevel noe fristende med en HTPC som kjører alle formater.
    Jeg tenkte egentlig på å kjøre en vilkårlig PC offline, slik at hastigheten blir lite relevant. Selvsagt må resultatet lagres på et eller annet medie, og avspilles i sanntid (og da ender man snart opp med en HTPC uansett).

-k

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg tror den fikser dette, men jeg er litt skeptisk til DVDO for tiden. Det er en del negativ omtale på AVS og denne reverse pulldown funksjonen fungerer visst ikke som den skal. De har dessuten kun lansert 1 beta utgave av firmware siden VP50 var ny. Det er ofte ikke godt nok i VP markedet.
    Ja, det har vært noe klaging på DVDO på avsforum den siste tiden.
    Mest sanns. fordi det ikke har blitt sluppet noen firmware som fikset opp det de hadde lovet.
    Nå ser jeg at det har løsnet noe de siste dagene ettersom de endelig har lansert en beta til VP30 (1.11) som skal fikse noe audio-dropouts.

Det har også vært litt stille på avsforum fra DVDO sin side, og det kan jo være et av argumentene. Har det også vært noe intern om-organisering i DVDO også? Jammen ikke sikker.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDO har vel indirekte lovet å komme med støyreduksjon til VP50, men jeg ville ikke satset på dette før det faktisk er tilgjengelig. De kan jo også finne på å lansere VP60 eller noe slikt i steden...

Beta 1.01 ble lansert i november. En ikke-beta versjon 1.01 burde snart være klar.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tenkte egentlig på å kjøre en vilkårlig PC offline, slik at hastigheten blir lite relevant. Selvsagt må resultatet lagres på et eller annet medie, og avspilles i sanntid (og da ender man snart opp med en HTPC uansett).

-k
    Jeg bruker en modifisert Dscaler mpeg2-dekoder-beta som finnes på avsforum til å gjøre dette på en tilårskommen pc, sammen med reclock for å sample opp til 25hz siden projektoren min bare støtter 50 og 60 hz. Trenger ikke være så vanskelig, men det er jo litt knot å sette seg inn i det, og så får jeg det ikke til å funke med absolutt alt av kilder dessverre. Det er tilsvarende tilfredsstillende når det blir bra da.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet er det kun Lumagen sine videoprosessorer (VisionHDQ, muligens andre) som aksepterer 1080i60 og konverterer dette til 1080p24 (gjelder for film). Det er også andre som i teorien kan gjøre dette (Crystalio 2, DVDO VP50), men jeg ser på forumene at det er noen issues med dette. Selv har jeg ikke prøvd noen av disse, så dette er bare ting jeg har lest meg til.

Lumagen sine prosessorer har vært på markedet en stund og folkene i selskapet har vært flinke til å komme med gode og velfungerende oppdateringer. Likevel - disse er i ferd med å gå ut på dato. De har DVI tilkoblinger og heller ikke støtte for 1080p50/60. De aksepterer dog 1080p24.

Min konklusjon er at det ikke er et eneste produkt der ute som er både fremtidsrettet og gjør 1080i60 -> 1080p24 uten issues. La oss håpe at det endrer seg etterhvert som teknologien modnes. Det er bare å innse at det nesten er for tidlig å få alle HD-ønsker innfridd!

Når det gjelder HTPC og PC løsninger, så vil jeg helst unngå dette. Jeg vurderer det likevel kontinuerlig. Det er likevel aktuelt for dere som har en HTPC stående, men dette er vel heller ikke helt problemfritt og ganske ofte "work in progress"...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •