Hvorfor behøver jeg en videprosessor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor behøver jeg en videprosessor?

Hva gjør en videprosessor og hvorfor trenger jeg en?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Hva gjør en videprosessor og hvorfor trenger jeg en?
    Hvorfor trenger du en?

Forklar litt mer så kanskje folk flest skjønner problemet ditt..! Man trenger vel ikke alltid en videoprosessor med mindre pj'en man har, må ha en ekstern videoprosessor.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skjønner ikke spørsmålet mitt.

Hva gjør en videprosessor? Hvorfor trenger jeg en?

Det er nå jeg ønsker å bli forklart hva en videprosessor gjør? Hvorfor det selges videoprosessorer til flere tusen kroner.

Hvis jeg ikke vet hva en videoprosessor gjør, vet jeg heller ikke om jeg trenger en. Derfor vil jeg vite hvorfor jeg trenger en.

Trenger jeg en receiver i tillegg? Hvorfor?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enklest sagt: En ekstern videoprosessor en dedikert bildeprosessor som behandler bildesignalet og er "bindeleddet" mellom kilde og fremviser. Denne boksen utfører den samme jobben som eksempelvis DVD-spilleren og projektoren din gjør (skalering, deinterlacing, støyreduksjon m.m.), men i og med at det er en dedikert boks med mye bedre komponenter gjør den oftest en mye bedre jobb, og en bedre bildekvalitet er resultatet.

Om du trenger en er helt opp til deg og din lommebok. Er du fornøyd med bildet i dag, trenger du ikke. Er du av de mest kresne som legger merke til hver enkelt detalj kan det være en god (men dog ofte dyr) investering. Du får prosessorer i forskjellige prisklasser, med forskjellige nivå på prestasjonene. I dag er vel Crystalio II og Algolith DragonFly regnet for å være noe av det vasseste, men koster dessverre deretter....

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går utifra du spør siden du kanskje ikke er helt fornøyd med bildet du har nå?
    Den pj'n du har skal jo være en av de beste i sin klasse, så det billigste hadde kanskje vært å prøvd en dvdspiller som kan mate 576i ut på hdmi, og la pj'n gjøre hele jobben med scalerings&deinterlacing. Er ikke ALLTID at spilleren gjør den beste jobben, selv om man kan få inntrykk av det i endel tråder her...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbel

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trippel

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Går utifra du spør siden du kanskje ikke er helt fornøyd med bildet du har nå?
    Den pj'n du har skal jo være en av de beste i sin klasse, så det billigste hadde kanskje vært å prøvd en dvdspiller som kan mate 576i ut på hdmi, og la pj'n gjøre hele jobben med scalerings&deinterlacing. Er ikke ALLTID at spilleren gjør den beste jobben, selv om man kan få inntrykk av det i endel tråder her...
    Nei, jeg visste over hodet ingenting om en videoprosessor før jeg spurte her.

Hva sier du?
    At PJ'en nedskalerer til 720p, så vil en videprosessor mate helt opp til 1020i?
    Eller hva mente ud med 576i?

Når jeg, hvis det nå skjer, bygger hus og har tenkt å investere i en god projektor, Sony VPL-VW100, så kan en videoprosessor skape et enda bedre bilde enn det projektoren og en DVD, som holder samme nivå som VW100, vil gjøre?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Enklest sagt: En ekstern videoprosessor en dedikert bildeprosessor som behandler bildesignalet og er "bindeleddet" mellom kilde og fremviser. Denne boksen utfører den samme jobben som eksempelvis DVD-spilleren og projektoren din gjør (skalering, deinterlacing, støyreduksjon m.m.), men i og med at det er en dedikert boks med mye bedre komponenter gjør den oftest en mye bedre jobb, og en bedre bildekvalitet er resultatet.
    Så VP gjør altså samme jobben, den vil ikke kunne gi bedre oppløsning hvis PJ'en har en øvre grense?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få bilde på en digital projektor er det to ting som må gjøres. Dette er skalering og de-interlacing.

Skalering må gjøres for å få en DVD med oppløsning på 720x576 punkter (PAL) til å passe med projektorens oppløsning på f.eks. 1280x720.

De-interlacing må gjøres for å gjøre om det interlacede signalet på DVD-platen til et progressivt signal som projektoren trenger.

En projektor med native oppløsning 1280x720 trenger altså i sluttenden et progressivt signal med 1280x720 oppløsning.

En eller begge av disse to prosessene kan gjøres enten i DVD-spilleren, projektoren eller en videoprosessor. Resultatet avhenger av hvilken enhet som gjør jobben best.

Dersom spilleren sender ut signalet som 576i (slik det er lagret på platen) vil ikke spilleren gjøre noe med signalet og projektor eller VP må gjøre jobben. Dersom signalet fra spiller er f.eks. 720p har spilleren gjort hele jobben og projektor eller VP behøver ikke å gjøre noen jobb.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg, hvis det nå skjer, bygger hus og har tenkt å investere i en god projektor, Sony VPL-VW100, så kan en videoprosessor skape et enda bedre bilde enn det projektoren og en DVD, som holder samme nivå som VW100, vil gjøre?
    Riktig!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så VP gjør altså samme jobben, den vil ikke kunne gi bedre oppløsning hvis PJ'en har en øvre grense?
    Dersom DVD-spilleren din kun gir ut 576 eller 720 kan en videoprosessor også gjerne oppskalere til 1080. Men dette er kun interessant dersom du har en projektor som støtter 1080. Projektoren vil jo alltid sette "begrensningen" i oppløsningen. Setter begrensningen i anførselstegn, da 1080 er det mest oppløste bildet p.t. (og siden du nevnte VW100).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hd

Men trenger man en VP när hd-dvd og blu-ray kommer? Hadde tänkt og køpa en iscan-dvdo-hd, men tvivlar om den ger bedre bild än hd-dvd eller blu-ray. Har en 1280x720 proj.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke jeg ta så mye teknisk... det kan du sikkert lese deg til.

Men, jeg har en Tx200 (lillebroren til TX300 kan vi vel si). Denne funket iof seg ganske bra mot en DVD spiller og andre kilder.
    Investerte i en VP (en DVDO VP30) og har ikke angret et sekund på det. Syntes bildet ble endel bedre.

Av andre ting som jeg fikk i tillegg til selve de-interlacingen/scaleringen m.m er en video/audio-switch som gjør at jeg slipper å handle ny forsterker hele tiden.
    Videre så kan du optimalisere utgangen fra VP til å passe PJ/TV'n dine.

Har som nevnt en TX200 som nå er pixel-mappet til VP (1280x720), samt en liten LCD-monitor som jeg bruker ved lydavspilling, testing m.m.

Husker i tiden før jeg fikk VP at det var vanskelig å få et optimalt bilde fra DVD og andre kilder (ofte var det bildet av forskjellige str) og jeg måtte velge en setting som gjorde det beste ut av det jeg fikk inn. Nå er alle kildene satt opp (og kalibrert) på inngangsiden av VP, mens utgangene er satt opp til PJ/LCD.

Så det er mere enn bare et bedre bilde en får ved en VP...

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yille
    Men trenger man en VP när hd-dvd og blu-ray kommer? Hadde tänkt og køpa en iscan-dvdo-hd, men tvivlar om den ger bedre bild än hd-dvd eller blu-ray. Har en 1280x720 proj.
    Du må vel opp i VP50 skal du ta inn 1080p signaler.
    Vp30 tar enn så lenge kun max 1080i som input.
    Tror allikevel en VP50 kan gjøre BD/HD-DVD bilde endel bedre. Men om det er verdt pengene...? hehe...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •